Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Udgivelsesdatoer for R1 og R2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

For det meste (næsten altid) udkommer dvd R1 før R2... Det skyldes jo nok primært at den givende film har haft premiere i USA, før resten af verden. Men jeg undres pludselig når R2 begynder at udkomme før R1? Har lagt mærke til på det sidste. Fx. er Van Helsing udkommet på R2, men R1 kommer først d. 19. oktober. Troy (Troja) udkommer her d. 26. mens USA må vente til 4, januar?? Selv Ringenes Herre: Kongen vender tilbage udkommer før i Europa (Danmark) Det er godt nok kun 4 dage, men alligevel...
Hvad ligger til grund for dette? Har det noget at gøre med hvordan biografsalget er gået i de enkelte lande?

Jeg køber selv primært mine film i udlandet, mest fordi de er billigere... At de så for det meste udkommer før R2, er jo kun en bonus...

bassman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det er du ikke det eneste som har lagt mærke til.
Jeg forstår slet ikke sammenhængen i det. De fleste biograf film bliver vist tidligere i USA end herhjemme og der skal jo gå et stykke tid før disse titler på udkomme på dvd. At filmene så herhjemme pludselig begynder at komme på dvd før udgivelsen i USA, det er også mig en gåde.

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men vil også gerne selv have et svar.
Til top Vis bassman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bassman

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Der kan være flere årsager til at R2 udgaver (sjældne gange) udkommer før R1. Jeg kender ikke årsagerne i de nævnte konkrete tilfælde, men jeg vil give et par generelle eksempler.

Det er ganske rigtigt at film ofte har premiere i USA før Europa, men i nogen tilfælde, f.eks. film som Ringenes Herre, Harry Potter og Troy, har filmene premiere inden for 1-2 uger over hele verden. Når de så senere skal på video/DVD, så er det normal standard at have et vindue på 6 måneder fra bio- til video-release. Men der kan være regionale forhold der gør at man vælger at ændre på dette for enkelte titler. Der kan f.eks. være en stor konkurrerrende titel der kommer ud samtidig med det tidspunkt hvor den pågældende film BURDE være releaset, som gør at man vælger at udskyde releasen et par uger (eller gå et par uger eller mere tidligere). DVD, specielt de lidt større titler er dybt afhængig af at have den nødvendige plads i butikkerne - og kan de ikke få det på grund af andre titler, så bliver de flyttet.

Andre årsager kan være at en film har længere liv i biograferne i nogen lande end i andre. Hvis man allerede før release kan se at denne her film vil være død og borte fra bifferne efter 3 uger, så vælger distributørerne i sjældne tilfælde at forkorte vinduet til f.eks. 4 eller 5 måneder. Det kunne være det der er sket i tilfældet Van Helsing. Det er ikke noget man gør så ofte, fordi biograferne ofte vil nægte at spille film hvis de ved at de kommer på DVD så hurtigt efter release at puklikum måske vil blive væk fra biografen for at vente på DVD´en.

I tilfældet med Troy er 6 måneders vinduet overholdt i Europa, men man har valgt at udsætte DVD-releasen halvanden måned. Jeg ved ikke hvorfor, men grunde kunne være at Troy stadig går i de amerikanske biffer mere end i Europa, så man håber på lidt ekstra juleomsætninger dér. I Europa får man så til gengæld fordel af en DVD-release der sikrer at mange får Troy i julegave, mon ikke? En anden grund til at man måske har valgt at flytte en film som Troy kan være håbet om at den vinder en masse Golden Globes d. 16. januar, og folk så vil piske ud og købe den fordi den stadig står i butikkerne. Men det er bare et gæt.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

bassman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej RogueAgent!

Jeg tror det er et rigtig godt gæt.
I sidste ende handler det sikkert kun om indtjening.
Er der ikke flere penge at tjene i bio'en kan de lige så godt udsende den på dvd.
Og det er jo altid smart at udsende dvd titler lige op til jul.

De fejrer jo hellere ikke jul i USA på samme måde som herhjemme.
Jeg tror vi bruger lidt flere penge på julen end de gør.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

bassman skrev:

De fejrer jo hellere ikke jul i USA på samme måde som herhjemme.
Jeg tror vi bruger lidt flere penge på julen end de gør.

Ud over at gave givningen i visse tilfælde er rykket til d. 25, er der nu ikke den store forskel (hvis man ser bort fra plastik træerne, de kulørte lamper osv.)  At danskere bruger flere penge end amerikanere tror jeg ikke du har ret i.  Men det kunne da være sjovt med en statistik

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

bassman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Ud over at gave givningen i visse tilfælde er rykket til d. 25, er der nu ikke den store forskel (hvis man ser bort fra plastik træerne, de kulørte lamper osv.)  At danskere bruger flere penge end amerikanere tror jeg ikke du har ret i.  Men det kunne da være sjovt med en statistik

Det er rigtig at de fejrer noget d. 25, men det er slet ikke så stort som vores juleaften. Tværtimod så har de thanksgiving som er det helt store, men en statistik kunne da være sjovt. Det er sikkert allerede lavet alligevel.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

bassman skrev:
jdg1 skrev:

Det er rigtig at de fejrer noget d. 25, men det er slet ikke så stort som vores juleaften. Tværtimod så har de thanksgiving som er det helt store, men en statistik kunne da være sjovt. Det er sikkert allerede lavet alligevel.

øhh.....nu har jeg efterhånden fejret juleaften i usa et par gange og jeg har tidligere boet her og bor her pt.  Jeg kan ikke genkende din karakteristik af julen her.  Hvad bygger den på?

Til oplysning kan jeg fortælle at man ofte mødes med den ene del af familien d. 24 om aftenen og ordner alle traditioner med juletræ osv.  d. 25 bruger man så på den anden del af familien eller bare til sig selv.  Gaverne er bestemt ikke mindre end i dk!!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes