Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Effekt og HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har fået mig en effektforstærker jeg vil tilslutte min HTPC. Jeg er dog i tvivl om det er nødvendigt med en forforstærker i mellem, eller om jeg kan styre lyd niveauet fra windåse?

Hvordan har i løst/gør i det?

Jeg er klar over DC-problematikken, men den er ikke relevant i denne sammenhæng Wink

Mvh

Thomas

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Det afhænger af signal/støjforholdet på dit lydkort, og hvor risikovillig du er

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Njaa, det er også det der nager mig. Jeg vil bare rigtig gerne kunne undvære forforstærkeren. Hvilke løsninger er der til det?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

jeg har selv kørt direkte fra udgangen på et lydkort og ind i effektforstærkeren, og du har volumen med, desværre kan det være svært at finde et lydkort der sender ret meget ud, så det kan knibe med at udstyre din effektforstærker.. ”typiske lydkort sender mellem 0,3-0,8 V ud, og din effekt vil nok have ca. 1 V for fuld udstyring” dette kan løses ved køb af en lille separat D/A konverter til en tusind lap.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Ja det er det jeg har frygtet. Hvad men nogle af de USB lydkort/DAC der findes til en ca. 500 kr. vil det kunne bruges?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

hvad med denne...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=149399

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

...men er du stadig risikovillig nok? En eller anden dag har windows opdateret en eller anden lyddriver relateret komponent og beslutter at defaulte windows mixeren så du kan nyde windows opstarts jinglen for FULD SKRUE :)

Du snakker med en der har mistet ca 5 års levetid pga. ovenstående..   er du bims et chok man får, og midt i det lydkaos kan jeg sjældnet lige overskue hvilken ledning jeg skal rive ud af væggen, så jeg valgte typisk bare at putte en finger i hvert øre og bede til at der ikke var noget der brændte af... 

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

...men er du stadig risikovillig nok? En eller anden dag har windows opdateret en eller anden lyddriver relateret komponent og beslutter at defaulte windows mixeren så du kan nyde windows opstarts jinglen for FULD SKRUE :)

Du snakker med en der har mistet ca 5 års levetid pga. ovenstående..   er du bims et chok man får, og midt i det lydkaos kan jeg sjældnet lige overskue hvilken ledning jeg skal rive ud af væggen, så jeg valgte typisk bare at putte en finger i hvert øre og bede til at der ikke var noget der brændte af... 

jeg har kørt med MCE-2005, Vista-MCE og nu Windows-7 skiftet diverse lydkort mm…

har aldrig oplevet at der er blevet lavet en opdatering der nulstillede musikken…

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske nogle af de ældre Windows versioner var notoriske med nulstilning efter diverse driver/windows opdateringer - man skal nok ikke udelukke det kan ske,

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Det *KAN* ske.. trust me.

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 April 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ -

Jeg kører signalet fra et RME HDSP 9632 lydkort i min medieserver fra analog udgangen direkte over i min effektforstærker, en Acoustic Reality eAR 202 REF(der indenfor en uges tid, om askeskyen vil, bliver udskiftet med en NuForce Stereo 8.5V3). Som afspilningsprogram, og det vil så egentlig sige "forforstærker," bruger jeg J River MC 14/15, og her bruger jeg så den interne digitale volumenkontrol, med superfin lyd til følge. Både J River applikationen og RME lydkortet er understøttet af ASIO enheden, hvilket betyder, at jeg kører i den såkaldte "Exclusive mode," hvad vil sige, at afspilningsenheden laver en eksklusiv opkobling med lydkortet, og herved undgår div. Windows skrammel i signalvejen.

Så herfra kan absolut anbefales, at du fravælger en forforstærker i traditionel forstand, i hvert fald baseret ud fra det setup jeg kører med.
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er en dårlig ide at bruge lydstyrke dimsen i windows til at styre output.

Lidt nørdesnak for at illustere problemet:

Lad os sige du har et 16 bit lydsignal som kildemateriale, fx. en wav fil rippet direkte fra en musik cd. 16 bit svarer til en opløsning i 65536 forskellige niveauer. Hvis lydstyrken i windows er sat på max er den lyd der kommer ud af computeren delt op i 65536 niveauer. Nu er det bare sjældent du har lyst til at høre musik for fuld skrald, så til daglig vil windows lydstyrken måske være nede omkring 5% af max til sådan alm. dagligdags niveau. Problemet er, at en digital lydstyrke som den windows bruger regulerer lyden ned ved at dividere det originale signal med et tal - jo lavere lydstyrke, des større tal bliver der divideret med. Det betyder at dit originale signal med 65536 niveauer måske er reduceret til kun 1000 niveauer ved den lydstyrke der passer til alm. lytning.

Jo længere ned du skruer for lyden i windows, des færre niveauer har signalet og des større fejl/kvantiseringsstøj får du. Hvis du er i tvivl, så prøv at smide noget musik på din pc, skru så langt ned som du kan uden at mute lyden helt i windows og skru så godt op for lydstyrken på din forstærker indtil du kan høre hvad der foregår. Det er ikke kønt..

Det er en meget bedre ide at køre lydstyrken i windows på max. så du får fuld 16 bit opløsning og så efterfølgende bruge den analoge lydstyrke på din forstærker til at dæmpe musikken ned til et brugbart niveau.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Det Strandvaskeren skriver er noget regulært vrøvl.

At tro at der kommer digitale signaler ud af et lydkorts analog udgang er noget vås.

Et seriøst lydkort med analog ud laver udgangsniveaureguleringen i det analoge domæne og det kan gøres simpelt med en enkelt Mos fet transistor eller bedre, med et par stykker. Det er ikke noget der koster noget.

Som CPH-R skriver vil niveauet næppe være højt nok, og du skal også passe på toner over det hørbare område, da de kan bevirke at forstærkeren går i selvsving. Måske kan en simpel forstærkning med en opamp og et lowpass filter (25 kHz) være en mulighed. Det var den vej jeg ville gå hvis jeg var dig.

Personligt benytter jeg HDMI signalet til overførsel og det er jo klasser bedre.

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
At tro at der kommer digitale signaler ud af et lydkorts analog udgang er noget vås.

Et seriøst lydkort med analog ud laver udgangsniveaureguleringen i det analoge domæne og det kan gøres simpelt med en enkelt Mos fet transistor eller bedre, med et par stykker. Det er ikke noget der koster noget.

Jeg skriver ikke at der kommer digitale signaler ud af en analog udgang, jeg skriver at en digital lydstyrkeregulering begrænser opløsningen af det digitale signal den analoge del får at arbejde med.

Det er herligt hvis lydstyrkereguleringen i windows kontrollerer en transistor i lydkortes analoge del og regulerer analogt. Jeg mener bare at have læst at det ikke er sådan det foregår men at lyden istedet bliver reguleret ved at regne direkte på det digitale signal.

Ningbo skrev:
Personligt benytter jeg HDMI signalet til overførsel og det er jo klasser bedre.

Ja, men du har lydstyrken på din htpc sat til fuld skrue og så regulerer du lydstyrken ovre i din forstærker/receiver istedet, ikk?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Jeg synes det er en dårlig ide at bruge lydstyrke dimsen i windows til at styre output.

Lidt nørdesnak for at illustere problemet:

Lad os sige du har et 16 bit lydsignal som kildemateriale, fx. en wav fil rippet direkte fra en musik cd. 16 bit svarer til en opløsning i 65536 forskellige niveauer. Hvis lydstyrken i windows er sat på max er den lyd der kommer ud af computeren delt op i 65536 niveauer. Nu er det bare sjældent du har lyst til at høre musik for fuld skrald, så til daglig vil windows lydstyrken måske være nede omkring 5% af max til sådan alm. dagligdags niveau. Problemet er, at en digital lydstyrke som den windows bruger regulerer lyden ned ved at dividere det originale signal med et tal - jo lavere lydstyrke, des større tal bliver der divideret med. Det betyder at dit originale signal med 65536 niveauer måske er reduceret til kun 1000 niveauer ved den lydstyrke der passer til alm. lytning.

Jo længere ned du skruer for lyden i windows, des færre niveauer har signalet og des større fejl/kvantiseringsstøj får du. Hvis du er i tvivl, så prøv at smide noget musik på din pc, skru så langt ned som du kan uden at mute lyden helt i windows og skru så godt op for lydstyrken på din forstærker indtil du kan høre hvad der foregår. Det er ikke kønt..

Det er en meget bedre ide at køre lydstyrken i windows på max. så du får fuld 16 bit opløsning og så efterfølgende bruge den analoge lydstyrke på din forstærker til at dæmpe musikken ned til et brugbart niveau.

Hej Strandvasker

Tak for din besked.

Jeg er tidligere blevet gjort opmærksom på problemet, som du beskriver det, men i praksis oplever jeg ikke nogen decideret degradering ved afspilning med lavere volumen(medmindre det er meget lavt; men så er spørgsmålet om det ikke i højere grad er lydens svage styrke der udvasker detaljer), og jeg mener derfor det indikerer, at problemet er om ikke så udtalt som din teoretiske gennemgang antyder? Nu er jeg ikke teknisk kyndig på området, men er det musik-signalet alene der dikterer volumenreguleringens bitdybde? Nu er det også J River applikationens interne digitale volumenkontrol jeg bruger, så jeg ved ikke om det er korrekt at omtale den som en windows-enhed, eller går det ud på ét? J River programmet kører en eksklusiv opkobling med RME lydkortet, Exclusive Mode, da begge er understøttede af ASIO, og hermed "linker" de eksklusivt til hinanden og undgår indblanding af windows "Shared Mode" i signalvejen. Udfra det faktum kunne man måske mene, at det giver mening mere udelukkende, at tale om en J River volumenregulering, end blot en "windows" ditto? Der er i øvrigt tre mulige veje at volumenregulere med J River: enten som Applikation, Internal(som jeg bruger), eller System, så måske det åbner op for andre mere hensigtsmæssige måder, at volumenregulere digitalt?

Jeg har haft en del på besøg for at lytte til mit setup - nu bestående af Raidho Ayra C-1 højtt., NuForce Stereo 8.5 V3 effektforstærker, og samme signalkilde(RME HDSP 9632) som tidligere nævnt - og jeg får endog meget positive tilbagemeldinger, også fra folk med temmelig dyre/vel-sammensatte systemer derhjemme. Måske der er så mange fordele ved helt at skippe en forforstærker i traditionel forstand, at dette opvejer en del af, eller ligefrem mere end opvejer ulempen ved brugen af en digital volumenkontrol, som du beskriver dens teoretiske deficit. Jeg er dog lydhør overfor problemet, som det bliver beskrevet teoretisk, for strengt taget burde det jo betyde en ret væsentlig degradering af lyden!

Men, som jeg oplever lyden i mit setup, og med de erfaringer jeg har gjort med trad. forforstærkere, så er jeg ikke i tvivl om, at jeg vælger min nuværende løsning. Det er egentlig også det jeg prøver at advokere for, at andre prøver af, og herved måske sparer penge samtidig med, at de oplever en prima lyd. Jeg synes nemlig debatten omkring digital volumenregulering i seriøst regi er for teoretisk styret, sådan at det måske unødigt skræmmer mange fra, at prøve det i eget setup. For mig er det bare meget tiltalende, helt at kunne bortskære en generisk degradrende hardware enhed i signalvejen(inkl. kabler og hvad alt heraf følger), for i stedet at koncentrere indsatsen på et, hvad jeg oplever, mere lyd-transparent software-styret system.  

Mvh

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Strandvasker -

I øvrigt er gainet på RME lydkortet ikke stillet højere, end at jeg kan spille med fuld udstyring over J River uden det så indebærer vanvittig høj volumen. F.eks. betyder det, at jeg ved at spille mellem 30-50 på 100-skalaen på J River har hvad de fleste vil kalde et ganske almindeligt "sobert" lyd-niveau, hvorfor jeg vel i praksis også bruger mere af den bit-information/niveauer der er til rådighed? Men hvad betyder så RME lydkortets gain for disse "niveauer," som du taler om? Måske jeg skulle stille RME-gainet endnu lavere, såfremt det ikke har nogen indvirkning på disse "niveauer," sådan at jeg kører med næsten fuld udstyring på J River volumenkontrollen ved "sobert" niveau?

Konsekvensen kunne evt. være, at jeg bare fyrer J River volumen op på fuldt niveau, og så i stedet bruger RME-gainet. Men, det har jeg tidligere eksperimenteret med, over Windows Media Player, og jeg syntes ikke, at det indebar bedre lyd.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Lydkort og lyd-degraderinger... - Det er ganske rigtigt som strandvaskeren siger, brug af Win software-styring degraderer lyden. Nu er lydkortene's DAC og styring dog tit 24 bit eller højere, så man kan faktisk skrue "8 bit ned" før man begynder at stjæle af dynamikken. Det jeg ikke lige fatter, er så at nogen på et HiFi-Forum spør' om man bare kan bruge det indbyggede lydkort - det lyder nærmest for mig som "nørd" som helligbrøde. De allerbedste og ubetalelige lydkort har i praksis pga. støjen inde i PC'en et S/N forhold der ligger og roder nede et sted imellem 60 og 70 dB - Altså nede på / under kassette-båndniveau nærmest. Selv en simpel 800-kroners USB Stereo Dac fra Project klasker det med adskillige længder, da den kan fjern-forsynes, og derudover fjern-monteres væk fra det støjhelvede en moderne PC er.
  Alternativt og Stereo ikke er nok, kan man købe en billig dims fra Teufel i tyskland - svjh. 13-1500 bops med Dolby Digital og DTS, volummenkontrol med en digitalt styret analog volumen chip, og det kører sgu osse bedre...

JBLfan

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Physis, jeg kender ikke sådan et RME lydkort, men det er ikke umuligt at windows lydstyrke dims med den rette driver styrer en transistor i lydkortets analoge del, i stedet for at lave en ren digital regulering. Hvis det er tilfældet er det fint nok..

Personligt kører jeg med fuld skrue på lydkontrollen i windows (ikke helt sandt da jeg kører Ubuntu, men lydkontrollen i min ubuntu desktop er helt på max). Jeg har et USB lydkort for at slippe for brum fra min computers indre. Signalet fra lydkortet regulerer jeg med en Creek OBH-12 som stortset bare er et glorificeret analogt volumen potentiometer og derfra ryger signalet over i mine effekt trin. Altså fuld hammer på alt hvad der er digitalt og så dæmpe det analoge signal umiddelbart inden forstærkeren. Jeg kan høre en ret klar forskel hvis jeg i stedet dæmper det digitale output via lydstyrkedimsen i min desktop og skruer ekstra op for Creek'en..

Jeg har leget lidt med nogle billeder for at illustrere det jeg snakker om:

1) Her er et billede af en fiskerbåd:

2) Med et grafikprogram har jeg skruet ned for lyset:

3) Her har jeg så skruet op for lyset på det mørke af billederne:

Alle billederne er modificeret i bmp format, jeg har efterfølgende gemt dem som jpg. Billede 3 er altså ikke resultatet af jpg kompressionen på billede 2.

Forskellen på billede 1 og 3 illustrerer det signaltab der opstår ved at skrue ned digitalt, og jo længere der skrues ned, des mere signal forsvinder..

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Physis, jeg kender ikke sådan et RME lydkort, men det er ikke umuligt at windows lydstyrke dims med den rette driver styrer en transistor i lydkortets analoge del, i stedet for at lave en ren digital regulering. Hvis det er tilfældet er det fint nok..

Det KAN lade sige gøre at få et program der sampler windows volume og sender det til RME totalmix (og dermed lydkortets analoge output signal), men det er ikke standard. Ellers er RME lydkortene ret ligeglade med windows volume control - og du har ret - hvis man i winamp, foobar, mpc etc har skruet ned under 100% dør der kvalitet.

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

Lydkort og lyd-degraderinger... - Det er ganske rigtigt som strandvaskeren siger, brug af Win software-styring degraderer lyden. Nu er lydkortene's DAC og styring dog tit 24 bit eller højere, så man kan faktisk skrue "8 bit ned" før man begynder at stjæle af dynamikken. Det jeg ikke lige fatter, er så at nogen på et HiFi-Forum spør' om man bare kan bruge det indbyggede lydkort - det lyder nærmest for mig som "nørd" som helligbrøde. De allerbedste og ubetalelige lydkort har i praksis pga. støjen inde i PC'en et S/N forhold der ligger og roder nede et sted imellem 60 og 70 dB - Altså nede på / under kassette-båndniveau nærmest. Selv en simpel 800-kroners USB Stereo Dac fra Project klasker det med adskillige længder, da den kan fjern-forsynes, og derudover fjern-monteres væk fra det støjhelvede en moderne PC er.
  Alternativt og Stereo ikke er nok, kan man købe en billig dims fra Teufel i tyskland - svjh. 13-1500 bops med Dolby Digital og DTS, volummenkontrol med en digitalt styret analog volumen chip, og det kører sgu osse bedre...

JBLfan

JBLfan -

RME lydkortet er netop med 24 bits DAC og styring, hvorfor jeg også tænker, om dette ikke influerer på volumenreguleringen, sådan at volumen-bitdybden ikke er dikteret af en evt. 16-bits kilde alene, men i stedet i dette tilfælde har de ekstra 8 bit "headroom" som lydkortets DAC og styring muliggør. Det kunne i hvert fald være med til at forklare, hvorfor jeg ikke oplever nogen nævneværdig degradering af lyden ved lavere eller "almindelig" volumen - også selvom dette kun er en teoretisk underbyggelse der jo ikke ændrer noget ved mit lytteindtryk.

Mht signal/støj forholdet som du omtaler, så har jeg intet teknisk belæg for at modbevise din påstand, ligesom jeg dog vil hævde, at du heller ikke har noget beviseligt belæg for din påstand. Hvis RME lydkortet skulle være underlagt problemet i den grad du omtaler, så giver det ingen mening, at RME oplyser et S/N forhold på 110-113 dB, hvis ikke denne opgivelse var at forvente fra lydkortet i det miljø det nu skal fungere, nemlig inde i en computer. Det burde sige sig selv. Det er et professionelt lydkort, og hvis det kun bød op med et S/N forhold på de 60-70 dB du hævder, så ville det ha' fået himmelråbende konsekvenser for mærket i branchen - ja, iflg. dig, åbenbart for alle (lydkort-)mærker.

Og jeg har skam prøvet flere USB DAC's, ikke i det dyre lag, men over det prisniveau du hævder skulle være en mere fordelagtig løsning i forhold til selv det bedste lydkort, og her kan jeg blot konstatere, at RME lydkortet trak det længste strå. Det var der endog ikke den mindste tvivl omkring, hverken i mine eller de andre med-lytteres ører, ikke at vi snakker en forskel fra skrammel til sublimt, men dog en mærkbar forbedring. Ydermere kan jeg oplyse, at RME tilbyder enheden "Digicheck" til download, og dette program kan måle bit-dybde, S/N forhold osv. på RME kortene, og her måles f.eks. 110(110,2-110,3) dB S/N og en bitdybde på 24 bit under afspilning - hvor sidstnævnte må indikere bitdybden på styringen i lydkortet(da der blev afspillet en 16 bits kilde).

Igen, så synes jeg debatten også omkring brugen af dyrere interne lydkort i seriøst hifi-regi er præget af en generel negativ forudindtagethed krydret med "oplysninger" taget ud af kontekst eller med mangelfuldt belæg. Prøv nu at bruge ørerne, i stedet for, at bombe løsningen tilbage til stenalderen udfra en masse teoretiseren. Jeg har ekstremt gode oplevelser med både internt lydkort og digital volumenregulering i mit hifi setup, hvad jo for mig kun viser, at løsningen holder!

Læs evt. (noget af) nedenstående anmeldelse af Sooloos Music Server System i Stereophile. Sooloos systemet bruger netop RME HDSP 9632 lydkortet i deres server, der i anmeldelsen også holdes op imod Benchmark DAC1 USB:

Citér:
Listening
I listened to the Sooloos system in four different ways: using its analog outputs (from its internal RME Hammerfall DAC); using the S/PDIF output directly into a Lexicon MC-12 preamplifier; into the new Integra DTC-9.8 preamp (reviewed by Kal Rubinson in the January 2008 Stereophile); and into the Benchmark DAC1 USB. I also compared the Sooloos via the Benchmark to iTunes running on my Apple portable via USB to the Benchmark—and, for a bit of nostalgia, to a Denon DVD-2910 universal disc player. Before I began my listening, Sooloos sent their sales manager over to modify the Source:One by isolating the ground on the S/PDIF connector—apparently, they'd missed a few units.

For all comparisons, I assembled a playlist that included "So What" and "Miles Runs the Voodoo Down," from producer Bob Belden's excellent new Miles from India (CD, Times Square TSQ-CD-1808—get this disc!); "Come Together" and "A Day in the Life," from the Beatles' Love (CD, Apple/Capitol 3 79810 2); and several tracks from Choying Drolma and Steve Tibbetts' beguiling Selwa (CD, Six Degrees 657036 1104-2).

I first wanted to determine the differences, if any, between the Sooloos Source:One's analog and digital outputs directly into the preamps. The analog output was about 4.5dB hotter than the digital, so I calibrated the volume with an SPL meter and compensated with the volume control for all comparisons. Bottom line: The Sooloos's analog output bettered both preamps' own DACs in subtle but meaningful ways. Choying Drolma's voice sounded thinner through the preamps' own DACs than through the Sooloos DAC, and the Integra DTC-9.8's soundstage felt more constricted than those of the Lexicon or Sooloos.

Comparing the Sooloos's RME DAC via its analog outputs to the Benchmark via its S/PDIF out was another matter. I give the Benchmark the nod on this one, though not by much—after reading JA's review of the Benchmark back in January, I'd expected more. I'm splitting hairs here, but the Benchmark had a tighter midrange and transients and a more natural dynamic feel, while the Sooloos's analog output exhibited a little woolliness with voices. But the acoustic piano in "So What" was the real giveaway here, with more clarity and focus. (See sidebar, "Kalman Rubinson on the Sound of Sooloos," in which KR describes the even greater differences he heard with some other DACs.)

More obvious were the differences between the analog outputs of the Denon DVD-2910 universal player and the Sooloos-Benchmark combo. The music server won this one by a slightly wider margin, which probably shouldn't have been surprising: we'd added a spinning piece of plastic to the equation. But whether it was the source of the digits or the Denon's DAC, the DVD-2910 lacked refinement, felt looser all around, and exhibited more hash in the high frequencies while not sounding actually brighter.

Finally, I connected both the Sooloos (S/PDIF) and my Mac (USB) to the Benchmark, and switched back and forth between them. I first ripped my playlist tracks to iTunes as WAV files from the same CDs I'd imported to the Sooloos, turned off all iTunes audio modifiers, and set the appropriate sampling rate in the Apple Midi Setup utility. Playing the same track via the Benchmark, the Mac and Sooloos were very, very close—but I give the nod to the Sooloos, which had a tighter, more relaxed midrange. This was especially noticeable on "A Day in the Life," as the instruments around John Lennon's voice took on a more natural spread. But the Benchmark DAC1 was a great leveler here—if it weren't for the more cumbersome iTunes interface, I could be happy with the sound of either server through the Benchmark.

If you've got access to a great outboard DAC, take a listen—you might like it better than the analog outputs of the Sooloos. Otherwise, the latter offered respectable sound, and, as I've often found with good digital, the differences that were there were only barely there.

Conclusions
There are already dozens of music servers on the market, as well as an infinite number of home-brew PC variations. In my mind, however, a touchscreen system running intuitively designed software is the way to navigate thousands of audio files. By comparison, using iTunes to organize and play a large music library I now find simply frustrating. A good interface such as that of the Sooloos (or of an iPod, for that matter) keeps the complexity hidden while offering the user a powerful tool.

The Sooloos is a hugely ambitious product that has completely changed my expectations of music servers. It will no doubt be only one of many touchscreen-based systems in the years to come, but right now, the Sooloos—aimed squarely at the music lover and audiophile—is the best I've used. You can complain about the price or quibble about the sound, but for something that raises the bar this many notches and works this well—it never crashed once in the several months I used it—it has no peer.

You'll want to find a dealer and play with a Sooloos system in person. Using the Sooloos got me more deeply involved with my music library than at any time since I began collecting many years ago. Sign me up. My disc players are history.

http://stereophile.com/mediaservers/908sooloos/index4.html

Anmeldelsen giver et ganske hæderligt indtryk af RME-kortets lydkvalitet, og jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at anmelderen finder forskellen mellem RME og Benchmark så lille.

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum