Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor valg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg ved at mange herinde har en projektor, og priserne på jeres projektorer er meget forskelligt. Hvilken projektor (kun til hjemmebiograf ikke multimedie) vil anbefales til under 50.000 kr?

MVH. Clive

Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Den projektor jeg selv regner med at skulle have om et par måneder er pt. BenQ 8700+ til omkring 24.000 kr:

http://www.inetdata.se/tillbehorframeset.asp?ref=pr&pl=2 303130

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Den ser fornuftig ud, bortset fra at lampen kun holder 2000 timer - og ikke 3000 som er standard. Opløsningen ser også perfekt ud, men kan 800X600 anbefales?

MVH. Clive

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Er ogsaa meget lun paa BenQ8700+. Hvis ikke andet kommer paa markedet som kan presse den bedre (perfomance/pris), saa bliver det helt sikkert den!

2000 timer mod 3000 timer.....ikke et problem for mig, med de spec. den ellers har og den nye hd2+ chip, saa er de naermeste konkurenter langt hoejere i pris, saa der kan skiftes paere en hel del gange inden det bliver en bekymring!!

Forresten - angaaende folk bekymringer vedroerende den variable blaeser hastighed paa BenQ`en, saa kan det problem fikses med den seneste firmware update fra BenQ.......se projectorcentral.com og soeg BenQ8700 + firmware, saa kommer hvor og hvordan!

Nej, 800X600 kan efter min mening ikke anbefales. Du skal ikke give den pris for noget som ikke kan koere HDTV...min mening i hvert fald!

mvh. LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

wolverine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej kender ikke så meget til BenQén men vis du syntes at de 2000 timer er lige i underkanten for pæren kunne du evt. kigge på en sim2 Domino 20H som har 6000 timer + at det er en rigtigt fed projekter IMO  den gengiver sort rigtigt flot.

og jeg vil gi LBA75 ret jeg syntes heller ikke at 800X600 kan anbefales

ps. så står dominoen på min ønskelist over næste køb!!

Til top Vis wolverine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolverine

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeps

Sim2 Domino20H er en laekker sag og har HDMI, men efter min mening er den alt for dyr og er "kun" udstyret med en Matterhorn Chip (1024 x 576) - altsaa ikke klar til HDTV - hvis altsaa man ser det som en noedvendighed? Samtidig har Sim2 en daarligere fjernbetjening!

Hvis man er villig til at spoette pengene i, saa skal man gaa for Domino30 i stedet for - HDTV

BenQ PE8700+ er udstyret med den seneste HD2+ chip. og altsaa klar til HDTV (1280x720), dog "kun" med DVI.

Man skal nok ogsaa huske at kigge paa andre ting - hvilken proj. passer ind i ens stue/rum/biograf. Her taenker jeg paa Benq`ens korte throw ratio mod Sim2`s lange throw ratio.

Mvh. LBA75

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Lyder fedt alt sammen

men hvilken indgang har en projektor, som er kompatibel med HDTV, og kan man godt tilslutte en DVD afspiller til en projektors indgang med et DVI-kabel selvom DVD'en ikke har DVI udgang?

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Clive, du får ikke noget ud af at bruge projektorens DVI indgang, hvis du ikke har en DVD der har en DVI udgang. Outputtet fra din DVD bliver jo ikke digitalt af at du sætter en omformer på...

En DVD skive er optaget i PAL her i Europa dvs. 576 liniers horisontal opløsning, og du vi derfor ikke få flere detaljer med, ved at vælge en projektor med højere opløsning. Den ekstra opløsning, kan være en fordel hvis du regner med at sidde tæt ved lærredet (mindre hønsenet), men er ikke så relevant (efter min mening) hvis du regner med at sidde et godt stykke fra lærredet alligevel. Den højere opløsning i HD maskiner har selvfølgelig den fordel, at den er "fremtidssikret" til HDTV, men dette ser nu ikke ud til at blive en realitet i Danmark de næste par år alligevel, så synes ikke det er den ekstra pris værd endnu at få 1280x720. Men det er bare min mening.

Og mht. 800x600 er det nok ikke at foretrække til hjemmebio brug. Gå i stedet efter 16:9 paneler istedet, hvis du ikke regner med at bruge den på andet end film.

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Krede> Jeg regner med at når jeg engang får anskaffet mig en projektor så skal jeg sidde ca. 4-6 meter fra lærredet, og så er en 16:9 PAL opløsning (1024x576) vel fint nok, ik?

Og forresten: Er det ikke det klogeste at anskaffe en DLP- fremfor en LCD- projektor, og hvad er minimums kravet for contrasten hvis den "sorte effekt" skal være realistisk?

MVH. Clive

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
Jeg regner med at når jeg engang får anskaffet mig en projektor så skal jeg sidde ca. 4-6 meter fra lærredet, og så er en 16:9 PAL opløsning (1024x576) vel fint nok, ik?

Nu er jeg ikke Krede, men det kommer an på hvor stort dit lærrede ender med at være. Hvis det f.eks bliver 5 meter bredt, så vil jeg mene nej. Min personlige erfaring mht. opløsning er, at det er ok med en afstand til billedet der er fra 1,3 gange billedets bredde og opefter. Det gælder vel at mærke DLP-projektorer med 1024 pixler i bredden. Om man kan lide at sidde så tæt på lærredet er en anden sag.

Clive skrev:
Og forresten: Er det ikke det klogeste at anskaffe en DLP- fremfor en LCD- projektor, og hvad er minimums kravet for contrasten hvis den "sorte effekt" skal være realistisk?

Hvad der er det klogeste, må du ud og se i virkeligheden. Begge teknologier har ulemper. Den mest markante ved 1-chip DLP er risikoen for regnbuefænomener.  Nogle oplever det ikke, andre kan se dem, og atter andre får hovedpine og øjentræthed af dem.

Jeg har set regnbuer på samtlige DLP'er jeg har været ude at se på, men ved de hurtige farvehjul var de ikke hyppige og tydelige nok til at forhindre mig i at vælge DLP (har lige bestilt en BenQPE7800) frem for LCD med deres ringere kontrast, tydeligere "hønsenet", panel misalignment, vertical banding, måske døde pixels, og uens slid på panelerne.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Boye> Tak for svaret!

Mht. lærredet, så regner jeg med at bredden bliver 3,5 meter og højden 2 meter

Mit valg af enten LCD eller DLP er endnu uklart, da man godt kan opleve en LCD projektor i fin kvalitet, hvis opløsningen er høj, men så bliver den sikkert lige så dyr som en DLP projektor.

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

LCD maskiner er noget billigere end DLP hvis du sammenligner opløsning ( du kan efterhånden få en pana 500 til ca 12000) den store forskel ligger i kontrast og sort niveau. En anden lille detalje er at på DLp'er er både pære og farvehjeul indkapslet, de kan således ikke ligesom hos LCD'erne ha problemer med støvkorn osv.

Jeg lagde iøvrigt et link ind til en test mellem de 3 mest købte LCD maskiner, prøv at kigge på den, indlægget burde stadig ligge der.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Mit valg af enten LCD eller DLP er endnu uklart, da man godt kan opleve en LCD projektor i fin kvalitet, hvis opløsningen er høj, men så bliver den sikkert lige så dyr som en DLP projektor.

Clive - det er et meget stort lærred du nævner det. Et lærred som er 3,5m i bredden har 3 gange større areal end et "standard"lærred på 2m bredde.

På den baggrund skal du ikke vælge en projektor med for lavt lumenstal, da man risikerer at få et lysfattigt billede (hvid=gråligt osv.)

Desuden bør du med den billedstørrelse, ikke gå under WXGA i opløsningen (1280*768) hvad enten vi snakker LCD eller DLP. Ellers vil du kunne se de enkelte pixels/spejle hvis du sidder tæt på. Vær også opmærksom på throwratio når du finder nogle projektorer som er interessante - passer de ind i din hjemmebio?.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Med så stort et budget som dit, ville jeg bruge masser af tid på at få demonstreret forskellige projektorer og overveje forskellige ting, f.eks. skal den være forberedt til HD-materiale? Hvis du kun skal bruge dvd'er som de er i dag er der strengt taget ingen væsentlig grund til at gå højere op i opløsning end 1024x576, da dvd'erne kun har 720x576 (PAL) i opløsning.

Hvis du laver en decideret hjemmebiograf med mørke vægge og loft og total mørklægning kunne en CRT-projektor måske være en mulighed. Der er mange der taler varmt for dem. De kræver mere af brugeren mht. plads og indstilling men er billedmæssigt overlegne. De er dog ofte så lyssvage så de næppe er egnede til din størrelse lærred. Som Cooper rigtigt påpeger, er det noget der skal tages i betragtning.

En måleenhed som kan bruges som vejledning er Foot Lamberts (FL) som du kan læse om hos www.romabio.dk hvor jeg også har hentet en del viden.

Hvis du ser på rene data kan du få en LCD med højere opløsning end DLP til samme pris, men mine indtryk fra demoerne er, at man skal højere op i opløsning med LCD end DLP for at opleve samme "sammenflydning" af pixlerne. Eksempelvis kunne jeg sidder NÆRMERE lærredet med en 1024 px DLP (BenQ 6200) end med en 1280 px LCD (Sanyo Z2) uden at opleve pixelering/hønsenet.

Du kunne f.eks se på en Sony HS20 (god pris i uk) hvis du vil se på LCD med højere opløsning. Men der er stadig alle de nævnte ulemper med LCD som gjorde, at det bliver DLP for mig. Til LCD's fordel taler farvegengivelse og støjsvaghed.

Andre - mange andre - er så generet af regnbuer eller "color separation artefacts" så LCD er et bedre valg for dem. Man kan så kompensere for det mangelfulde sortniveau ved at bruge et gråt lærred.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

THX2K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have mit råd angående valg af en LCD eller DLP projektor.

En projektor med DLP teknik kan muligvis levere et klarere/bedre billede end LCD, men teknikken har desværre også en kedelig tendens til i ny og næ at lave en "regnbue effekt" i billedet. Noget jeg syntes ikke er til at holde ud at se på. Troede først det var mig men ved en søgning på nettet fandt jeg ud af, det var et kendt problem (kan ikke lige huske den tekniske forklaring).

Derfor er mit råd - hold dig væk fra en projektor med DLP teknik.

Til top Vis THX2K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THX2K

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Som Boye skriver - tag ud og faa nogle/mange demonstreret inden du bestemmer dig - baade LCD og DLP.

Lyt ogsaa godt til Agent Cooper angaaende Throw ratio (feks Sim2 Domino 20 mod BenQ PE8700+)!

Brug evt. folks gode raad til at skyde dig ind paa hvilke du skal faa demonstreret....... og lad vaere med at vaelge noget fra bare pga. en persons mening - det er jo ikke sikkert at du oplever det samme?

Feks saa jeg baade en Toshiba MT100 og en Sim2 Domino 20 (begge DLP)i Hifi-klubben i Aarhus. Saa masser af regnbue paa Toshibaen men absolut ingen paa Sim2`en (faktisk et meget flot billede, men vil stadig selv vaelge BenQ`s PE8700+) .

Dette er endnu bare en "personlig mening", men goer dig selv den tjeneste, og tag ud og faa dannet dig din egen.....

Hvis du er villig til at ofre saa mange penge paa en proj. (dejligt for dig), saa synes jeg, at du skal vaelge en der trods alt er fremtidssikret - HDTV med min. DVI indgang! Du skal maaske ikke bruge det nu.....men hvor lang tid skal du beholde den og hvornaar saelger du den evt. igen?

Hvem ved hvordan markedet ser ud om 5 aar??

mvh.

LBA75

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Clive skrev:

Clive - det er et meget stort lærred du nævner det. Et lærred som er 3,5m i bredden har 3 gange større areal end et "standard"lærred på 2m bredde.

På den baggrund skal du ikke vælge en projektor med for lavt lumenstal, da man risikerer at få et lysfattigt billede (hvid=gråligt osv.)

Desuden bør du med den billedstørrelse, ikke gå under WXGA i opløsningen (1280*768) hvad enten vi snakker LCD eller DLP. Ellers vil du kunne se de enkelte pixels/spejle hvis du sidder tæt på. Vær også opmærksom på throwratio når du finder nogle projektorer som er interessante - passer de ind i din hjemmebio?.

vh Thomas

Hej AC/Thomas, alt det med projektorer er kun lige begyndt. Jeg har slet ikke råd endnu. Men dér hvor jeg har hjemmebio nu, er ikke der jeg skal have projektor. Det bliver først i mit nye hjem om nogle få år.

Men hvad er det du hentyder til, når du spørger om de passer ind i min hjemmebio?

MVH. Clive

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Boye, THX2K og LBA75> Tak for hjælpen. Jeg tror også på at det er bedst at køre rundt til de forskellige projektor-forhandlere for at se på netop "dén" projektor, som passer bedst til én selv.

Men først skal jeg have min nye bio "op og køre", før jeg begynder at købe en projektor. Det bedste ville være, at låne en masse forskellige projektorer hjem til en selv, og så simpelthen prøve med hver enkel projektor, og se hvad for en som passer bedst til bio'en. Men som Boye skrev, så skal man have bedre opløsning på en LCD end en DLP, for at opnå samme kvalitet, og på mange områder tror jeg LCD'en alligevel er bedre hvis man virkelig giver mange penge for den. Dog har jeg oplevet flere dårlige oplevelser end gode med en LCD'er: Jeg ved af personlig erfaring, at man ALDRIG skal købe en billig LCD'er, samt at man heller ikke skal bruge en multimedie LCD til hjemmebio'en - man får simpelhen en oplevelse der gør at man mister lysten til at se film på en projektor igen

LBA75> Jeg giver dig ret: Hvem ved hvordan markedet for projektorer ser ud om fem år???

MVH. Clive

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes