Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Defekt kanal på forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 29 September 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej..
Nu sad jeg sgu ellers og nød at høre musik igen, efter at have undværet højttalere i nogle uger.. Har fået nye (brugte) højttalere i fredags og forstærkeren har spillet perfekt med dem - indtil i går hvor jeg lagde mærke til, at der da egentlig ikke var ordentlig lyd i højre kanal :-(
Fejlen består i, at det lyder som om diskanten mangler. Det er periodisk fejlen er der, altså den er der ikke konstant.

Jeg har derfor prøvet en masse forskelligt, for at se om jeg kunne lokalisere fejlen, har blandt andet:

Skildt forstærkeren ad og renset den for det støv jeg lige kunne se.

Set om det var lydkilden der fejlede i kanalerne, har derfor både hørt radio, cd og haft computeren på. Den laver samme fejl ved alle sammen.

Prøvet at afmontere alle højttalerkabler og sætte dem fast igen.

Har byttet rundt på ledningerne til højttalerne, så højre højt. blev sat på venstre kanal på forstærkeren, og omvendt med den anden højt. og så var det venstre højttaler som manglede lidt toner.. Så derfor mener jeg, at det må være kanalen på forstærkeren som der er noget i vejen med? 

Det drejer sig om en "gammel" Sony STR-DE305 reciever som jeg købte for ca. 8-10 år siden fra ny af.. I vil sikkert sige, at tabet ikke er så stort ;-) men jeg er nu glad nok for den..

Det er nok et lidt rodet indlæg jeg har fået lavet her.. kan ikke rigtig overskue det (eller det fact at jeg nok skal ud og bruge penge på en erstatningsforstærker), men kan en kanal på forstærkeren godt delvis gå i stykker? Der er på intet tidspunkt hvor der ingen lyd er, diskanten bliver bare væk :(

Til top Vis AndersH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersH Besøg AndersH's Websted

molle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Der kan sagtens være en periodisk fejl på forstærkeren, men det kan skyldes flere ting. En transitor kan for eksempel være dårlig. eller det kan være dårlig lodning. 

Opleves det som støj? eller bare som en del af lydperspektivet der forsvinder?

Jeg kender ikke den nævnte forstærker men jeg ville først og fremmest kigge efter dårlige lodninger.

mvh.

morten

Til top Vis molle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af molle

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 September 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Er der en diskant regulering. det kunne godt lyde som om det er det kredsløb der driller

AndersH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det opleves bare som en forsvinden af diskantområdet i musikken.. Og ja, der er diskant regulering, men der bliver stort set aldrig drejet på den.. Har dog drejet lidt på bas reguleringen her for nylig, måske det har drillet lidt

Tak for jeres råd. Jeg vil skille den ad igen i morgen og tage alt print ud og kigge efter dårlige lodninger.. Håber det kommer til at virke så :-)
Jeg skal nok følge op på tråden om mine strabasser kommer mig til gode ;-) 

Til top Vis AndersH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersH Besøg AndersH's Websted

AndersH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Det blev jeg ikke meget klogere af.. Alle lodninger ser ud som var forstærkeren lige kommet fra fabrikken. Men der er dog et-eller-andet galt..

For at være 100% sikker på, at det ikke skyldes noget internt kabling i højttalerne (som er bi-wire og hvor det egentlig naturligt nok kunne være forbindelsen til diskanten som var smeltet over eller en ledning som havde løsnet sig) prøvede jeg igen at skifte kanal, så højre højt. er tilsluttet venstre kanal på forstærkeren.. Og jeg kan konkludere, at det er forstærkeren der er noget i vejen med...

Så nu står jeg og enten skal forsøge at få den repareret (hvilket nok koster en arm?) eller om jeg skal finde en brugt forstærker til maks 1500 kroner, gerne billigere.. ikke lige det letteste når man ingen penge har :-)

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

er det en stereo eller surround amp du leder efter?? for jeg købte en Marantz SR4200 til 1250 med DTS/Pro logic II brugt (5x70W). Skal det "kun" være stereo kommer du endnu længere med dine penge

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

AndersH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

det skal kun være stereo, har intet at brude surround til lige p.t. ..

Prøver lige at surfe Den Blå Avis igennem og lave en liste, så må i være med til at bestemme hvilken forstærker jeg skal købe :D

AndersH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Og her kommer den lovede liste:

Cambridge Audio A500 forstærker, kun spillet 3 timer. 1000 kroner

Harman/kardon HK 6150 900 kroner. Alt info jeg fandt om den var på tysk :(

argghh giver op, kan intet finde og aner ikke hvordan noget af det spiller.
Tror jeg prøver om der ikke er et firma her i byen der gider reparere min Sony... Så må jeg leve med den indtil jeg får nogle flere penge mellem hænderne og kan komme op i lidt højere prisklasser

Hehe prøvede forresten lige at slå på forstærkeren imens den kørte... Så gik nærmest alt lyden i højre kanal :)

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes