Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Soul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Har søgt her på sitet, men kan ikke finde meget om soul - er der slet ingen der lytter til denne så absolut glimrende genre?

I weekenden fandt jeg en gammel 70'er vinyl til 10,-  på markedet som så lidt corny ud på en interessant måde . En gruppe afro-amerikanere stilligt klædt i 70er suites med frisurer der mest af alt ligner en bad afro og kæmpe store tandpasta smil.

Jeg havde egentlig ikke de helt store forventninger, men det viser sig at skiven indeholder den fedeste Philadelphia soul - som taget fra et Tarentino soundtrack.

Harold Melvin & The Blue Notes hedder de.  Kan man lide The Delfonics (La La La Means I Love Yooouuuu), så er dette sagen.

Andre soul ting som jeg kan lide:

James Carr
Sam Cooke
Joe Tex (Manden der lærte James Brown at optræde på en scene - og Godfather of Soul anderkender det selv )
Delfonics
Sam & Dave
Aretha Franklin
Otis Redding
Booker T & The MG's

James Brown har jeg ikke fået taget hul på endnu - nogen der kan anbefale noget?

Hvad er jeres soul favoriter?

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 September 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka

Jeg er helt klart til soul, men også til noget beskidt 70'er funk, og her er hvad jeg kan anbefale :

Mht. James Brown - så kan jeg helt klart anbefale opsamlingsboksen Star Time med 4 cd'er og en god lille bog til. Den har det bedste fokus på hans karrieres højdepunkter i 60'erne og 70'erne, og selv om der da er et par af hans 80'er tracks, så bliver de altså holdt i baggrunden. Ellers skal du også checke opsamlingerne James Brown's Funky People Vol. 1-3. Her er samlet en række tracks fra Polydor i 70'erne på den label der vistnok hed People. Her har han primært virket som producer for nogle af hans forskellige samarbejdspartnere, bl.a. Vicki Anderson, The JB's, Bobby Byrd, , Lyn Collins, Fred Wesley, Maceo & The Macks, Hank Ballard etc etc. Det er den VILDESTE serie du nogensinde får i din cd samling - det lover jeg dig. Derudover har James Brown også en live DVD ude nu fra The House of Blues. Den er måske ikke så overdrevet fed, men den viser da meget godt at den gamle bedstefar stadig godt kan finde ud af at fyre den af (som han jo forresten også viste i Randers til Randers Rock for ca. 10 år siden) - selv om den fede funk ikke ligefrem gennemsyrer hans shows. Derudover har han lavet et par soundtracks : Black Caesar og Slaughter's Big Rip-Off - de er også i topklasse! Ellers kan man finde albums med Maceo Parker og Fred Wesley, og der går man aldrig helt galt i byen.

Ellers vil jeg opfordre dig til at få føjet Isaac Hayes til din liste over essentielle ting i cd-afspilleren/vinyl-ploven. Han har været enormt produktiv, og der er masser af fede albums. Rent faktisk har en gut som Barry White også lavet nogle ret fede numre, selv om jeg nok må indrømme at det meste af det jeg har hørt fra ham er noget gedigent pop-crap

Tjek S.O.U.L. ud (jo det hedder de) - på cd kan man få et dobbeltalbum der hedder What is it / Can you feel it? - og jeg skulle hilse og sige at jo - jeg kan godt mærke det

Jeg ville også checke gruppen Mandrill - det er topklasse funk! De har tonsvis af klassikkere, men gør dig selv den tjeneste at få fat på deres nummer "Don't Mess With People" - det er SÅ svedigt......

Hvad med Bill Withers? Han har begået numre som Grandma's Hands, Who is he (and what is he to you), Lovely day, Ain't no sunshine, Just the two of us, Harlem, osv. osv. Han er et underkendt geni. Snyd ikke dig selv for hans live plade fra Carnegie Hall - det kommer til at krible i dine nakkehår når du hører den plade.

Ellers vil jeg i flæng nævne solister/grupper som WAR, Kool & the Gang, Sly & the Family Stone, Jack McDuff, Ohio Players, Al Green, Herbie Hancock, Curtis Mayfield, Cymande, Skullsnaps, Ripple, Gil Scott Heron, Lee Dorsey, The Bar-Kays, The Meters, Willie Hutch, Donny Hathaway, Roy Ayers, The Impressions, The Staple Singers, Gwen McCrae, The Four Tops, Millie Jackson (pas på den dame - hendes sprogbrug er ikke for små børn), Andre Williams (det samme gælder for ham), Blue Magic, Booker T & the MG's, Bootsy Collins, Don Julian & the Larks, Donald Byrd, Joe Simon, Wilson Pickett, The Blackbyrds, Syl Johnson, Soul Children, Pharaohs, Harvey Scales & the 7 Sounds, Idris Muhammad og jeg kunne vist blive ved et par sider endnu  - Med disse grupper går du aldrig helt galt i byen.

Og sidst men ikke mindst, gør ALT for at få fat i The Beginning of the End : Funky Nassau - det er et virkligt sprødt nummer!!!

Det var lidt anbefalinger herfra, samt en beskrivelse af hvad der generer mine naboer  - håber at du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tøffe du er for cool 

Hayes/Green/Mayfield/Meters/Staple Singers/Gil Scott Heron kender jeg godt men glemte at nævne dem i mit første indlæg . Og så er der jo Marvin Gaye og jeg kan faktisk også  rigtig godt lide noget af det Stevie Wonder har lavet.

Jeg vil bore videre med dine forslag som udgangspunkt.

Funk anbefalinger er mere end velkommen - her er jeg nærmest på bar bund .

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 September 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hov,

Glemte helt at nævne gruppen Funk INC - jeg burde ha' nogle slag  Deres albums skal nok få fyret op i din hytte...

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

seve@sol.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka og Tøffe

Husk for guds skyld lige George Duke :-)

Seve

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

hvis jeg lige skal nævne nogle jeg godt kan lide, så skulle det være:

Marvin Gaye

Janis Joplin

Aretha Franklin

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Et par gode 80´er soul/funk (og måske lidt pop...) albums der er værd at checke ud:

Quincy Jones: The Dude (og iøvrigt næsten enhver plade manden lavede "før Michael Jackson", både som producer og i eget navn)

George Duke: Guardian of the Light  (hvem husker ikke temaet fra Sportslørdag i 80´erne! )

(Han lavede også et par albums sammen med bassisten Stanley Clarke, de hed vist noget så originalt som The George Duke/Stanley Clarke project. De er lidt poppede, men med en solid funk/soul base)

Kan du lide Prince´s lidt specielle form for funk, så tjeck The Time: Ice Cream castle. Der er bl.a. et par af de ret fede numre som The Time bidrog med til Purple Rain, men som af en eller anden grund ikke er med på soundtracket.

Er du til den lidt blødere form for soul, så tjek f.eks. tidlige plader med folk som Con-Funk-Shun, Lakeside, Maze og Anita Baker.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

hansen76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2004
Sendt: 30 December 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Ingen har nævnt go' gamle Larry Graham - Han styrer for vildt! Tjek ham både ud som soloartist og i bandet Graham central station...

Til top Vis hansen76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen76

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

hey zaka
hvor fandt du melvin pladen?? de er super fede wake up everybody er et rigtig fedt nummer!
Tøffe! Du er helt med... fantastisk

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej schweinsteiger,

Den første Harold Melvin jeg købte fandt jeg til en 10,er på et marked der er forår/sommer/efterår på p-pladsen bag Frederiksberg Rådhus. Det var lidt af et vildskud, men det viste sig at være overraskende godt . Now Is The Time hedder den.

Senere fandt jeg en opsamling i en pladebiks i Gothersgade i Kbh - All Their Greatest Hits - Collector's Items - den er kanon. Den er vistnok stadig i tryk.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

soul - lige nu på canal+
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

hej zaka 
super
jeg er på den som en blodhund 
 det lyder som et scoop du har gjort dig..

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Glem ikke Fontella Bass

Forresten så kører TV-SHOP (ja, jeg ved det) et udemærket tilbud på en ordentlig omgang Soul opsamling til 499kr. Personligt kan jeg nu bedst lide at have de enkelte plader fra de enkelte kunstnere.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Hejsa,

Har søgt her på sitet, men kan ikke finde meget om soul - er der slet ingen der lytter til denne så absolut glimrende genre?

I weekenden fandt jeg en gammel 70'er vinyl til 10,-  på markedet som så lidt corny ud på en interessant måde . En gruppe afro-amerikanere stilligt klædt i 70er suites med frisurer der mest af alt ligner en bad afro og kæmpe store tandpasta smil.

Jeg havde egentlig ikke de helt store forventninger, men det viser sig at skiven indeholder den fedeste Philadelphia soul - som taget fra et Tarentino soundtrack.

Harold Melvin & The Blue Notes hedder de.  Kan man lide The Delfonics (La La La Means I Love Yooouuuu), så er dette sagen.

Andre soul ting som jeg kan lide:

James Carr
Sam Cooke
Joe Tex (Manden der lærte James Brown at optræde på en scene - og Godfather of Soul anderkender det selv )
Delfonics
Sam & Dave
Aretha Franklin
Otis Redding
Booker T & The MG's

James Brown har jeg ikke fået taget hul på endnu - nogen der kan anbefale noget?

Hvad er jeres soul favoriter?

Med venlig hilsen

Minus afrohår, trompetbukser og høje hæle 

Les McCann & Eddie Harris - Swiss Movement

Liveoptagelse fra Montreux 1969

Funk, Soul eller Jazz - eller alle 3 på en gang ? En plade der bør være i  enhver samling.

LP'en bliver svær at finde, men cd'en er uændret (ikke pyntet) i forhold til den oprindelige udgivelse.

Atlantic/Rhino 8122 72452 2 (til under 100,-kr) 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

willold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

kort og godt; og ikke så kendt endda:

solomon Burke "don't give up on me"!!!!!!! det er "min" soulplade...

prøv at gvie den et lyt, den fortjener det :-)

mvh

Til top Vis willold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af willold

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Sidder lige og hører Stevie Wonders nye single :" So what the fuss."
Total myrepatter!!svedig funky,still got it!
Var til Stevie koncert i Stockholm sidste sommer og han spillede den sang til sidst til den helt fantastiske optræden.
Bringer en fluks tilbage til den varme sommeraften i den svenske hovedstad.
ville lige dele det med jer..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes