Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo også holde diffusere og dæmpere i hvide. Så ses de jo stort set ikke. Måske kan du lade en enkelt eller to være i fine farvede mønstre bare for at bryde det lidt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Jeg har fået 3 troldtekt plader af min far, som han ikke skal bruge :-) Kan disse med fordel betrækkes med uld-filten og hænges på væggen?
Eller bør disse hænges på loftet?
Jeg vil selvfølgelig gerne have brugt mit dyrt-indkøbte stof ;-) |
|
|
Troldtex er et godt materiale som jeg selv har brugt som forsøg, hvor man skal dæmpe. Prøv dig frem med forskellige steder og så lyt.
Du kan forbedre Troldtex med Rockwool på bagsiden (giver en dybere dæmpning) og gerne afstand til væggen på en 5- 10 cm.
Uldfilten vil dæmpe de høje frekvenser og det er vel ikke der du har problemer alene?
Jeg har Rockfon på loftet som nok svarer til Troldtex.
Du kan forbedre rummet enormt med diffusere placeret rigtigt. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
wolle_dk skrev:
Jeg har fået 3 troldtekt plader af min far, som han ikke skal bruge :-) Kan disse med fordel betrækkes
med uld-filten og hænges på væggen? Eller bør disse hænges på loftet? Jeg vil selvfølgelig gerne have brugt mit dyrt-indkøbte stof ;-) |
|
|
Troldtex er et godt materiale som jeg selv har brugt som forsøg, hvor man skal dæmpe. Prøv dig frem med forskellige steder og så lyt.
Du kan forbedre Troldtex med Rockwool på bagsiden (giver en dybere dæmpning) og gerne afstand til væggen på en 5- 10 cm.
Uldfilten vil dæmpe de høje frekvenser og det er vel ikke der du har problemer alene?
Jeg har Rockfon på loftet som nok svarer til Troldtex.
Du kan forbedre rummet enormt med diffusere placeret rigtigt. |
|
|
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om Troldtekt plader fungerer som diffusere eller absorberer?
Og nej, jeg ønsker både at forbedre de høje og lave frekvenser .
Jeg er temmelig meget i tvivl om, hvor diffusere og absorbere er bedst placeret i min stue ?
Se eventuelt mine billeder af stuen, og sig din mening ? :-)
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du kan jo også holde diffusere og dæmpere i hvide. Så ses de jo stort set ikke. Måske kan du lade en enkelt eller to være i fine
farvede mønstre bare for at bryde det lidt.  |
|
|
Fint forslag :)
Jeg er mest i tvivl om, hvor jeg placere absorberer og diffusere ? Hmm...
Og som skrevet hvad Troldtekt er - diffusere eller absorberer ..
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troldtex er absorbenter dvs. de dæmper lyd ved at omdanne det til varme. Mest de høje frekvenser og hvis dit rum runger, er det det der skal til. Tykke absorbenter min. 10 cm. er det man bør bruge for at dæmpe bredt i frekvensområde.
Når man bruger diffusere sker der en lille dæmpning, men det meste lyd spredes ud. En diffuser spreder efter et matamatisk system.
Andre ting som bøger dæmper og spreder f.eks.
Har du læst min tråd igennem ellers syntes jeg du skulle læse den igennem. Mere kommer. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Venstre side ... Der kommer dog til at stå en skænk opad væggen i denne side |
|
|
Det ligner et rum som de fleste har og man godt kan forestille sig, at lyden vil runge. Det ser ikke ud til vellyd der. Et stort problem er venstre sidevæg og det bliver kun værre med en skænk. Diffusere på begge sider af rummet vil give stor forbedring, men være dyrt.
Løsningen er ikke et gulvtæppe på, selvom det er en hurtig løsning. Men brug af dæmpemateriale og diffusere.
Jeg vil foreslå dig, at anskaffe nogle diffusere. Jeg er glad for Hofa som dog er de eneste jeg har hørt hjemme. Køb nogle stykker af dem eller af andet mærke. Prøv dig frem forskellige steder i rummet. Det samme med dine Troldtex. De kan jo stå på en stol eller andet midlertidligt. Så er det bare at lytte med og uden Troldtex - diffusere. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
wolle_dk skrev:
Venstre side ... Der kommer dog til at stå
en skænk opad væggen i denne side |
|
|
Det ligner et rum som de fleste har og man godt kan forestille sig, at lyden vil runge. Det ser ikke ud til vellyd der. Et stort problem er venstre
sidevæg og det bliver kun værre med en skænk. Diffusere på begge sider af rummet vil give stor forbedring, men være dyrt.
Løsningen er ikke et gulvtæppe på, selvom det er en hurtig løsning. Men brug af dæmpemateriale og diffusere.
Jeg vil foreslå dig, at anskaffe nogle diffusere. Jeg er glad for Hofa som dog er de eneste jeg har hørt hjemme. Køb nogle stykker af dem eller af
andet mærke. Prøv dig frem forskellige steder i rummet. Det samme med dine Troldtex. De kan jo stå på en stol eller andet midlertidligt. Så er det
bare at lytte med og uden Troldtex - diffusere. |
|
|
Jeg skal have en skænk i stuen, så den bliver nødt til at være der :-(
Hvis jeg skal have diffusere, vil jeg selv lave dem... Spørgsmålet er bare hvor i rummet, jeg bør placere disse ? Og det samme med absorbere ?
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal jeg se i linket? At han har været meget tilfreds med hans troldtekt-plader? :)
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring med brug af diffusere er, at de er gode alle steder på nær imellem højtalerne. Her virker absorbenter bedre hos mig.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Min erfaring med brug af diffusere er, at de er gode alle steder på nær imellem højtalerne. Her virker absorbenter bedre hos
mig. |
|
|
Men det ville næsten være dumt, hvis jeg ikke bruger de 3 store troldtekt-plader, jeg har fået gratis? :)
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Sven Palvig skrev:
Min erfaring med brug af diffusere er, at de er gode alle steder på nær imellem højtalerne. Her virker absorbenter bedre hos mig. |
|
|
Men det ville næsten være dumt, hvis jeg ikke bruger de 3 store troldtekt-plader, jeg har fået gratis? :) |
|
|
Du kan da også bruge dem imellem højtalerne. Troldtex er jo absorbenter. Specielt på bagvæggen er det godt med en tyk absorbent, så Rockwool på bagsiden vil gøre Troldtex bedre.
Eller du kan bruge dem i loftet eller hvor du har bedst gavn af dem. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
wolle_dk skrev:
Sven Palvig skrev:
Min erfaring med brug af diffusere er, at de er gode alle steder på nær imellem
højtalerne. Her virker absorbenter bedre hos mig. |
|
|
Men det ville næsten være dumt, hvis jeg ikke bruger de 3 store troldtekt-plader, jeg har
fået gratis? :) |
|
|
Du kan da også bruge dem imellem højtalerne. Troldtex er jo absorbenter. Specielt på bagvæggen er det godt med en tyk absorbent, så Rockwool
på bagsiden vil gøre Troldtex bedre.
Eller du kan bruge dem i loftet eller hvor du har bedst gavn af dem. |
|
|
Jeg spørger måske dumt, men hvad skulle det hjælpe imellem højtalerne, når lydbølgerne bliver skudt fra højtalernes front?
Hvad med at installere troldtekt-plader på de øverste 50-60 cm af bagvæggen, så det kan dække inde i buen og i samme niveau på resten af
bagvæggen ?
Håber det giver mening :)
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en meget stor del af lyden der går bagud. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
Der er en meget stor del af lyden der går bagud. |
|
|
Det giver ikke mening i mit hoved :-)
Kan du forklare hvorfor?
Hvis du vil kommentere ideen med troldtekt plader på det øverste af bag-væggen, vil jeg meget gerne høre din mening også.
Du kan se billeder af min stue tidligere i tråden .
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis I ved, om jeg kan have stof foran diffusere, uden at det går udover funktionaliteten, vil jeg meget gerne gerne høre jeres teori om dette ?
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Hvis I ved, om jeg kan have stof foran diffusere, uden at det går udover funktionaliteten, vil jeg meget gerne gerne høre jeres
teori om dette ? |
|
|
Det vil ødelægge deres funktionalitet, med mindre stoffet er ekstremt lydgennemtrængeligt og/eller har maskevævninger på størrelse med et
bundgarnsnet.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
wolle_dk skrev:
Hvis I ved, om jeg kan have stof foran diffusere, uden at det går udover funktionaliteten, vil jeg meget
gerne gerne høre jeres
teori om dette ? |
|
|
Det vil ødelægge deres funktionalitet, med mindre stoffet er ekstremt lydgennemtrængeligt og/eller har maskevævninger på størrelse med et
bundgarnsnet. |
|
|
SKOD!!! :(
Jeg har nemlig brugt 4-600 kr på uld-filt... Det vil reelt sige, at det er ubrugeligt til mit projekt? :-(
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Analogueman skrev:
wolle_dk skrev:
Hvis I ved, om jeg kan have stof foran diffusere, uden at det går udover funktionaliteten, vil jeg meget gerne gerne høre jeres teori om dette ? |
|
|
Det vil ødelægge deres funktionalitet, med mindre stoffet er ekstremt lydgennemtrængeligt og/eller har maskevævninger på størrelse med et bundgarnsnet. |
|
|
SKOD!!! :( Jeg har nemlig brugt 4-600 kr på uld-filt... Det vil reelt sige, at det er ubrugeligt til mit projekt? :-( |
|
|
Du kunne bygge en pladeabsorbent. Den bruges til at absorbere dybere frekvenser. En træramme med Rockwool imellem og membran på forsiden. Her kunne uld filten bruges. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
wolle_dk skrev:
Analogueman skrev:
wolle_dk skrev:
Hvis I ved, om jeg kan have stof foran diffusere, uden at
det går udover funktionaliteten, vil jeg meget gerne gerne høre jeres teori om dette ? |
|
|
Det vil ødelægge deres funktionalitet, med mindre
stoffet er ekstremt lydgennemtrængeligt og/eller har maskevævninger på størrelse med et bundgarnsnet. |
|
|
SKOD!!! :( Jeg har nemlig brugt
4-600 kr på uld-filt... Det vil reelt sige, at det er ubrugeligt til mit projekt? :-( |
|
|
Du kunne bygge en pladeabsorbent. Den bruges til at absorbere dybere frekvenser. En træramme med Rockwool imellem og membran på forsiden.
Her kunne uld filten bruges. |
|
|
Reelt troldtekt pladerne med stoffet udenom?
|
Til top |
|
|