| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være flere årsager til at R2 udgaver (sjældne gange) udkommer før R1. Jeg kender ikke årsagerne i de nævnte konkrete tilfælde, men jeg vil give et par generelle eksempler.
Det er ganske rigtigt at film ofte har premiere i USA før Europa, men i nogen tilfælde, f.eks. film som Ringenes Herre, Harry Potter og Troy, har filmene premiere inden for 1-2 uger over hele verden. Når de så senere skal på video/DVD, så er det normal standard at have et vindue på 6 måneder fra bio- til video-release. Men der kan være regionale forhold der gør at man vælger at ændre på dette for enkelte titler. Der kan f.eks. være en stor konkurrerrende titel der kommer ud samtidig med det tidspunkt hvor den pågældende film BURDE være releaset, som gør at man vælger at udskyde releasen et par uger (eller gå et par uger eller mere tidligere). DVD, specielt de lidt større titler er dybt afhængig af at have den nødvendige plads i butikkerne - og kan de ikke få det på grund af andre titler, så bliver de flyttet.
Andre årsager kan være at en film har længere liv i biograferne i nogen lande end i andre. Hvis man allerede før release kan se at denne her film vil være død og borte fra bifferne efter 3 uger, så vælger distributørerne i sjældne tilfælde at forkorte vinduet til f.eks. 4 eller 5 måneder. Det kunne være det der er sket i tilfældet Van Helsing. Det er ikke noget man gør så ofte, fordi biograferne ofte vil nægte at spille film hvis de ved at de kommer på DVD så hurtigt efter release at puklikum måske vil blive væk fra biografen for at vente på DVD´en.
I tilfældet med Troy er 6 måneders vinduet overholdt i Europa, men man har valgt at udsætte DVD-releasen halvanden måned. Jeg ved ikke hvorfor, men grunde kunne være at Troy stadig går i de amerikanske biffer mere end i Europa, så man håber på lidt ekstra juleomsætninger dér. I Europa får man så til gengæld fordel af en DVD-release der sikrer at mange får Troy i julegave, mon ikke? En anden grund til at man måske har valgt at flytte en film som Troy kan være håbet om at den vinder en masse Golden Globes d. 16. januar, og folk så vil piske ud og købe den fordi den stadig står i butikkerne. Men det er bare et gæt.
|