Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 02:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Beton-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 01 September 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Når nu du skal i Bauhaus ,så prøv at se efter et sæt plastic fuge skabeloner.Der er et sæt med 4 stk som hver har 4 profiler,og det virker ,især når det er på plane flader.Man fuger som normalt ,vælger radius eller skrå kant og trækker så det overskydende fugematriale af.Sidst jeg var i Bauhaus hang de ved kassen.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 September 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Båndsei skrev:
Når nu du skal i Bauhaus ,så prøv at se efter et sæt plastic fuge skabeloner.Der er et sæt med 4 stk som hver har 4 profiler,og det virker ,især når det er på plane flader.Man fuger som normalt ,vælger radius eller skrå kant og trækker så det overskydende fugematriale af.Sidst jeg var i Bauhaus hang de ved kassen.

Ca. som http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2324&n=10

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Sådan et sæt HAR jeg da!

Jeg har også brugt dem til andre "huslige" ting... stod også og kiggede på dem her til støbeformen, men jeg besluttede mig for at droppe dem, fordi det er så svært at "komme ind i hjørnerne" uden at lave ulykker. I bagklarskabens kloge lys ville det nok have været et bedre end mine fedtede fingre!

Nu prøver jeg med lak - så får vi se om jeg skal tilbage til fugemestersættet . Fugemesteren havde nok valgt anderledes, men lakken skal da have et skud (så er jeg fri for at sætte tape på, dovenskaben længe leve ).

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard

Chabang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 September 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hvis lakken ikke virker, kan du prøve at dække siderne i formen med plast, bare sørg for at spænde det godt over siderne, så det ikke folder og giver uønskede mærker.
Til top Vis Chabang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chabang

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 September 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med plast, det kan godt være jeg var for "grov" under vibration, eller da jeg fyldte beton i formen, men det blev ikke en "blank" overflade. Der kom lidt folder, om det er fordi plasten udvider sig i varmen, eller den er foldet under føromtalte, skal jeg ikke kunne sige. Ideén er god nok, men har bøvlet meget med det og har opgivet til fordel for lak. Man skal så afrense og larkere igen til næste støbning.

Jeg håber det med larkeringen viser sig at gi' den glatte flade, det virker for mig, men runde hjørner kan jeg godt nok ikke skabe. Hmm nu skriver du jo selv moget med har man en hammer osv. så et sådant værktøj er du sikkert i besidelse af? Du kunne give en af pladerne, endelig ikke "ind imod" men på "langs et med hammenren i hånd ført bestemt dask" når de skal løsnes, hvis de ikke slipper.

Hæ hæ, en læresætning (1) : Din støbning bliver ikke kønnere end formen er.

Mon man kunne finde på flere?

Avance Betonhøjttalere 170, støbt i "fiberbeton", taget for hurtigt ud af formen, eller måske for våd beton. Har prøvet at få lagt lidt fotos ind af bivoksbehandlet beton, men det ser ikke overbevisende ud.

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Så det er altså den Avance du har renset for maling og spartelmasse? Kan godt se hvorfor de fandt det nødvendigt at spartle .

Hvordan bliver kanterne i øvrigt på de bordplader du støber? Jeg går ud fra at lakken laver en mikroskobisk "runding" af en art - det bliver vel ikke kvinskarpt? Og hvordan renser du egentlig lakken af formen? Med rensebenzin/terpentin, eller "manuelt"?

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Kanterne kan blive skarpe, men sæt megett omhyggeligt ltape i kanterne. Altså at den lukker samlingene, det giver en skarp kant, men "rundet". Hjørnerne er noget skidt, men med en skalpel og igen og igen så lykkedes det.... Selv bruger jeg ganske almindelig tape. Det må ikkie folde, og man kan måske se en mikroskopisk kant. Men jeg har erfaret, hvis jeg lakerer ovenpå tapen, så skal man meget tæt på. Men har man lavet La Folia, er det barnemad *LOL*

Manuel afrensning, men det er nu ikke slemt.... Betonen tager noget....

Tror jeg har et herligt foto af undertegnede i badet med et styk avance, skrabere og masser af vand.... Men det er nok ikke lige dette forum..... Er bange for "kommoden" bruger det imod mig en dag.... Men planen er de skal pudses op i beton og så have voks. Egentligt noget med nye enheder, men avance har været SÅ smarte at lade 8" enheden have et indvendigt monteringsmål på lidt mindre end 170mm, og,- ja da 8" enheder har ind´bygningsmål på over 175mm af dem jeg har kigget på. Årh jo, hullet kan forstørres med en diamantslibekop, men tror det er for porrøst. Så det blir´ nok en renovering.....

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Sophus skrev:

Tror jeg har et herligt foto af undertegnede i badet med et styk avance, skrabere og masser af vand.... Men det er nok ikke lige dette forum..... Er bange for "kommoden" bruger det imod mig en dag....

Åh, de indre billeder . Men når det endelig skal være, så findes der da værre ting at tage med i bad...

Kunne da være meget sjovt med en tråd om dit projekt

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Sophus skrev:

men avance har været SÅ smarte at lade 8" enheden have et indvendigt monteringsmål på lidt mindre end 170mm, og,- ja da 8" enheder har ind´bygningsmål på over 175mm af dem jeg har kigget på. Årh jo, hullet kan forstørres med en diamantslibekop, men tror det er for porrøst. Så det blir´ nok en renovering.....

Prøv at kigge lidt på 7" enheder

f. eks. denne

http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2192&am p;link=datasheets\dayton\RS180S-8.pdf

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7093

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Mange tak, taget til efterretning. Det må så lige være en bi-bemærkning, thi jeg venter spændt på Oles projekt. Sendte ham lidt fotos i højere opløsning end man kan uploade her omhandlende overflader i beton efter voksbehandling. Men det er jo bare finish, det gør ikke lyden bedre omend det er svært at overbevise den (klart) bedre halvdel om fortræfentlighederne i 2 farad (jep to farad) 80V lytter stående i ølkasser. Men jeg tror Ole hmm gik lidt i selvsving....

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Sophus skrev:
Mange tak, taget til efterretning. Det må så lige være en bi-bemærkning, thi jeg venter spændt på Oles projekt. Sendte ham lidt fotos i højere opløsning end man kan uploade her omhandlende overflader i beton efter voksbehandling. Men det er jo bare finish, det gør ikke lyden bedre omend det er svært at overbevise den (klart) bedre halvdel om fortræfentlighederne i 2 farad (jep to farad) 80V lytter stående i ølkasser. Men jeg tror Ole hmm gik lidt i selvsving....

Har aldrig set to Farad i en ølkasse, men det lyder da meget skægt! Det kunne jeg sikkert OGSÅ godt gå i selvsving over

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Taler vi om en 30 styks øl kasse fyldt med "øldåse" elektrolytter? Heftigt!
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jep,- tilbage i starten af '90erne lå der en "pc-ophugger" på Tagensvej, der solgte diverse snask, men bl.a. osse lytter fra UPS er, tror man fik smidt dem i nakken for ingenting... Men en Linsley Hood 15 w af den fra hifi og elektronik i hmm 1979? Kunne spille cirka 8-10 min efter strømmen var taget, at man så måtte sætte skruer i stedet for propper ved sikringsboksen var jo en anden sag. Dengang støbte jeg mine første højttalere, eller rundingen i et par horn, svært syntes jeg.  

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Sophus skrev:

Kunne spille cirka 8-10 min efter strømmen var taget, at man så måtte sætte skruer i stedet for propper ved sikringsboksen var jo en anden sag.

Uha, uha...heftige sager .
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Sker der ikke snart noget i den her tråd igen?

Hilsen

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:

Sker der ikke snart noget i den her tråd igen?

Hilsen

Nej, jeg tror sgu idioten går og driver den af...

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Nå, men så LIDT nyt da. Det er som om jeg får klaustrofobi hver gang jeg går ud i skuret. Der trænger VIRKELIG til at blive ryddet op! Hvad der ikke er samlet sammen af haveredskaber, badebassiner, rollespilssværd (sønnikes, ikke mine), telte, 12 9-liters malerbøtter, havestole og hvad ved jeg!

Nej, der er ikke sket stort. Jeg har fået renset pladerne fra sidste støbning af, og givet dem en gang lak:

Her er den vandbaserede lak jeg har købt - jeg kører den ud med en pensel. Jeg kunne lige finde plads til pladerne på mit arbejdsbord, ovenpå en flok reklamer fra Øl-giganten. Så kan de fandme lære det.

Jeg gav dem en gang lak i går (altså pladerne). Den var egentlig lidt mere flydende end jeg regnede med, meget vandig. Min skumle plan er at lakken kan lukke hjørnerne i formen, så jeg helt bliver fri for tape, silikone osv. Derfor kunne det jo være rart at den var lidt mere tykflydende, så hjørnerne ikke skal have så mange gange.

Så jeg får ikke runde hjørner, men det har egentlig heller ikke været et mål - jeg vil bare gerne have GLATTE og "ensartede" hjørner. Pt. synes jeg lak ser ud som det bedste alternativ til at opnå det.

Nu har jeg ikke malet lak på noget før (jo, engang på mine tånegle, men det snakker vi ikke om), men jeg synes der kommer nogle ujævnheder i overfladen:

Jeg synes pladerne var pænt rengjorde før jeg gav lak. Kan luftbobler gøre det? Eller er der bare et trick jeg ikke kender om at male med lak..? De små bumser er jeg nok nødt til at slibe væk, og give lak igen... Forhåbentlig med nogle gode råd om hvordan jeg undgår ujævnhederne?

Hygge!

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Det var da rart at se der sker lidt...

Hilsen

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Ole

Jeg tror ikke du overholder tøretiderne.Det er vigtigt at du ikke lakerer før det er hærdet op.

Vendt min.24 timer inden du genbehandler.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ole

Jeg tror ikke du overholder tøretiderne.Det er vigtigt at du ikke lakerer før det er hærdet op.

Vendt min.24 timer inden du genbehandler.

carsten

Indtil videre har jeg kun givet én gang, så jeg kan ikke have overskredet tørretiderne endnu

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes