Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 11:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Delefrekvens Lyngdorf 2+1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har investeret i en Lyngdorf TDAI 2200 og er svært tilfreds med lyden. Men jeg overvejer at sætte en subwoofer på. Ikke nødvendigvis
Lyngdorfs egen. Jeg har Dynaudio højttalere og tænker en aktiv Dynaudio sub måske være et godt alternativ til Lyngdorfs subwoofere.

Min stue er ikke meget mere end 20 m2, så jeg tænker at en enkelt sub kan klare både højre og venstre side i bunden. Men Hvor højt kan
jeg dele mellem sub og sat, når sub spiller begge kanaler.

Jeg tænker at der må sidde nogle DIY folk derude med erfaring i delefrekvenser???

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Kristian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Mener der er lidt brugbar læsning her:

for frequencies below about 700Hz, our sense of hearing measures the phase difference between a sound arriving at each
ear, whereas above this frequency it uses mainly level differences. Out of doors, our ability to determine a sound's direction
remains quite accurate down to remarkably low frequencies, but this ability collapses when listening indoors. Sources
generating low-frequency sounds (below about 100Hz) tend to do so more or less omnidirectionally (the sound wave travels
from the source in all directions) because the wavelength of sound is usually larger than the object itself. When a low-
frequency sound is generated within an enclosed space, the spherical sound waves created will reflect off the boundary
surfaces of the room to arrive back at the ears with a multiplicity of phase variances, due to path-length differences. This
confusion of signals makes it impossible for the ear and brain to extract a reliable phase difference, so normal directional
acuity fails.

So in theory, since you can't tell where the low frequencies are coming from in a room, one subwoofer will be entirely
sufficient. The harmonics of the bass notes will be reproduced by the satellite speakers — which typically start to take over
above about 90Hz — and these will provide plenty of directional information through phase and level differences, in the usual
way. So, although the bass itself is folded down to mono, the impression of stereo imaging is actually preserved perfectly
satisfactorily.

fra http://www.soundonsound.com/sos/apr07/articles/subwoofers.ht m

Spiller selv på samme forstærker & Dali Mentor 6 samt 1 Mentor sub, når jeg kommer i nærheden af det igen skal jeg tjekke
hvilken delefrekvens jeg endte på efter et par eksperimenter..... Det er jo ikke noget større problem at prøve et par
forskellige indstillinger på TDAI'en , og uanset hvad andre kommer op med, kommer du garanteret til "lige at prøve" en
anden variation   
Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

malkris skrev:
Jeg har investeret i en Lyngdorf TDAI 2200 og er svært tilfreds med lyden.

Det er super at du er glad for den

Som jeg husker det, er du bundet til at det skal være TDAI2200's egen effekttrin der bruges til sub, og RCA udgangen til de højere frekvenser. Men check lige.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
malkris skrev:
Jeg har investeret i en Lyngdorf TDAI 2200 og er svært tilfreds med lyden.

Det er super at du er glad for den

Som jeg husker det, er du bundet til at det skal være TDAI2200's egen effekttrin der bruges til sub, og RCA udgangen til de højere frekvenser. Men check lige.

Nope, den har R+L phono out som du kan konfigurere helt som du vil.

Jeg har samme forstærker, og kører pt. med 150 Hz som delefrekvens. Lyngdorf selv siger 400 Hz, men det kommer nok an på om subwooferen er egnet til det. Jeg kan godt lide et hæv i bassen, så jeg har skruet ekstra op for bassen i forhold til neutral, men hvis man deler for højt, kommer dette hæv jo med længere op i frekvens, og så bliver lyden for nassal.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hver gang man har en delefrekvens, har man et problem!

Lavere delefrekvens til woofer/subwoofer giver bedre stemmer mm.

Det var først da både hovedhøjttaler (Quad ELS63) og woofer var dipol, OG jeg anvendte faselineære digitale delefiltre, at stemmerne ikke var helt så
afhængige af delefrekvensen!

Altså - så lav som mulig.

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

De 400 Hz som delefrekvens var vist, når man brugte deres specielle system med nogle meget små hovedhøjttalere og så deres dertilindrettede subs...

http://www.lyngdorf.com/products/dp-1
http://www.lyngdorf.com/products/bw-1

Og som nævnt af Svend P , så er man ikke bundet til en speciel Lyngdorf løsning mht forstærker & sub.

Tjekkede lige mit setup, og kan se , at jeg endte med 60 Hz som delefrekevns.
Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Tak for alle indlæg. Jeg synes jeg er blevet lidt klogere.

Helt konkret har jeg kigget på den her løsning: http://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-contour/id-1010456971/
Men satelitten er nede med 3 db allerede ved 85Hz. (Frequency Response     85 Hz – 25 kHz (± 3 dB))
Det kan godt være jeg skal finde noget der går længere ned. Eller selvfølgelig mase endnu en sub ind i min lille stue. Der er bare ikke
rigtigt plads.

Sættet er anmeldt her http://www.hifiplus.com/articles/dynaudio-contour-s-r-loudsp eaker-sub250-subwoofer/ Dog med den lidt mindre
SUB250.

Endnu en gang tak for kommentarerne

Kristian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes