Forfatter |
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Vifa PL26 siddende i et 44 liter basreflekskabinet (bygget efter DAT's Sub 26)
Men udmiddelbart mener jeg dette er for lidt? Jeg er ovre i noget der ligner 60-62 liter? Med en Ø6 port, ca. 18-19 cm. Er det helt forkert?
Subben bliver primært brugt til film.
__________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 215
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror udfra at 44 liter er lukket, fordi det passer meget godt. qtc=0,732 og -3dB @ 51 hz.
Jeg har smidt den ind i WinISD og dine udregninger ser fornuftige ud, -3 dB ved 36hz.
Hvis du tager 100l og tuner det til 27 hz (en Ø6 port med længden 7,2cm) får du -3dB ved 27hz
Hvordan spiller enheden? Den ser da ud til at kunne gå vildt dybt og så er det kun en 10"
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kommer til samme resultat som dig i LspLAB. 100 liter synes bare meget for en 10" enhed. Men 27 hz lyder da ikke dårligt....
PT forekommer lyden mig lidt mudret, og ved lave frekvenser overbelastes enheden. Det lyder grimt, som om svingspole/membran når sine yderpunkter.... Fx. DTS-jinglen med disken. Der står enheden af, når det siger "bank"
Ville gerne over i mere tørt og slagfast....
Som sagt, nuværende kabinet er på ca. 44 liter og med en port Ø6/16 cm... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, det første du kan gøre er at lukke boksen. Din beskrivelse kunne tyde på at enheden overbelastes i området under Helmholz-resonansen, og det bryder refleksbokse sig IKKE om! Du vil så miste noget dybbas, til gengæld vil bassen bilve mere præcis, 'hurtigere'. Hvis du så stadig har problemer, er det tid at overveje næste skridt - en anden boks til din nuværende enhed, eventuelt en ekstra sub? Det sidste fordi noget kunne tyde på at du ønsker at spille højere end du i realiteten kan i øjeblikket.
Der er osse spørgsmålet om subbens placering i rummet, og rummets størrelse. Begge dele har væsentlig indflydelse på subbens præstation.
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med mollecon... bloker porten. Selvom nuværrende kabinet ser da meget std ud, men jeg ved heller ikke hvad Helmholz-resonansen er måske du kunne uddybe det mollecon ? Hvor meget modstand har du i dit filter ? Hvor meget dæmpning har du i bag enheden ?
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der skal eksperimenteres med et nyt kabinet, så er jeg da frisk på det. Det koster jo ikke mange håndører at banke et nyt kabinet sammen 
Men jeg ville da være ked af at miste noget af min dybbas til fordel for hurtigheden, men det er måske en fin balance?
Subben står i et hjørne, så det kan måske både være en fordel og en ulempe...?
Enheden fik jeg billigt, og der ikke gjort noget vildt for at få den til at spille ordentligt. Har vist sprunget over hvor gærdet er lavest... Så det er da muligt at der kan tweakes lidt på det nuværende kabinet. Det er dæmpet minimalt med omkring 25-30 isolering på siderne. Jeg har heller ikke mulighed for at styre fase/delefrekvens da subben kun bliver trukket af en effektblok. Dette kan måske også være et problem?
Som sagt, jeg ville bare prøve at få det bedste ud af enheden, med så få midler. -inden jeg evt. går ud og investerer i bedre enhed og subeffekttrin. __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du prøver på et nyt kabinet, ville jeg dæmpe dit kabinet mere jeg tror det er det der er galt, det har MEGET at sige. Dæmp især pladen bag din enhed
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjørne: GODT, fordi det forstærker lyden naturligt, man kan klare sig med mindre højtaler og effekt, alternativt spille højere - DÅRLIGT, fordi alle rumresonanser sættes 'i spil', med mulig mudder i lyden til følge.
Du har ret når du taler om en balance mellem 'hurtig' bas og dyb bas - man kommer altid, på en eller anden måde, til at betale det ene med det andet. ELLER bruge en større boks og/eller mere effekt (hvor du så betaler en gang til, blot på et 'højere' niveau). Sådan er naturlovene.
Ønsker du at fastholde en dyb bas og samme hurtighed, er en større boks en oplagt løsning. Men, om du i praksis vil opleve at du kan spille meget højere - det tror jeg ikke.
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
50 Liter med 2 akustiske ventiler, har jeg haft, og synes at det gav en god kombination imellem hurtig og dyb bas. Jeg havde dog 2 stk i 15 kvm. Den link hvor jeg fik ideen fra virker desværre ikke mere. 50 liter er jo ikke så langt fra de 44l.
Så prøv en sok i refleks røret til en start, det kan give en ide om hvad en akustisk ventil kan gøre. Hvis du altså ikke propper sokken for hårdt til, så bliver det jo et lukket kabinet. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 04:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"...men jeg ved heller ikke hvad Helmholz-resonansen er måske du kunne uddybe det mollecon ?"
Ups Sjorslev, det glemte jeg i mit forrige svar . For at gentage en forklaring jeg har brugt her i forummet for nylig: Når du puster hen over en tom flaskes åbning kommer der en tone - ved Helmholz-resonansen! Luften i flaskehalsen virker som en prop, medens resten af luften i flasken virker som en fjeder. Ligesom en streng der gerne vil svinge ved en bestemt frekvens, vil proppen i flaskehalsen bevæge sig frem og tilbage på samme måde, dansende ( ) på luft-fjederen... man kan så manipulere med de forskellige faktorer for at ramme en bestemt frekvens; en større boks med mere luft vil give en blødere fjeder og dermed en lavere resonans - man kan osse gøre proppen tungere ved at gøre tunnelen (flaskehalsen!) længere, det sænker osse resonansen. Det samme gør en mindskning af tunnelarealet - proppen trykker på et mindre areal af luftpuden i boksen, som så giver mere efter.
I computerprogrammer kombineres en højtalerenheds data med lovene for Helmholz-resonatorer. Derved kan man komme frem til hvilke bokse af denne type der egner sig for enheden. Når det virker korrekt, vil boksen assistere enheden i den dybeste del af arbejdsområdet - det kan give lavere forvrængning og øget output og/eller effektivitet. Men det er altså IKKE ligegyldigt hvilke Helmholz-'kasser' der kombineres med hvilke enheder!
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker og bukker så må det næsten have relation til EBP eller ?
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været i gang med at dæmpe kabinettet en smule. Har fyldt det med ca. 1/4 akustilux (på bagsiden) Det har hjulpet en smule.... Desuden har jeg jeg lavet en "pølse" af akusilux og sat i porten. Det dæmper bassen kraftigt, men det største problem er så, at trykket i kassen er så stort, at det "skyder" akustiluxen ud af porten....  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 05:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ugh - klart nok, spilles der højt vil det blive 'skudt af' Undskyld jeg griner, men det er altså morsomt. <ahem> Det dúr ikke med akustilux i porten, det er for let! Brug gamle selvdøde uldsokker, godt pakkede.
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
-heltst godt gennemvædet at fodsved, så klæber den bedre til indersiden af porten... 
Ja, jeg må jo se hvad jeg kan finde.... -synes nu også selv det er ret morsomt... Første gang tænkte jeg bare: "Hvad fanden....?" __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|