Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: "Reference" cd’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 September 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Udtrykket "Reference cd'er" er måske ikke så velvalgt men det jeg søger er cd'er med super lydkvalitet (og så skal det selvfølgelig også være musik jeg kan holde ud at lytte til). I en tidligere lignende tråd har jeg fundet frem til 'Steely Dan - Aja' og 'Atkins/knopfler - Neck And Neck' som lige er bestilt. Har folk andre gode foreslag? Jeg er vild med James Taylor så noget i den genre vil ramme plet men andet kan også gøre det!

/Nicoleif 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe haft Janis Ian - Breaking silence, som en af de "reference" cd'er jeg altid bruger.. optagelsen er super, og dynamikken er rigtig god..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 14 September 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Witzel , den skive er super , har den samme på super vinyl ...ohlala ..kan også anbefale følgende.

Kirkeligt Kulturværksted - Haugtussa.

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

jeg har fået fingerne i denne skive spækket med super indspilninger den bruger jeg meget...

Link til THE DALI CD

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 15 September 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

clauskok skrev:
jeg har fået fingerne i denne skive spækket med super indspilninger den bruger jeg meget...

Link til THE DALI CD

Den har jeg også hørt et par gange, især nr 9 på den plade, Terry Evans, det er kram. God skive!

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Tak for input'ene. Flere modtages gerne!

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Katie Melua : Piece by piece og Call off the search

Diana Krall : The girl in the other room

Stevie Ray Vaughan : The sky is crying og couldent stand the weather og Texas flood

Eva Cassidy : Live at blues alley

Jenifer Varnes : The Hunter

Allan Taylor : Looking for You

Kep Mo : Suitcase

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 September 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Nu du selv nævner Steely Dan, vil jeg klart anbefale "Two against nature" og "Everything must go"

Også Donald Fagen nye solo album "Morph the cat" har virkelig go lyd.

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har været hele den mølle igennem med såkaldte superlydkvalitets-cd`er. I guder hvor har jeg samlet meget skidt. Jeg sad med flere indspilninger, der virkede komiske i forhold til min smag. Har man en musiksmag der matcher mange af de superindspilninger er det jo fint.  Efterhånden er jeg kommet dertil hvor fodtramps-faktoren er den vigtigste. Hvis jeg sidder og tramper lidt med den ene fod så fungerer anlægget. Det samme nr. kan opleves vidt forskelligt på to forskellige anlæg. Jeg vil anbefale nogen forskellige skiver, som for mig er musikalsk vellykkede album og nogle af dem har flot lyd i hifi-termer mens andre kun har det i fodtramp-termer(måske!!!!):

Deep Purple: Made in Japan, flot liveoptagelse fra 1972,  bemærk energien på scenen. Det kræver lidt af anlægget at levere den.

Dire Straits: Love over gold, Knopfler og drengene topper her efter min mening med en god blanding af perfektionisme og stort spillehumør. Nummeret Private Investigations er sjovt at høre for dramaet og den gode lyd. Det nummer har jeg haft siden det blev udgivet og har hørt det jævnligt op igennem årene på forskellige anlægskombinationer. Det har nok aldrig lydt dårligt, men i dag kan jeg høre, at dramaet har været beskedent i nogle af de anlæg jeg har haft.

Roger Waters: Amused to death, helt igennem gennemført. Fantastisk musik sat stort i scene. Når man har moret sig over effekterne på flere numre(som kan sætte anlægget lidt på prøve), kan man blot læne sig tilbage og nyde selve musikken. Et mesterværk.

Led Zeppelin: 1    Indspillet på 14 dage i 1969. Det er råt og med en nerve som er helt fantastisk. Spilleglæden er stor og det hele falder bare naturligt. Lyt efter den intensitet der hersker hele vejen igennem. Tag også lige et ekstra lyt på trommespillet.

The Eagles: Hotel California, Et godt album med gode sange og med god plads til instrumenterne.

Stilmæssigt er der et stykke til James Taylor, men nu kan du jo vurdere hvad du finder interessant. 

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:

Jeg har været hele den mølle igennem med såkaldte superlydkvalitets-cd`er. I guder hvor har jeg samlet meget skidt. Jeg sad med flere indspilninger, der virkede komiske i forhold til min smag. Har man en musiksmag der matcher mange af de superindspilninger er det jo fint.  Efterhånden er jeg kommet dertil hvor fodtramps-faktoren er den vigtigste. Hvis jeg sidder og tramper lidt med den ene fod så fungerer anlægget. Det samme nr. kan opleves vidt forskelligt på to forskellige anlæg. Jeg vil anbefale nogen forskellige skiver, som for mig er musikalsk vellykkede album og nogle af dem har flot lyd i hifi-termer mens andre kun har det i fodtramp-termer(måske!!!!):

Deep Purple: Made in Japan, flot liveoptagelse fra 1972,  bemærk energien på scenen. Det kræver lidt af anlægget at levere den.

Dire Straits: Love over gold, Knopfler og drengene topper her efter min mening med en god blanding af perfektionisme og stort spillehumør. Nummeret Private Investigations er sjovt at høre for dramaet og den gode lyd. Det nummer har jeg haft siden det blev udgivet og har hørt det jævnligt op igennem årene på forskellige anlægskombinationer. Det har nok aldrig lydt dårligt, men i dag kan jeg høre, at dramaet har været beskedent i nogle af de anlæg jeg har haft.

Roger Waters: Amused to death, helt igennem gennemført. Fantastisk musik sat stort i scene. Når man har moret sig over effekterne på flere numre(som kan sætte anlægget lidt på prøve), kan man blot læne sig tilbage og nyde selve musikken. Et mesterværk.

Led Zeppelin: 1    Indspillet på 14 dage i 1969. Det er råt og med en nerve som er helt fantastisk. Spilleglæden er stor og det hele falder bare naturligt. Lyt efter den intensitet der hersker hele vejen igennem. Tag også lige et ekstra lyt på trommespillet.

The Eagles: Hotel California, Et godt album med gode sange og med god plads til instrumenterne.

Stilmæssigt er der et stykke til James Taylor, men nu kan du jo vurdere hvad du finder interessant. 

Jeg har allerede 'Deep Purple -  Made in Japan' og 'Dire Straits - Love over gold'. Hotel California har jeg tidligere overvejet som SACD (men er her i tvivl om surround mix'et)?

MEN du har ret i at det også er yderst vigtigt at der er tale om musik man kan lide, ikke kun at lydkvaliteten på cd'en er god!

Tak for input!

/Nicoleif

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:

Det er simpelthen en af de bedste live optagelser der er lavet, både selve koncerten og lyd kavliteten er helt i top.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Count Basie Warm Brezze:

Diana Ross live, med bigband:

Drori Hansen Furniture, Family:

Eric Clapton, One more car, one more rider:

Verdi, requiem, Chandos:

Gustav Mahler, 5. sym., Chandos:

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 September 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Alle cd´er med Keb Mo er indspillet i en god lydkvalitet. Da jeg kan se at du har SACD, vil jeg da anbefale denne :

http://www.imusic.dk/item/0074646731666/keb-mo-2000-just-lik e-you-multi-sacd

Musikken er afslappet guitar og vokal, hvilket måske ikke er helt skævt, hvis du kan lide James Taylor. Du kan høre titelnummeret her :

http://www.youtube.com/watch?v=tGJza8vafsE

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Mit Reference musik er hvis jeg kan spille - alle mine plader og det bare swinger.... 

Testmusik lytter jeg ikke på, hvis jeg skal lave A/B test - men jeg bruger bare helt nomalt musik, og hvis det swinger ..... så er det rigtig i mine øre

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 16 September 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Mit Reference musik er hvis jeg kan spille - alle mine plader og det bare swinger.... 

Testmusik lytter jeg ikke på, hvis jeg skal lave A/B test - men jeg bruger bare helt nomalt musik, og hvis det swinger ..... så er det rigtig i mine øre

Sådan

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 16 September 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

king skrev:

det er præcis sådan det skal være.. det er jo netop vigtigt at bruge musik man kender godt.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Alle cd´er med Keb Mo er indspillet i en god lydkvalitet. Da jeg kan se at du har SACD, vil jeg da anbefale denne :

http://www.imusic.dk/item/0074646731666/keb-mo-2000-just-lik e-you-multi-sacd

Musikken er afslappet guitar og vokal, hvilket måske ikke er helt skævt, hvis du kan lide James Taylor. Du kan høre titelnummeret her :

http://www.youtube.com/watch?v=tGJza8vafsE

Nu må der ikke lægges for meget i at jeg til at starte med nævnte JT. Alt andet musik flader i min smag; jazz (ikke for meget fusion), rock hard/alm, pop, funk, soul. Forøvrigt så har 'Whatever happens' af Michael Jacksob'n med Santana (vist nok på Invincible cd'en) rigtig fed lyd.

Tak for deøvrige input. SACD inputs er også yderst velkomne!

/Nicoleif

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
king skrev:

det er præcis sådan det skal være.. det er jo netop vigtigt at bruge musik man kender godt.

det er også normalt musik jeg bruger til "test" A/B ...
det der er vigtigt er at man kender musikken godt så man kan vurdere lyden på det pågældende setup

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

henrik j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Kan varmt anbefale: Stort set alt med Hans Thessink.(blues)

Cowboy Junkies,især skiverne Pale sun cresent moon og Lay it down.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Katie Melua : Piece by piece og Call off the search

Diana Krall : The girl in the other room

Stevie Ray Vaughan : The sky is crying og couldent stand the weather og Texas flood

Eva Cassidy : Live at blues alley

Jenifer Varnes : The Hunter

Allan Taylor : Looking for You

Kep Mo : Suitcase

'Katie Melua' er fedt. Lidt i stil med Norah Jones men bedre stemme.

'Diana Krall : The girl in the other room' har jeg på sacd.

'Stevie Ray Vaughan : Texas flood'god plade.

'Keb Mo' er Suicase hans bedste cd?

/Nicoleif

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum