Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvad er der galt med Dantax? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt nogle Dantax højtalere meget billige... hvis man spørger mig, de hedder:

Vision Center

2 stk. Opus 206

2 stk. Opus 208

Men alle folk siger, at Dantax er noget plastic-l**t.... eller det der ligner.

Jeg vil bare lige tilføje, at de højtalere jeg har købt, ikke er dårligere end Dali`s Blå serie, og nej..... Jeg er ikke døv!!

Jeg mener faktisk det er bedre..... Nu får jeg nok på puklen....!

Men det var jo trods alt Dantax, der kommer frem med Scan Speak- enheden... og det er en kendt enhed... så det kan da ikke rigtigt være noget billigt l**t.... Jo måske hvis man køber det, der nu bliver produceret i Asien. Men de gamle modeller spiller fantastisk og rent....

Så jeg kan ikke forstå, hvorfor så mange mennesker ikke kan lide Dantax, jeg kunne heller ikke selv, men så hørte jeg højtalerne.

http://www.cinenow.com/us/materiel.php3/tid,4/id,1195/ Opus 208

http://www.cinenow.com/us/materiel.php3/tid,4/id,1196/  Opus 206

http://www.dantaxint.com/vision_index.html Vision Center........

Døm selv...... Selvom det er svært når man ikke har hørt højtaleren!!!

Til top Vis BrAvO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrAvO

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Det er ik meget de vejer.. og spiller næsten ik noget bund, mindre end de fleste StanderHT..

Men aldrig hørt dem, er heller ik selv imponeret af Dali Blue serien..

Mit gæt vil være at du ik kan høre forskel fordi du ik har en ret store reference angående hifi, og af kabler er det vel til 20 eller 30 kr pr meter og ville da os gerne høre hvad du har af anlæg ?

Men som sagt så mange gange før, er det vigtigste at du er tilfreds med hvad du har, og hvis du ikke kan høre forskel (efter du har lyttet seriøst ) ja så er der jo ikke forskel !!! 

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Det er fint at du mener at de er så glimrende - det er jo også dig der skal leve med dem. Ikke mere desto mindre så får man hvad man betaler for, og Dantax ry er idag betydeligt blakket i forhold til "gamle dage"! Således forholder det sig sådan at Dantax idag intet har med det "gamle" Dantax at gøre, og ej heller har de det fjerneste med Scan Speak at gøre.

Idag er det stort set kun Kina-varer påsat det der engang var et relativt pålideligt "navn" - idag skiller de sig ikke væsentligt ud fra mængden.

Der er sikkert en del der kan lide dem, og til prisen kan de måske gå an, men der er mange andre højttalere derude, og dem har du og de andre desværre nok til gode at høre.

Som sagt får man kun hvad man betaler for og intet mere!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

tjah... det kommer an på prisklassen... men lyden og udseendet er altså underligt plastic-agtigt.... hvis du alligevel skal i hifiklubben, kunne du jo have hørt andet end blue, er enig med dig i de ikke er reference og også ser lidt plastic agtige ud, men hvis man sammenligner med eks 604 s3, så er det ikke kun en helt anden prisklasse, men også en helt anden lyd.

grunden til at dantax ikke er så populært, er som ronin siger, det ny dantax, og som live21 skriver, så er det dig der skal leve med dem...

men når du en dag bliver trætte af dem, ja så har du en glimrende muligheder for noget diy enheder, ændring af det indre m.v.

så på den måde kan du modificere dig frem til fremragende dantax højttalere.

custom made is the only way.... (skal ikke tages for bogstaveligt)

Erase
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke lige den model med Dantax, men jeg har arbejdet i en butik der tidligere har solgt Dantax højtalere. Der er en grund til at Dantax (og Bose som også blev solgt) ofte bliver rakket ned. De laver altså generelt ikke gode højtalere. Specielt ikke til prisen. Om de så har gjort det før i tiden skulle jeg ikke kunne sige.

Og som indehaver af et sæt Dali Blue 8008 vil gerne lige forsvare disse højtalere. I forhold til prisen er dette en rigtig god højtaler der både kan spille op til fest OG være musikalsk samtidig - uden at være perfekt i begge boldgader. Altså et fair kompromis... At andre højtalere i Blue-serien (deriblandt R1000 og C1000 som jeg også er indehaver af) ikke er så gode er noget helt andet...
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

en af mine venner har et sæt "bose" højttalere, altså for, bag, center og sub.. han gav 999,- for hele sættet...

men nu er det jo så om han er tilfreds med dem ?! og det er han.. så hvad fanden er der mere at sige til det ? han synes der er god lyd, og er glad for at han ikke brugte flere penge på dem, da det måske heller ikke er så vigtigt for ham.. Men ok - de højttalere er satme noget crap ..

Min pointe er bare, som der også er blevet nævnt i denne tråd, at det da kan være ligemeget om i eller andre synes de lyder pisse dårligt, så længe at ejeren synes de lyder godt og er glad for dem

Mvh Magnus
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Erase
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Helt klart Magnus Holm. Det bestrider jeg heller ikke. Hvis ejeren er tilfreds med sine højtalere - jamen så er det da de helt rigtige til ham!

f**k hvor ville min økonomi være bedre hvis jeg selv var tilfreds med et højtalersæt til 1K! Han må være en lykkelig mand
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Jo - og så sker det jo ind imellem at osse 'discount' fabrikaterne overrasker med et godt 'til prisen' produkt... .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

ja, eller serier, f.eks. dali blue 2002, de fås ikke bedre medmindre man er frisk og bygger skidtet selv...

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se, at der er nogen grund til at falde over folk, der kritiserer billige højttalere her, for det er jo præcis det, Bravos indlæg spørger til. Selvfølgelig må folk leve i fred med deres ting, men når de selv beder om andres mening er det selvfølgelig den, de får og skal have.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

JA nemlig ja...!

Men jeg ville bare gerne høre hvorfor folk ikke kan lide dem??

Det var bare det eneste, om jeg så bliver "rakket" ned, er jo en anden ting.

Jeg kan ikke huske hvem det var, der sagde, at de ikke vejede meget... men jeg kan fortælle, at det har han ret i, men der er stadig dybde i bassen, og tale(diskanten) går klart igennem, og mellemtonen er jeg også yderst tilfreds med.

Jeg har mere reference end Dali`s den blå serie.... men jeg synnes at det er lidt voldsomt at begynde at sammenligne dem med B&W Nautilus og Dali Euphonia..

Men de "gamle" Dantax bliver også lavet til "dyre" priser fx:

http://www.dantaxint.com/utopia_index.html Utopia 7, som koster ca. 20000 stk. og det er da værd, at tage med, at de har produceret, I DK, nogle gode højtalere, og jeg ved ikke om det fremgår fra tidligere, men Opus serien og Vision er danske, og ikke noget asiatisk pis.

Jeg har også hørt nogle højtalere som er fremstillet i Asien, og så kan jeg godt forstå, at Dantax nu har et "plettet" ry......!

JEG ER SGU TILFREDS MED MIT KØB

BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Forresten.... så er det en billig Sony Reciever Str-de 485(Som skal "laves" om til en Denon, når pengene er der) jeg har.... men det var ikke på dem, jeg hørte højtalerne på.... Det var en Yamaha.... kan ikke huske serie nummeret.... men det var en af de større modeller...!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Tror man vil være tilfreds indtil man hører noget der er bedre og prismæssigt inde for rækkevidde, sådan har jeg det ihvertfald selv.

Men Eltax og Dantax som tit bliver kritiseret herinde spiller ikk så af H..... til som det kommer til at lyde... Men så længe man er tilfreds er lykken vel gjort ikk? 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

kender ikke dine højtalere, men har aldrig hørt nogle Dantax der lød bedre end mine Dali 606 og slet ikke mine nuværende Dali450.......

Ikke sagt at der ikke findes bedre Dantax end førnævnte, jeg har bare aldrig set dem......Og vil dermed aldrig anbefale nogle at købe dem, og ditto fraråde nogle af købe dem. Men istedet for fortælle at de må ud og lytte, da det er det eneste rigtige......

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

Kim Olsen - synes da nok dali concept 6 spiller bedre end dali blue 2002.. men det er vel en smagssag, og kommer an på forstærker..
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

hov undskyld kim, troede du snakkede om 3003

min fejl, håber du tilgiver mig

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

MagnusHolm skrev:
en af mine venner har et sæt "bose" højttalere, altså for, bag, center og sub.. han gav 999,- for hele sættet...

men nu er det jo så om han er tilfreds med dem ?! og det er han.. så hvad fanden er der mere at sige til det ? han synes der er god lyd, og er glad for at han ikke brugte flere penge på dem, da det måske heller ikke er så vigtigt for ham.. Men ok - de højttalere er satme noget crap ..

Min pointe er bare, som der også er blevet nævnt i denne tråd, at det da kan være ligemeget om i eller andre synes de lyder pisse dårligt, så længe at ejeren synes de lyder godt og er glad for dem

Mvh Magnus

Hej Magnus og alle andre

Det er da fint med lidt blød pædagogholdning - "hvad er klokken ?" - "Jaaa - hvad synes du selv !?"

Men når nogen spørger ud forummet om den og den er en god højttaler - så bliver ingen klogere af svaret: "Hvis du er tilfreds - så er den god".

De fleste, der er tilfredse med Bose, Dantax og Dali - er jo kun tilfredse fordi de ikke har hørt noget der er bedre, ikke er villige til at betale for noget der er bedre eller er ligeglade (så er de sjældent her på forummet).

Men desuden skal man passe på ikke generelt at grine af billige-mærker. De kan faktisk også lægge guldæg.

F.eks laver Eltax en lille højttaler "Monitor III" - der banker rigtig mange "anerkendte" højttalere til mere end dobbelt pris.

Opus er vist Dantax´s dyrere serie - der sidder i hvertfald Peerless enheder i - så med lidt held - så kan de sagtens lyde godt.

Der er måske lige så stor grund til at være på vagt overfor anerkendte mærker - og ikke bare tro, at alt hvad de laver er godt - det er det nemlig ikke

"Sommer"hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

....Der er måske lige så stor grund til at være på vagt overfor anerkendte mærker - og ikke bare tro, at alt hvad de laver er godt - det er det nemlig ikke

"Sommer"hilsen

Nørd

helt enig, men det er vist desværre en helt anden diskussion...

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
MagnusHolm skrev:

Mvh Magnus

De fleste, der er tilfredse med Bose, Dantax og Dali - er jo kun tilfredse fordi de ikke har hørt noget der er bedre, ikke er villige til at betale for noget der er bedre eller er ligeglade (så er de sjældent her på forummet).

hvad er der nu galt med Dali ?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Sorry - det var dels for at provokere - men også fordi er et gran af sandhed i det .

For det først er de billige serier fra DALI hverken bedre eller dårligere end de tilsvarende modeller fra DANTAX, Eltax osv. - de kører lidt på navnet...

Desuden synes jeg, at DALI er et af de højttalermærker, der har (har haft!?)størst udsving i lydkvaliteten og spillestilen fra serie til serie - ja endda fra model til model i samme serie. Det er som om de kun engang imellem er heldige...

Så mit råd er ikke at købe DALI med lukkede øre !

Der er andre mærker med tilsvarende problemer - DALI er bare et af de tydelige.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum