Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 09:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Beton-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 September 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er også ret spændt på hvordan hjørnerne bliver. Det kan sgu godt gå hen og blive godt, tror jeg (men jeg har får taget fejl ). Ved ikke lige hvorfor jeg skrev får.

Nå, men jeg støbte jo i går. Det er jo svært at gøre mere kreativt end tidligere, men så kan man jo altid gøre det STØRRE .

FØR                                 ->                                   EFTER

Det er lige før der skulle top på en 10-liters spand, så nu er jeg gået over til 20-liters.

FØR                                 ->                      EFTER

De er ikke så optimale til at blande beton, de kære "farveblandere", men nu bruger jeg en der kan ruske det lidt mere rundt. Måske skulle jeg ønske mig en blandemaskine (jeg har fødselsdag på onsdag hvis nogen skulle have en i overskud ).

Mht. selve støbningen: denne gang ville jeg jo lave en 5-sidet kasse, dvs. med toppen (som er bunden af højttaleren) åben. Det er alligevel ikke lykkedes mig at lave en glat underside...

Planen var jo at jeg bare ville fyldt formen op, vibrere den, og skrabe det overskydende væk. Sådan skulle det så IKKE gå... Det gik egentlig meget fint med at vibrere. Luftboblerne stod nærmest i kø for at komme op. Men mens jeg var godt i gang med at vibrere, begyndt det øverste beton at opføre sig mærkeligt! Al betonen løb fra midten ud mod siderne mens jeg vibrerede. Det var da pænt mærkelig syntes jeg, men med tungen ud af munden fortsatte jeg med at vibrere...

Så gik det pludselig op for mig at det store flamingostykke havde løsnet sig, og var på vej op til overfladen! Så kunne det nok være jeg fik travlt... Det kom mig til gode at terminalerne skal sidden på bunden af højttaleren, for det det lille flamingostykke til terminalhullet var det der kom først op. Så uden videre omtanke skyndte jeg mig at skrue en plade på for at holde den nede...

Et eller andet sted har jeg nok være for nærig med silikonefugen. p***eirriterende at der pludselig opstår problemer med det, når det er gået godt de andre gange. Heldigvis går dette forsøg jo mest på om om det give pæne hjørner at lakere formen, så det trøster jeg mig lidt med... Og så ved jeg til næste gang at jeg ikke skal være nærig med silikonen...

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Imponerende stædighed

Jeg ville overveje at lave en form med "slip"
Så kan du lave en mere stabil form som ikke skal skilles ad
Og dermed lave bedre rundinger

Overvej evt også at lave den færdige højtaler med træbund som limes på
Så kan du lave en mere stabil inderform, i stedet for det ubehagelige flamingo stads
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Imponerende stædighed

Jeg ville overveje at lave en form med "slip"
Så kan du lave en mere stabil form som ikke skal skilles ad
Og dermed lave bedre rundinger

Overvej evt også at lave den færdige højtaler med træbund som limes på
Så kan du lave en mere stabil inderform, i stedet for det ubehagelige flamingo stads

Det kan sgu godt være man skulle sadle lidt om på det støbe-koncept jeg prøver at forfølge.... Men det er da rart at stædighed kan ende med at man får gode råd

Når du skriver "en form med slip", så går jeg ud fra at du snakker om en form hvor støbningen simpelthen skal rystes/lirkes ud, hvis du forstår hvad jeg mener. Mon man kan gøre det uden at gøre højttaleren større i bunden end i toppen? Hvis ikke, så er det måske bare et look man skal lære at elske...

Jeg skal nok lige tænke lidt over hvordan man kunne lave en stabil "inderform"... Det skal jeg vist sove på. Er modtagelig overfor forslag!

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Imponerende stædighed

Kom til at tænke på den her:

http://www.youtube.com/watch?v=dhRUe-gz690&feature=relat ed

Man skal sgu ikke sådan give op! Måske skulle man ændre sin signatur

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Lige et lille pip om at jeg er væk i weekenden (HELT væk, på Mors), men jeg er sørme spændt på at se hvad jeg piller ud af formen søndag eller mandag . Men når jeg ikke har noget nyt, så kan man vel bringe et helt andet billede...

http://twitpic.com/iss0o

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg bæstet ud af formen. Flamingoen røg jo løs mens jeg øsede beton i formen, og det har efterladt sig et par spor. På baffel'en løb betonen ind mellem flamingoen og formen:

Det var dog relativt nemt at hugge hullet til:

Mht. lakken så kunne jeg godt mærke at støbningen hang bedre fast end før, men med lidt blid vold var det ikke noget større problem at få støbningen fri. Det giver sådan et lille "klik" når støbningen slipper pladen. Noget af lakken følger med på støbningen:

- men det egentlig forholdsvist nemt at skrabe af. Dog kan jeg se at det er temmelig vigtigt at have en god pensel - i hvert fald bedre end den jeg brugte, for man kan godt se hvilken retningen penselstrøgene er gået (billede nedenfor). Ellers foreslog nogen vist at man kunne blande lidt vand i lakken for at gøre penselstrøgene mindre synlige?

Jeg forventer dog at "striberne" bliver mindre synligt end de er på billedet. Når først støbningen har stået en uges tid bliver den en hel del lysere. Når jeg har gået og kigget på de gamle støbninger bliver jeg altid overrasket over hvor mørk støbningen er når den lige kommer ud af formen.

Kanterne var jeg mest spændt på, for det var der lakken virkelig skulle gøre nytte. Det gik måske knap så godt som jeg havde håbet på. Kanten virker meget porøs. Nogle steder så meget at den smuldrer når jeg kører fingeren hen over den. Her er nogle billeder:

På det nederste billede kunne jeg simpelthen skrabe kanten af med "blommen" af min pegefinger. Jeg tror det er vigtigt at give hjørnerne nogle flere gange lak, så der for alvor kommer en runding. Det må alt andet lige give en mindre porøs kant.

Jeg gider ikke lave flere prøvestøbninger nu! Bortset fra at jeg skal lakere flere gange, er jeg vist kommet dertil hvor jeg må lære at elske det udseende støbningen får!

At noget af lakken følger med på støbningen er også lidt en kæp i hjulet på idéen om at lave en "slip-form", dvs. en kasse der ikke skal skilles ad, og som man kan bruge igen og igen.

Men jeg skal vist på jagt efter enheder nu. Der skal da snart komme noget ud af den her føljeton man kan slæbe ind i stuen!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

De forme jeg har støbt i professionelt var lavet i glassfiber
Formen blev penslet med petrolium inden hver støbning
Formen blev vibreret på et vibratorbord
Emnet blev taget ud straks efter vibrering ved at lægge en plade på og vende formen 180gr

Men det er næppe realistisk her
Andre større emner blev lavet i stålforme og varmetørret med damp
Mindre emner blev også støbt maksinelt i stålforme
Og de blev taget ud af formen kort efter

Din eneste mulighed for en bedre støbning ER en stabil form med slip
Skarpe kanter i beton har aldrig været særlig holdbare, da de oftestest består mest af grus
Det er ikke godt nok at bare lakere formen
Det holder kun til en enkelt støbning, og er en hurtig nødløsning
En god form skal vandslibes til perfektion, og poleres med slibemiddel
Finere og finere indtil der opnås en spejlblank overflade

Bedre kanter kan kun løses ved at lave relativt store rundinger
En støbt glat overflade kan kun opnås ved en større cement andel

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Tak for input musicus. Du er da vist en gammel betonhaj  

Jeg ville sgu også ønske at jeg kunne lave forme af glasfiber eller stål, men som du skriver er det nok næppe realistisk her . Det setup du beskriver egner sig jo også til masseproduktion - jeg skal bare have to . Og selv om det er besværligt at skulle lakere en to forme omhyggeligt, så er det nok den eneste udvej jeg lige kan se...

At skulle lave en slip-form kræver også at højttaleren bliver "konisk" (hvis den er større i bunden end i toppen). Kan godt være det vil godt ud! Eller måske bare "komisk"?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Tja, den spidse pyramide form har altid været anset som "high-end"
Og optimalt bør du også have en bagud hældende forplade

Du kunne måske også montere 45graders falstaf lister indvendig i hjørner på  formen

Til en hurtig form ville jeg måske overveje den slags fiber plader som bruges til trailer bunde
De er vandfaste 

I stedet for at lakere kunne du måske bare smøre formen med magarine
Eller en anden vandstabil fedt

En yderligere mulighed med magarine, er at lægge køkken film udenpå

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Tja, den spidse pyramide form har altid været anset som "high-end"
Og optimalt bør du også have en bagud hældende forplade

Tjae, det kunne da godt være at man skulle lave nogle skitser og ser hvordan det ser ud . Det har jeg generelt ikke gjort så meget i...

musicus skrev:

Du kunne måske også montere 45graders falstaf lister indvendig i hjørner på  formen

Jeg har før overvejet at sætte indvendige lister på, men jeg synes ikke jeg har kunnet finde nogen der er små og regulære nok. Men du skal lige skære ud i pap hvad "falstaf lister" er! Når jeg søger på det finder jeg bare en masse om rødvin og opera

musicus skrev:

Til en hurtig form ville jeg måske overveje den slags fiber plader som bruges til trailer bunde
De er vandfaste  

De støbeplader jeg har brugt er også vandfaste, men når jeg alligevel lakerer dem kan det vel være hip som hap?

Nå, jeg tror jeg vil prøve at tegne et par skitser...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Falstaf lister
Det mener jeg de hedder
Men det er alle de typer trælister med lille profil som bruges mange steder
Ved fodpaneler, køkken elementer osv
Fås i byggemarkeder 
Om der så er en der passer til dit behov ved jeg ikke

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

OK, dem kender jeg godt. I hvert fald dem fra Bauhaus . De mindste af dem af ca. 18mm på den længste af kanterne (det hedder da HYPOTENUSEN!). Det synes jeg der er lige stort nok. Jeg vil helst ned i noget der er max 10mm. Hov! Det er jo lakken der giver mig det . Altså med mindre nogen er faldet over nogle lækre alu/plastlister det kan give mig tilsvarende..?

Nå, men bortset fra det har jeg siddet (ok, ligget) og leget lidt med en skitse af hvordan man kunne lave en konisk støbning. Jeg har brugt Google Sketchup, som jeg brugte for et par år siden til stueindretning, så jeg var fri for at piske rundt i stuen med møbler efter min værges forgodtbefindende

Jeg tror egentlig ikke det ville være så tosset! Jo, man kan da sagtens lave en konisk model der ligner noget der hører hjemme på Louisiana hvis man virkelig vil... Og hvis man absolut vil have noget ultra-konisk kan man jo lave sådan en her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43188&P N=1&get=last

MEEEEN det havde jeg jo ikke så meget held med .

Det er da fedt at sidde og lege med formen med sketchup! Det skulle jeg da have gjort for LÆNGE siden! Prøv det, prøv det...

Jeg har prøvet lidt frem og tilbage med formen, og er kommet frem til at det ser bedst ud hvis jeg trækker hver side 20mm ind mod midten, og baffel 30mm "tilbage". Bagsiden står stadig vinkelret på bunden. Her er et par billeder:

Mon ikke nok den kunne lirkes ud af en slip-form?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

vad er det for et program du har brugt der til disse billeder ???
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Programmet hedder Google sketchup, og kan hentes gratis hos google.

Iøvrigt et super spændende projekt du har gang i her.
 Sidste støbning ser ganske lækker ud.

Thomas2641
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej Ole!

Fedt projekt med betonhøjttalerne! Tror sgu aldrig jeg ville turde begive mig ud i den slags... Men igen - når man får sit eget værksted bliver alt jo muligt ;-)

Jeg ville bare lige nævne at hvis du bruger en støbeform med slip, slipper du jo automatisk for stående bølger i dit kabinet!

Held og lykke med projektet! =)

Med venlig hilsen Thomas Danielsen

PS: Hvilken slags træ er det du bruger til støbeformen?? Havde engang en kammerat der lavede at par højttalere i netop den slags træ..

Til top Vis Thomas2641's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas2641

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Thomas2641 skrev:
PS: Hvilken slags træ er det du bruger til støbeformen?? Havde engang en kammerat der lavede at par højttalere i netop den slags træ..

Hej Thomas

God pointe med de stående bølger

Træet har sikkert et eller andet fint navn, men min svigerfar kalder dem "støbeplader", og det er også et udtryk de kender i den lokale trælast . De fås i forskellige tykkelser, men jeg har aldrig set dem i størrelser mindre end 122x244cm

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Så kom der lidt kasser ud af det. Musicus har jo helt ret omkring forme osv. Men som jeg tidligere skrev, så kunne det være en løsning, som jeg selv har benyttet med lakken for at få en glat overflade i en simpel træform. Og ja, det bliver som formen er. Når den er tør, kan du jo prøve at polere lidt. Jeg syntes du er sluppet pænt fra det, og jeg tror du samler lidt erfaring undervejs. Det er jo ikke at kimse af.

Ha´ en god fornøjelse

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeps, jeg har efterhånden besluttet mig for at prøve med en slip-form. Men jeg regner også med at lakere den. Nu hvor formen har stået et par dage er kanterne egentlig hærdet meget fint, så jeg skulle have have holdt mine FEDE NALLER væk fra kanterne efter den kom ud af formen! Man tænker jo at støbningen er hærdet efter en uge, men størstedelen af støbningen er stadig meget fugtig (deraf den mørke farve) og temmelig porøs.

Ellers spekulerer jeg lidt over hvordan jeg skal lave slip-formen. Det nytter jo ikke noget at skære træet til i 90 grader, for så vil det komme til at gabe når pladerne ikke står vinkelret på hinanden. Jeg tror egentlig min rundsav kan "tilte" klingen, så de kan skæres skråt. Præcis hvor stor vinklen skal være gider jeg ikke at regne på. Siderne på pladerne skal bare skæres "spidse nok", så de ikke gaber indvendigt i formen.

Musicus: det du skrev med, at i temmelig hurtigt tog støbningen ud af formen... Hvor lang tid snakker vi der? Hvis jeg tager min støbning ud indenfor mindre end 5 timer, så tror jeg bare jeg har en stor fed betonklat liggende! Hvor lang tid vil du skyde på at støbningen skal stå før jeg kan tage den ud af formen?

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg hoppede lige ud i skuret og skruede enheder i, det er sgu så lækkert at have noget at kigge på . Modellen skal så absolut kasseres, for bunden er kun 1½ cm tyk (fordi flamingoen gik løs). Jeg satte også nogle filt-fødder på, sådan nogle med søm på, som er beregnet til at blive banket fast i træ. Jeg borede bare huller med et 2mm bor, satte en silikoneklat på, og trykkede fødderne på. Det virker egentlig ok.

Men jeg synes sgu det blev så koldt ude i skuret, så jeg slæbte den med ind i stuen. Her er et par billeder:

Elsker bare det betonlook

Glemte forresten helt at fortælle hvordan det gik at lakere en af de gamle støbninger  pyh...

I kender vel godt det med at jeres værge kan finde på at lakere sine negle..? Hvis jeg nu skal lege den uerfarne kvinde, så ville jeg have set andre kvinder lakere deres negle. NEJJJ hvor ser det flot ud. Jeg har i grunden aldrig brudt mig om min næse. Måske skal jeg bare lakere den! Jeps, det er det indtryk det giver at lakere beton. En lakeret næse, mums . Det er fandme grimt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Ole Hedegaard skrev:

Musicus: det du skrev med, at i temmelig hurtigt tog støbningen ud af formen... Hvor lang tid snakker vi der?

Hvis jeg tager min støbning ud indenfor mindre end 5 timer, så tror jeg bare jeg har en stor fed betonklat liggende! Hvor lang tid vil du skyde på at støbningen skal stå før jeg kan tage den ud af formen?

Emnerne blev tage ud af formen stort set straks efter vibrering
Men det var jo også fordi der skulle støbes mange emner, i samme form

Du bør nok vente til støbningen er stabil
Men efterhærdningen sker nok hurtigere når emnet er ude af formen

Dog ,mener jeg det er sådan at støbningen bliver stærkere hvis emnet holdes fugtigt over længere tid
Og at færdig hærdningen kan tage meget lang tid har du jo opdaget

Men det ser da ellers ud til at du har fremskidt
Det er faktisk allerede imponerende

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum