Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mhansen’s Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gork
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt de sidste 3 timer på at læse dette indlæg... kunne ikke lige lade være med at læse det hele. og jeg skal op på job om 2 timer...(Tømrer)

Først vil jeg sige at det er flot at du går "full monty" med hensyn til lyden. det er flot setup må jeg indrømme. der er ikke mange der er villige til at rive noget ned man lige har lavet fordi det lyder forkert.

Jeg er selv ved at bygge en lille hjemmebio. rummet er 5x3.5m og ligger i kælderen.

Setup blir

front: B&W 801 Serie3

Center: B&W HTM matrix

Side og back: B&W 805 serie3 Matrix

Sub: ASW 800  200W aktiv

altså et 7.1 setup

Nu kommer mit spørgsmål da jeg skal i gang med at dæmpe rummet. og du har en hvis erfaring på det område kan jeg se...

1. kan man dæmpe rummet for meget?

2. regner med at sætte Træbeton akustic op på loft og vægge http://www.lhammerich.dk/sw73.asp den grove på loft og den fine på alle vægge (-projektions væggen)

Andre´s råd og vejledning er også velkomne

Kunne også lige smide et link til min egen tråd. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52305&K W=gork

det skal dog siges at der er købt nye fronter (801) og ny effekt nad s200 siden jeg sidst opdaterede min tråd.. gider ikke opdatere tråden før jeg har fået ryddet lidt op og lavet det lidt pænt. men så kan du da lige se lidt billeder af rummet.

Til top Vis Gork's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gork Besøg Gork's Websted

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej Gork

Uhh en kedelig en med kun to timers søvn. Jeg håber du har klaret dagen.

Nu da du har læst hele tråden igennem, har jeg gjort det samme i dag. Det er jo snart 1½ år siden jeg startede tråden.

Mange af de ting jeg har bøvlet med og prøvet havde jeg næsten helt glemt. Det der slog mig da jeg læste den, var at den skarpe lyd har jeg ingen prblemer med i dag. Den har jeg brugt meget tid på når jeg tænker tilbage, så det går da fremad herhjemme.

De problemer med den dybe melletone kan jeg, når jeg læser tråden igennem godt se, faktisk altid har været et problem. Hvad jeg så lige kan bruge det til, for jeg er ikke blevet en s... klogere på lige netop det punkt.

Du spørg om man kan overdæmpe et rum. Ja det kan man. Et totalt eller meget lyd dødt rum er ikke godt for musikken eller behageligt at være i. Når det er sagt skulle man ikke kunne dæmpe bassen for meget med bastraps og ligende. Ikke at jeg har så meget forstand på det.

Jeg ved ikke hvor meget erfaring jeg har med akustik, da jeg jo stadig ikke har fundet de vise sten. Dog har jeg lært hvordan man kan ændre lyden fra mellemtonen og opefter, med at dæmpe rummet forskellige steder. Specielt når det gælder fokus, dybte og åbenhed i lydbilledet synes jeg efterhånden jeg har styr på hvad der skal til af dæmpning eller det modsatte.

Jeg vil forslå dig at kontakte http://www.lhammerich.dk/sw73.asp og få en snak med en Niels Kappel. Det er ham jeg har talt med en del gange. Jeg vil dog mene at Troldtekt plader er en rigtig god start, jeg synes i hvert fald de virker godt herhjemme.

Ellers bliver det spændene at følge med i dit kælder projekt.

Hvis du har lidt tålmodighed i et par uger kan det være jeg har fundet på noget mere herhjemme mht. akustikken 

mvh Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej, Gork.
Der er kun kosmetiske forskælle på de forskellige troldtektplader - "Selvom pladerne ser meget forskellige ud, er alle de tekniske egenskaber ens for disse produkter."

Til film er det vidstnok ikke så farligt, om rummet er 'overdæmpet', eftersom den ønskede akustik er indkodet i surround-sporet, men et rum kan nemt blive for dødt til stereolytning. Læs mere i Ethan Winers glimrende artikel om akustik..

Michael - har du forsøgt at sætte de absorberende plader lidt ud fra væggen? Hvad med Rockfonplader lagt løst udenpå de eksisterende plader? :)

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
(..)Jeg vil helst ikke have priser ind i min tråd, men du kan kigge på www.studiosound.dk

..Men Michael! Sætter du ikke pris på dine flotte højttalere??
Sorry - kunne ikke lade være..

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
mhansen skrev:
(..)Jeg vil helst ikke have priser ind i min tråd, men du kan kigge på www.studiosound.dk

..Men Michael! Sætter du ikke pris på dine flotte højttalere??
Sorry - kunne ikke lade være..

Jo da.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Lidt hjemmesløjd

Forsættes

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Spændende - hvad laver du nu? Basfælder i hjørnerne?

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Spændende - hvad laver du nu? Basfælder i hjørnerne?

Jo det er basfælder til hjørnerne.. Er faktisk færdige med dem, men depressionen over at skulle på arbejde igen efter ferien kom lige over mig,  så jeg har ikke lige kunne tage mig sammen til at uploade lidt flere billeder.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Basfælder forsat...

Rammer skruet op på væggen med akrylfugemasse indvendig i rammen for at den skal blive så lufttæt som muligt

45mm mineraluld for at udvide virkeområdet

12 mm krydsfinnér plade skuet uden på rammen.

Bum færdig..

Virker det så????

Ja det gør det sgu

Jeg har målt /hørt mig frem til at det var omkring 120 Hz det var det største problem i rummet, så kasserne er afstemt med et lille program som jeg har hentet her. http://www.mhsoft.nl/user/acoustic%20calculator.asp 

De to rammer på bagvæggen er 4,5 x 35 x 178 cm. Krydsfinnerpladen som er 12 mm som var mit bedste bud på en plade der havde en vægtfylde på ca. 5 kg. kvm, hvilket skulle give en dæmpning omkring de 120Hz.

Rammerne på sidevæggene er 41 cm bredde og skulle dæmpe lidt højre oppe.

De har virkelig fjernet noget af den hule bumlene lyd i de dybe toner. Lydbilledet fra bund til top er blevet markant bedre. Specielt i mellemtonen hvor den før var en smule hård i lyden, uden at være skarp, er faldet meget bedre på plads i hele lydbilledet.

Musik som har meget lange dybe bastoner, har altid været næsten udholdeligt at høre på, er nu blevet meget bedre. F.eks. et nummer som Stevie Ray Waughan - Tin Pan Alley som bare slet ikke gik før, lyder nu næsten helt perfekt.

Der er stadig et par toner i det dybe som falder igennem. Men nu er det kun enkelte toner der stikker af og det er blevet meget mere tydeligt at høre hvilke toner det er.  

Jeg synes stadig der mangler lidt i toppen som ikke er helt så åben som jeg synes den var,  inden jeg gik i gang med at lavet hele rummet om, for snart et halvt år siden. Måske det skyledes at jeg har været oppe og høre Studiosound / Karsten's nye DAC samt han opgradering af NuForce forstærkene, skal jeg ikke kunne sige. For der er godt nok hul igennem så man taber kæben, på  det anlæg han har fået banket sammen nu.

Jeg vil prøve at komme af med de sidste grimme toner i rummet med at sætte nogen kasser op på bagvæggen i rummet som dæmper enten lidt højre eller lavere end dem bag højtalerne. Herefter tror jeg ikke rigtigt jeg kan gøre mere. Det er sådan set også ok, for som det er nu har der aldrig været bedre styr på bassen. Kun toppen jeg gerne ville have var lidt mere åben og fri.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Det er rart at høre at du nu endelig, efter 2 gennemgribende ombygninger af rummet, er nået frem til et godt resultat . Hvordan med de nye Nuforce, trækker de lidt i dig ?

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg ville bare lige sige at det ser super lækkert ud. Men er der problemer med akustikken ?
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Det er rart at høre at du nu endelig, efter 2 gennemgribende ombygninger af rummet, er nået frem til et godt resultat . Hvordan med de nye Nuforce, trækker de lidt i dig ?

Hej Acer

Takker

Jeg har prøvet de opgraderet Nuforce herhjemme, og det var med en hvis spændning de blev sat til, synes ligesom jeg har skiftet nok for den nærmeste fremtid. De spiller sgu godt.

Det gode er, at jeg synes min Belles passer bedre ind i rummet. Så jeg klarede frisag denne gang

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Satanion skrev:
Hej. Jeg ville bare lige sige at det ser super lækkert ud. Men er der problemer med akustikken ?

Takker, er også selv blevet rigtig godt tilfreds med resultatet.

Jeg har stadig lidt små problemer med akustikken, mest i mellemtone og toppen. Er gået i tænkeboks for at find ud af havd det er der er galt. Men i det store hele er det godt.

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 August 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tror du ikke du mangler nogle diffusere på sidevæggen?
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Jo måske. Normalt er det mest bagvæggen som skal være diffuse. De paneler der hænger  på bagvægen er netop sådan nogen. Måske rummet generalt bare er blevet dæmpet for meget. 

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Du har mere forstand på det end mig, så kan desværre ikke råde dig til noget, men lækkert er det stadigvæk
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Acer skrev:

Hej Acer

Takker

Jeg har prøvet de opgraderet Nuforce herhjemme, og det var med en hvis spændning de blev sat til, synes ligesom jeg har skiftet nok for den nærmeste fremtid. De spiller sgu godt.

Det gode er, at jeg synes min Belles passer bedre ind i rummet. Så jeg klarede frisag denne gang

Jeg kan høre jeg er nødt til at komme forbi og høre om den Belles-ting kan sætte fut i SP'erne som NuForce gjorde. Konen kommer med og agerer second ears . Der er til stadighed heftige diskussioner her i hjemmet om hvorvidt dit setup har lydt mest naturtro af de setups vi har hørt, jeg er klart for imens konen er lidt mere skeptisk. Tror sgu hun er skabs Martin Logan fan  

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Jeg kan høre jeg er nødt til at komme forbi og høre om den Belles-ting kan sætte fut i SP'erne som NuForce gjorde. Konen kommer med og agerer second ears . Der er til stadighed heftige diskussioner her i hjemmet om hvorvidt dit setup har lydt mest naturtro af de setups vi har hørt, jeg er klart for imens konen er lidt mere skeptisk. Tror sgu hun er skabs Martin Logan fan  

Hej Acer

Du og konen skal være velkommen. 

Der er i mellemtiden kommet en ekstra Belles effekt på anlægget, så det er spændene at høre hvad du/i synes om det.

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Wow- to brokoblede Belles?  Det vil jeg også høre! 

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Kanon bio du har dig!

Har selv hørt højttalerne hos karsten og må sige de spiller kanon!!!!!
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes