Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 17:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Beton-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 27 August 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det ender med at du kan mure et hus af dine prototypestøbninger .

Hæng i! The harder you work, the luckyer you get.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 27 August 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Man kan måske bestille et par kasser, når du har erfaringerne på plads? 

Spøg til side. Jeg følger meget med her. Mest fordi det er en af de mere spændende tråde, men også lidt i misundelse over at jeg ikke har dit gå-på-mod.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 27 August 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Tjae, hvad skal man mon bruge sine prototyper til..?

Jeg checkede lige om www.ritueldestruktionafhøjttalere.dk er ledigt, og det ER det! Det kan blive det nye youtube med den produktion jeg har!

Men ikke en særlig top-nice aften . Man kan jo godt gå og danne sådan nogle indre billeder af hvor fantastisk det bliver, når man skal gå og vente flere dage...

Nå, men her kommer nogle billeder fra udpakningen... Her er det forfærdende syn der mødte mig da jeg skruede bund-pladen af (altså den plade der havde været "øverst" i formen):

Nu er det altså slut med at skrue en plade på øverst på formen! Den skal bare skrabes af i plan med overkanten. Så kan det godt være at den bliver grim, men trods alt nogenlunde plan... Det må næsten være pga. vandfordampning kombineret med at sand/beton synker nedad. Jeg tør ikke bruge mindre vand, for hvis blandingen havde været mindre flydende ville den ikke kunne "flyde ind under" flamingoen.

Nå, men godt at det trods alt kun er bunden. Det næste syn der mødte mig var faktisk værre, da jeg skruede den ene støbeplade af siden:

Det var som om støbningen havde for godt fat i støbepladen, så der var nogle flager der fulgte med. Jeg ved jo EGENTLIG godt at man skal give støbepladerne olie før man støber (så de slipper lettere), men det gik jo egentlig meget godt sidste gang uden olie - den stod så også en dag eller to ekstra, så måske har det gjort en forskel. Under alle omstændigheder temmelig ærgeligt. Det er i hvert fald ikke noget jeg gider have stående!

Jeg tænker at jeg vil prøve at give den en gang sandspartel - det er i hvert fald det eneste der kan jævne den slags huller ud, og beholde det rå "beton-look". Andre steder er der også luftbobler. Det var der også sidste gang, men ikke i samme grad som nu. Måske var blandingen mere lind ved den sidste, det kan godt forklare det.

Det skal dog siges at det kun var den ene side der var SÅ grim. Her er den anden:

- Et par luftbobler, men ellers ok.

Her et billede af baffel:

Der løber lidt beton ind mellem flamingo og støbeplade, men det gjorde der også sidst. Det er ikke noget problem, det kommer af med lidt blid skruetrækkervold

Hvad angår silikonefugen... Tjae, klogere bliver man jo hele tiden! Jeg skulle måske ikke have brugt BRUN silikonefuge! Det er som om farven har smittet af på beton'en, men jeg håber det bare er noget der fordamper (kan godt høre at det lyder lidt for optimistisk når jeg skriver det ). Men i det mindste har jeg fået mere glatte hjørner:

Nåede også lige lidt sjov med kemi (acetone, ELSKER det)

Herunder står den ved siden af sidste støbning. I det mindste synes jeg nu at dimensionerne er ok på plads. Men der skal godt nok bruges noget sandspartel. Men lidt sandpapir oveni tror jeg også det bliver ok. Den nye er den til højre:

Så generelt en l**tedag, som man dog bliver klogere af. Glæder mig til at få de gamle Beovox-enheder i og høre hvordan det spiller.

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 28 August 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Du vibrerer da betonen i, gør du ikke? altså efter du har fyldt formen op, tager du din boremaskine og sætter den på slag, og så giver du formen en ordenligt omgang, så alle luftbobler forsvinder, og etferfylder der efter formen til den er fuld.

Så garanterer jeg for at du har en ensartet højtaler.



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 28 August 2009 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Den er i hvert fald blevet vibreret lige så godt som de andre støbninger - men godt nok ikke efter dine forskrifter - først da låget VAR kommet på . Det er da sikkert der det er gået galt. Og månelandskabet på bunden af højttaleren skyldes sikkert luftbobler . Snif.

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 28 August 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Hopper med på tråden... Har læst med glæde om dit projekt.... Og som lidt vidende udi støbningens kunst, så har jeg følgende bemærkninger: Vibration af beton er vigtig, når du vil at luftbobler ud, men vibrerer man for længe, kraftigt svækkes betonen, vandet trænger ud. Bland langsomt, det er svært at undgå. Personligt ville jeg nok lave en kasse med fem sider, så kunne jeg bedre styre det. Kan ikke se om du er gået bort fra "armeringen", ville ikke mene det er nødvendigt overhovedet.... Du bruger armering når beton skal kunne optage træk, det kan den ikke, og det er så små dimensioner at det intet betyder....

Tørretid for beton (byggeri) er generelt 28 dage. Ville mindst vente 5 til 6 dage inde formen blev åbnet. Støber du af to gange, er betonen begyndt at hærde, og det bliver aldrig en lækker samling. Laaaangsom hærdning (indpakning i plast) forminsker chancen for revnedannelse

Jeg lakkerer formen indvendigt inden jeg støber, det giver en flot flot overflade.

Mere vand i beton er lettere at støbe med, men svækker konstruktionen, det er så et "let" miljø dine kasser skal spille i. Fiber i beton, kan gøre det lettere.

Finish, bruger selv bivoks, hårdt polerarbejde, men får en smuk farve...

Og i øvrigt, beton inddeles i klasser (trykstyrker) alt efter hvor og hvordan det skal bruges, fra indendørs til særdeles agresivt miljø (havet, svømmebassin)

Det var lidt

 

 



__________________
Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
Til top Vis Sophus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sophus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 28 August 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej Sophus!

Mange tak for alle de gode råd! Dem må jeg lige have i baghovedet.

Det er korrekt at jeg er gået væk fra at bruge armering. Det var egentlig mest pga. dovenskab, men jeg er da glad for at høre at det ikke er noget problem .

Jeg vil da se hvordan bivoks ser ud - tror jeg prøver det på den forrige støbning.

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 28 August 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger man i øvrigt til at polere bivoksen ud med?
Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 28 August 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Jeg har brugt en blød bommuldsklud. Jeg har først opvarmet voksen ganske let, så den netop er flydende, dyppet en klud med fingrespidserne og smurt det på, efterfolgende lagt lidt mere på. Senere gentaget behandlingen. Du kan osse se lidt fra DR-2 friland, der mener jeg de giver en badeværelsesvæg voks. (Så er der en grund til DR-2, nej god kanal) Temaaften..... Mine højttalere?

Jeg støber betonbordplader (selvklart armerede og beregnet herfor) fordi jeg blev så tosset over de kostede på den anden side af 10K, så der er lavet et par stykker til en noget anden sum, at jeg så er fuldstændig urimelig når jeg sælger dem, ak ja det er bare hårdt arbejde... Men dem polerer jeg med bivoks, der er ingen grund til at vælge de dyre mærker, jeg får fra en honningarvler.

Og betonhøjttalere, jeg har et par Avance 170 stående, de er nu afrensede for maling og uendeligt meget spartelmasse, de er med fiber (glas tråde) i betonen, men de er taget alt for hurtigt ud af formen da de er svært skæve, bl.a. sunket i toppen, revner, men ellers støbt rimeligt. Mener High Fidelity havde en artikel om fabrikken. De valgte så at spartle sig ud af problemerne.... Ikke som os andre hardcore støbere....



__________________
Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
Til top Vis Sophus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sophus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 28 August 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Yes, jeg har fundet eksperten!

Det lyder virkelig spændende! Jeg overvejede også på et tidspunkt at lave/købe en køkkenbordplade af beton - den finish er FED

De der Avance 170 har jeg også hørt lidt om - nogen påstår at butikkerne ikke ville have dem fordi ekspedienterne ødelagde deres ryg på dem!

Jeg har godt af gode råd, så hvis du ligger inde med flere guldkorn skal du bare dele

Go weekend i øvrigt.

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 28 August 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Forresten Sophus: hvilken lak bruger du til at lakere... støberplader? Eller hvad bruger du som form?
Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 28 August 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

 Så så,- der er sikkert viden herinde som slår min.....

Forme til beton.... Oki,- lidt miljøskadet er jeg vel, som konstruktør, men gå en tur, kig på tuneller, broer mv., der kan man tydeligt se forskallingsbrædder, "inserts", samlinger og hvad der nu har dannet form. Det kunne jo give ideér?

Der er også flere på nettet som har betonmøbler, finishen kan virkeligt blive lækker.

En glat og fed overflade, fås jo kun hvis formen er glat. Det er de færreste lakker, som kan holde til beton i flydende form, dels er den ætsende (brug hansker) og den afgiver også varme (ikke som tidligere skrevet, ingen) når den hærder. Så jeg har valgt at lade lakken "samarbejde" med stadset.... hmm....

Jeg bruger vandbasseret gulvlak, og den "forsvinder" eller bliver revet med af, får sjællent "knaster" i betonen, når jeg åbner formen (det kan skyldes du ikke har blandet godt nok). Det har ikke givet problemer med efterbehandling. For det meste bruger jeg støbeplader, men har sågar anvendt en dørplade, eller stål. Jeg har osse støbt mindre kasser, til højttalere, bagplade, sider, top og bund, så et fedt stykke et eller andet træ som forplade, tror på forskelligartethed i materialer er med til at dæmpe?

Men fortsæt som hidtil, formens opgave er jo at forme emnet, holde på en flydende opløsning, som har en høj densitet, kunne slippe emnet og eventuelt genanvendes....

Du kunne jo vælge at blande pigment i vandet, det kunne jo give en anden farve. Min økologiske søster ville lave de dersens ikoner i beton. Hun lavede flotte former efter råd fra brormand (hvad skal man ellers bruge familie til *LOL*) og de blev lækre... Pointen..... hun mente man kunne bruge naturlige farver til at grundfarve, meeeeen det meste bliver '70er brunt, selv rødbedesaft trods blandingen er ræverød.



__________________
Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
Til top Vis Sophus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sophus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle tone betonen på en eller anden måde, så skulle det være i en mørk grå tone, men jeg har vist udfordringer nok indtil videre - lyder ellers spændende med rødbederne .

Hvor køber man iøvrigt bivoks henne? Jeg har været i et par byggemarkeder uden at kunne finde det. De kiggede sådan lidt mærkeligt på mig når jeg spurgte efter det .

Mht. lakken: det kan jeg vel også bruge til kanterne i formen i stedet for silikonen? Det ville i hvert fald være nemmere...

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

prøv dansk biavlerforening - de kan sikkert henvis til en lokal biavler 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 29 August 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ole Hedegaard skrev:

Mellemhjulet skrev:
Skulle du få lyst til lidt større højttaler, er her en svensker i gang med dipol højttalere i beton, ganske interessant. Det er ulig meget nemmere end kasser, og så er åben baffel jo ganske dejlige.

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1181-0- asc-20.html
........... Så vidt jeg forstår skal hans baffel sættes på et kabinet af mdf? ........



Uhh nej, højttaleren er skam kun en baffel.

Se f.eks. Jamo R909 her:



Bivoks fås da i byggemarkeder, under træbehandling, bejse og den slags. Det er sikkert billigere og i bedre kvalitet fra en bi-mand.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 29 August 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt ikke noget i hverken Bilkas haveafdeling eller Bauhaus (hvor jeg havde fat i 3 forskellige ansatte uden held). Men hvis nogen skulle falde over/i noget bivoks et sted må de da gerne give lyd.

I øvrigt halvpebret sådan noget vandbaseret gulvlak, 149,- for 0,75 liter...

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 29 August 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Ole Hedegaard skrev:

..... (hvor jeg havde fat i 3 forskellige ansatte uden held). ....



Det er vist lidt som når man kommer ind i Fona etc, og beder om et fagligt korrekt råd om forretningens produkter. Husker en ældre dame i 70'erne der kom ind i en Fona og bad om en enkel at betjene transistorradio til køkkenet. Ekspedienten hev en mega ghettoblaster frem på størrelse med en kuffert og knaparsenal som i et flycockpit.............

De ældre senior medarbejdere de har i min lokale Silvan, ved faktisk både hvor tingene er, og hvordan man bruger dem.

http://urtegaarden.dk/Default.aspx?ID=2356&ProductID=PRO D1024

http://www.faxedesign.dk/default.asp?Action=Details&Item =217

http://nidaros-handel.dk/kunstner_artikler/voks/bivoks_blege t_100_g_251_da.html
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 29 August 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg mener TRIP TRAP har bivoks (balsam) det er jævnt dyrt. Så måske den lokale farvehandler? Jeg larkerer kun formen fordi jeg har en eller anden forventning, og klar oplevelse af, at emnet bliver mere glat i overfladen. Jeg har "altid" gjort det, og tja,- hvis det virker så lad det være. Jeg troede du lagde silikone i kanterne for at få runde hjørner?

Lad nu lakken gennemtørre..... Har selv haft for meget fart på, der kunne man nærmest se at penselstrøgnene i lakken kom "med over" på betonflade, knofedt og voks. Skal se om jeg kan hitte lidt fotos af en overflade behandlet med voks.



__________________
Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
Til top Vis Sophus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sophus
 
Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 01 September 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Det her er altså en forrygende tråd!

Det er jo lige før, man får lyst til selv at prøve et eller andet med alle de guldkorn der kommer.

God arbejdslyst Ole.

Mvh
Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 01 September 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeppeknygberg skrev:
Det her er altså en forrygende tråd!

Det er jo lige før, man får lyst til selv at prøve et eller andet med alle de guldkorn der kommer.

Hæhæ, kender det godt. Når jeg ser nogen forsøge sig med noget de ikke har forstand på, får jeg også lyst til at prøve .

Ellers er der ikke sket noget de sidste dage (har været ene-far med ungerne), men jeg har da købt noget vandbaseret gulvlak. Planen er at jeg vil have renset pladerne til den gamle form, og lave en ny støbning. Denne gang vil jeg lakere formen indvendigt, og give et par gange ekstra lak i hjørnerne, og helt undgå silikone. Sådan en silikone-fuge man har kørt fingeren over et par gange er egentlig heller ikke særlig ensartet... Ahem... Svært at lave runde hjørner! Jeg er spændt på at se hvordan kanterne bliver hvis jeg bruger lak. Håber ikke at støbepladerne er alt for hærgede!

Men jeg må hellere komme forbi Bauhaus en dag. Jeg er nemlig løbet tør for sand, og mangler også noget træ til de små "dybler". Og så skal der skæres flamingo til... Så der sker vel et eller andet inden alt for længe

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes