Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvordan vælger man ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej..

Ja som overskriften lyder - Hvordan vælger man hvilket anlæg der passer til en selv?

Altså det kan jo være at man bliver nødt til at høre 20 eller 200 før at man har fundet det helt rigtige til en selv, og hvordan gør man det ? Man kan jo ikke stå hele dagen i en hifi butik og høre højttalere og anlæg, så bliver de jo nok lidt sure til sidst...

Det er fordi jeg er helt ny i hifi, og jeg har ikke hørt specielt mange forskellige anlæg i mit liv, men aligevel ved jeg at jeg er ret specifik mht. lyd. Kan slet ikke holde ud at høre de små anlæg der til 1-2 k .. Og det er derfor jeg er bange for at jeg kommer til at købe noget forkert.. For selvfølgelig vil der (næsten da) altid være noget som er bedre/som man bedre kan lide, end det man har selv, men aligevel vil man jo gerne give sine penge så godt som muligt ud...

Hvordan har i andre gjort?

Det jeg mener er at jeg gerne hurtigt vil have et anlæg, for det er nu jeg har pengene til det, men da jeg ikke har hørt specielt meget forskelligt udstyr endnu, venter jeg..

Men kan man tillade sig at gå ind i f. eks. hifiklubben i odense, eller kt radio og spørge om man må høre et par højttalere på 4-5 forskellige receivere/forstærkere ?
For hvis man ikke kan det, kan det godt være lit svært, som jeg skrev før.. F. eks. har du lige købr en denon receiver til 5k, men et par dage efter høre du de samme højttalere som dine på en f. eks. h/k til 3k og synes egentlig det lyder meget bedre.. og det er jo skide ærveligt..

Men hvad har i gjort?

Mvh Magnus
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

til moderater/admin/redaktør - dette emne skulle ikke have været i "surround" det må i meget undskylde, jeg tror mere det høre til i "andet" ..
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

jeg købte første en mindre stereo forstærker, med mulighed for at koble ekstra effektforstærker til den. Og derefter udartede det sig til et komplet surround......

Edit; over en periode på 4år

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg ud og have ny receiver, jeg havde nogle specifikke krav og derfor har jeg kigget på nettet og hørt fra andre folk hvad der er godt og dårligt i blandt dem, derefter havde jeg en lille spand receivere at vælge imellem. Og så skal man rundt og lytte Jeg var i tapeconnection og fik dem til at koble 3 receiver på samme højttaler for at finde ud af hvilken der var bedst (uden at købe noget). Det kalder jeg god service men det er også det der skal til for at finde det rigtige udstyr. Desuden er der flere butikker der lader folk låne udstyr med hjem, dette kan også være en god ide hvis man er i tvivl.

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

okay, jeg har også en lille (nej faktisk ret stor) spand receivere, så jeg håber hifiklubben i odense vil lade mig høre nogle forskellige..

mht. at låne med hjem, kan man også sige at det måske ikke er så god reklame på den anden side fordi jeg gider da ikke købe en reveiver som folk har lånt med hjem

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

MagnusHolm skrev:
Men kan man tillade sig at gå ind i f. eks. hifiklubben i odense, eller kt radio og spørge om man må høre et par højttalere på 4-5 forskellige receivere/forstærkere ?

Selvfølgelig kan du det. Hvis ikke, så insisterer du bare ved at gøre opmærksom på dig selv som potentiel kunde, og så makker de fleste sælgere ret, selv dem hos Electric City m.fl.

I øvrigt er KT-Radio i Odense tit villige til at lade potentielle kunder låne ting med hjem - med et ganske beskedent depositum som pant. Og de tager det også helt cool såfremt man ikke køber det.

MagnusHolm skrev:

mht. at låne med hjem, kan man også sige at det måske ikke er så god reklame på den anden side fordi jeg gider da ikke købe en reveiver som folk har lånt med hjem

Det er som oftest udstillingsting man låner med hjem, så intet problem der imo.

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Seriøse HiFi butikker har intet problem med at fremvise forskellige højtaler/forstærker konfigurationer, som kunden måtte være interesseret i - ellers ville de ikke være seriøse.

Hvis man har specifikke ønsker, kan det måske være en ide at aftale en demo på forhånd, for at give forhandleren tid til at sætte grejet ordentligt op. At kunne låne grejet med hjem en weekend er også stærkt anbefalelsesværdigt, da man temmeligt sikkert har en anden akustik derhjemme end i diverse lytterum...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2004 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

jeg følte bare lidt, at hvis jeg kun skulle købe noget til 3-5 k så var det egentlig ikke så vigtigt.. (kr radio)

men jeg må lige prøve ind og kige

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

kt radio

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

såvidt jeg erindre er både hk og kt i odense ret large med den slags, men nu er der andre forhandlere på fyn... 

DirectDrive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Du skal sætte dig prioriteter først inden du begynder at besøge diverse forhandlere.

Hvormange kanaler har du brug for, 5.1 eller 7.1. Hvor stort et rum skal spilles op, hvor meget bas vil du have. Er det vigtigt for dig at lyden er detaljeret, præcis, nyanceret fremfor dynamisk, højtlydende osv.

Hvad med størrelsen på højtalere, hvor store kasser vil du se på?

Hvad er kvaliteten paa dit fjernsyn kontra det du vil bruge paa lyden? Man køber jo ikke en Ferrari for at sætte 4 Viborg dæk på, vel ?

Til top Vis DirectDrive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DirectDrive

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

præcist, man skal ikke spare således at kæden har få stærke , men mange meget svage led.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

DirectDrive skrev:
Du skal sætte dig prioriteter først inden du begynder at besøge diverse forhandlere.

Hvormange kanaler har du brug for, 5.1 eller 7.1. Hvor stort et rum skal spilles op, hvor meget bas vil du have. Er det vigtigt for dig at lyden er detaljeret, præcis, nyanceret fremfor dynamisk, højtlydende osv.

Hvad med størrelsen på højtalere, hvor store kasser vil du se på?

Hvad er kvaliteten paa dit fjernsyn kontra det du vil bruge paa lyden? Man køber jo ikke en Ferrari for at sætte 4 Viborg dæk på, vel ?

Jeg har selv lige stået i samme situation, og har skulle vælge ny hifi uden egentlig rigtig at være i stand til at sætte ord på hvilken lyd jeg gik efter. I stedet valgte jeg derfor at sætte et budget op, for herefter at bruge MASSER af tid hos diverse forhandlere til at lytte.

Efter en del lytning (og A/B tests) har jeg herefter kunne opbygge min egen 'begrebs-basis' til beskrivelse af lyd. Samtidig blev jeg selv mere og mere bevidst om hvilken lyd der egentlig passer til mig.

Dette er en tidskrævende proces som kræver lidt tålmodighed, men omvendt er jeg sikker på at jeg har ramt plet med hensyn til hvilket produkt der passer mig. Om det passer skal dog først komme an på en prøve. Udstyret leveres først om 14 dage...

Held og lykke!

/Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes