Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 11:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin Vega AL-1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

har sådan et par, men er ikke helt klar over hvor meget forstærker jeg skal bruge til at trække dem optimalt. har set på 2*Denon Poa 6600. men ved ikke om det er noget godt noget,  derudover skal jeg også have en god forforstærker også. men vil egentlig bare vide om denon 6600 er et godt køb,
hilsen benny
Til top Vis samurize's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af samurize

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

hørte i sin tid sådan et sæt AL-1000 på to NAD 218 THX effekt trin, mener det er 700w pr trin, og damn de kunne spille højt. Kender ikke de Denon effekttrin men er sikker på de er gode nok

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

dette er specs på dem som jeg lige kan finde nu:

Denon POA 6600 Mono Amps Two monaural amplifiers in good condition, minimal wear, balanced input, 250 watts RMS into 8 ohms. The two amps come with thier orig. manual from thier orig. owner.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ganske vist ikke lyttet til CV AL-1000, men er ganske klar over hvordan de spilller ......( har selv for laaaang tid siden ejet et par, A324 hed de vistnok...), men en ting er sikkert, de kan producerer et gigantisk lydtryk med blot en "alm". forstærker på 50-100W - deres drifts-følsomhed er meget høj.

Denon effektblokkene kender jeg til gængæld godt - de er ca. 20-25 år gamle, kan trække praktisk talt alt, og mener nok at de sammen m. et par CV vil være decideret "overkill", forstået på den måde at hvis du "lukker op" for monoblokkene kan du få varige høreskader . Ligeså mener jeg at disse blokke har fortjent (meget) bedre højtalere........CV'erne kan alligevel ikke gengive den fine lyd Denon eff. trinene kan reproducere...................................

Noget andet er så at Denon POA 6600 kom i en "A"-version ( 6600A ), som du burde gå efter.

Lyden på eff. blokkene vil jeg karakterisere som "stor", men samtidig også lidt "doven", er på ingen måde en "hurtig" og super-analytisk eff. forstærker. Tilbage i 80'erne og i starten af '90'erne var det lidt af en kult eff. forstærker......havde fornøjelsen af at høre dem spændt foran et par JBL 240TI  - glemmer aldrig det lydtryk dette set-up kunne præstere

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

skal egentlig bare have noget som kan trække dem optimalt, for min anden forstærker er gået kold her den anden dag

har set på en NAD 319, som skulle være forforstærker og effektforstærker i samme, ret mig hvis jeg tager fejl.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

samurize; som jeg skrev tidl., så kan hvilken som helst 50-100W forstærker  trække dine CV'er.....

Da jeg selv havde mine CV'er brugte jeg en 60 watts Technics forstærker, som rent hifi-mæssigt ikke var noget at skrive hjem om - men den kunne sandelig blæse noget lydteryk ud af CV'erne.

Derfor; find du dig en int. forstærker, f.eks. Denon el. Nad til en "små penge", men hvis du absolut vil have noget "tungt" at sætte foran dine højtalere, kan du f.eks. gå efter en Denon POA 2200/2400 effektforstærker, som har den samme lyd som et par POA 6000 monoblokke. Dem vil du kunne købe for ca. kr. 2.000 i DBA - og så er du helt sikkert garanteret høreskader hvis du skruer op....................

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

"som jeg skrev tidl., så kan hvilken som helst 50-100W forstærker  trække dine CV'er" oki, men den sidste forstærker var på 65W og den brændte af, ved ikke om det var fordi den var gammel. men hver højtaler er på 1000W, ifølge specs på CW's hjemmeside. kan en forstærker godt have "for lidt" watt, eller er det bare hvor højt man kan spille med den?

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

- Som udgangspunkt vil jeg sige at du skal "springe og og falde ned" f.s.v. angår CV specs der siger at de kan tåle 1000W.............Det har INTET at gøre med at man skal have en SÅ kraftig forstærker til at drive dem.

- Og ydermere har en højtalers belastningsgrad INTET at gøre med hvor højt el. godt den spiller. Personligt synes jeg at det er dybt uinteressant at vide hvor meget en højtaler "kan tåle" ...., forudsat vi snakker HT. til hifi-lytning.

Omvendt kan du også stifte bekendtskab m. højtalere som "kun" kan klare 100W - og alligevel kan du sagtens spænde en 300 watter foran dem, UDEN at der sker nogen skade - sålænge en forstærker ikke "klipper" d.v.s. begynder at mangle strøm, vil den aldrig brænde dine højtalere af.

Ja, en forstærker kan godt have for lidt effekt/Watt til at drive en given højtaler - men at drive en super-følsom CV kræver altså en brøkdel af 1000W.

Og ligeså lidt watt - angivelsen på en HT betyder, ligeså lidt betydning har en forstærkers udgangseffekt, det der betyder noget er hvor meget strøm den kan afgive. Du kan sagtens have en forstærker - der på papiret yder 200W - men som bare ikke spiller særlig højt i den "virkelige" verden fordi den ikke afgiver strøm - et godt eks. er pioneer, philips o.l. Så kan du have forstærkere som på papiret "kun" yder 50W, men som i vrikeligheden lyder meget højere fordi de ganske enkelt kan afgive mere strøm - det kunne eks. være Nad, Yamaha, HarmanKardon o.a.

Det jeg tror er sket med din. gl. forstærker, er at den er blevet godt og grundigt varm, så den er "stået af" - om det så er fordi du har spillet højt i timevis el. den simpelthen bare er stået af p.g.a. alder ved jeg ikke...hvad var det for en forstærker ?

mvh.

Jesper/Oldhifinut

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

samurize skrev:
"som jeg skrev tidl., så kan hvilken som helst 50-100W forstærker  trække dine CV'er" oki, men den sidste forstærker var på 65W og den brændte af, ved ikke om det var fordi den var gammel. men hver højtaler er på 1000W, ifølge specs på CW's hjemmeside. kan en forstærker godt have "for lidt" watt, eller er det bare hvor højt man kan spille med den?

Tja de 1000w er hvor meget de kan klare kort varigt, jeg har selv kørt med brokoblede NAD 218, men ved længere tids belastning giver diskanterne fortabt. Og nej det var ikke forvrængning, men blot overbelastning.

Men i øvrigt er AL-1000 meget krævende omkring hvad den bliver koblet op på, hvis ikke forstærkeren er meget strømstræk, bliver bassen svampet og upræcis. nogen kalder CV lyd, men det kan undgås med en strømstærk forstærker, omhyggelig pladcering og masser af kvm. i lytte lokalet!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Bare sådan rent nysgerrigt-mæssigt; får du ikke ondt i ørerne - sådan rent fysisk - når du spiller HØJT på sådan et par CV-"monstre" ???????

mvh.

J/Oldhifinut

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

njaa man kan faktisk fremprovokere fysisk smerte ved udsættelse for høje lydtryk, faktisk så er det muligt at "opnå" varrig skade.

meen jeg har dog kun oplevet dette under lydprøver med P-A udstyr i sportshaller o.lign.

Mine AL1000 lever i dag en stille tilværelse som grundpiller i min surround opsætning.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

de står i min stue som er rimelig stor, 10*14*3. så de spiller rummet godt op. og har og de er aldrig blevet spillet rigtigt op, pga den gamle forstærker ikke kunne magte dem optimalt. den gamle forstærker var en proton,

men tak for alle de idéer,  der er kommet indtil videre

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

min kammerat har et sæt AL-750 med en NAD 319er og det funker ubeklageligt

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt kan man aldrig få en forstærker som giver for meget strøm, kun det omvendte, så til AL-1000 vil jeg mene at POA-6600 er et godt match, drop de der POA-2200/2400/2800 de spiller ikke halvt så godt som POA-4400/6600. Jeg har selv haft POA-2200/2400/4400/6600 på samme tid, så jeg har haft rig mulighed for at sammenligne dem og de sidste basseører du smider oven i fra en 2200/2400 til et sæt 4400/6600 er givet rigtigt godt ud.
Som det bliver nævnt får du en svampet bass hvis ikke du pumper strøm nok i dem.
POA-6600 er efter min mening NAD 218 klart overlegen, væsentlig mere kvalilyd hvor NAD-218 mere er hen ad POA-2200/2400/2800.
66'erne gav så meget strøm at jeg aldrig prøvede at udnytte dem mere end 50% de losser virkeligt røv, men træerne vokser heller ikke ind i himlen ,de heller ikke mere værd end ca. 3500,- absolut max 4000,-

til 3500,- kan du godt tage dem med hjem med et sageligt smil...

Go fornøjelse med købet

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

har set p å denne her, hvis jeg skulle købe noget fra nyt så man får noget med garenti, nogen som kender denne model?
   http://www.hifishoppen.dk/product_info.php?cPath=28_43_113&a mp;products_id=160

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

dødt link

Rasmus_M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Rasmus_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus_M

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

oops, sorry, er ikke en haj til det her forum endnu :)

så jeg tænkte på at starte med den reciever først, og så engang noget effekt halløj når jeg får mere styr på det

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Tja jeg kender ikke den HK'er men 120W er ihvertfald ikke for meget til et sæt AL-1000... men på den anden side det værste der kan ske er, at du får mudderet bass og dine diskanter brænder af hvis du spiller for højt.

Såvidt jeg husker er alderen på POA-66 nærmere 15-20 år end 20-25.

samurize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

så HK'eren kunne være et udemærket køb?, ville helst have noget nyt, så man ved hvilken stand det er i, fremfor noget 20 år gammelt kram, som egetligt godt kunne være meget medtaget. derudover hvis jeg køber brugt er jeg tvunget til at stole på sælgeren da jeg ikke har den store viden inden for hifi endnu

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes