| Forfatter |
|
sylle1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et problem, der går ud på, at jeg har købt et lyd kort til min pc, som sender et optisk stereo signal, til min surround reciever, som er en nad T 752. Problemt er bare at subben ikke spiller med, når forstærkeren er sat til at spille stereo. Subben spiller fint med, hvis det er analog signal fra computeren, eller hvis man vælger en anden indstilling på forstærkern, fx EARS. Kan man få subben til at spille med, når den er på stereo, og det er et optisk signal? __________________ min hjemme bio http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8419&PN=1&T PN=1
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm er det ikke noget med at NADen slet ikke sender sub signalet ud når det er stereo, det gør min Harman Kardon heller ikke, medmindre mine frontht står på small __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
sylle1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det kommer fra en analog kilde, radio, cd osv. så virker det fint, selv om forstærkeren står på stereo. Så det kan vel ikke rigtig være der for. __________________ min hjemme bio http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8419&PN=1&T PN=1
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sylle1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøved lige at gøre som du sagde, med at sætte dem til small, og så spillede den bare med. Lidt mystisk at den godt kan kan spille med, når den står på large, og det er analog, men ikke når det er optisk og på large. Men nu virker det, mange tak for hjælpen.
__________________ min hjemme bio http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8419&PN=1&T PN=1
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
var da så lidt, men så spiller dine frontht højst sandsynligt ikke under 100 Hz, bare du ved det __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
sylle1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu syntes jeg ikke, jeg kan høre den store forskel, om de står til store eller små, så jeg er godt tilfreds. Min 12 tommer Cerwin vega sub, skal nok tage sig af bunden. __________________ min hjemme bio http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8419&PN=1&T PN=1
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, tror nu heller ikke Galene du har er de vildeste til at gengive bas, men så er det jo godt du har gode grumme CV  har selv en, min er blot en LW-12x __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
sylle1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige i manualen, at den først "hugger" ved 80 Hz, så det er jo enlig godt nok.
__________________ min hjemme bio http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8419&PN=1&T PN=1
|
| Til top |
|
| |
sylle1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk fået skiftede dem ud med nogen Dali concept 6'er så der er kommet lidt mere skup i dem. Har bare ikke fået taget mig sammen til at andre det endnu.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
okey min deler ved 100hz, men du burde dog kunne høre en vis forskel selvom det er 80Hz. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 29 Juli 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved har Dolby pro logic standarden den svaghed, at den ikke tillader sub, når der anvendes "Large" indstilling. Når der anvendes digitalt input, kunne jeg forestille mig at signalet sendes gennem pro logic dekoderen, og dermed ikke sender signal til subben. Ved analog kilde må signalet blive bearbejdet på anden måde, således subben får signal.
Jeg har set det samme på Kenwood. De tidligere NAD-modeller mener jeg godt kunne spille sub med digitalt stereo-signal, men da Dolby Laboratories fandt ud af det, blev de påbudt at følge standarden.
Jeg er ikke sikker på at det er rigtigt, men det giver da en logisk forklaring, da det ikke burde være noget designmæssigt problem at tilføje sub med "Large" indstilling.
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 30 Juli 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Small" vs "Large" er termer brugt for at simplificere bass management således alle burde kunne forstå det uden at kende til Hz m.v. Der mangler bare en ekspert mode, således man selv kan vælge xover for hver højttaler individuelt incl sub. Det vil sikkert være nemmere for development at lave ekspert mode end standard mode.
Og bass management skal være konsekvent og ikke afhænging af input valg, med mindre man som ekspert bruger viger bort fra default indstillinger! Alt andet forvirrer.
Det er de erfaringer jeg har gjort mig ved at arbejde med bass management.
Men det er vel forskellen på folk: nogle interesserer sig ikke for lyd og vil have en nem betjening der kommer med et fornuftigt bud på en optimal indstilling, mens andre, der interesserer sig for lyd, gerne vil optimere settings for at være sikker på at indstillingerne er optimale...
|
| Til top |
|
| |