Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 09:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mhansen’s Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Kan du prøve at beskrive bassen lidt mere, rund i det siger du ? Mener du slasket eller eftergivende ?  Netop bassen på dine nu tidligere Nuforce-banditter var det der imponerende mig mest ved dem - så fast, kontant og med slam i  - POW, jeg blev lige ramt af en NF-bandit . Nu har jeg hørt den tidligere version af Belles 350 (ikke reference) og, javel, bassen er da kontant men jeg syntes ikke den er imponerende som på NF  der bare siger: Bring it on  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Så vil vi, utålmodige sjæle, gerne udbede os en forklaring på valget af Belles-tingen på bekostning af NuForce-banditterne .  Selv et par Carlsberg 47 *hik*, her søndag eftermiddag, kunne ikke få LOC til at hamre igennem som det kan på dit setup Michael . Fy da, for en potent gengivelse - aldrig har jeg da hørt ham være så spændstig og veloplagt som han var den første søndag i november  

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 November 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Det jeg har lært indtil nu:

Få det grundlæggende på plads inden man begynder at skifte diverse hardware ud:

Strøm er en meget vigtig faktor i et anlæg, uden strøm er der ikke  meget lyd. Det har jeg da lært. 

Men at en god strøm kilde med noget jord kan ændre så meget på lyden havde jeg ikke forstillet mig. 

Lyder det dårligt, så er det dårligt:

Det er nok noget af det der har været det sværeste for mig at få banket ind i hovedet. Alt for ofte har indspilninger, humør, naboens hårtørrer, børnenes plagen om iskager fået skylden for den mudret bas, der er alt for kraftig. Mellemtone og diskant som er så dominerende at den fede opera sanger hvinen kan få selv subben til at skrige i ørerne

Så stole på sig selv, og være ærlig over for sig selv, ellers kommer man ikke videre.

Finde synderen eller synderne i anlægget:

Lade være med at frede noget i anlægget, også selv om det er det dyrt indkøbte titanium kabel med ens navn indgraveret i en 24 karats guld kappe rund om kablet, eller cd afspilleren der har fået de bedste anmeldelser man længe har set.

Ikke at købe dyre kabler for at rede det der alligevel ikke kan redes:

Som så mange andre har jeg også købt og prøvet utallige kabler for at få specielt diskant og mellemtone på plads. Det har været spild af penge de fleste gange. Når det er sagt, så går jeg stadig op i kabler, men kun til at få det sidste ud af anlægget, og ikke til at rede det med.

Lytte til andres erfaringer:

At få andre til at lytte til ens anlæg, og de skal selvfølgelig være ærlig med deres kritik, er også noget jeg har lært at tage positivt og bruge.

Prøve så vidt muligt at holde sig til én forhandler:

Efter at have startet med at handle i Hifiklubben, først den ene butik så den anden og tredje, er noget rod. Hvis man ikke selv ved hvad man vil have, kan en ny sælger hver gang man er i butikken heller ikke vide det.

Jeg har valgt at handle hos StudioSound, dels pga. den lyd jeg har hørt de gange jag har været der, har været efter min smag, og StudioSound har efterhånden lært hvilken lyd jeg går efter, så bliver det hele noget nemmere så man ikke skal ”starte forfra” hver gang der skal opgraderes lidt.

Gøre sig klart hvor mange penge man max vil bruge på udstyr

og så gange det med mindst to, og så huske, at det heller ikke holder når det kommer til stykket. Eller sagt på en anden måde, start med at låne en million i huset….

Erkende at man er HiFi nørd:

Det er også en af de ting jeg har lidt svært ved gennem tiderne. Jeg har ofte prøvet at skjule diverse udskiftninger i anlægget over for familie og venner, der til stadighed ikke fatter at jeg ikke er tilfreds.  Efterhånden er jeg mere og mere ligeglad med hvad de tænker og siger. Så det går da fremad på den front.

Man skal vide ikke tro - Akustik:

Rummet og akustikken har fået skyld for meget herhjemme.

Her har jeg fundet ud af, at de voldsomme bas problemer jeg har haft ikke har været akustikken og rummets skyld, men mere anlægget  der ikke har kunne magte bassen, og manglede erfaring med placering af højtalere. Faktisk ”tror jeg” at akustikken i mit rum er temmelig god. Vel nok det der alt i alt har overrasket mig mest genne tiderne. Jeg har virkelig aldrig troet at det kunne blive så godt som det er blevet i mit rum.

Om det nu kan blive bedre.   Nej’ det kan det ikke,    eller………

Det er sgu godt skrevet Michael. Dine udsagn kan godt give en eller anden noget at tænke over .

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Acer din utålmodige mand.

OK. Prøver at beskrive det lidt mere nuanceret.

Tager man et nummer som f.eks Jennifer Warnes - Somewhere somebody, som jeg ved du har, så kan man sige at på NuForce forstærkerene er hendes stemme meget langt fremme i lydbilledet, hvorimod på Belles er stemmen lidt mere tilbagetrukket. Så her er det man tænker der mangler noget på Belles forstærkeren. Men lytter man lidt mere, så begynder lydbilledet at vokse mere og mere. Hele baggrunden er bedre defineret, der er mere luft mellem intrumenterne, hendes stemme passer bare perfekt ind i det hele.

Så altså:

På Belles er de små detaljer afdæmpet og rigtig lækkere at høre på.

På NuForce er detaljerne altså så længere fremme i lydbilledet, og derved forsvinder lidt af rummet og dybden lidt i lyden.

Bassen på Belles er måske en anelse mere naturlig, rund og fyldig end på NuForce'erne. Jeg kan sgu ikke forklare det bedre. Men igen tror jeg også det er en smags sag hvad man synes om basssen de to imellem, da de begge har en overbevisene bas.

Så set samlet, så er Belles en forstærker der er et trin længere oppe end NuForce'erne. Den koster jo også en del mere, så taget ud fra den betragtning, skulle den vel også spille bedre.

Det kan jo hurtigt komme til at lyde som om NuForce ikke er så god igen, men det mener jeg helt bestemt den er. Til den pris de koster synes jeg helt klart den en fantastisk forstærker.

Havde jeg ikke skiftet mine højtalere ud, havde jeg helt sikkert beholdt NuForce'erne, men da jeg nu har fået mine SP'er, synes jeg de fortjener det bedste jeg har råd til.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej Haugaard

Takker

Uanset hvor mange gode råd man får med på vejen, så undgår man nok ikke at betale lidt lærepenge her og der.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Lidt hjemmehygge i vinterferien

Nyt loft

Som det kan ses er jeg i gang med at lave loftet, så de sidste bas problemer forhåbentligt forsvinder.

Jeg havde tænkt mig 100mm rockwool og en 13mm vådrums gibsplade som afslutning

Gode råd er meget velkommen her inden jeg rigtig kommer igang.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej Michael.

Du skal hænge det gibsloft i stållægter. Man kan få nogle specielle lydbøjler til ophæng (LB-1)

Kig her http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/products/steel_profile s/sp_ceiling_profiles/cp_accessories.html

Når du så har gibsen oppe så skal du have 6-10 mm tilbage helevejen rundt. Her skal der så fuges og så mangler der bare maling...

Hygge og god arbejdsløst.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Fugen kan laves i skumgummi imprægneret i noget tjære halløj.

Det fås i ruller i byggemarkedet og ekspanderer selv når det rulles ud, så skaber det en "flydende" overgang til væggene der ikke overfører vibrationer.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej Tolate og Sund

Tak for jeres råd

Har lige været hos tømmerhandleren og har fået et par gode råd.

Løsningen med LB-1 var oppe og vende, men det tager ca. 4 cm. i højden, og det er for meget desværre.

Så nu bliver det med lægter langs bjælkerne hvor der sættes forskaldningbræder på, med 30 cm. imellem som flugter med udersiden af bjælkerne. Manden hos tømmerhandleren virkede til at have en del forstand på lydisolering, og han mente det var den bedste løsning, når der nu ikke var så højt til loftet.

Det med de 6-10 mm i siden snakkede han ikke om, men det vil jeg da gøre, eller er det lige meget nu hvor gibsplader alligevel kommer direkte i kontakt med bjælkerne?

Edit:

Er det helt galt må i lige sige til....

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej mhansen.

Når man sætter tingene sammen så de har kontakt er der ingen dæmpning. Det næste bud jeg så vil komme med går ud på, at du sætter en MDF plade under dine bjælker og lader den gå ud over bjælken med 5 cm. Her oven på ville jeg så lægge gibspladen. Den har stadig ikke fast kontakt med resten og dæmper på den måde. Fyld hulrummet op med stenuld da det dæmper mest af mineraluldsstyperne på grund af dens densitet.

Hygge

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

Imponerende at se dig gå på med krum hals  Når nu du kan, så må jeg også hellere få gjort noget ved mine håbløse gipsvægge her....... Jeg har jo hørt hvad Revelation kan nede hos dig...... Faktisk har den ene endevæg fået første øksehug her idag og de første m2 plader fjernet, så point of no return er nået.

Keep up the good work

Hilsner,

Karsten

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten

Jovist er jeg gået i gang med krum hals, det har dog fortaget sig siden. Det er jo altid et større arbejde end man lige havde forstillet sig.

Så du er også gået i gang. Jamen dog, nu er det vel ikke mig der har fået dig på overarbejde efter jeg er gået i gang. I givet fald er det vist aldrig sket før, at jeg har kunne inspirere andre til hårdt fysiks  arbejde.

Er det den væg i bio afdelingen der har fået øksehugget?

God arbejdslyst

Hilsen Michael

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hov jeg glemte lige at skrive at det bliver Toolate's sidste forslag jeg går efter. Der kommer billeder en af dagene.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hej Karsten

Jovist er jeg gået i gang med krum hals, det har dog fortaget sig siden. Det er jo altid et større arbejde end man lige havde forstillet sig.

Så du er også gået i gang. Jamen dog, nu er det vel ikke mig der har fået dig på overarbejde efter jeg er gået i gang. I givet fald er det vist aldrig sket før, at jeg har kunne inspirere andre til hårdt fysiks  arbejde.

God arbejdslyst

Hilsen Michael

Hej Michael,

Jeg er startet med endevæggen ved indgangsdøren.

Enkeltlags gipsplader på hvad der viste sig at være næsten flydende ophængte trælister. Det er/var een stor helmholtz resonater. Noget der virkelig suger bas. Hvis bare jeg havde brugt halvdelen af den energi jeg har brugt på at tænke på at udføre arbejdet, på rent faktisk at gøre det, så var det nok gjort allerede

Endevæggen i "bioafdelingen" har jeg forankret med en hel del skruer direkte ind i det bagvedliggende murværk, så den er ikke så slem.

Hilsner,

Karsten

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Lidt stemnings billeder

Det griber sgu om sig

Nu bliver det hele rummet der skal have en tur

Og til sidst lige et af Revelation'erne

Som en engang sagde i en eller anden film

So near, and yet so far away

Nå jeg må forsætte...

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

31 timer senere og en kvæstet krop

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
mhansen skrev:

Hej Karsten

God arbejdslyst

Hilsen Michael

Hej Michael,

Jeg er startet med endevæggen ved indgangsdøren.

Enkeltlags gipsplader på hvad der viste sig at være næsten flydende ophængte trælister. Det er/var een stor helmholtz resonater. Noget der virkelig suger bas. Hvis bare jeg havde brugt halvdelen af den energi jeg har brugt på at tænke på at udføre arbejdet, på rent faktisk at gøre det, så var det nok gjort allerede

Endevæggen i "bioafdelingen" har jeg forankret med en hel del skruer direkte ind i det bagvedliggende murværk, så den er ikke så slem.

Hilsner,

Karsten

Hej Karsten

Skrider det fremad med øksen, eller har du tabt pusten.

mvh Michael

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hej Karsten

Skrider det fremad med øksen, eller har du tabt pusten.

mvh Michael

Hej Michael,

Gipsforskalningen er nede på endevæggen, og det har klart hjulpet. Der er dog lige en ækel kalket væg og lidt elinstallationer der skal fikses.

Lige nu går jeg lidt og kramper over gipsvæggen ind til det lille rum. En skomagerløsning med forstærkning af konstruktionen med gennemgående bolte og brædder på bagsiden plus indsprøjtning af ekspanderende skum er desværre ikke helt tilfredstillende. Jeg kommer desværre nok til at skulle pille væggen ned og genopbygge den i kraftigt forstærket version.....

Godt at se det skrider fremad hos dig

Hilsner,

Karsten

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hey Michael. Det ser squ godt ud det der. Jeg kender en giropraktor et sted i byen

Forsats god arbejdslyst. Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Cactus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Sådan. Så skulle der ske noget :-)

Glæder mig til at se det endelige resultat og om akustikken bliver det bedre efter alt det arbjede.

Held og lykke :-)

cactus

Til top Vis Cactus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cactus

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum