Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Fladskærm eller Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hvad er bedst: Fladskærm eller Projektor.

Jeg ved ikke hvad der er bedst, men jeg kan sige, at stuen ikke er mega stor, så projektor kan ikke komme op i det store billede.

Kan man se alm.tv på en projektor, eller er det ikke et godt billede ??

Jeg er nu mest til en 32" LCD fladskærm.

Til top Vis Oce@n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oce@n

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

projektor til Film og CRT til TV

tja måske er det ikke helt så enkelt men mit svar er nok ikke langt fra sandheden

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Kyhn jeg tror også at det er det rigtige svar

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal passe på med at sammenligne fladskærms tv i den størrelse med en projektor. Du bliver nødt til at finde ud af, hvad dit behov er - og hvad du (primært) skal bruge skærmen til.

Jeg har selv en projektor til film og et fjernsyn til TV. Personligt gider jeg ikke se TV på en projektoren, dels fordi jeg ikke synes der er behov for sådan en stor skærm, dels fordi billedkvaliteten fra TV ikke er ypperlig, dels fordi jeg tit kun bruger tv til baggrundsstøj(og så længe holder en projektor pære altså heller ikke), en projektor kræver typisk også hel eller delvis møkelægning af din stue, så igen et stort minus når det daglige tv behov skal dækkes.

Men når det så er sagt, synes jeg helt sikkert en projektor er langt federe til film end et fladskærms TV. Selv om du kommer op i et 42" plasma/LCD får man slet ikke biograffornemmelsen i samme grad som ved et 70-1xx tommer lærred, samt lyden vil slet ikke i samme omfang "passe" til billedet.

På sigt vil jeg selv gerne have et 28-32" fladskærms TV til det daglige TV forbrug,  men prisen synes stadigvæk alt alt for høj i forhold til hvad man får imho. Plasma/LCD har den største fordel/blæreeffekt når det er slukket, så beholder mit 32" Widescreen CRT indtil videre, fylder godt nok lidt mere, men billedkvaliteten er så også meget bedre.

Held og lykke med det.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

projektor til Film og CRT til TV

tja måske er det ikke helt så enkelt men mit svar er nok ikke langt fra sandheden

Hørt hørt !!!

• Fladskærme er kun imponerende når de er slukkede!
  • Projektorer duer ikke til TV!
  • CRT er stadig den bedste kvalitet for pengene!

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Og så er der lige det at projektorer støjer og kun kan anvendes om natten
/troll
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Oce@n

Dit spørgsmål kan ikke bare besvares med, at det er det ene eller det andet, for som Tobywan rigtigt skriver, så er det dit behov, som er afgørende.

Jeg har både plasma og projektor, og plasma har i mine øjne et væsentligt bedre billede i forhold til farvegengivelse og skarphed. Men der skal du så også huske, at min plasma er altså kun 42", og en projektor skal vise et meget større billede.

Når jeg skal se en dvd, så er det altså min projektor, som jeg bruger pga. størrelsen af billedet men også stemningen og følelsen af at være i en biograf osv. Her kan min plasma altså ikke give det samme uanset, at plasma så har et bedre billede.

Plasmaen bruger jeg udelukkende til tv eller hvis jeg bare skal se noget hurtigt eller noget fra mit digitalkamera osv.

Samtidig har jeg også en Rotel 1068 forforstærker, og her skal menuen vises på skærmen. Hvis jeg skal indstille noget på den. Det vil så være noget at en kedelig arbejdsgang, hvis jeg skal trykke mit lærred ned og starte projektoren i forhold til blot at tænde på plasmaen.

Projetoren bruger jeg udelukkende til dvd-film, og det er sindsygt fedt.

Håber du kan bruge mit input.

Mvh.

Jesper

Til top Vis Ancher's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ancher

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Og så er der lige det at projektorer støjer og kun kan anvendes om natten
/troll

Din kommetar virker meget generaliserende!

Nu findes der jo forskellige modeller og mærker med forskellige støjniveauer. Min Sanyo Z2 støjer kun 24DB, hvilket man praktisk talt ikke hører når man ser film.

Projektorer kan bestemt ikke kun anvendes om natten, kræver blot at man har mulighed for kunne mørkelægge lidt i sin stue eller hvor den nu er placeret.

Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar

Jeg tror det bliver en LCD skærm, men først i det nye år, da vi flytter ind i et nyt hus "så er de nok også blevet bedre"

Der er også lige det med en projektor, at stuen ikke kan mørklægges, udover hvad der er af gardiner, og jeg tror ikke at det er nok

Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun gardiner, og det går helt fint. Men nu sidder jeg heller altid og ser film om eftermiddagen kl. 13.

Måske engang imellem gør, men jeg kan da godt se filmen på projektor. På det punkt er en LCD-projektor mere sårbar end en DLP.

Hmmmm du vil vælge en LCD-skærm  Gid du aldrig havde lavet indlæg i dette forum, hvis vores svar har givet anledning til, at du vil vælge en sådan. Så er både plasma og projektor meget bedre, og jeg ville endda vælge mit gamle Phillips 36" CRT tv tilbage.

LCD-Skærme giver i min smag et for dårligt billede, og opdateringen og opløsningen er af en dårlig kvalitet. Prisen på al teknologi falder selvfølgelig, men prisen på LCD-skærmene er faldet endnu mere end plasma skærmene.

Og endelig tror jeg ikke, at du kan vente så lang tid på, at LCD-skærmene bliver så gode, at de er værd at købe.

Hilsen

Jesper

Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Ancher jeg forstår det ikke helt, det med at LCD er dårliger. De LCD jeg har kigget på ca 32" og er bedre end plasma,de skulle også have en længer leve tid "63 år", men det kan også være mig der er noget galt med.

Der må være nogle der ved hvad der er bedst: LCD eller Plasma.

Ps. Hvad er DLP

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke set et LCD TV der kom i nærheden af CRT i billedekvalitet. Plasma er ved at være der, men alt for dyrt. Mht. film kan hverken LCD eller Plasma konkurrere på nogetsomhelst med kvalitetsprojektorer, andet end at det fylder mindre. Billedestørrelse og -kvalitet er bedre på gode projektorer.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

DLP består af et panel af bittesmå spejle, der spejler lyset ud igennem et farvehjul med de tre grundfarver Rød, Grøn og Blå.

En DLP Projektor er mindre sårbar overfor lys og gengiver et sort niveau bedre end LCD.

Til gengæld kan den larme lidt mere og der kan være risiko for Rainbow effekt. I nyere DLP projektorer er dette fænomen elmineret pga., at hastigheden på spejlene er forøget til 6x.

Jeg har selv en DLP og er yderst tilfreds.

Levetid  på en LCD aner jeg ikke noget om, men for mig er levetiden ikke det vigtigste, og jeg kan slet ikke holde ud at se på LCD tv. Men en levetid på 63 år, den kan jeg ikke helt tro på, for det overgår CRT. På den anden side så har man vel heller ikke sit udstyr så længe.

Min egen plasma kan holde i 60.000 timer og herefter er der risiko for halvering af lystyrken. Det svarer til 6½ år uden halvering.

Jeg synes slet ikke billedet på LCD kan hamle op med en plasma. Hertil skal jeg så sige, at der er mange dårlige plasmaer på markedet, hvor billedet også er rædseltfuldt.

Phillips som jeg synes er eksponent for god billedekvalitet på CRT og da også Plasma, kan heller ikke lave god billedekvalitet på LCD (og nej jeg har ikke Phillips ).

Om en god projektor kan give bedre billede end plasma tjaah. Jeg synes stadigvæk, at plasma giver bedre billede end en projektor.

Så kan man sige, at en rigtig god projektor kan give bedre billede, og ja og en rigtig god plasma kan så også give et bedre billede end den gode projektor.

Jeg kan godt medgive, hvilket jeg ikke har lagt skjul på, at der er tale om, hvilket behov man har, og der er tale om 2 vidt forskellige teknologier i hver deres størrelse. Jeg favoriserer ikke plasma i forhold til projektor, for jeg har begge del og nyder godt af det bedste fra begge.

Hilsen

Jesper

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Ancher skrev:

Så kan man sige, at en rigtig god projektor kan give bedre billede, og ja og en rigtig god plasma kan så også give et bedre billede end den gode projektor.

Nej, det synes jeg bestemt ikke man kan sige. Alene kontrastforholdet er langt dårligere på en "god" plasma i forhold til en OK projektor.

En projektor giver en langt mere filmisk oplevelse pga. dens overlegne billede. En plasma er god til at se TV på pga. dens høje lysforhold og fordi den er lige så brugervenlig som et alm. TV. Og så er designet jo superfedt. Men billedkvaliteten skal man ikke købe den pga.

Også vil jeg lige for god ordens skyld lige sige at når man snakker om levetid i år, er det altså ikke sådan at man regner ud hvor mange år display'et kan stå tændt. Man anslår, hvor meget et gennemsnitsmenneske bruger det, og derved regner antal år ud. Det andet kan man jo ikke rigtigt bruge til noget.

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Adam jeg ved godt at CRT er bedre end LCD/Plasma.

Ancher nu når vi snakker om levetid på LCD, kan jeg kun henvise til dette link: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=712&zoneid=2

"ifølge DR ser danskerne i gennemsnit tv 18 timer og 14 minutter om ugen, og LCD-paneler vil i teorien med dét forbrug holde i flere end 63 år!" hvor imod en Plasma har 60.000 timer. Det er vel også noget man skal tænke på, for man får vel ikke meget for en brugt Plasma der har kørt ca. 50.000 timer eller mere.

Du har set at Phillips laver nogle CRT/Plasma skærme, jeg kan kun give dig ret, men de LCD de laver, er også fede.

Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Oce@n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været inde i byen, og se på en fladskærm, og jeg må gi´Ancher ret, at Plasma er bedre end LCD.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes