Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 12:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor BenQ 8700+ og Marquee Ultra (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
butcher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at købe projektor til min hjemmebif og har derfor overvejet enten en BenQ 8700+ eller en Marquee 8500 Ultra fordi der er talt varme om begge projektorer herinde og de ligger på mit prisleje omkring 30.000,-

Som det kloge barn jeg er, valgte jeg at teste begge modeller før jeg bestemte mig. :) Jeg lavede derfor aftaler med en Svensk forhandler og Nicholas fra Outofsync for at kunne teste de 2 modeller.

Jeg tog i går bilen og kørte med en ven en tur til Sverige, hvor jeg af en Svensk forhandler var blevet lovet lidt alenetid med en BenQ 8700+. (lyder frækt og det var det også Jeg havde taget en god stak af mine yngling DVDer med, så jeg kunne undersøge dyret nærmere under vante forhold.
Ved første øjekast kunne jeg straks se at kvaliteten var en del bedre på 8700+
end min vens Panny 500 som jeg har set meget på.
Men jeg kunne også høre en del blæserlarm fra projektoren. Endnu værre var en højfrekvens hvinelyd som jeg ikke helt kan placere hvor stammede fra i projektoren. Den var meget irriterende og startede 5-6 sekunter efter projektoren blev startet. Mit bedste bud må være farvehjulet der afgiver denne
irriterende lyd. Blæseren var "pulserende" og det havde jeg ellers hørt skulle være rettet på PLUS modellen. Min ven synes at BenQ'en mest af alt lød som hans gamle ASUS bærbar og den mente han ikke er rar at være i stue med.
Billedet er i sig selv meget pænt men de grønne farver ser desværre neon-agtige og unaturlige ud. Benq har vist igen kun puttet et 6 sekment farvehjul i 8700+ og det kan desværre godt ses (specielt i de mange grønne scener i starten af Lord of the Rings). Farverne stod en smule klasket sammen (af mangel på bedre ord) og billedet så noget digitalt ud, men heldigvis ikke så slemt som på Panny 500. Myggenet er der stadig noget af og bliver et problem hvis man er vild med store billeder. Sorte scener blev ikke gengivet særligt godt og mange detalier forsvandt i mørke scener, men igen bedre end min vens panny 500 blev vi enige om. Det skal lige siges vi fik god tid til at indstille på BenQ'en som vi ønskede det men det gjorde ikke den store forskel og min ven fik hovedpine (om det så skyldes rainbow effekt eller hvad, skal jeg ikke kunne sige)
Alt i alt blev jeg (og min ven) en smule skuffet over BenQ'en. Jeg havde vist sat næsen lidt for højt i vejret efter at have læst om hvor god den skulle være i forskellige test.

Så gik turen tilbage til Kbh hvor vi skulle se på en Marquee 8500 Ultra hos Outofsync.
Nicholas havde allerede en Marquee kørende og instillet "næsten perfekt" som han selv sagde det  Vi smed Lord of the Rings på og kunne med det samme se at den grønne farve stor en del anderledes naturtro end på BenQ'en. Billedet stod en del mere naturtro og "blødt" på en anderledes måde (mere biograf agtig) men stadig knivskarpt.
Marquee'en er en STOR satan men den var flot og den larmede heldigvis ikke så meget som den var stor. Nicholas snakkede om en Papast blæser MOD, der skulle kunne dæmpe lyden endnu mere. Blæsestøjen var "ensartet" og ikke pulserende som på BenQ'en som er en vigtig ting da man ikke bliver distraheret på samme måde.
Detaljerne stod godt i helt mørke scener på blandt andet Resident Evil som BenQ'en havde ret svært ved.
Til sidst trumpfede Nicholas lige med nogle HD film som fik en til at drømme om fremtiden og flere film i HD format. (Vi havde desværre ikke mulighed for at prøve HD clip på BenQn)
Alt i alt havde Marqueen en meget mere farverig og "naturlig" billedgengivelse med dejligt skarpt og "blødt"billede.

Min egen lille konklusion på en meget lang projektor dag er at jeg skal have mig en Marquee 8500 Ultra til min egen hjemmebif og det kan ikke gå hurtigt nok (ok, der skal lige arbejdes på kæresten, men tricket bliver nok at jeg giver den til hende i fødselsdagsgave) Smart ikke.

Til top Vis butcher's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af butcher

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning

Din idé med at give kæresten den der 8500 Ultra i fødselsdagsgave lyder som en god idé. Men sørg nu for at den ikke kan byttes

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg var ellers muligvis interesseret i at købe BenQ8700+ modellen, men det du fortæller der, lyder jo ikke alt for lovende.

Jeg har set at en på AVS forum også har brokket sig over støj fra farvehjulet. Men det blev fejet væk med undskyldningen at den højst sandsynlig var defekt, da andre ingenting kunne høre. Men når du også bemærker det, bliver man jo skeptisk. Men som du også selv siger, burde blæseren være rettet og man forledes til at tro at modellen du har leget med, muligvis kunne være en af de helt tidlige modeller, hvor disse fejl endnu ikke var opdaget.

Jeg er også ked af at høre, at der skulle problemer med at farverne ser unaturlige ud, plus at de "tværer ud"(kaldet "dither" på engelsk). Da jeg netop troede at dette var blevet forbedret betydeligt. Men ok, hvis det er meget lidt vi snakker om og det er sammelignet med CRT PJ, så kan DLP'en selvfølgelig ikke være med her.

Jeg er egentlig også forundret over at din ven fik hovedpine pga. regnbuer. Jeg troede egentlig ikke dette problem var så stort med de nye DLP'ere med forbedrede farvehjul(han bruger vel ikke tilfældigvis briller eller kantaktlinser?).

Men alt i alt, har dit indlæg bare gjort mig endnu mere interesseret i Optomas H77 DLP PJ, som jeg stadig venter på at se en test af. Denne har bl.a. et 8 segment 5xspeed farvehjul, som gerne skulle afhjælpe farveudtværing yderligere, plus hjælpe med kontrasten i mørke scener.
Optoma H77

Men prisen har selvfølgelig også betydning, så jeg håber jo på, at H77 ikke bliver meget dyrere end BenQ 8700+ modellen.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Nå, der er en CRT så forstår jeg bedre at jeg ikke havde hørt om det navn før.

Jeg har en BenQ8700+. Jeg kender ikke til de blæserproblemer, der er nok fordi den er meget ny og derfor har den senste firmware. Det er meget sjøldent jeg kan se en regnbue. Det forekommer kaftisk kun ved lysende prikker på sort baggrund, og kun når jeg bevæger øjnene hurtigt væk fra skærmen. Som allerede nævnt når den nok ikke op på CRT niveau, men jeg syntes den leverer et super billlede, især til pengene ( 24000 danske). En ting man skal huske på er at den har meget dårlige out of the box indstilllinger. Jeg har læst en del på AVS og fundet et indlæg med en fyr der har været inde og ændre i serviceindstillingerne, dem har jeg nuppet og det har gjort en verden til forskel.

Jeg finder faktisk at det er et generelt problem at mange forhandlere tror at digitale projektorer "bare" kan sættes op og kører på et tilfældigt lærred.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til er + modellen bedre med hensyn til dither. Jeg kører med DVI ud fra DVD'en og det er min opfattelse at billed og farver står knivskarpe. Det kræver dog som altid et godt lærred.

Men, hovedsageligt syntes jeg det er superfedt at kunne købe en projektor til 24000 der på AVS bliver sammenlignet med fx inFocus 7200 som koster 50000 herhjemme. Jeg synes nu godt nok den er en lille smule bedre men på ingen måde dobbelt så god.

Jeg er ikke klar over hvad Optomaen koster nu, men da min jagt gik ind så den i hvertilfælde ud til at blive meget dyrere end hvad jeg ville ofre. Hvis det ikke havde vøret for XGA opløsningen havde jeg valgt en NEC 1100. Og her optræder det næste problem når der skal vælger: Throw distance. Jeg har kun et ret lile rum til hjemmebio så jeg har brug for en med meget kort throw dist. det er mig uforståeligt at man ikke kan købe de forskellige projektorer i kort og lang udgave. Det er faktisk ofte det der gør det endelige valg.

Oliver

Edit: Det lader til at den lander omkring 9000 dollars i USA

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ikke hørt om Marquee(Ultra)? Det gør ondt, meget ondt

Lidt information: http://www.vdcdisplaysystems.com/assets/applets/marquee9500s eries.pdf

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hej Butcher.

Når du har lagt 30.000 kr til side til en projektor, skal du ikke gå på komromis - det er mange penge og køb kun hvis du er rigtigt tilfreds.

Ang. BenQ'en kan det sagtens tænkes, at du har fundet ud af, at du ikke rigtigt kan tilfredsstilles med digitale projektorer. Jeg vil dog understrege en ting (som Oligru også er inde på):

Jeg har aldrig set, læst eller hørt om en digital projektor, hvor det ikke var nødvendigt at justere fabriks/service indstillingerne for at få den til at yde optimalt.

Det er en misforståelse at bruge begrebet "plug&play" i projektorsammenhæng og tro at justering af kontrast, lysstyrke og farvemætning kan give det ønskede resultat - præcis som en crt skal fintunes til det yderste, ligeledes skal dlp og lcd maskiner. Der er en enorm forskel på det billede min egen HS10 yder nu og det den gjorde før jeg justerede RGB i fabriksindstillingerne. Lamper til digitale projektorer, lider i nogle tilfælde af en minimal grøn tone, hvilket gør at den grønne netop kan virke lidt for kraftig (neonagtig). Dette problem løses netop ved at mindske den grønne farve i fabriksindstillingerne...

Når dette er sagt, så skulle den 8500 Ultra du har kik på være en ret god CRT maskine, så held og lykke med den, og husk at den skal fin-fin-fin indstilles for at yde optimalt! Du skal også sikre dig, at rørerne er forholdsvis nye...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Butcher:

Hvilke DVD-afspillere brugte I i testen? Brugte du DVI på BenQ'en? Er det bare mig, eller er dette ikke være en temmelig vigtig faktor?

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej Butcher

Jeg har nøjagtig samme opfattelse af billedkvaliteten fra Marquee'n som du har haft. Jeg synes blot lige at man skal vænne sig til at der ikke er meget lys på, når man kommer fra LCD. Altså at billedkvaliteten er flot, men at den virker lidt "svag" i det. Det gav lige dårlige minder om en pære der er ved at være flad, som på en LCD maskine.

Og forskellen mellem de to er vel 10.000 kr i BenQ'ens farvør - vil du stadig foretrække Marquee'n?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

@butcher

Hvis du bor i nærheden af KBH er du velkommen til at komme og se min BenQ+ med DVI, vel-kalibreret, ok lærred og total mørkelægning. Men det virker efterhånden på mig som om CRT maskiner simpelthen går i blodet på nogle mennesker, ja det er nærmest en forelskelse

Hvad er egentligt throw ratioen på sådan en som den du vil købe?

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

specs er her http://www.crtcinema.com/ehomespecs.html

Throw ratio er vel omkring de sædvanlige 1.42

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej Butcher

Jeg har nøjagtig samme opfattelse af billedkvaliteten fra Marquee'n som du har haft. Jeg synes blot lige at man skal vænne sig til at der ikke er meget lys på, når man kommer fra LCD. Altså at billedkvaliteten er flot, men at den virker lidt "svag" i det. Det gav lige dårlige minder om en pære der er ved at være flad, som på en LCD maskine.

Og forskellen mellem de to er vel 10.000 kr i BenQ'ens farvør - vil du stadig foretrække Marquee'n?

Lidt svag i det? Hvor har du set den Marquee Ultra?

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Outofsync:

Det var bestemt ikke for at nedgøre Marquee'n. Det jeg mente var, at det lige var en vanesag at se på den i et lyst lokale i forhold til en LCD. Den angiver 225 ansi lumens mod BenQ's 1000, og det kan godt ses når det er lyst. Når man så har prøvet en LCD, der blev svag i billedet pga. slid, kræver det lige en mental omstilling!

Jeg er klar over at det primært er kontrastforholdet der tæller (især når rummet er mørkelagt), og der er CRT naturligvis helt overlegent.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Peak lumens er 1200 på Marquee´en,  forstår iøvrigt ikke I kan sammenligne kvaliteten fra de to maskiner her, det bliver vel lidt som at sammenligne en ny boble med en lidt ældre Mercedes 600, det er spørgsmålet hvilken du har plads til tror jeg ..
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

SvendP, det var slet ikke sådan opfattet, jeg skulle bare lige have det udybbet!

Jeg skriver kun herinde(denne tråd) for sjov, eftersom at det mig der er sælger af Quee'erne. Nogle vil mene at jeg så ikke er objektiv, men der er jo en grund til at har valgt at bruge så meget tid og energi på CRT'er(ikke opsætning af dem, alt det andet). Jeg er bare ked af at jeg aldrig får set nogle film, kender i det?

Nicholas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes