| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke anfægte forfatterens gode evne til at lave en velskrevet artikkel, og heller ikke angribe hans oplevelser. Det hele virker som grundigt arbejde. Og det her skal ikke være et surt opstød over nogle fine test. Det her handler ikke om den gode anmeldelse isoleret set, men om de farer der ligger i at teste kabler til 45.000 kr.
Jeg vil gerne have et svar på, om der er nogen som helst økonomiske forbindelser mellem de testede kabler - eller fabrikanterne - og så hifi4all eller de tilknyttede medarbejdere f.eks. med rabat eller lignende / modydelser af en art? (ikke at jeg regner med det)
Jeg synes ikke at der er mening i galskaben med prisen for kablerne og hvad der fornuftsmæssigt kan forsvares. Efter al rationalitet er det her ude på det religiøse overdrev. Behøver jeg at forklare teknisk for fornuftsmæssigt hvad jeg mener her ?
Det kan ikke forsvares. Og så er det endda uden betydning at produktionsprisen på de teste kabler ikke tilnærmelsesvis nærmer sig udsalgsprisen.
Med de avancer der er på kabler skal man være blind, hvis man ikke har en klar politik omkring hvordan den sag håndteres med test etc. Nettet er et åbent forum, og der kræves ubetinget frihed for økonomiske interesser her. Integritet og troværdighed af højeste klasse er et absolut must.
Det er samtidigt nødvendigt at vi værner om vores hobby så den ikke ender som en religiøs forening.
Der er masser af billige kabler at teste. Det er bedre til at forsvare fornuftsmæssigt, og det er forhåbentligt også her, at interessen ligger.
Kramer
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer
Jeg er 100% enig med dig. Men da jeg læste testen tænkte jeg blot "pfft, tænk at der findes folk der bruger så mange penge på så lidt.". For mig var artiklen ligegyldig, men harmløs.
Jeg tvivler også på at folk der bruger så mange penge på kabler udelukkende gør det ud fra en test læst på nettet.
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var engan hvor alle i hifi branchen mente at et ganske almendeligt stykke husholningsledning var det bedste man kunne få.....
Min pointe er at man skal passe lidt på hvad man mener om ting der ikke er helt emperisk redegorte for endnu.... De fleste nyskabelse er gjort ved hørelse og nysgerrighed og ikke foran måleapperatet....
(ok måske lidt forsimplet men der er noget om det... )
MVH Kim __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogle folk der simpelthen bare skal have det bedste af det bedste, om ikke på grund af lyden så på grund af blærerøvs-værdien af, at have kabler i denne vanvittige prisklasse.
Hvad folk vælger at bruge deres penge til er helt op til dem selv, og for min skyld kan de købe sig fattige i kabler!
Nej du, den gængse tommelfinger-regel om at bruge 20% af systemets samlede værdi på kabler er nok en noget bedre idé!
|
| Til top |
|
| |
Azo^ Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 502
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes også priserne på de testede kabler er waaaay outta here .. men derfor kan artiklen stadig være sjov at læse, hvilket jeg da også synes den var!
Men jeg kan kun tilslutte mig Kramer's idé med at teste mere prisbillige kabler, for dem findes der mange gode af derude. (Jeg ved også at Hifi4All.dk HAR testet billigere kabler, og hurra for det!) 
|
| Til top |
|
| |
whatz Branchemedlem

Hififreaks
Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sezuan skrev:
|
Der er nogle folk der simpelthen bare skal have det bedste af det bedste, om ikke på grund af lyden så på grund af blærerøvs-værdien af, at have kabler i denne vanvittige prisklasse.
Hvad folk vælger at bruge deres penge til er helt op til dem selv, og for min skyld kan de købe sig fattige i kabler!
Nej du, den gængse tommelfinger-regel om at bruge 20% af systemets samlede værdi på kabler er nok en noget bedre idé!
|
|
|
Det kunne jo være at det var 20% af værdien :)
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg vil ikke anfægte forfatterens gode evne til at lave en velskrevet artikkel, og heller ikke angribe hans oplevelser. Det hele virker som grundigt arbejde. Og det her skal ikke være et surt opstød over nogle fine test. Det her handler ikke om den gode anmeldelse isoleret set, men om de farer der ligger i at teste kabler til 45.000 kr.
Tro det eller ej, men der er jo altså også folk derude som mener at kabler ikke kan blive dyre nok og der er en del der faktisk vil betale for det. Et anlæg til f.eks. 500.000 kr tvivler jeg stærkt på er forbundet med en kabelsamling til 1000 kr. Og selvom der naturligvis også er brodne kar blandt de dyre kabler, er der faktisk også en del der er rigtigt gode - hvorvidt det så kan forsvare prisen kan man altid diskutere 
Jeg vil gerne have et svar på, om der er nogen som helst økonomiske forbindelser mellem de testede kabler - eller fabrikanterne - og så hifi4all eller de tilknyttede medarbejdere f.eks. med rabat eller lignende / modydelser af en art? (ikke at jeg regner med det)
Og så kommer der endnu engang et svar på det spørgsmål - NEJ, DER ER INGEN ØKONOMISKE FORBINDELSER/MODYDELSER MELLEM LEVERANDØRER, IMPORTØRER, FORHANDLERE ELLER ANDRE DER LEVERER PRODUKTER TIL TEST OG FOLKENE PÅ HIFI4ALL. VI ER HVERKEN KØBT, BESTUKKET ELLER ANDRE FÆLE TING. DET HELE ER GJORT PÅ FRIVILLIGT OG ULØNNET BASIS FOR AT PLEJE OG FREMME JERES OG VORES EGEN HOBBY, NEMLIG HIFI. UTAK, KRITIK OG BILLIGE TEORIER ER VI UDSAT FOR HELE TIDEN - TAG HELLERE OG LÆN JER TILBAGE OG VÆR GLADE FOR AT DER ER ET GRATIS SITE SOM BÅDE LEVERER ANMELDELSER - ANMELDELSER BASERET PÅ VORES OPLEVELSER - , NYHEDER OG ET AKTIV FORUM MED MANGE LIGESINDEDE.
ER DET SVAR NOK, OG KAN SVARET FORSTÅES TYDELIGT NOK??
Jeg synes ikke at der er mening i galskaben med prisen for kablerne og hvad der fornuftsmæssigt kan forsvares. Efter al rationalitet er det her ude på det religiøse overdrev. Behøver jeg at forklare teknisk for fornuftsmæssigt hvad jeg mener her ?
Næ, det gør du ikke - men der er stadig andre der er af en anden overbevisning hvad angår kabler.
Det kan ikke forsvares. Og så er det endda uden betydning at produktionsprisen på de teste kabler ikke tilnærmelsesvis nærmer sig udsalgsprisen.
Sådan er det jo desværre med så mange ting.
Med de avancer der er på kabler skal man være blind, hvis man ikke har en klar politik omkring hvordan den sag håndteres med test etc. Nettet er et åbent forum, og der kræves ubetinget frihed for økonomiske interesser her. Integritet og troværdighed af højeste klasse er et absolut must.
Af og til dukker der noget op som er pengene værd, så lad dem betale de mange penge, der gerne vil. Jeg kan dog ikke se hvad der har med "ubetinget frihed for økonomiske interesser" at gøre. Hvis jeg ikke vidste bedre ville du have at det skulle forbydes at producere dyre kabler!?
Det er samtidigt nødvendigt at vi værner om vores hobby så den ikke ender som en religiøs forening.
Der er ingen religion forbundet med at købe dyre ting - det er op til hver enkelts tegnebog og overbevisning.
Der er masser af billige kabler at teste. Det er bedre til at forsvare fornuftsmæssigt, og det er forhåbentligt også her, at interessen ligger.
Interessen ligger i alle prislejer - hvis den ikke gjorde det, havde vi alle de samme ting stående på hylden, og hvor spændende ville det så være?
Kramer |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvor vidt der er tale om "rabater" til testeren, så tror jeg ikke det er sådan, det kunne HiFi4all. dk da ikke finde på sådan noget, så det er hermed uddebateret..
Syns nu testen af de kabler var ganske interressant, og så startede de jo også med et kabel til under 1000,-
Om kabler til +40k er gode eller ej, syns jeg da bestemt man skal lade sine egne øre bestemme, og ikke nogen test som endten er for eller imod kabler i den prisklasse..

|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Hej Kramer
Jeg er 100% enig med dig. Men da jeg læste testen tænkte jeg blot "pfft, tænk at der findes folk der bruger så mange penge på så lidt.". For mig var artiklen ligegyldig, men harmløs.
Jeg tvivler også på at folk der bruger så mange penge på kabler udelukkende gør det ud fra en test læst på nettet.
Nemlig, en test er jo udelukkende en omtale baseret på anmelderens oplevelser. Hvorvidt andre er enige er deres problem. En test kan bruges som en ledetråd til noget der måske var værd at kigge efter i sømmene, men den skal aldrig bruges som en købsguide - det kan kun personens egne ører klare!
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det enste negative jeg kan sige om testen, det er at der er al for få mærker med i den test, der jo faktisk kun kabler fra 2 producenter, nordost og bertram .
Hiv lige nogen flere mærker med næste gang end dem der nødvendigvis bare lige er oppe i tiden. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah der er da i hvert fald 3, Analysis Plus Silver Oval højtaler kabel får en Best Buy betegnelse.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
| Ah der er da i hvert fald 3, Analysis Plus Silver Oval højtaler kabel får en Best Buy betegnelse. |
|
|
Jooo, meeen, det er for lidt, prøv at tage et gammel hifi&elektronik blad ,Feks.Nr 1 1996, der er 18 kabler med og blad nr 2 1995, hele 26 kabler med i testen og i alle mulige prisklasser, virkelig brede test man kan bruge til noget. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man kunne godt have brugt lidt flere.
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en diskussion der i bund og grund går på¨2 ting, 1 redaktionens troværdighed og om hvor meget folk må købe kabler for, inden der er nogen der får ondt et vidst sted.
1. Som Ronin er inde på, SÅ ER DER INGEN ØKONOMISKE INTERESSER MELLEM LEVERANDØRERNE OG HIFI4ALL.DK!!! De ting der kommer er enten KØBT OG BETALT af anmelderne, eller lånt gennem gode almindelige aftaler. For både HIFI4ALL.DK og forhandlerne har interesser i tests. Vi får en masse (forhåbentlig) tilfredse læsere, der kan læse om produkter som de enten har planer om at købe her og nu, eller noget man kan ønske sig ude i fremtiden, eller når pengene bliver til flere end nu.. Og forhandlerne får noget omtale på produkterne, det kan og vil ofte resultere i et salg på en eller anden måde. Der er jo nogle der ikke stoler på forhandlerne når de omtaler deres egne produkter, som gode etc. og så får de en omtale et sted der er uafhængigt af forhandleren.
2. Der er altid nogen der har ondt i rø... over hvad folk har givet for deres anlæg, eller kabler.. eller biler for den sags skyld. Jeg selv (som endnu ikke har købt for vildt store summer) får mange kommentarer, når jeg fortæller at jeg har købt noget nyt. De fleste starter med at spørge efter prisen... hvad f..... har det med sagen at gøre?? man kan jo starte med noget så simpelt som at sige tillykke, eller "er det bedre end det gamle?", eller "hvordan spiller det så?" .. og når samtalen så er lidt igang, kan man på en pæn måde spørge efter prisen. Hvorfor er det så svært for mange, at glæde sig på andres vegne.
mvh.
Witzel, Der desværre ikke var en del af testpanelet, jeg ville ellers gerne have haft besøg af flere af de kabler
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er på grænsen til det uforskammede, når folk insinuerer, at redaktionens integritet ikke er bevaret! Specielt når der henses til, at de adskillige i den forløbne tid har meldt klart ud!
Og som Witzel også skriver, så er der adskillige personer på dette forum, der har ond et vidst sted over, at nogle har råd til at købe ting, der rent faktisk er bedre end deres eget! Dejlig dansk jantelov!
Og hvis nu det dyre partout ikke er bedre end jeres eget, så lad dog de fortabte sjæle "spilde" deres penge. Og lad dem da gøre det i fred! Det kan da ikke være jeres bekymring, eller være genstand for jeres frelse.
Til sidst en stor til redaktionen. Vi er nogen der sætter pris på jeres store og ulønnede arbejde!!
|
| Til top |
|
| |
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er altid noget nyt og bedre som man gerne vil have, når man engang får skrabet pengene sammen og samtidig fået overtalt kosten om, at det er en fuldstændig fornuftig og rationel idé at bruge 300000kr på et nyt anlæg.
Det sidste kan måske nok vise sig at blive det sværeste :)
Indtil den tid kommer, hvor man har fået bragt begge ting i orden. Gælder det om at være glad for det man har lige nu og samtidig være stor nok til at kunne glæde sig på andres vegne over deres nye og måske bedre HIFI-anlæg!
Der er uden tvivl nogle der kan værdsætte et kabel budget til 80000kr, men det må jeg erkende at jeg ikke er én af. Jeg har hørt nogle i den prisklasse og kunne simpelthen ikke høre den store forskel på dem og nogle til 2000kr - så for mig ville det være spild af penge. Der skal dog ikke af den grund høres nogen "ondt-i-røven" sang fra mig om at der er nogle som kan høre forskel og som er villige til at bruge den slags penge til sådanne ting.
SAMTIDIG VIL JEG BENYTTE LEJLIGHEDEN TIL AT ROSE HIFI4ALL.DK FOR DET BEDSTE HIFI-SITE I DANMARK!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes tværtimod det er fedt med den slags tests, så kan vi andre jo se hvad vi kan købe til rimelige penge om en ti års tid. at vi så ikke har råd tilden slags kabler i mellem tiden er der heller ikke noget at gøre ved... du er jo også nød til at vente en 10 års hvis du absolut vil have en porsche til under 100k.....
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvor smuk pigen er, vil der altid være een eller anden fyr, der finder noget, han ikke kan li'....
- Er hun høj, er håret for kort,
- går hun i høje sko, er hun for lav,
- er hun slank, kan hun givetvis ikke lave mad
- bliv selv ved................
Humlen er, at den der absolut VIL lede efter noget at brokke sig over, nok skal finde eet eller andet. I Hifi & Elektronik nr. 2 1995 testes 26 liniekabler og får hver i snit 75 ord med på vejen. De får også karakterer, som varierer op til fem karakterer på det samme produkt - således får Kimber KCAG en karakter, der hedder 10 - 13 ????? Prisen får karakteren 5 ... !! Hvad er prisen for noget, der yder til 13 ? Kan den overhovedet være for høj - og for hvem ?
Van Den Hul til 2200,- får karakteren 8 - 13 for ydelsen !!??!! Tag dog en beslutning, anmelder !!! Monacors MEC100 til 196 ,- får karakteren 8 - 9 og er altså bedre end VdH kablet, når det ellers spiller til 9 i samme åndedrag hvor VdH spiller til 8 ... eller hvad ?
Jeg kan simpelthen ikke tro på, at "Slipsefyren" for alvor kan bruge sådan en gang overfladisk pjat til noget som helst.
Bevares, de er dyre, de kære kabler - det er også derfor, ingen på redaktionen har råd til dem, men det gør dem da ikke mindre interessante for de nysgerrige eller relevante for de få med guldet i foret !!
Kramers insuination om favorable underhåndsforretninger må jeg huske at sende til een af de bedre danske stand-up'ere. Mon ikke Anden kunne få en skæg monolog ud af denne evige trældom til dansk jantelov.. 
Måske skulle vi lave et kursus i positiv tænkning, så de sidste få kunne glæde sig i stedet for at spilde livet med mavesure opstød. Kan man ikke lide en anmeldelse, en bagt kartoffel eller pigen med de høje hæle, har man jo altid friheden til at vende sig og gå i en retning, man tror bringer mere glæde..

|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Måske skulle vi lave et kursus i positiv tænkning, så de sidste få kunne glæde sig i stedet for at spilde livet med mavesure opstød. Kan man ikke lide en anmeldelse, en bagt kartoffel eller pigen med de høje hæle, har man jo altid friheden til at vende sig og gå i en retning, man tror bringer mere glæde..
|
|
|
Du rammer hovedet på sømmet! Og tak for en god anmeldelse! Fortsæt endelig samme vellykkede stil med hifi4all (men få lavet den søgefunktion så den fungerer hver gang )
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke ekspert i de helt dyre kabler, men bredere tests af "næsten" almindelige kabler fra entry-level og et godt stykke op savnes; markedet vrimler med disse 50-250kr/meteren højttalerkabler og 500-2000kr/parret signalkabler og det er jo det folk som flest køber.
Nordost til 40.000kr, nej tak, men til en tiendedel af prisen, så lad os høre!!! 
Test af netkabler fra 500-2.500kr, måske i 2 prislag pr. producent, og så gerne mere end 2-3 producenter af gangen, ja tak!!!
|
| Til top |
|
| |