Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 4*4ohm’s bass på Nad 3155 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ja, vil lige høre om den lille NAD 3155 satan kan klare opgaven med 4*4ohm's bass, den har jo 4udagange, så kan jeg ikke bares smide hver bass på hver udgang.. Eller, hvordan er det..

For ved ikke helt, om det bare sån set bare er 2udgange, som bare er delt op i 4udgange..

På forhånd tak for hjælpen 

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 September 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jesper, det kommer helt an på hvor mange watt den er på ? men jeg mener ikke at det med de ohm burde gøre det helt vilde
Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

blink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2004
Sendt: 13 September 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

hej jesper

kender ikke den nad, men du kan bare seriel koble 2 af dem på hver udg. således at de bliver til 8 ohm. på den måde skulle du ikke presse forstærken.

jan

Til top Vis blink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blink Besøg blink's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

den bliver nok ikke langtidsholdbar med den form for belastning.....

fire udgange med 4 ohm's belastning er ikke anbefalelsesværdigt.....

er det til en bil sub? ellers vil jeg nok anbefale at købe en decideret bil sub forstærker eller kigge på de forstærker moduler eks. frequence.dk forhandler

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 September 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Nad'en er så vidt jeg ved på 2 x 55 W (deraf de 55 i navnet). Så du skal serieforbinde et sæt basser og så sætte hvert sæt til hver sin kanal.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

1: Det er til værelset...

2: OKay, men mister jeg ikke lidt efekt ved at serie kobel bare to af bass'ene.. Altså, vis jeg kobler 2 af bass'ene i serie, mister jeg så ikke lidt efekt på dem.. Eller hva... ?

Men svend P forstod ikke dit svar ud-dyb lige...

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Blink: Her lidt oplysning op Nad 3155 http://207.228.230.231/info/NAD_3155.pdf Men kan ikke ikke finde frem til om udgangene er dlet op.

Sheiken: Det har ikke noget med watt'ene at gøre... Men om udgangene er dlet op...  For vis det dennu har 4udagange kan den jo nok klare det.. Men vis det er 2 udange der er delt op i 2 til 4 udagange..  Vil Ohm tallet jo flade til 2ohm, og det tvivler jeg jo på den kan kalre på længer sigt..  SÅ watt'ene spiller ingen rolle her...   Men sheiken Kan du ikke gætte hvem jeg er. Har snakket med dig..

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg uddyber lige:

Selv om Nad'en har 4 højttalerterminaler (udgang A og B), så er det de samme 2 x 55 W der er til rådighed. De ekstra terminaler er kun til bi-wiring eller lign.

Den eneste måde du sikrer at forstærkeren overlever det du har gang i, er ved at serieforbinde to basser. De får så en samlet impedans på 8 ohm, hvilket er perfekt. Det vil sige at du tilslutter to serieforbundne basser til hver udgang.

Du serieforbinder ved at forbinde den ene minusklemme på enhed nr. 1  med den ene plusklemme på enhed nr. 2. Sættet tilsluttes så forstærkeren med de tiloversblevne plus og minus terminaler på hver sin enhed.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

En NAD 3155 består af 2 kanaler. Internt er A og B udgangene bare forbundet til hinanden. Det vil derfor være risikabelt at belaste både A og B udgangen med 4 ohm, da den samlede belastnig derved bliver 2 ohm på hver kanal.

Fatter ikke helt hvorfor producenterne altid skal sætte 2 sæt udganeg på forstærkeren. Sikkert fordi det er et godt salgsargument. Kan lige høre det for mig... "Ja, den her forstærker er jo bedre end de andre, for den har 2 sæt udgange".... Bvadr!!!

Eneste ide i dobbelte terminaler er, at det letter opgaven når man skal trække 2 sæt kabler til bi-wirring.Men på den anden side... det ødelægger bare sammenhængen i lyden....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.. Det var bare det jeg sku høre...

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

jesperakacyruss skrev:

Blink: Her lidt oplysning op Nad 3155 http://207.228.230.231/info/NAD_3155.pdf Men kan ikke ikke finde frem til om udgangene er dlet op.

Sheiken: Det har ikke noget med watt'ene at gøre... Men om udgangene er dlet op...  For vis det dennu har 4udagange kan den jo nok klare det.. Men vis det er 2 udange der er delt op i 2 til 4 udagange..  Vil Ohm tallet jo flade til 2ohm, og det tvivler jeg jo på den kan kalre på længer sigt..  SÅ watt'ene spiller ingen rolle her...   Men sheiken Kan du ikke gætte hvem jeg er. Har snakket med dig..

Ved da udemærket godt hvem du er ;)

Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes