Det jeg har lært indtil nu:
Få det grundlæggende på plads inden man begynder at skifte diverse hardware ud:
Strøm er en meget vigtig faktor i et anlæg, uden strøm er der ikke meget lyd. Det har jeg da lært.
Men at en god strøm kilde med noget jord kan ændre så meget på lyden havde jeg ikke forstillet mig.
Lyder det dårligt, så er det dårligt:
Det er nok noget af det der har været det sværeste for mig at få banket ind i hovedet. Alt for ofte har indspilninger, humør, naboens hårtørrer, børnenes plagen om iskager fået skylden for den mudret bas, der er alt for kraftig. Mellemtone og diskant som er så dominerende at den fede opera sanger hvinen kan få selv subben til at skrige i ørerne
Så stole på sig selv, og være ærlig over for sig selv, ellers kommer man ikke videre.
Finde synderen eller synderne i anlægget:
Lade være med at frede noget i anlægget, også selv om det er det dyrt indkøbte titanium kabel med ens navn indgraveret i en 24 karats guld kappe rund om kablet, eller cd afspilleren der har fået de bedste anmeldelser man længe har set.
Ikke at købe dyre kabler for at rede det der alligevel ikke kan redes:
Som så mange andre har jeg også købt og prøvet utallige kabler for at få specielt diskant og mellemtone på plads. Det har været spild af penge de fleste gange. Når det er sagt, så går jeg stadig op i kabler, men kun til at få det sidste ud af anlægget, og ikke til at rede det med.
Lytte til andres erfaringer:
At få andre til at lytte til ens anlæg, og de skal selvfølgelig være ærlig med deres kritik, er også noget jeg har lært at tage positivt og bruge.
Prøve så vidt muligt at holde sig til én forhandler:
Efter at have startet med at handle i Hifiklubben, først den ene butik så den anden og tredje, er noget rod. Hvis man ikke selv ved hvad man vil have, kan en ny sælger hver gang man er i butikken heller ikke vide det.
Jeg har valgt at handle hos StudioSound, dels pga. den lyd jeg har hørt de gange jag har været der, har været efter min smag, og StudioSound har efterhånden lært hvilken lyd jeg går efter, så bliver det hele noget nemmere så man ikke skal ”starte forfra” hver gang der skal opgraderes lidt.
Gøre sig klart hvor mange penge man max vil bruge på udstyr –
og så gange det med mindst to, og så huske, at det heller ikke holder når det kommer til stykket. Eller sagt på en anden måde, start med at låne en million i huset…. 
Erkende at man er HiFi nørd:
Det er også en af de ting jeg har lidt svært ved gennem tiderne. Jeg har ofte prøvet at skjule diverse udskiftninger i anlægget over for familie og venner, der til stadighed ikke fatter at jeg ikke er tilfreds. Efterhånden er jeg mere og mere ligeglad med hvad de tænker og siger. Så det går da fremad på den front. 
Man skal vide ikke tro - Akustik:
Rummet og akustikken har fået skyld for meget herhjemme.
Her har jeg fundet ud af, at de voldsomme bas problemer jeg har haft ikke har været akustikken og rummets skyld, men mere anlægget der ikke har kunne magte bassen, og manglede erfaring med placering af højtalere. Faktisk ”tror jeg” at akustikken i mit rum er temmelig god. Vel nok det der alt i alt har overrasket mig mest genne tiderne. Jeg har virkelig aldrig troet at det kunne blive så godt som det er blevet i mit rum.
Om det nu kan blive bedre. Nej’ det kan det ikke , eller………
|