Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Placering af lærred og fronthøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 05:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har for nyligt anskaffet mig faktisk en hel ny hjemmebiograf med projektor, lærred, receiver, 5.1-anlæg og htpc, og nu skal det sq sættes ordentligt op. Jeg har læst lidt herinde om, at det ikke har den helt store betydning, hvor lærredet sidder, så længe man selv synes, det er passende og godt at se på. Men hvordan skal fronthøjttalerne så sidde i forhold til? Jeg læste et sted (i forbindelse med fjernsyn), at centerhøjttaleren helst skal sidde over skærmen, og i min manual til receiveren er der også en lille guide til, hvordan det helst skal sidde, og her står der, at de to fronthøjttalere ikke gerne skal sidde mere end 60 cm over eller under midten af diskantenheden i centerhøjttaleren. (http://manuals.harman.com/HK/Owner%27s%20Manual/om_avr_255_a vr_355danish.pdf - side 19)

Mit spørgsmål er så, om det samme er gældende for lærreder? At centerhøjttaleren helst skal sidde over lærredet, og fronthøjttalerne så skal sidde ved siden af lærredet (hver i en 30 graders vinkel fra se-/lyttepositionen, selvfølgelig), ikke mere end 60 cm under centerhøjttalerens diskantenhed for at få den bedste lyd?
Til top Vis xavis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xavis

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Lærredet skal placeres således at midten af det er ca. i øjenhøjde. Centerhøjttaleren placers typisk under lærredet, men over er da også en mulighed (optimalt bag lærredet, men det kræver et lydtransparent lærred), det er vigtigt at centeren peger mod din lytteposition får at den bedste illusion af at dialog kommer fra det man ser på lærredet.

Mht. fronternes placering.....hmmm. de skal naturligvis være på hver side af lærredet, men jeg har ikke hørt noget om afstanden fra dette, endsige ift. centeren.....prøv dig frem.(Jeg har haft meget langt mellem fronterne, og meget kort....det giver forskellige lydindtryk, så prøv dig frem, evt. med en test DVD hvor der en flydende panorering af lyden...det er vigtigt at der ikke opleves "huller i lyden"). De skal dog pege hen mod lyttepostioneni ca. 30 graders vinkel (enten til sofakanterne, eller midten af sofaen afhængig af hvormange man typisk er når der ses film.

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

se evt. her

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout2 .html

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Gradtallene var jeg godt klar over, men hvis ikke I mener, det er relevant, at højttalerne sidder maks. 60 cm over/under centerhøjttaleren, vil jeg ikke tage det med i betragtningerne. Også fordi det er et 100" stort lærred, så de vil enten skulle sidde meget højt eller meget lavt, alt efter hvor jeg placerer centeren.

Jeg har bare ikke rigtig mulighed for at prøve mig frem, da højttalerne skal skrues i væggen - det gør det noget svært at flytte rundt på dem.
Til top Vis xavis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xavis

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes