Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Super bit dv film med HDTV opløsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Se: Tonen på Sitet

Til top Vis Kurt Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt Møller

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at de kan afspilles på alm. dvd afspillere? Det er vel komprimeringen der er lavere, men med samme opløsning, eller hvad?

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Har Superbit overhovedet noget med billedet at gøre? Så vidt jeg husker, hvilket selvfølgelig kan være forkert, handler det udelukkende om lyden, som er komprimeret mindre på dise skiver end normalt.

De skiver, der sælges med såkaldt HD-opløsning, er så jeg ved baseret på Windows Media 9, som ikke kan udnyttes på en almindelig dvd-afspiller.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Det er da vidst noget nyt, at superbit er kommet i hdtv??

Normalt er superbit indrettet således, at alt ekstramateriale strippes, så der bliver mere plads til billede og lyd (læs: knap så intensiv komprimering).

Superbit kan købes i adskillige danske og udenlandske forretninger.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

xxxxxxxxxx

^Disable
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Jeg må bare spørge..:

Hva er HDTV?

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke sammenligne superbit dvder med hdtv, det er hverken samme komprimering eller opløsning. At sige at superbit næsten er samme opløsning som HD er det samme som at sige at DV og HD er samme opløsning. Det er forkert. Desuden er hdtv, i 720p, et progressive billede. Det er dvd ikke.

Jeg er heller ikke sikker på hvad du mener med "nye" superbit konceptet har eksisteret i mange år.

Det kan godt være at superbit er flot, men det varriere meget og er altså IKKE hdtv, sorry. Efter min mening er faktisk usammenlinligt. Har selv lavet en test af fifth element HD vs. Fifth element superbit(som betegnes rigtig flot) og det er slet ikke det samme billede.

Der er en masse billige superbit på axelmusic.dk, bare søg på superbit.

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

xxxxxxxxxxx

Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

xxxxxxxx

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

-> Kurt

HDTV fås i to opløsninger 1920 x 1080i, interlaced, 1280 x 720p, progressive.

Kiss kommer med ny afspiller... jep, spørgsmålet er om den understøtter online DMC(eller hvad det nu hedder). F.eks kan Terminator 2 i wm9 kun afspilles hvis man kan komme online og få et certifikat. Problemet er at kiss ikke ligefrem er kendt for at lave klasse billeder, så pt er du nok tvunget til at bruge en htpc hvis du vil have det bedste billede, og det er jo det det hele handler om, ikk? 

men...ja jeg glæder mig meeeeget til at kunne købe hdtv udgivelser. Det er lidt sørgeligt at man er tvunget ud i ulovligheder bare fordi man vil have det bedste...

Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

xxxxxxxxxx

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Kære Kurt Møller, det er desværre det rene sludder du skriver og nok totalt misforstået fra din side eller din kilde   

DVD bliver aldrig HDTV!!!  Nuværende DVD format i PAL og NTSC understøtter kun de nuværende og gamle interlaced formater som man har kendt i mere end 50 år.

At Superbit så encoder i rigtig god kvalitet på billede og lydsiden er en helt anden historie. Men at sammenligne det med HDTV, det er en total misforståelse og overdrivelse

DVD anvender mpg-2 codec og der kan man som bekendt encode i variabel og fast bitrate. Så vidt jeg husker så siger specifikationen at videosiden kan have en bitrate på max. 9,5Mb resten går til audio.

Det fleste udgivelser idag er variable bitrate og den ligger og svinger mellem 4 og 6,5Mb (Megabit) pr. sekund, eller med andre ord ca. 5,2 Mb i gennemsnit og lidt over det halve af hvad der rent teknisk er muligt. Ene og alene for at få plads til en masse ekstramateriale og andet ubrugeligt skrammel, så vælger mange at nedsætte bitraten for at få mere pladsudnyttelse på en DVD9 (Dual Layer DVD).

Superbit fjerner alt skrammel, encoder i højest mulige bitrate og der står billedet så meget bedre. Men der er en himmel til forskel på dette og så HDTV.

HDTV er 4 formater, de 2 mest udbredte er dog 720P og 1080i, henholdsvis Progressive og Interlaced. Det fleste tv-stationer i USA afvikler 720P. 720P er også rigeligt for at få en fed oplevelse (1280 x 720 pixels) men skal det være ultimativt så er 1080p det bedste. Men der æder båndbredde på kabel som satelit, så derfor vil 720P nok stå for over 95% af alt hvad der broadcastes.

Af samme grund er panelproducenterne begyndt at lave 720P paneler, især LCD-producenterne. PDP kører typisk 1364/65 x 768 og så skal man opskalere billedet lidt til dette "skæve" format.

Interlaced (i) er uegnet til LCD/PDP gengivelse, det siger sig selv. Derfor har Progressive (P) en fremtid. i var ment som supplement til CRT baserede skærme.

DVD konsortiet har i deres nye HD-DVD format fortsat valgt at anvende mpg-2 codec, det vil sige at kompressionen er den samme som på de nuværende dvd'er. Og derfor har man brug for mere fysisk plads, da HDTV er op til +4 gange højere opløsning (datamængde). Årsagen var simpelthen den at den kommende mpg-21 endnu ikke er klar, og mpg-4 er totalt uegnet til højopløsligt materiale, da det er udviklet til gengivelse over net og ved meget lave bitrater.

Microsoft har så i kraft af deres virkelige gode WMV (Windows Media Video) codec, lavet en variant der håndtere endnu højere bitrater og opløsninger, og man har endda fået blåstemplet formattet rundt omkring, og forsøger nu at få nogle producenter til at understøtte dette format i embeddede afspillere. Og ja der kommer noget fra Kiss, vist også Denon og mange andre producenter henover sommeren/vinteren.

Men p.t. er indholdet begrænset. Men det der er på marked er i exeptionel kvalitet.

WMV og WMVhdtv er ikke kompatibelt med mpg-2 og derfor kan indholdet ikke afspilles (decodec) på en ordinær afspiller. Men p.t. på pc'en og snart andre produkter.

Det skal så også lige siges at Sony snart kommer med dvd-afspillere der kan opskalere en DVD til højopløslige LCD/PDP/Projektor opløsninger. Altså det samme som man gør og opnår med en htpc. Hvor gode disse bliver aner jeg ikke, men jeg vil stadig mene at htpc'en er bedst, da der virkelig skal regnekapacitet til at opskale og postprocessere realtime fra PAL til bare 720P.

Venligst,

PS: Her har jeg opskaleret en DVD kilde til HDTV 720P på en htpc.  Det er flot men har stadig intet med ægte HDTV at gøre!

(Billede for stort, slettet af moderator)

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

xxxxxxxx

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Kurt Møller skrev:

DVD bliver aldrig HDTV. Ja der kan man bare se!

www.HDTVforum.de står følgende; High-Defination DVD Avaible now.

Kurt Møller,

Som både ctacta og jeg selv har skrevet tidligere, så tager du altså gevaldigt fejl.

Superbit har intet at gøre med hdtv.  Superbit har været på markedet i en del år og har de fordele, som jeg har nævnt tidligere.

Mht. til dit link så prøv lige at læse det igennem, inden du linker . Det der bliver beskrevet der er forskellen mellem det kommende blueray og HD-DVD fra Toshiba og NEC. Disse disks er et helt anden format end dvd og kan derfor heller ikke afspilles på normale afspillere.  Derudover taler de også lidt om nogle asiatiske alternativer, som er på markedet nu.  Men som du også selv kan læse, så har heller ikke dette format noget gøre med dvd-formatet og derudover er det slet ikke understøttet af software (på nær et par demoer fra nogle kinesiske film) og bliver det nok heller aldrig.

Det kan godt være at disken ligner lidt en dvd, men det har altså intet med dvd-formatet at gøre!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Robbie Williams: "Show" og "What we did last summer" er også optaget i High Definition. Billedkvaliteten er da god, med det har heller ikke noget med ægte HD at gøre... Så det kan jo godt misfortolkes....

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Bare fordi noget er optaget med hd er der absolut ikke ensbetydende med at kvaliteten er specielt god, måske i forhold til video, men en god 35mm film er stadig hd overlegent hvis filmen er "mint condition", mener man siger at 35mm svare til 8 mega pixel. Den bedste hd opløsning er omkring 2 mega.

En del Zentropa film er også optaget med HD og de film er jo ikke ligefrem kendt for at have et specielt godt billede.

Filmselsskaberne optager i hd for at få en lette efterbehandlingen, og her er der betydelige besparelser i forhold til 35mm, ikke fordi det er "det bedste"  

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Tja, der er vist kun een ting at sige, Kurt Møller er enten en dårlig programmeret bot, en naiv T3-læser, eller bare en retarderet teknologi-junkie.

UPDATE:

Beskæftigelse: Ekspedient
Det har jeg af udstyr: Philips,Sony,yamaha,force,triax

Det er da fint at en ekspedient vil føre sig frem med sin "store" viden, det er bare trist når han ikke har fattet 1mm af de bagvedliggende teknologier, og heller ikke vil høre hvad man forsøger at fortælle ham. Det her gider jeg godt nok ikke bruge mere tid på, håber så at der er andre der kan holde standarden oppe og få stoppet nogle af de uhyrlige påstande der ofte fremsættes.

Det er måske lidt groft af mig at skrive ovenstående, men omvendt syntes jeg også at Kurt Møller viser sin arrogance fra værste side ved at henvise til 2 pressemeddelelser. Kurt, jeg er sgu ikke pr-mand, men teknologi--mand, og jeg ved godt hvad der ligger bagved. HDTV blev diskuteret herinde for over 1 år siden, WMVhdtv fra Microsoft, har jeg beskæftiget mig med siden det var under udvikling, og anmeldte det officielt i et fagblad for længe siden.

Vågn lige op mand!

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

-JLH- skrev:

Bare fordi noget er optaget med hd er der absolut ikke ensbetydende med at kvaliteten er specielt god, måske i forhold til video, men en god 35mm film er stadig hd overlegent hvis filmen er "mint condition", mener man siger at 35mm svare til 8 mega pixel. Den bedste hd opløsning er omkring 2 mega.

En del Zentropa film er også optaget med HD og de film er jo ikke ligefrem kendt for at have et specielt godt billede.

Filmselsskaberne optager i hd for at få en lette efterbehandlingen, og her er der betydelige besparelser i forhold til 35mm, ikke fordi det er "det bedste"  

Du har fuldstændig ret! billigt HD produktionsudstyr kan ikke overgå en god 35/70 mm film. Optik og farverum er ofte altafgørende.

Venligst,

Kurt Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

xxxxxxxxxx

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Kurt, du er ude på meget dybt vand......

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes