Forfatter |
|
Ole Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 05 August 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, spændende! Jeg troede egentlig at enhederne helt var slaver af det signal de fik ind...
Noget godt sted jeg kan læse mere om den slags?
Tager i øvrigt lige et par dages pause i byggeriet - det gik efterhånden min bedre halvdel lidt på nerverne med alt det diy jeg havde slæbt ind i stuen 
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 05 August 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tøsedreng 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er dem der er under tøflen, og så dem der ikke vil indrømme det 
Har forøvrigt fundet mig et DIN-stik, så nu skal jeg have sammenlignet lyden med den gamle Beovox S30'er. Kom også til at se at min forstærker stod lidt skægt indstiller, så nu er jeg spændt på hvad forskellen er...
Pillede i øvrigt enhederne ud for at få noget mere vat i, og kunne se at jeg havde brugt for store skruer i de medstøbte rawplugs... betonen var simpelthen revnet omkring flere rawplugs . Men jeg fik et helt godt råd af Offcourse om at efterlade huller i betonen, og så LIME rawplugs fast i hullerne, så mine rawplugs kan give sig lidt. Alt andet lige må lim være mere tolerant end beton hvis jeg i vildskab skulle finde på at bruge for store skruer igen 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, fik så omsider sammenlignet lyden fra min egen forsøgshøjttaler med den oprindelige Beovox S30. Jeg fik selvfølgelig købt et forkert DIN-stik (han i stedet for hun), så det trak lidt ud at få lyd på... Puha, der er ikke meget luft til at lege når man starter på arbejde efter ferien - det er som om der er kilometer længere fra tanke til handling!
Nå, men her ses de, sådan slæbt intermistisk ind i stuen 

(det er den gamle Beovox til højre )
Det gav ikke den mest optimale sammenligning, sådan af skifte balancen mellem højre og venstre kanal, men jeg fik da hurtigt fundet ud af forskellen. Jeg hørte lidt forskelligt, bl.a. Kraftwerk, som jo kommer til Randers på lørdag . HFK holder jo et lille arrangement inden koncerten hvor de påstår de vil spille noget Kraftwerk på et High-end anlæg, så det skal nok blive gejl!
Nå, men til sagen... Det er faktisk utroligt så forskellige enhederne lyder i de 2 kabinetter. Det er som om at hele lydbilledet er "skarpere" i beton-kabinettet. Altså ikke på en skærer-i-ørene-måde... bare på en mindre mudret måde. Der er stor forskel på hvordan diskanten lyder. Jeg gætter på at forsiden af højttaleren på en eller anden måde reflekterer og forstærker det lydområde. Den er nok lige lovlig skart efter min smag.
Bas/mellemtone i Beovox'en lyder... tjae, jeg ved ikke om jeg skal kalde det blødt eller mudret, i sammenligning med beton-kabinettet, men der er i hvert fald en klar forskel. Beovox'ens baffel er jo også "bare" en lettere forstærket plastic-konstruktion på et spinkelt kabinet, så mon ikke der spildes en del af effekten på at ruske lidt rundt med det..?
Jeg har ikke noget måleudstyr, men jeg kørte nogle frekvens-sweeps med "The Calibrator" for bedre at blive lidt klogere på frekvensgangen:

Som før fortalt er der ikke noget dybbas at komme efter. Omkring 40-50 Hz bliver lyden hørbar, men det lyder ikke som om der ellers er nogle områder der er stærkere end andre... tror jeg. Jeg må hellere ønske mig noget måleudstyr til min fødselsdag!
Men alt i alt er jeg nogenlunde tilfreds med lyden i min forsøgshøjttaler. Det jeg skal have lavet om på er dimensionerne på kabinettet, så der er en anelse mere luft omkring enhederne. Faktisk rager diskanten op over den skrå kant, som man måske kan ane her nedenunder. Og så skal jeg se om det for faen kke kan lykkes at lave en ordentlig støbning!

|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ole
flot projekt og jeg håber du kommer stærkt igen
carsten
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at se der er gang i projektet igen...
Hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae, jeg har surfet lidt rundt på EN HELT MASSE gamle indlæg her på DIY-forum'et den seneste tid, og jeg synes der er nogle VILDT spændende projekter der bliver skudt i gang, men desværre stopper trådene lige pludselig. DET ER SGU DA HELT VILDT ÆRGELIGT! . Lidt ligesom at læse en spændende bog halvt færdig, og så opdage at siderne er blanke i den sidste halvdel af bogen 
Jeg har i hvert fald en intention om at holde fast i idéen indtil jeg har noget jeg synes der lyder godt - men lidt tid tager det nok 
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er mange projekter hvor trådene lige pludselig stopper. Men har du en idé, til hvad for et kit du ville bruge hvis det skulle blive mere seriøst?
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 August 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft kig på "Dansk Audio Teknik - Amadeus HDS-6D" der bliver nævnt i 4. del af serien om "Lyd & Højttalerbyg". Det passer godt mht. kabinetvolumen, og det gør sagerne lidt simplere med en lukket konstruktion. Jeg er nemlig IKKE jysk mester i hverken refleksporte eller delefiltre, så jeg har det bedst med en afprøvet løsning! Jeg synes jo bare det er skægt at bygge
|
Til top |
|
|
Jeppeknygberg Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 14 August 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole. Jeg ved godt at det er et stykke tid siden du spurgte til finish. Jeg kan sagtens følge dig i, at den rå finish som du havde efter støbningen ser godt ud. Man kan overveje at give den støbte højttaler noget voks og polere dem ligesom på diverse betonbordplader. Det bibeholder det rå look, men får det til at se mere "færdigt" ud. Næsten Skjoldhøj style  Kanon at se hvordan du holder ved, det må være sjovt. Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 August 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, det er DEN slags finish der kunne være interessant. Det ville jo næsten være synd hvis man ikke kan se at de faktisk er lavet af beton, synes jeg  . Men hvis nogen kender til midler man behandler f.eks. betonbordplader med, så vil jeg da gerne høre om det
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 14 August 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skjoldhøjkollegiebeton vil være fedt. Skjoldhøjkollegiet rocker
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 15 August 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis de mænd der har sammensat det udvalg synes de højtalere er sexede vil jeg nødig se deres kærrester  magen til opulente skrammelkasser skal man da lede længe efter - man må som trøst håbe at de spiller godt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 15 August 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hold da op!
Det tog da ikke mere end et kvart sekund for min kone at ryste på hovedet og udbryde "Mænd!", da jeg fortalte at de var kåret som de mest sexede højttalere...
Gad vide hvad kravene har været her??? Stor og klodset eller bare mærkelig??? __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo dyrere, desto mere sexede... det kunne godt være det kriterium de var gået efter 
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der "Dansk Audio Teknik" kit du henviser til er en højttaler der spiller meget godt har selv bygget dem, bare i gulvhøjttaler og med bas-port..
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende læsning - og flot projekt . Jeg er glad for at der også er billeder med, for jeg har vist lidt svensk at lære, kan jeg se! Så vidt jeg forstår skal hans baffel sættes på et kabinet af mdf? Jeg kan se at han siimpelthen skruede flamingoen fast i formen med nogle plader ovenpå, men den luksus har jeg desværre ikke.
Jeps, det gør det unægteligt lidt nemmere kun at støbe en baffel, men jeg føler mig efterhånden tryg ved at støbe hele kassen på én gang - nu har jeg selvfølgelig også haft et par trial-and-error forsøg, så jeg ved i hvert fald hvad der ikke virker .
Har forøvrigt savet ud til en ny kasse i dag, så det kommer der nok snart nogle billeder af (selv om der ikke er meget nyt under solen).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cesse skrev:
Det der "Dansk Audio Teknik" kit du henviser til er en højttaler der spiller meget godt har selv bygget dem, bare i gulvhøjttaler og med bas-port..
|
|
|
Billeder? 
Men jeg skal nu nok kunne lave et kabinet der får dem til at lyde som Bikla-Prosonic-højttalere 
|
Til top |
|
|