Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 11:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fra PQRs vintagerum - nu: farvel og tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 August 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Hold da kæft hvor er den fed. Jeg tror stadig bedre jeg kan lide designet på min søde lille 555a, men der er nu noget fedt og industrielt ved det lidt grovere look med sorte knapper og kontakter. Og med den indmad er det da næsten synd at sætte låget på igen.

Tør man spørge hvad du måtte slippe? Og hvordan lyder den?

Den er nemlig rigtig fed. Og tung! 23 kg.

Træerne vokser nu ikke ind himlen og indtil videre er det kun lykkedes mig at få lyd ud af hovedtelefonudgangen og da kun i den ene side. Men der er rigtig, rigtig mange knapper og potmetre at rense i sådan en fyr, så måske kan den komme til at spille uden den helt store hovedreparation.

Kiloprisen var ca. den samme som på en liter sødmælk på tilbud (7 kr.) Samlet pris; 150 kr. men den spiller ikke (endnu).

PQR 

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
supos skrev:
Hold da k�ft hvor er den fed. Jeg tror stadig bedre jeg kan lide designet p� min s�de lille 555a, men der er nu noget fedt og industrielt ved det lidt grovere look med sorte knapper og kontakter. Og med den indmad er det da n�sten synd at s�tte l�get p� igen.

T�r man sp�rge hvad du m�tte slippe? Og hvordan lyder den?

Den er nemlig rigtig fed. Og tung! 23 kg.

Tr�erne vokser nu ikke ind himlen og indtil videre er det kun lykkedes mig at f� lyd ud af hovedtelefonudgangen og da kun i den ene side. Men der er rigtig, rigtig mange knapper og potmetre at rense i s�dan en fyr, s� m�ske kan den komme til at spille uden den helt store hovedreparation.

Kiloprisen var ca. den samme som p� en liter s�dm�lk p� tilbud (7 kr.) Samlet pris; 150 kr. men den spiller ikke (endnu).

PQR 

Øv bøv, men som du siger kan det jo vise sig at det bare er noget simpelt som potmetre eller lignende.

Hvis ikke det var for det logistiske bøvl ville jeg hellere end gerne gøre et forsøg på at fixe den. Men mon ikke der findes en venlig sjæl i det jyske der kan give en hånd - bare chancen for at rode i sådan et bæst bør jo være løn nok i sig selv .

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 August 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Øv bøv, men som du siger kan det jo vise sig at det bare er noget simpelt som potmetre eller lignende.

Hvis ikke det var for det logistiske bøvl ville jeg hellere end gerne gøre et forsøg på at fixe den. Men mon ikke der findes en venlig sjæl i det jyske der kan give en hånd - bare chancen for at rode i sådan et bæst bør jo være løn nok i sig selv .

Tak for tilbuddet om hjælp.

Nu får vi set, hvor slemt det bliver. Og mon ikke jeg kender nogle her i det jyske, der netop synes det vil være sjovt at rode i sådan et 23 kg "bæst"?

Og har du lagt mærke til at den faktisk er noget bredere end standard units?

Heldigvis har jeg her et sted i bunken en tuner, der passer til den: Sansui TU-9500.

Her er et webbillede af det søde par sammen:

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 August 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Nuvel, det ser ikke ud til at nogle pift kontaktrens klarer at få AU-9500 monsteret til at spille.

Der er noget ordentligt galt; i alt fald slår højttaler relæet slet ikke til.

At der kun er lyd i den ene side i hovedtelefonudgangen forvirrer mig en smule, da flytten rundt på pre-main forbindelsen synes at indikere at der ikke er noget galt med forforstærkerdelen. Jeg skal lige have en anden "delbar" integreret forstærker ud af bunkerne og prøve at slutte pre-delen af au-9500eren til effekt-delen.

Noger tyder i øvrigt på at hovedtelefonudgangen på en eller anden måde er i forbindelse med effektdelens højttalerudgange: når jeg tager de fire højttaler sikringer ud går det ud over lyden i hovedtelefonen (den forsvinder ikke, men blive ringe).

At der er to hovedtelefonudgangen og den ene vist slår højttalerudgangene fra indeholder måske en forklaring.

Jeg skal lige have nærlæst diagrammet og fundet ud af, hvordan hovedtelefonenudgangen er bundet op. Men i alt fald ser det ud til at der skal en dygtigere teknikker end jeg til - det bliver nu ikke svært at finde.

PQR

www.vintagehifi.dk

Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 02 August 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

http://audioklassiks.de/Bilder/Manuals/sansui_au_tu-9500_.pd f

På sid 5 står förklaringen till varför den ena hovedtelefonudgangen bryter bort högtalarna.

Det gör den genom att koppla bort högtalarreläet.Dålig kontakt i brytaren i udgangen kan alltså också ge bortfall av allt ljud i högtalarna.

Ljud i bara ena hovedtelefonen måste(om högtalarna fungerar) bero på dålig kontakt eller ett bränt motstånd till udgangen.

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

På diagrammet kan du for øvrigt også se hvordan det ene hovedtelefonstik afbryder højttalerne. De to stik hedder J801 og J802, og sidder nederst på den sidste side i det diagram du linkede til, til venstre for højttalerudgang A. Det er J802 der afbryder højttalerne.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 August 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Rolf Zetterberg skrev:

http://audioklassiks.de/Bilder/Manuals/sansui_au_tu-9500_.pd f

På sid 5 står förklaringen till varför den ena hovedtelefonudgangen bryter bort högtalarna.

Det gör den genom att koppla bort högtalarreläet.Dålig kontakt i brytaren i udgangen kan alltså också ge bortfall av allt ljud i högtalarna.

Ljud i bara ena hovedtelefonen måste(om högtalarna fungerar) bero på dålig kontakt eller ett bränt motstånd till udgangen.

Tak for linket og indsigten, Rolf. Fremgår det brochuren at det er relæet hovedtelefonstikket slår fra eller har du også 'læst' diagrammet.

supos skrev:
På diagrammet kan du for øvrigt også se hvordan det ene hovedtelefonstik afbryder højttalerne. De to stik hedder J801 og J802, og sidder nederst på den sidste side i det diagram du linkede til, til venstre for højttalerudgang A. Det er J802 der afbryder højttalerne.

Tak også til dig supos. Jeg må have lavet et print af diagrammet og fundet de to hovedtelefonstik og fulgt deres forbindelser til højttalerne/relæet.

I denne uge bliver det næppe. Det er årets travleste uge (www.bogdag.dk), men der skal også være noget at lave senere på sæsonen.

For resten, supos, har jeg fundet et par små vintage højttalere som kunne være noget for dig. Det er et forholdsvist ukendte mærke (Tensai, rebadged Akai?), de er tovejs og bare en 16-17 cm høje. De er ret tunge, da kabinettet er metal (som de små cx-B&Oer) og så har de metalfronter; en passende højttaler til køkkenet. Lyden i dem er ret tiltalende og kommer de op af en væg er der forholdsvis meget bas i dem.

PQR

www.vintagehifi.dk

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

hvis relæet ikke slår til, kan det være dette skal renses, kan tit gøres ved at fjerne låget og så kører et stykke afrevet toiletpapir vædet i kontaktrens imellem kontaktfladerne...

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 August 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg lod mig lige rive med i tråden "Dit liv med HI FI".

Her er hovedlinjerne i min historie gentaget i min egen tråd:

ca. 1975: Gammel rørradio til bl.a. Radio Luxemborg

1976: En monokassette båndoptager/afspiller fra farmor i konfirmationsgave.

Ca. 1978: brugt Philips grammofon/receiver-combo med hjemmebyggede 3-vejs Seas højttalere (der røg en skruetrækker gennem en bas-enhed, da jeg samlede dem – men de lød vist meget godt).

ca. 1980: Første upgrade: brugt Beocenter 1400 og SPRITNY Beogram 2202 (eller 2402?) grammofon!

1983: NAD 3020 og Coral Flat 8 i saml-selv-hornkabinetter (kan huske have haft dem med bybussen til kollegiet i Viby J).

1985: Coral Flat 8 blev byttet ud med 2 x 2 Coral Beta 8 i hjemmelavede/-samlede (?) hornkabinetter.

1989: Coral Beta 8 bliver solgt (alt for billigt) pga. af WAF. Nye Dali 3B (?) indkøbt.

1992: Beogram udskiftet med brugt (loppemarkedsfund) Micro Sekik DD-20 – sikke en ændring!

1998: Thorens TD-126 mkII kom forbi og blev.

2001: Dali 3B udskiftet til B&W LM1 pga af WAF.

2002: fandt Sansui QRX-1500 på Mausing loppemarked (20 kr.). Prøvede den af med Dali 3B (fra kælderen) – konklusion: mit liv af for kort til at savne bas. Købte GALE 3070 subwoofer i Hifiklubben i Herning.

2004: googlede ”Sansui” på internettet og helvede brød løs.

2005: købte et par Sansui SP-1500 højttalere og snart en AU-9900 forstærker. Begyndte at jage vintage hifi på loppemarkeder, genbrugsbutikker, dba.dk, qxl.dk, gulgratis.dk, papkassen.dk og i øvrigt.

2005: fandt Braun CVS-13 på loppemarkedet til 40 kr. Det viste sig at være en rørforstærker med 2x2 el84 PP. WOW!

2005: købte et par Jealvox Sound Monitor (danske trevejshorn a la Klipsch Bella fra slut 70erne) – det blev i starten bare sat, usamlede til side.

2006; byggede et 8 x 6 meter musikrum på det uudnyttede loft til min Jealvox højttalere.

2006: satte mine Jealvox hornhøjttalere til min Braun CVS-13 røramp i mit nye musikrum – vellyd!

2007: Erstattede Braun rør-amp'en med en Philips AG9016 1960 2x2 el86 rør-fyr WOW, WOW!

2008: fandt ukendt amerikansk SE el84(ish) rørforstærker på stumpemarked i Herning – den virkede dog ikke.

2008 (december) ukendt amerikansk (Shell Northport) rørforstærker spiller med nye el84M russiske rør. Bliver sluttet til Jealvox - WOW, WOW!WOW, WOW!WOW, WOW!WOW, WOW!WOW, WOW!WOW, WOW!WOW, WOW!

2009 (februar): ukendt amerikansk røramp sætter i et brum – multikondensator skal skiftes og bliver det (maj). Den spiller igen.

2009 (juni) : upgrade af 220V-->110 V stepdown til ukendt amerikansk SE røramp og udskiftning af Philips ECC83 rør til Telefunken. WOW x 100.

2009 (august): dropper switchbox mellem riaa (project tubebox) forstærker: WOW x 150!

Og de sidste 3-4 år i øvrigt: alle mulige andre sekundære vintage setups og højttalere etc.

Hov, jeg har lige fundet en Sansui AU-9500 19ca72 forstærker, som nok skal spille en dag. WOW!

PS. nævnte jeg mine Acoustic Research AR-6 højttalere, som jeg selv har sat nye basskumkanter på?

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 23 August 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hey.

Altid spændende at følge en entuiasts vej - til og gennem stereohelvede

Samtidigt synes jeg at det er det spændende og interessant, at udstyret bliver ældre og ældre.

Du mangler lige at nævne dynaprojektet og de 1000 andre ting der er løbet igennem åløbet i det

jyske.

Jeg tør bare ikke lave sådan en liste med de 200 forstærkere jeg har prøvet samt hele JBL's 70'er

højtalerserie + de hundrede af ting jeg har prøvet. Det er virkelig uhyggeligt at tænke på.

Jeg sveder allerede

Hilsen

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 25 August 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

jesper olsen ...Du mangler lige at nævne dynaprojektet og de 1000 andre ting der er løbet igennem åløbet i det jyske...[/QUOTE skrev:

Ja, Jesper, jeg har kun medtaget min hovedanlæg, som altid står og spiller i baggrunden. Alle de andre må vente til en

Ja, Jesper, jeg har kun medtaget min hovedanlæg, som altid står og spiller i baggrunden. Alle de andre må vente til en anden gang.

Apropos Dynaco/Scandyna fandt jeg til aften endnu et sæt sære A-25-agtige trevejs Scandyna højttalere u. akustisk ventil. De er helt som dem jeg fandt for næsten tre år siden (og som min lykkelige svoger spiller på) og som jeg lavede en tråd om på audiokarma.org: Really strange Dynaco's(?).

De er 8 ohm og i flotte kasser og kan måske bruges til at harmonisere det par 8 ohms Dynaco A-25 som via Supos er endt her hos mig: det havde jo umage basser mm. så det kan jeg nu måske råde bod på.

Jeg kunne ikke lade et par små Telefunken L20 højttalere stå. Hvis ikke jeg tog dem for 20 kr., ville de bliver smidt ud. Og det kunne jeg få over mit gamle vintage hjerte.

De er nederst til højre på denne brochure:

De er sluttet til min værksteds-Sansui (every home should have one) lige nu og føj, hvor de spiller.
Der er godt nok masser af vellyd i sådan nogle små kasser.

Enhederne (en 6'' bas og en oval mellemtone/diskant) er vist ret gode og kan tåle at komme ud i dagslyset og spille åben baffle a la Lampizator'en.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

De er da meget søde tillykke med dem. Jeg har et underligt forhold til telefunken og flere andre tyske fabrikanter. Telefunken lavede fantastiske rør men nogle af deres andre produkter er deciderede hæslige og lyder elendigt. Det samme gælder shaub-lorenz, itt, sneider, grundig,braun osv.

jeg spekulerer samtidigt over hvor mine 20 tidligere sæt dynaco højtalere er blevet af. Jeg ejer 3 af de mest klassiske dynaco forstærkere samt en ditto tuner. - og kun een sølle A-25 kan jeg mønstre. Verden er underlig for tingene kommer ligesom i stimer. I øjeblikket er det defekte Sansui recievere og små vintage Sony CD 50 afspillere.

Hilsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

De er da meget søde tillykke med dem. Jeg har et underligt forhold til telefunken og flere andre
tyske fabrikanter. Telefunken lavede fantastiske rør men nogle af deres andre produkter er deciderede hæslige og lyder
elendigt. Det samme gælder shaub-lorenz, itt, sneider, grundig,braun osv.

jeg spekulerer samtidigt over hvor mine 20 tidligere sæt dynaco højtalere er blevet af. Jeg ejer 3 af de mest klassiske
dynaco forstærkere samt en ditto tuner. - og kun een sølle A-25 kan jeg mønstre. Verden er underlig for tingene kommer
ligesom i stimer. I øjeblikket er det defekte Sansui recievere og små vintage Sony CD 50 afspillere.

Hilsen

Så må du høre min Schaub Lorentz på Torsdag, den lyder glimrende

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 August 2009 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

De er da meget søde tillykke med dem. Jeg har et underligt forhold til telefunken og flere andre tyske fabrikanter. Telefunken lavede fantastiske rør men nogle af deres andre produkter er deciderede hæslige og lyder elendigt. Det samme gælder shaub-lorenz, itt, sneider, grundig,braun osv.

De fleste af de tyske producenter du nævner her (Lorenz, Grundig og Braun) og Telefunken lavede fantastiske audio-ting i 50-60erne. Grin af Siemens og gå så på ebay og se, hvad gamle Siemens Klangfilm højttalere og rørforstærkere går for.

jesper olsen skrev:

jeg spekulerer samtidigt over hvor mine 20 tidligere sæt dynaco højtalere er blevet af. Jeg ejer 3 af de mest klassiske dynaco forstærkere samt en ditto tuner. - og kun een sølle A-25 kan jeg mønstre. Verden er underlig for tingene kommer ligesom i stimer. I øjeblikket er det defekte Sansui recievere og små vintage Sony CD 50 afspillere.

Det der er nemesis (gudernes straf) for den hybris (overmod) du tidligere har udvist overfor A-25 højttalere ved at slagte dem og spille dem i stykker til dumme ungdomsfester. Jeg tror ikke, du skal regne med at der nogensiden kommer andre Dynaco/Scandyna højttalere forbi dig. Du er for altid strandet med bare ën. Så kan du lære det.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

He he!!  ja måske. Du husker ganske godt. Måske har du ret. Det kunne godt være straffen for ødelagte svingspoler i fordums tid - nemlig at hellige sig et een dyna A 25 for evigt forspændt en grim tysk schlagerreciever med evig P4 efterfulgt at fiskerinoteringen og morgenandagten.

Hilsen

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 August 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

He he!!  ja måske. Du husker ganske godt. Måske har du ret. Det kunne godt være straffen for ødelagte svingspoler i fordums tid - nemlig at hellige sig et een dyna A 25 for evigt forspændt en grim tysk schlagerreciever med evig P4 efterfulgt at fiskerinoteringen og morgenandagten.

Hilsen

Og Jesper, man kan altså ikke sælge sig ud af skæbnen (ksb). Måske kan du redde dig (og din A-25 skæbne) ved at bytte den alene A-25 (8 ohm) med et par 4 ohms hos mig?

PQR

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

jesper olsen skrev:

He he!!  ja måske. Du husker ganske godt. Måske har du ret. Det kunne godt være straffen for ødelagte svingspoler i
fordums tid - nemlig at hellige sig et een dyna A 25 for evigt forspændt en grim tysk schlagerreciever med evig P4 efterfulgt at
fiskerinoteringen og morgenandagten.

Hilsen

Og Jesper, man kan altså ikke sælge sig ud af skæbnen (id=127368">ksb). Måske kan du redde dig (og din A-25 skæbne) ved at bytte den alene A-25 (8 ohm) med et par 4 ohms
hos mig?PQR

Hmm. Måske var det, det man skulle - 2 8 ohms Dynaco i serie, så er der 6 ohm, det går an, så har jeg en halv mur

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Sendt: 29 August 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

mht. ohms lov, er det så ikke noget med:
at to 8 ohms koblet i serie = 16 ohm
og to 8 ohms parallelkoblet = 4 ohm...
er det ikke sådan?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Nemlig

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 August 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Og her troede jeg lige jeg var i gang med at rydde ud i mine mange, mange højttalere.

Har bl.a. båret alle mine A-25 (varianter) ud midt på gulvet. Så må jeg da kunne slippe af med dem!

Et par voigt-agtige horn blev lånt ud i går (farvel) og et par små beovox-fætre, som jeg alligevel ikke gad sætte nyt kantskum på, blev postet i dag.

Og så gik turen til et møde i Århus. Det skulle jeg ikke have gjort.

Selvfølgelig vidste jeg godt at jeg skulle mødes med Dibbedut og hente et par store 60er Lorenz 3-vejs, som fyldte hele bagsædet i min gamle Mercedes. Det var aftalt.

Men det var altså ikke aftalt at jeg på vejen skulle møde et par amerikanske 2-vejs højttalere fra en producent, jeg aldrig nogensiden havde hørt om.

Her er de (med et billede fra nettet - der er ikke nok lys til at tage billederne, jeg hader blitz):

Producenten er "Norman Laboratories", modellen hedder "Eight", og de spiller rigtig dejligt.

En sjov (Philips?) diskant løftet firkantet frem og en gummikantet 10'' enhed i vellavede, robuste kabinetter.

Umiddelbart er de bedre end f.eks. Dynaco/Scandyna A-25, som man på mange måder kan sammenligne dem med.

Og så er de hundesjældne på denne side af Atlanten.

Det bliver slet ikke i aften, at jeg få kigget nærmere på Lorenz'erne!

PQR

www.vintagehifi.dk

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum