Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 01:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan startede DIT! hifi og hvordan... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

(opdatering )
det er så over 4 år siden jeg skrev det her.. og mener da så sandelig at jeg heller må få fulgt lidt op på det. ( meget sjovt fandt jeg tråden igen igennem google da jeg sku søge på noget ang min sony reciever haha )

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan folk har startet deres hifi
altså hvad de havde af første anlæg og hvordan det har udviklet sig.

jeg kan jo lige starte selv

første "anlæg" som jeg mener jeg fik da jeg var 12 eller 14 af den gamle, er 22 den dag idag

Billig Kvickley Anlæg 2x10W ( kan ikke huske navnet )
Da min gamle mor ikke var teknisk anlagt og mit lille anlæg var nemmere byttede vi og jeg fik mig
Panasonic 2x40w "lidt" mindre billigt (kan heller ikke huske navnet )
det havde jeg i ca 2 år hvor efter jeg så A-Z havde nogle højtalere på tilbud
Eltax Gulv HT'er 2x200w (2x90w rms)
det gav en enorm forbedring i lyden og var meget glad for dem, det er nok her selve hifi "nørden" vågnede i mig for der gik ikke længe efter, hvor jeg mente at det ikke spillede godt nok længere så derfor skulle der nyt anlæg til.. et rigtigt anlæg
Sony Str-DB930Qs ( bruges stadig )
DVP-S725D
( bruges stadig )
MDS-JB940Qs ( bruges sjældent)
Da det nye anlæg kom i hus gav det igen en enorm forbedring og man blev naturligvis rigtig glad.. men ak ja.. som tiden gik ( og den gik ikke langt ) fandt man hurtigt ud af at de små "skod" eltax slet ikke kunne klare mosten. dengang var jeg til højt pumpende techno og rock så derfor skulle der nogle ordentlige HT'er til
Cerwin Vega-LS15

igen en kæmpe! forbedring selvom de langt fra er musikalske er de dog trods alt meget meget mere musikalske end "billig anlægne" er og selv min gamle mor kunne finde på at spørge mig om jeg ikke ville spille noget Vivaldi osv på mit anlæg fordi hun mente det lød "så" meget bedre hehe
men igen skulle der lidt nyt til.. og Surround var der jo mulighed for med min forstærker så det skulle da lige prøves.
Dantax Satelitter til Bag HT'er
Phillips Matchline HT'er som Center
det var ganske sjovt at prøve selvom lydbilledet var enormt dårligt pga centeren
var rimelig ringe og placeret ret dårligt trods alt blev det stående og brugt til film
efter jeg så flyttede hjemme fra og ikke havde plads til en ht'er ved siden af TV'et skulle der en ordentlig Center til og så kom
B&W LCR600 S3 Center
Denne HT'er er jeg ret glad for den spiller som alle Ht'er med metal diskanter lidt metallisk men det syntes jeg passer enormt godt ind i en center da den skal gengive det mest vigtige i en film or der mener jeg ikke der er plads til alt for bløde lyde som ikke "skære igennem"
B&W DM604 S3
så kom der nye fronte og de spiller kanon har aldrig haft så meget gåsehud ved musiklytning før ( på den gode måde vel at mærke )

næste opgradering bliver sansynligvis en bedre forstærker

B&W DM601 S3
der er kommet baghøjtalere i samme serie
B&W ASW 650
en lille subwoofer blev det også til

og min forstærker har jeg såmend stadigvæk :)  er stadig meget tilfreds med den og føler ikke behov for at opgradere noget lige pt.

håber da der er flere der vil skrive lidt på denne tråd igen :)

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg da også lige fortælle om min "HiFi-historik" også.

Jeg tror jeg var 12 (er idag 25), da jeg arvede min storesøsters Samsung gettoblaster med aftagelige højtallere, fordi den var gået i stykker. Jeg fik den lavet billigt, og jeg fik hurtigt udskiftet de medfølgende højtalere med nogle gamle B&O højtalere min forældre ikke brugte. Det fungerede fint et års tid, indtil jeg blev træt af, at den ikke havde CD.

Jeg købte så et Goldstar mini anlæg med højtalere, som kunne alt muligt. Lyden var måske ikke alverden, med det bekymrede jeg mig ikke så meget om dengang. Også her blev højtalerne senere udstiftet, da min far købte et JVC minianlæg, hvor han ikke brugte de medfølgende højtalere, så dem snuppede jeg.

På et tidspunkt begyndte den indbyggede forstærker, at lave et nummer med, at der ikke var lyd i højtalerne, når man tændte den, og lyden kom førts frem, når man skruede højt op. Så kunne man skrue ned for lyden igen, og alt virkede normalt, indtil man havde haft det slukket igen.

Da jeg flyttede hjemmefra, lod jeg dette anlæg stå hos mine forældre, og købte selv nyt. Jeg ville have surround, og var så fornuftig at købe separate enheder, men alligevel så ufornuftig, at disse var af mærket D****x. Jeg ved ikke om Dantax havde fået deres dårlige ry dengang. Jeg vidste det ihvertfald ikke. Sættet bestod af en Dolby Pro Logic forstærker (før DD og DTS tid), CD afspiller, passiv subwoofer, center og 4 satelitter. Det spillede rimligt i forhold til mit forrige anlæg, men jeg syntes dog ikke at surround lød så godt på det, så det brugte jeg aldrig.

Allerede et års tid efter købet, begyndte nogle af knapperne at holde op med at virke på forstærkeren, men det kunne da stadig bruges med fjernbetjeningen. Bl.a. var volume knappen i stykker, således at den skruede OP for lyden, uanset hvilken vej man drejede den, hvilket resulterede i at volumen blev skruet MEGET højt op, de første par gange, indtil jeg blev vandt til at bruge fjernbetjeningen.

Her tidligere på året blev jeg så træt af det, og da jeg ikke længere var fattig studerende, og trodsalt havde levet med min Dantax forstærker i mange år, mente jeg godt, at jeg kunne tillade mig en udskiftning.

Valget faldt på en Marantz SR4300 surround forstærker, og efter et på uger, blev jeg enig med mig selv om, at det var synd at den skulle spille på mine gamle Dantax højtalere, og købte derfor et sæt Dali 6006 til fronter.  Dantax baghøjtalerne blev skiftet ud med de før omtalte JVC minianlægs højtalere, og efter et stykke tid blev Dantax centeren skiftet ud med en Dali C1000. Dette er hvad jeg bruger nu, og jeg er rigtig godt tilfreds med lyden. Som DVD bruger jeg den der er indbygget i mit B&O tv (efter at have svinget en loddekolbe og en skruetrækker over tv'et, fik den en spdif udgang).

Jeg glemte iøvrigt at nævne, at jeg også arvede en JVC pladespiller af min far, dengang jeg havde mit Goldstar anlæg. Jeg tror nok den har været "toppen af poppen" engang tilbage sidst i 70'erne, og den bliver også stadig brugt flittigt.

Næste opgradering bliver min cd afspiller, som stadig er den fra mit Dantax anlæg. Jeg er dog i syv sind med hvad den skal skiftes ud med (DVD, CD, HTPC eller måske en modded XBOX???. Vil egentligt gerne have en, der kan afspille det hele). Jeg havde for nyligt en KiSS dp-500 afspiller med hjemme, men kom af med den igen, da firmwaren var smækfyldt med fejl, og der ikke var nogen udsigter til at der ville komme en opdatering til den lige foreløbigt. Så jeg er stadig på jagt.

Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

her er min historie, er 22 nu

i 93 fik jeg et Microanlæg (de første HELT små) hvor cdafspilleren sad ovenpå, lyden vil jeg slet ikke komentere, købte også en discman samme år

i slutningen af 9. klasse købte jeg så mit første "rigtige" anlæg

Nad 310 forstærker og 510 cd-afspiller sammen med et sæt B&W dm601

310eren blev dog skiftet ud dagen efter til en 312 (pga manglende hovedtlf udg., mor betalte diffen)

et par mdr efter havde jeg så sparet op til en NAD 412 tuner så nu var det komplet.

1-2år efter synes jeg der manglede noget dybte og købte en Paradigm PS1200 og damn der skete noget, men den og mine B&Wer blev solgt 1år efter pga naboen hele tiden klagede over bassen () så et sæt Dali 606 blev indkøbt istedet.

½ år efter fandt jeg en NAD 214 billigt i den blå og slog til, og pga NAD er så smarte at lave pre-out main-in bøjler bagpå 312eren, var der ingen probs med at få den til at spille sammen det jeg havde.  Og lyden......damn der var knald på nu (312=2x25W, 214=2x80W)

her for et år siden købte jeg så en NAD T742er og solgte 312, 510 og 412eren og fandt samtidig et sæt Dali202 og SC7 centeren brugt.

et par mdr efter fandt jeg så en NAD T531 dvd, en Cerwin Vega sub (LW-12x) og en NAD 916 til center og rear (6x30w ell. 3x90) så det hele var komplet.

for 2 mdr siden skulle der så ske noget nyt så Dali606erne blev solgt og jeg købte istedet et sæt Dali 450 og så var 214eren lidt for lille.

Så jeg købte en H/K 2.1 signature effekttrin og 14dage senere købte jeg også processoren 2.0, for at få det samme design (nogen der sagde WAF host host)

Det er min historie

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd

Min egen historie ser nogenlunde sådan her ud..

Da jeg var omkring 11 (22 nu) fik jeg mit første "anlæg" Aiwa med pladespiller (aldrig brugt) med indbygget kasetteafspiller og cd, det holdte i 3 år  Mener det blev købt for at jeg kunne høre White Lion

Så kom der en sony stereo forstærker og sony cd-afspiller med JBL højttalere (her var jeg 14 og det var her jeg fik interesse for HIFI) men grundet pengene fra mine flaskedrenge dage hurtigt fik ben at gå på blev det ik rigtig til mere  så det holdte vel i næsten fem år, men så skulle det os skiftes !!

Denne gang blev det til surround (igen en sony cd og dvd med 5 JBL HT) det holdte indtil jeg fik øje på denne side  (så skete der rigtig noget) solgte det hele og skiftede til HK avr 8500 plus SA1750 og endali c1000 center med jbl som BagHT..det holdte i tre måneder (så lærte jeg Rene at kende ) og før jeg vidste af det stod der Mark Levinson ,Audio Research, vienna Acoustics Strauss, og en Rega cd spiller.. det holdte indtil jeg flyttede til jylland, og det nye lytterum viste sig for lille.. Nu står her Pathos Logos, Opera Audio 2.2, Beethoven, Rega Planet 2000 og en rega planar 25  glæder mig selv til at se hvad det næste bliver

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Er idag 27år.

Havde som 12årig noget noname crap.

Fik i konfirmationsgave:

Et sæt JBL LX600 højtalere.

En Denon PMA-1060 forstærker (før fjernbetjeningen)

En Denon Båndafspiller (topmodel med skuffe)

Denon CD-Karusel (Virker stadig, er dog ikke i brug.

Og så har jeg faktisk ikke opgraderet før her for 2 år siden, og så til det jeg har nu:

Denon AVR3803

Denon DVD2900

Dali Evidence 870+C70+370

Har faktisk givet den meget gas her det sidste par år, når jeg nu stiller det sådan her op.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

det holdte indtil jeg fik øje på denne side  

hehe sådan endte det også med mig, efter jeg fandt denne side skulle der også ligepludselig ske noget og det er grunden til jeg fandt et sæt Dali450 og gik fra NAD til H/K

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Startede som 12 årig med en Rotel RB985 (5 x 100W) sat til et sæt gamle B&O (Hvorfor har ens forældre altid nogen gamle B&O højttalere til at ligge???)
Dertil kom en NAD 917 surround forforstærker. Den blev jeg hurtig træt af, da den brændte af i noget torden vejr. Så jeg købte en brugt Kenwood THX godkendt forforstærker. Da jeg blev konfimeret fik jeg købt Dali højttalere. noget med 2 x 6.5W bas i fronten, center og små baghøjttalere.

Tiden gik.. Surround blev kedeligt.. Et sæt Dali 18 mk2 kom ind i stedet for. Hold da op hvor blev naboerne glade.

En CW 10W sub kom senere.

Forstærkerne blev solgt og jeg købte en brugt NAD 319 og 216 som blev brokoblet til 2 x 400w. Derefter kom der rigtig gang i mine Dali 18'ere.

Så var det at kæresten kom ind i billedet. Pludselig skulle min sub væk. Mine Dali blev næsten smidt ud på gaden. Så det blev solgt sammen med mit NAD anlæg, og en HK 3470 blev indkøbt fra Ekspert. Valget af højttalere faldt på et sæt Audiovector M1 Super som jeg fik for 3000kr fra England. (nye)

Idag har jeg så opgraderet med en HK AVR 7000 surround reciever, kører dog stadig stereo. Jeg har også fået en subwoofer med 3 x 10" Peerless XLS (1 aktiv og 2 slaver)

Kæresten er blevet glad, og det er jeg egentlig også.

Godtnok er hun knap så glad for mine planer om at sætte en projektor op :) Og nu hvor vi er igang, er hun heller ikke særlig glad for mit DIY arbejde, som snart kommer ind i stuen (2 vejs højttalere med bånddiskant og bas/mellemtone)

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg fik engang i ungdomskolens elektronik linie, smidt en gammel Monacor, piezo horndiskant (1 stk. ) i nakken som jeg lige ville prøve at lege lidt med, men jeg tror nok jeg smadrede den på en eller anden måde, med et wellemann kit forstærkertrin, så jeg tror sku aldrig jeg fik lyd ud af den... Men der startede interessen nok ;-)

Med tiden fik jeg også scoret et par gamle Alpine 3vejs auto enheder et sted, og som jeg fik hamret nogle temmelig grimme kabinetter sammen til, og efter flere måneders arbejde som fejedreng, fik jeg købt en "halv stor" Sherwood surround receiver (som faktisk var ret fed ;-). Men auto enhederne kunne jo ikke rigtig følge med, og hifiklubben havde på det tidspunkt Paradigm monitor5se-mk3 til næsten ingen penge, så jeg købte self. sådan et par (som jeg stadig bruger i mit surround anlæg! nok det bedste hifi køb jeg nogensinde har gjort...)

Sådan startede min hifi interesse nok for ca. 10år siden

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hmm....ja, det er en sjov tråd denne her.....her er min historie:

Min far har altid haft en væg i stuen nærmest kun med anlæg, så det smittede jo hurtigt af på hans lille dreng.....

Havde en del forskelligt som lille, men det første sådan ordentlige var en Luxman forstærker med en Sony cd-afspiller og et sæt Avance Omega højtalere. Så kom der en kort tid med lidt surround-sound via en Sony reciever. Men den røg hurtigt, for da jeg fyldte 18 røg jeg ned til Fredgaard og lånte en slat penge til drømme-anlægget....en Sony CDP-XA5ES, Sony MDS-JA5ES og en Sony TAF-90ES så vidt jeg husker....dertil havde jeg et sæt kæmpe Pioneer højtalere i starten....hed vist S1010....nogle ordentlige skrumler med 10" bas og 15" slave.....tror på at bassen kunne mærkes i maven...

Så blev der eksperimenteret med nogle forskellige effekt-forstærkere, havde blandt andet en Denon POA-2200, Luxman M-03 og til sidst en Sony TAN-77ES indenfor dørene. Sony blev stående, og ind kom et sæt Audiovector 6...

Dette kørte jeg med et stykke tid, indtil jeg fik overtalt den gamle til at sælge mig sin Accuphase DP-55 og Accuphase P-360. Dette var en voldsom opgradering synes jeg, også fik jeg også købt en Sony TAE90ES forforstærker hertil. Efter et stykke tid røg Audiovectorerne ud til fordel for et sæt JBL 250 TI, som så igen senere blev udskiftet med Audiovector igen, denne gang et sæt 5X.

For nylig er næsten det hele blevet udskiftet med følgende: En Densen DM-10, Sony CDP-X777ES og et sæt JBL TI 3000....primært af økonomiske årsager.

Fremtids-drømmen er: Densen Beat 400 cd-afspiller og en Densen Beat 800 tuner, og et Avance Super Magnum.....synes de er vildt lækre, så de skal prøves når pengene engang er til det.....

Det var min historie, håber i kunne holde ud at læse det....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:

Er idag 27år.

Havde som 12årig noget noname crap.

Fik i konfirmationsgave:

Et sæt JBL LX600 højtalere.

En Denon PMA-1060 forstærker (før fjernbetjeningen)

En Denon Båndafspiller (topmodel med skuffe)

Denon CD-Karusel (Virker stadig, er dog ikke i brug.

Og så har jeg faktisk ikke opgraderet før her for 2 år siden, og så til det jeg har nu:

Denon AVR3803

Denon DVD2900

Dali Evidence 870+C70+370

Mangler kun lige C70'eren og 370'erne så har vi det samme etup... hvordan hænger dine 370'ere på væggen?? På en hylde eller hvad???

Har faktisk givet den meget gas her det sidste par år, når jeg nu stiller det sådan her op.

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hmm måske vi skulle ha´taget den privat, men ok:

Jeg har sat dem på Blackfoot 60cm standere, monteret med godt med VTfeet. Det virker fint. Jeg synes det er alt for dybe til at hænge på vægen, da jeg sidder i min bagvæg. Havde jeg haft længere kunne jo dog godt ha´ fundet på at mntere dem på en lille glashylde, som VM laver. Den er næsten lavet til den højtaler.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 August 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk en ret spændende tråd, så vil da lige bidrage med min egen hifi-historie.

Jeg er idag 22år

1994: I en alder af 12år købte mig et mini-mini anlæg af mærket Dantax. Den havde ingen CD-afspiller, men tilgengæld to kasette-afspillere + en pladeafspiller. Brugte kasette-bånd meget dengang og havde kun én LP med Bjørk, som jeg af og til lyttede til. Ikke det helt store, men det gav lyd fra sig og jeg var fint tilfreds.

1996: Det anlæg havde jeg i ca. 2år indtil jeg var ca. 14år, hvor jeg fik lov til at låne mine forældres JVC anlæg, som de havde brugt en formue på et par år tidligere. Den havde CD-afspiller og min CD-samling voksede hurtigt i de år. Den var egentlig udemærket, men det var kun et stereo anlæg.

2002: Den havde jeg indtil jeg flyttede hjemmefra da jeg var ca. 20år og måtte vinke farvel til det ellers udemærkede JVC anlæg som jeg havde lånt af mine forældre. Min kæreste havde dog også et mini JVC anlæg, der egentlig leverede overraskende god lyd i forhold til pris og størrelse. Den brugte jeg indtil sidste del af ...

2003: Hvor jeg efter at have set filmen Basic hos en bekendt faldt pladask for surround oplevelsen. Så gik jagten ind på at finde et meget pris-rimeligt Surround sound anlæg og det fandt jeg efter en del søgen hos TapeConnection. Der købte jeg et demo anlæg af mærket Elac Cinima One satellit-højttalersæt plus aktiv sub. Derudover en Yamaha RX-V440RDS receiver, som jeg forinden havde læst rigtig meget godt om og den havde vundet et utal af priser og best-buy rundt om i verden. Det var et anlæg som jeg købte uden af have lyttet ret meget til andre anlæg og tog egentlig bare sælgerens (ikke Otto) ord for at den var meget god. Den kostede mig ca. 3500kr for højttalersættet, som de sagde kostede ca. 8000kr fra ny. Receiveren kostede mig omkring 3000kr og kabler og tilbehør stod mig i ca. 1500kr.

2004: Blev året hvor jeg for alvor begyndte at læse en del omkring HIFI og også tage ud til forretninger og lytte til forskellige receivere, højttalere, kabler o.s.v. bare for sjov for er stadig en fattig studerende på SU. Jeg syntes dog for 2-3mdr siden at mit Elac højttalersæt var lidt tamt og leverede slet ikke den bas som jeg ønskede (aldrig køb uden at lytte var det jeg lærte af det) Jeg købte mig så nogle nye højttalere af mærket Cerwin-Vega CSCL-12, som leverede lige den lyd som jeg gik efter. Jeg købte næsten samtidig også et nyt scartkabel, som blev det HIFI4All.DK anbefaler i deres test. Jeg bruger dog stadig Elac subwoofer og Elac baghøjttalere.

Fremtiden: Den er jo altid svær at spå om, men det bliver vel nok til nogle nye baghøjttalere inden alt for længe, måske en effektforstærker og ellers er jeg godt tilfreds med lyden og alt det andet.

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 August 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hyggelig og spændende tråd.............

60érne:  pladespiller af ukendt mærke, men en skabslignende herlighed som kunne magasinere ca. 12 stk. 78` og så væltede Little Richard & Fats Domino ud i rummet. Imens sprang jeg rundt i stuen og lege rocksanger

70èrne:  en Ferguson-sag som indfangede radio Luxemborg især sent på aftenen. Senere en JVC-sag med HTèr , som oftest spillede for højt  Desuden en spolebåndoptager i mammutklassen, som jo gemte på timers undeholdning.

80èrne:  Denon kommer på banen i forskellige variationer. Båndoptager med 3 tonehoveder og biasjustering var det helt store hit. Forskellige HTèr fra hifiklubben oftest Dali, afsluttende med JBL 112. En dynamisk slambert.....Sidst i decaden kom den første Arcam indenfor døren.                                         

90èrne:  Arcam bliver koblet med AV6. Dengang en dejlig HTér, men der mangler kræfter så Arcam går på pension og Densen får foretræde. Et herligt spillesæt, som forkæles med lidt flatline...Perioden byder på lidt afprøvning af Arcam, H/K, Luxmann og mere Densen.......Desuden leges der med HT.-kabler men NO forbliver i stuen...

-2004:   Morgan Diva afløser på afspillesiden, og den første Eben X2 Adyton bliver sidste led i afspillekæden. Der leges fortsat med interconnect , og HT-kabler, og NO er stadig i kæden.  Eben X2 afløses af Eben X3, skønt Sonus Faber og Martin Logan har været på besøg. En storebror til Morgan Diva sendes retur...

Slutteligt udskiftes Morgan med BURMESTER, og dermed opnås endnu en musikalsk åbenbaring. Et ualmindeligt dejligt stykke isenkram...   Desuden er netkablerne udskiftet til NO, så næste skridt er nye HTèr (måske).............

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 August 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Konfirmations anlæg i 1978 = Phillips reciver og et par højtalere af ukendt oprindelse, samt en Phillips kasette båndoptager og en B&O grammafon ( husker ikke længere type men det var en bBeogram ...?? et og andet??)

Det var så det!.. frem til 1984 hvor den så stod på en Denon PMA757 forstærker og en Denon DRM22 Båndoptager samt en Technics SL1210 pladespiller med Denon DL 103 MC. pickup og et par JBL TLX8 højtalere.alt sammen med standard medfølgende kabler undtagen højtalerkabler der var noget gennemsigtigt 6mm. fra Hifiklubben, som jeg købte sammen med højtalerne, her drejede det sig kun om at have så tykke højtalerkebler som muligt! det gav god lyd, interconects tænkte "vi" ikke rigtigt på...

Senere året efter ( 85 ) om en Denon PMA777 forstærker ( numret støre ) samt et par JBL120 TI til sammen med Hitachi kabler ( SAX112 og nogle, hvis type betegnelse jeg ikke kan huske, men også Hitachi, højtalerkabler det var en kamel at sluge at gå betragteligt NED! i tværsnit! men ikke desto mindre lød det faktisk bedre... ) og en endnu bedre Denon MC. pickup ( husker ik navnet / numret men det var vist den på den tid næst dyreste low output type..) samt en løs MC. step up = Denon HA500 MC.

I 86 kom der så en Micro Seki pladespille med ditto arm. til ( husker ikke type betegnelsen her hellere..) samt en Denon DRM 33 båndoptager.. lavede da DIY. kabler ( interconects) ud af Hitachis SMX E4 microfon kabel efter anvisning og råd fra Hifiklubben, man skulel strippe dette kabel og bruge de snoede inderledere... og jo vist! det lød faktisk rigtigt godt...

87 kom der et par JBL 240 TI til og en Denon PMA 920 forstærker, samt en Denon DCD1400 cd. samt Monster Powerline 2 + højtaler kabler og Monster CD interlink.

I 88 et par 250 TI.. og et Denon pre & power sæt.. ( husker heller ikke betegnelsen på dette..  POA ???) og en Denon DCD1500 cd.

Grundet flytning i 89 og derfor mindre lytterum / stue, kom et par JBL 4412 ti,l kort tid efter efterfulgt af et par DALI 7A.. samt en Denon DCD3300 cd. samt div. Van den Hull kabler.. ( The Sorce & MC Silver samt Clerwather og Magnum..)

Dali 7 højtalerne blev i 1990 udskiftet igen med Audiovector 3 som bliver kort tid efter opgraderet.. ( hvilket jeg selv gør og får en lille spirende interesse for højtaler teknik og hvad der egentlig ligger bag!? hvilket jeg begynder at kikke nærmere på ) og en sæt Audiolab 8000 C & P for & effekttrin kom til istedet for Denon.... der blev eksperimenteret ivrigt med div. kabler fra Van Den Hull, Monster, Audionote, Signal Master, Monitor mf..

Så i 1991 kom et ekstra Audiolab 8000P trin til ( bi amping ) samt en Denon DCD2560 cd. og en DRM2000 DAT.

I 1992 kom der en Audiolab 8000 DAC. konverter til.. samt Furukawa kabler i hele linien.. FA11 & FA21 signal og nogle MEGET! kraftige højtaler kabler jeg ikke husker betegnelsen på... men de var omkring 4mm. samt deres fine digital kabel,  ( som jeg stadig har og bruger da det er svært at finde mere vellydende!!) samt et par Audiovector 4 højtalere DIY. højtelere ( eller rettere "med byg" ) min interesse for højtalere og højtaler konstruktion bryder ud....

I 1994 kom der så en Audiolab 8000 CDM cd. transport til.. og et Clearstream digital kabel, som jeg også stadig bruger da også dette er ganske enkelt uovertruffent!!... ( solgte pladespillere da jeg mistede 99% af min pladesamling i brand...  )

1995 kom et par Audiovector 5 til.. lød imponerende og ganske godt.. men ak det er sgu for nemt!! og lyden stadig et kompromis...  DIY. er vejen frem efter jeg har set og hørt blandt andet HF275 samt en del andre DIY. konstruktioner.. DET RYKKER!...  hvor svært kan det være???..  ak!! jeg bliver snart klogere... men hooked på det!... no way back!!...  ProAc response 3 var da min referance!! bedste højtaler jeg da havde hørt!!!!!

1996 mit første DIY. projeckt kom til = BGR2,5 mk1. en to vejs med ScanSpeak D2905/9700 diskant, Vifa PL18W-09-08 mellemtone og M18W09-08 som bas... der dog hurtigt udskiftes med ScanSpeak 18W/8545 som bas...

(Der eksperimenteres med delefiltre.. 1-2-3-4 orden.. mm.  valget falder ubetinget på 2 orden!)

1997 var DIY. prokecktet godt nok til at afløse AV5...  og blev til BGR2,5 mk2. nu med ScanSpeak 18W/8543 mellemtone.. nu kommer jeg nærmere ProAc lyden...

1998 : BGR 2,5 mk3. ( ScanSpesk D2905/9900 Revelator diskanter &  18W/8545 mellemtone såvel som bas... der dog nu er i K. udgaven ) nu blev det bedre og endnu mere MIG! end ProAc lyden ( referancen)

1999 BGR 2,5 mk4. ( ScanSpesk 18W/8546-00 mellemtone. og bedre kabinetter ) de felste referancer jeg HAVDE! er her med overgået!! nye må findes!... Høre B&W 801... og bliver hooked på den STORE! lyd...  der må støre bas enheder til!! ( men hvilke!???)

2000 : BGR3,0 begyndte af blive planlagt... ( samme top men med 10" bas )

( i tiden 1998 til 2001 kommer der RIGTIG! meget udstyr på prøve og "besøg" )

2002 : BGR 2,5 mk,5,....( bedre delefilter )  Audiolab udstyret forlader familien til fordel for LC Audio Sidewinder og The End Millennium pre & power, samt en Zap cd. player.. der afprøves kabler... 12" Subwoofer kommer til til at suplere BGR2,5 mk.5. ( inspireret af Abyss subwooferen som jeg havde lagt øre til på dette tidspunkt)

2003 : BGR 3,0 bliver færdig udviklet, og udvikler sig hurtigt til BGR 3,2 mk1 med 12" bas istedet for 10"  ( der er et to delt system inspireret af Speak & Abyss  konstruktionerne ) en Denon DCD3560 dc. kommer til som drev til Zapplayer der har et sygt! drev.. kabel valget falder på Taralabs.. LcAudio udstyret modeficeres og forbedres lidt så de kommer af med den lidt kliniske klang...( dog uden af f**ke den dejlige renhed og gode opløsning op!!)

2004.. BGR 3,2. mk2. kommer til.. med forbedrede delefiltre og div. modefikationer mm.  samt Denon DCD 3560 bliver modeficeret så den i sig selv bliver fremragende og mere en på højde med Zapplayer som den oprindligt blot skulle virke som cd. transport for.. ( grundet sit ekstremt gode drev!!)

Og her er jeg så idag!... se iøvrigt :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&P N=2

OG : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&P N=1

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 August 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

spændende tråd..

jeg startede med et Schneider xx anlæg, med dobbelt kassette og plov og særskilt cdafspiller!!, med 2 dertilhørende "Wide Range" ht. begge dele eksistere stadig, i mine forældres sommerhus. Jeg har vel været 10år da jeg fik det.

derefter blev højttalerne skiftet ud med mine søsters aflagte guldhøjttalere, aner ikke hvad de hedder, men der sad peerless enheder i. og de var vidst nok købt i det nuværende 2tal. de blev senere suppleret med et par Jamo D165, og jeg fik lavet noget prologic lignende på min stereoforstærker..

anlægget blev skiftet ud med en Sony ?? da jeg gik på 1år HHX, en rigtig prologic receiver, aner ikke hvad modelnr er. min storebror købte den 1 år senere.
den blev udskiftet med en Sony STR-DE635, til hele 3000kr. og denne holdt helt indtil for 16-17md siden. (iøvrigt senere suppleret med et sæt Infinity Delta 40) og derefter blev den udskiftet med en H/K AVR7000, og december sidste år blev INF udskiftet med mine SA3070.

nu står forstærkeren til udskiftning, ligeså snart jeg får tilladelsen til at skifte. så skal der ud og lyttes en del.. hvad det bliver er usikkert. men det bliver godt.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 02 August 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

mit konfirmations anlæg var i stykker, dvs at den ikke kunne spille andet end nummer 6 og 12 på enhver given cd.

til gengæld nægtede det katagorisk at spille enhver form for techno og dance, hvorfor jeg stadig ikke har smidt det ud.

lang historie kort, ned til kt med farmand der kender sælger, bang-nyt anlæg, interressen begynder at spirre, meget fattig...

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

1984: Philips Ghettoblaster, og kort tid senere et par hovedtelefoner til 150 kr. Det var nok med hovedtelefonerne, at min første hifi interesse blev vakt. Min far havde dog også en stak aviser fra Danmarks Hi-Fi Klub, uden dog nogensinde at have købt noget her. Han havde dog et par hjemmebyggede Hornhøjttalere.

1987: Mit første rigtige anlæg, og naturligvis fra Danmarks Hi-Fi Klub. Anlægget bestod af Dali 3A, Nad 3240 PE, Rega Planar 2 (lever stadig). CD eksisterede dengang, men det medie ville jeg ikke røre med en ildtang.

1988: Jeg bygger mine første højttalere. Transmissionline med nogle billige Kina-enheder. Kabinet fandt jeg i en bog, og jeg havde ingen anelse om hvad jeg lavede, men de spillede. Højttaleren var til min søster, og var pulverlakeret i en rasende rød farve. Næsten samtidig begynder mit første højttalerprojekt. En 170 cm høj fem-kantet aluminiumshøjttaler. To 3mm bukkede alu-plader med 10 mm mellemrum fyldt op med kvartssand, sørgede for at der kun var samling på fronten. Enhederne var 12" Peerless, 2*4½" Seas og Peerless domediskant. Delefilteret var konstrueret af Dansk Audio Teknik.

1989: Cd-en gør sit indtog. En Pioneer PD73 på udsalg til 4500 kr. Måske et af mine bedste hifi-køb. Den levede til 2003 uden reparationer. En forforstærker bygget af en elektronikmekaniker købes for 1500 kr., og NAD'en bruges nu som effektforstærker. Især er RIAA'en klasser meget bedre end NAD'ens. Denne forforstærker benyttes stadig.

1990: NAD'en er ikke kraftig nok til de store hjemmebyggede Ht'ere. En Accuphase P260 købes i Den blå avis for 4500 kr. Et sæt Ear509 (tror jeg, det var 100 watts rørmonoblokke) til 6500 kr var under overvejelse. Selvom Accuphasen spillede fremragende, fortryder jeg stadig at jeg ikke købte Ear monoblokkene.

1993: Næste selvbyg (til mig selv, bygger lidt til familie også). En lille to-vejs med 5½" Visaton og 10mm Mainhattan Accoustics diskant (er ikke stødt på denne efterfølgende). Højttaleren var lukket og lød rigtigt godt, især var diskanten en lille perle. Diskanten var dog ikke for solid, så jeg brændte to af. Denne lille højttalere blev et par år senere, bygget sammen med to 10" CW bilenheder (egner sig ikke til andet en bil ;-))

1996: Næste højttalerprojekt er en 190cm høj søjlehøjttaler med en blanding af Monacor-enheder. Det er en 3 vejs, og den kommer aldrig til at lyde rigtigt godt, men jeg har dem dog i 3 år.

1999: Køber Luxman L410 integreret som midlertidig forstærker. Til 1200 kr. var den ok, men ellers ikke det store hit.

2001: Dette år bygger jeg en The End Millenium mk.III, og nye højttalere. Jeg fandt to stk. JBL LE14H for 900 kr. for dem begge (solgte dem senere for 1100 kr.). Højttalerne bliver med den gode gamle Visaton 5½" som mellemtone og Monacor DTH250 diskant. Resultatet bliver rimeligt godt, men integrationen mellem bas og mellemtone blivere aldrig rigtig god, uanset filtertype og delefrekvens.

2002: Tilbage til to-vejs. Gamle 6½" enheder findes frem fra skabet, og seriefilter skal afprøves. Dette er lykken indtil den heftige effekt der afsættes i modstanden næsten sætter ild til højttalerne.

2004: Har ikke rigtigt noget færdigt anlæg. Har flyttet meget rundt, og skal til Sverige for at bo og arbejde til December. Jeg er derfor ved at sælge ud, så jeg kan starte forfra "hinsidan". Mit anlæg består af en støjende effektforstærker og min Rega som signalkilde (og det er nu ikke værst). Højttalerne har to forskellige diskanter, og et nødtørftigt delefilter.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Cr4Sh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 August 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Fik mit første anlæg for lang tid siden, jeg husker ikke hvor gammel jeg var. Det var et lille grimt United anlæg med bånd, radio, og cd i toppen.

Til min konfirmation fik jeg så et rimelig fedt Panasonic anlæg, hvor forstærker, tuner, cd og minidisc var seperate dele. Desuden var der blåt lys i siderne af alle 4 enheder

Der kom så et tidspunkt hvor det ikke var godt nok længere, og jeg købte derfor en yamaha forstærker og et par jamo højttalere. Jeg var 17 der.

Nu er jeg 18, og har mit dejlige anlæg bestående af:

NAD C350
NAD T532
Dali Evidence 470

Postmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 August 2004 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Nå skal se om jeg kan huske det hele .....

Startede med et Aiwa "anlæg" med pladespiller og dobbelt kasette, måtte ikke få cd afspiller da min mor ikke rigtig troede på det blev til noget. Højt var no name silde kasser.

Så blev det til Denon med Nad plade spiller (stadig ingen cd) med B&O RL højt til (Købt af min far). Det blev så skiftet med jævne mellem rum med diverse Denon forst. og en Denon båndoptager hvor skuffen var vandret ligesom på en cd, mener den hed noget med 800 eller 810 det var hvertfald topmodellen af ks afspiller. På et tidspunkt kom så en Sony cd afspiller til ca 1600 kr. På højt siden gik jeg fra B&O til Cerwin Vega AT60 - JBL LX1000 - JBL LX800 - CV AT40 - Mirage M3 tror jeg nok - AudioVector 5. Ind imellem var også noget Sony ES og B&O BeoCenter 8500

Så sprang jeg på B&O vognen med et BeoSound 2300 med 2500 højt. Så BeoCenter 9300/9500 med med SA 1050 højt. Så BeoSound 9000 (Det med 6 cd´er) med BeoLap 8000 højt. til (Orgel piberne).

Så tilbage til "rigtig" hifi igen... Marantz med AudioVector 5X højt. så kom der Cayin 252B forstærker til i stedet for Marantz´en (der manglede power). Så røg 5x og ind kom AV M3 Super, så System Audio 1280 og så her for nyligt er der kommet Avance Magnum 18 ind.

I dag har jeg så lige solgt min Cayin 252B forst. så den bliver sendt i morgen. Så må vi se hvad det næste bliver ????  Tro nok jeg har fået det hele med.

Skal lige sige at jeg har arvet den her "sygdom" fra min kære far. Tak for det gamle...  

Husk, er du i tvivl, er du ikke i tvivl. ( M Bodilsen 1994 )
Til top Vis Postmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Postmanden

Postmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 August 2004 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Kom lige i tanke om at der også var en stor Sansui forstærker engang, kæft det var en tung satan  

Ja og så lige noget Onkyo, sammen med de SA 1050. Så var det vist det hele

Husk, er du i tvivl, er du ikke i tvivl. ( M Bodilsen 1994 )
Til top Vis Postmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Postmanden

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes