Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HJÆÆLP....! projektor valg.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
alec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg er ny herinde, men har i den sidste tid læst en del indlæg og synes at de svar i kommer med herinde er yderst hjælpsomme og brugbare.

Mit problem er:

Jeg skal netop til at flytte fra en lille lejlighed til en større 2 plan villa/lejlighed, da det nye sted har 2 stuer, har jeg fået lov af kæresten til at indrette en hjemmebiograf/tv stue. Men da jeg kun ejer et Samsung LCD tv og kun har benyttet en projektor i arbejdes henseende, ved jeg simpelthen intet om det. håber i kan hjælpe mig med hvad jeg skal vælge af projektor og lærred/maling.

For at gøre det lige mere overskueligt har jeg stillet mine spørgsmål op nedenunder:

1. Valg af projektor - jeg ønsker at se både live tv samt film på denne projektor, jeg ønsker ikke nødvendigvis at skulle mørklægge hele rummet hver gang jeg skal se lidt tv. (ved at det er mest optimalt, og skal nok også ske når der skal ses film:) ) Jeg har kigget på en Sanyo PLV-Z700, kan denne bruges? er den god ti prisen? (budget er ca. 10.000 for projektor)

2. Jeg ville gerne slippe for et lærred og har i den forbindelse læst mig frem til at Digital Grey Lite maling kan benyttes, er dette korrekt eller vil det kun kræve mere mørklægning?

Rummet der skal benyttes er ca. 6 x 6 meter, med lidt under middel lys indfald:)

Håber virkelig i kan hjælpe mig med dette, og har jeg ikke forklaret mig korrekt så skriv endelig.

Forsat god dag alle!

Med venlig hilsen

Alexander Mottlau

Til top Vis alec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alec

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

I rum hvor der ikke er lyskontrol, så er LCD projektorer et dårligt valg, så Sanyo ville jeg nok gå uden om (jeg har selv en Z2000,som jeg er enormt glad for), du skal nok gå efter DLP, da de er langt mere lysstærke. HVorfor ikke et lærred?...det er en hel del bedre end at male væggen.

Mht. TV så er det IMO "fråds" at bruge en projektor til at se Nyhederne og lign. Der er jo begrænset levetid i pæren på sådan en......synes du skal overveje kun at se film evt. landskamp og lign. TV Avisenog alt muligt andet fortjener ikke at blive blæstop i 100"

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

alec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej Filmtossen,

tak for dit hurtige svar. Kan det passe at Z2000 også er en LCD ? http://www.pricerunner.dk/pi/98-1011408/Projektor/Sanyo-PLV- Z2000-Produkt-Info

Ja har overvejet det bed pæren og tror heller ikke den skal bruges til det, men som udgangspunkt skal den kunne benyttes til begge ting.

Alexander Mottlau

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

alec skrev:

Hej Filmtossen,

tak for dit hurtige svar. Kan det passe at Z2000 også er en LCD ? http://www.pricerunner.dk/pi/98-1011408/Projektor/Sanyo-PLV- Z2000-Produkt-Info

Ja har overvejet det bed pæren og tror heller ikke den skal bruges til det, men som udgangspunkt skal den kunne benyttes til begge ting.

yes yes, det er en LCD. Det var for at sige at LCD er ganske godt til film (lav pris, gode farver, og rimligt sort niveau),men det kræver en høj grad af lyskontrol

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

alec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Men hvilken DLP projektor ville du så anbefale mig?

Alexander Mottlau

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det er læænge siden jeg har haft DLP, dengang havde jeg INFOCUS som jeg var ret begejstret for. Jeg ved at mage roser BenQ W5000 til skyerne, så mon ikke det ville være den.....hmmmm vil anbefale at du ser på nogle forskellige, og lægger mærke til billedkvalitet, om du kan se "regnbuer" og ikke mindst støj som var den altoverskyggende grund til at jeg valgte LCD istedet, de er nemlig stort set lydløse....men gør dig selv en stor tjeneste og se på nogle forskellige "live"

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

planar slår klart de andre,kan fås i lydbutikken
Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

bimx skrev:
planar slår klart de andre,kan fås i lydbutikken

Det er er der ingen tvivl om, men når nu manden ønsker en HD projektor i ca. 10k klassen, så er der jo ligesom ikke nogen Planar projektorer der falder ind under den katagori, eller????

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

alec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Men blev vi klogere på hvilken projektor du/i helt nøjagtigt vil anbefale mig at få på prøve?

Alexander Mottlau

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

alec skrev:
Men blev vi klogere på hvilken projektor du/i helt nøjagtigt vil anbefale mig at få på prøve?

Jeg ville nok se efter en <<BenQ w5000, den bliver lovprist af mange, men som jeg sagde er der mange på markedet, og jeg kender ikke dem alle. Prøv at kigge på projectorcentral eller projectorreviews...

EDIT: Optoma eller Epson skulle også lave nogle ret gode projektorer

dette link er ok: http://www.projectorreviews.com/Best1080pProjectors032008/pr ojectorawardwinners.php

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

I rum hvor der ikke er lyskontrol, så er LCD projektorer et dårligt valg, så Sanyo ville jeg nok gå uden om (jeg har selv en Z2000,som jeg er enormt glad for), du skal nok gå efter DLP, da de er langt mere lysstærke. HVorfor ikke et lærred?...det er en hel del bedre end at male væggen.

Mht. TV så er det IMO "fråds" at bruge en projektor til at se Nyhederne og lign. Der er jo begrænset levetid i pæren på sådan en......synes du skal overveje kun at se film evt. landskamp og lign. TV Avisenog alt muligt andet fortjener ikke at blive blæstop i 100"

landskamp fra viasat fortjener da om noget ikke at blive blæst op i 100". Der er 32" på 3-4 meters afstand rigelig elendig kvalitet for gns. mennesket. Men ellers er jeg enig

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft prøvet at kører et alm. tv signal på projektor og det kan ikke anbefales, det var ekstrem dårlig kvalitet.

Mht. lærred vil jeg nu sige med fare for at blive haglet ned , at det godt kan lade sig gøre at lave sit eget lærred med maling.
Jeg har selv lige lavet et på en gipsplade som jeg først gav en gang mikrodispenser, derefter to gange alm. hvid vægmaling hvor jeg sleb med fin sandpapir efter hver malingspåførsel. Derefter malet jeg pladen to gange med en glans 7  S1000 N maling (neutral grå) hvor jeg sleb efter første lag. Jeg brugte en rulle af fin velur til at male med.
Når man kigger på strukturen på pladen har den en meget fin sturktur der minder meget om et "ægte" lærred.
Jeg havde et Quality screen ONE lærred før, men da det var for stort til mit nye bio rum, synes jeg lige jeg ville prøve at lave et selv da hele projektet kun ville koste omkring 200 kr. og jeg kan kun jeg er yderst tilfreds med resultatet.
Jeg har fået en lærredsprøve fra Lissau (venter på en fra Quality screen) , men mit hjemmelavet lærred er fuldt på højde med Lissau prøven synes jeg.

http://img6.imageshack.us/img6/8131/75379180jn4.jpg  DIY venstre, Lissau dark grey højre.

http://img6.imageshack.us/img6/4342/38443814dy6.jpg   Lissau øverst, DIY nederst.

http://img87.imageshack.us/img87/2758/69291886wa9.jpg DIY screenshot

Der er jo også de såkaldte IKEA lærreder, men det kan jeg ikke anbefale, har prøvet det og det gav dårlig farvegengivelse, gulige skintones mm.

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes