Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 05:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hjælp vedr. Apple iPod (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har betsemt mig for at købe en Mp3-afspiller og alt tyder på at en ipod en det rette valg. Jeg har dog nogle spørgsmål.

Mit valg kommer til at stå mellem den nye iPod mini og Ipod 20/40 Gb

Den ny mini er jo lift smartere, men kun med 4 GB, hvilket lige er lidt i underkanten tror jeg. Det afhænger dog af hvor meget hver enkelt sang fylder og netop her er jeg i tvivl.

Jeg kender Mp3 og synes ofte at kvalietet er dårlig. Kan nogen give deres mening om Mp3 vs. AAC vs. Apple's såkaldte Lossless komprimering. Hvor meget fylder hver enkelt sang i god kvalitet (standard mp3-kvali er ikke godt nok). Jeg kan se at Apple baserer deres specs på 128 kbs AAC. Hvor godt er det?

Desuden: Følger der software med til iPod'erne eller skal man til at købe/finde/låne det?

Personligt hælder jeg mest til 20 GB udgaven, men er ikke sikkert. Den koster jo kun 500,- mere end mini og er faktisk ikke meget større.

Mange tak

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Crilles
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Tillykke med valget, imo er iPod'en en af de absolut bedste afspillere på markedet.

Hvad størrelsen angår vil jeg anbefale en af de "hvide", da jeg synes den største fordel ved en harddiskbaseret afspiller er at kunne have en stor musiksamling med sig. Hvis du vælger en hvid skal du være opmærksom på at USB kablet ikke følger med de 3. generations iPods der er i butikkerne, så det skal du købe, eller vente på en af de netop offentliggjorte 4. generations.

Hvad angår størrelsen af sange, så kører jeg selv med mp3 i høj bitrate, 192 el. 256 kbps. Jeg synes ikke selv der er nogle hørbare problemer her, men ellers kan man jo forsøge sig med en højere bitrate. Jeg har ingen erfaringer med AAC, da jeg gerne vil bevare min musiksamling i et bredt kompatibelt format. Med de bit rates jeg anvender for øjeblikket ligger en sang omkring 8-12 MB. Lossless, der er baseret på tabsfri komprimering (ligesom f.eks. Zip) vil jeg tro ligger på omkring 20 MB for en sang. 

Hvad angår software er itunes gratis, medfølgende og let at bruge. Hvis du vil bruge noget der kan lidt mere er det værd at se på Anapod, der har et utal af muligheder, og giver en tættere integration til Windows (hvis det er det du kører).

Mvh. Crilles

Til top Vis Crilles's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crilles

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Synes jeg har hørt at der kommer en ny række ipods mini. prøv at se på www.pcworld.dk tror nok der er en artikel om det... De skulle vist være med henholdsvis 20/40 gb.. men er pt kun i usa for øjeblikket.

Satans amerikanere:D

Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Demo skrev:

Synes jeg har hørt at der kommer en ny række ipods mini. prøv at se på www.pcworld.dk tror nok der er en artikel om det... De skulle vist være med henholdsvis 20/40 gb.. men er pt kun i usa for øjeblikket.

Det er ikke iPod Mini, men 4. generation af den almindelige iPod. 4. generation har usb-kabel med som standard. 

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de hurtige svar.

De iPod som er på Crille betgenr som 4. generation og Demo og snakker om, kan det ikke tænkes at værwe disse?:

http://www.apple.com/ipod/

http://www.apple.com/ipod/specs.html

I så fald er de vist allerede udkommet, og til salg hos Apples egen net-shop. De er på 20 og 40 Gb og der medfølger både USB og firewire kabel.

Iøvrigt mange tak, Crilles, for info vedr. filernes størrelse. Hvis hver fil fylder ca. 10 mb og hver album har 16 numre giver det i alt plads til 25 albums på en iPod mini med 4 gb. Det synes jeg er for lidt, så allerede nu er den udelukket.

efter samme beregnes kan der så være 125 albums på en 20 Gb udgave og 250 på en 40 gb.

De koster 2599,- og 3399, så nu skal jeg bare finde ud af hvilken det skal være.

Kan i ikke hjælpe med af be/afkræfte om de iPods som er på Apples site er 4. generation? Jeg vil jo ikke købe nu hvis der snart kommer nye.

Desuden vil jeg gerne vide om iPod har mulighed for noget bibliotek/index (a la en mappe til hver album/kunstner) eller om man bare har en lang liste med sange?

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:
Demo skrev:

Det er ikke iPod Mini, men 4. generation af den almindelige iPod. 4. generation har usb-kabel med som standard. 

Tak, er det den som allerede er ude. Den som iøvrigt har click-hjul?

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
C K N skrev:
Demo skrev:

Ja, det er den som er på forsiden af www.apple.dk Det ser ud til at de sælger den. Der står i hvert ingen udgivelsesdatoer nogen steder...

Er der forresten nogen der har handlet iPod Mini? Jeg forsøgte at købe en i USA i sidste uge, men de er fuldstændigt udsolgt. Best Buy (en af USA's største elektronikkæder) får 5 iPod Mini her uge.... De er revet væk på under en time....

Men overvejer seriøst også om jeg skal skal vælge en 20 gb 4. generation i stedet. Har en kammerat der skal til USA i september. Den koster jo kun 1800 kr derovre...

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:
Anders_K skrev:
C K N skrev:
Demo skrev:

Ja, det er den som er på forsiden af www.apple.dk Det ser ud til at de sælger den. Der står i hvert ingen udgivelsesdatoer nogen steder...

Er der forresten nogen der har handlet iPod Mini? Jeg forsøgte at købe en i USA i sidste uge, men de er fuldstændigt udsolgt. Best Buy (en af USA's største elektronikkæder) får 5 iPod Mini her uge.... De er revet væk på under en time....

Men overvejer seriøst også om jeg skal skal vælge en 20 gb 4. generation i stedet. Har en kammerat der skal til USA i september. Den koster jo kun 1800 kr derovre...

Jeg har set Fona reklamere med at man kanm blive skrevet op til en mini. Ellers ved jeg intet.

For mig er mini nu for mini og jo mere jeg tænker mig om for jeg mere og mere lyst til at købe den helt store 40 gb. Den koster jo kun 800,- mere end 20gb.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har betemt mig for at bestille en 40gb.

Er der nogen som ved om menuen er på dansk? Også når man bestiller gennem www.apple.dk?

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej Anders,
jeg tror der er menu på dansk, jeg købte min 40gb på ebay i US og
der er dansk på ihvertfald...
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

ellers er der denne mulighed:

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4544#

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Thomas skrev:
Hej Anders,
jeg tror der er menu på dansk, jeg købte min 40gb på ebay i US og
der er dansk på ihvertfald...

Mange tak. Så er der sandsynligvis også på min kommende.

Mirovich: Tak for linket. Men jeg holder mig nu til iPod'en

Og så lige et tillægsspørgsmål: Min PC har kun den første udgave af USB, men iPod'en kører med USB 2.0 og firewire. Kan USB 2.0 bruges til min PC? Hvis ikke: Hvad er er bedst/hurtigst af Firewire og USB 2.0?

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Ingen som lige kan svare på ovenstående spørgsmål?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nej, du kan ikke bruge usb 2.0, medmindre du køber en ny usb adaptor.  Firewire er hurtigere end usb 2.0

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Nej, du kan ikke bruge usb 2.0, medmindre du køber en ny usb adaptor.  Firewire er hurtigere end usb 2.0

Tusind tak!

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Og så lige et tillægsspørgsmål: Min PC har kun den første udgave af USB, men iPod'en kører med USB 2.0 og firewire. Kan USB 2.0 bruges til min PC? Hvis ikke: Hvad er er bedst/hurtigst af Firewire og USB 2.0?[/QUOTE]

Ja, USB 2.0 kan godt køre på din PC selv om der kun har USB 1.0 du får bare ikke den hurtige hastighed. USB 2.0 er i teorien hurtigere end Firewire i praksis kan du nok ikke mærke den store forskel.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Og så lige et tillægsspørgsmål: Min PC har kun den første udgave af USB, men iPod'en kører med USB 2.0 og firewire. Kan USB 2.0 bruges til min PC? Hvis ikke: Hvad er er bedst/hurtigst af Firewire og USB 2.0?

Ja, USB 2.0 kan godt køre på din PC selv om der kun har USB 1.0 du får bare ikke den hurtige hastighed. USB 2.0 er i teorien hurtigere end Firewire i praksis kan du nok ikke mærke den store forskel.

Selvfølgelig kan du stadigvæk køre 1.0.  Der var jeg nok lidt uklar i mit svar

I praksis er firewire hurtigere end usb 2.0, ingen tvivl om det!

Læs bl.a. her:

http://www.google.dk/search?q=cache:o4bAfqELJzEJ:www.frozent ech.com/article.php%3Fstory_id%3D27+fastest+usb+firewire& ; ;hl=da

og

http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

Derudover kan du jo selv prøve dig frem og jeg vil næsten garantere, at du kan se en væsentlig forskel

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
lasse skrev:

Selvfølgelig kan du stadigvæk køre 1.0.  Der var jeg nok lidt uklar i mit svar

I praksis er firewire hurtigere end usb 2.0, ingen tvivl om det!

Læs bl.a. her:

http://www.google.dk/search?q=cache:o4bAfqELJzEJ:www.frozent ech.com/article.php%3Fstory_id%3D27+fastest+usb+firewire& ; ; ;hl=da

og

http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

Derudover kan du jo selv prøve dig frem og jeg vil næsten garantere, at du kan se en væsentlig forskel

Jeg bestiller et firewirekort og så er det vist bare at vente på iPod'en.

Mange tak for hjælpen til alle!

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Firewire køre med 400 Mbps
USB 2.0 køre med 480 Mbps

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Oogie Boogie skrev:
jdg1 skrev:

Firewire køre med 400 Mbps
USB 2.0 køre med 480 Mbps

Hmm, lader dog til at firewire er hurtigere USB 2.0, Jeg måtte ændre holdning efter at have læst dette: http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes