| Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en gammel mosfet effektforstærker hvor der er noget galt med den højre udgang (Det er en mono forstærker analog).
På den højre udgang sidder der nogle forholdsvise store transistorer (fysiske) de bliver meget varme (Dem i venstre side er kolde). Hvordan kan jeg måle om det er dem som er brændt af? Jeg har nu loddet dem af, men ved ikke helt hvad det næste skridt skal være!?
Hvis det ikke er dem der er brændt af hvad kan det så være?
Det skal lige siges at efter at problemet er opstået er trafoen begyndt at brumme. Men der er INGEN fejl på forsyningsdelen, den har jeg tjekket. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har et multimeter, så stil til at måle ohm. Mål to ben ad gangen og alle tre kombinationer. Hvis det banker ned på nul på noget tidspunkt, så er transistoren død.
Men det behøver ikke at være dem, der er stået af, som du også nævner. Det kan også være driver-transistorerne. Men for at kunne hjælpe nærmere, må du gerne fortælle, hvad der står på de forskellige transistorer - og meget gerne et diagram, så vi kan se, hvordan forstærkeren er konstrueret. Eller bare navn og type på forstærkeren.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er meget nysgerrig! Hvad har forstærkeren været udsat for siden trafo'en er begyndt at brumme? Er det overophedning??? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nok indrømme at jeg ikke ved det, da det er en af mine venners, men jeg kunne forstille at den har haft nok at lave til hans sub. Skal vi ikke bare sig at han ikke kan få bas nok (naboerne har ofte klage ).
Men eftersom at jeg nu har målt at det er transistoren der er brændt af, så er det derfor at trafoen brummer. Det er noget med at når den "sender" strøm hen til en afbrændt transistor så kan den begynde at brumme. men er ikke sikker, så i må ikke halshugge mig Der er sikkert en masse andre her inde der ved noget om det __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret.
Meget interessant. Jeg har hørt flere forstærkere som har brummet, selv om de virkede fint - så er det åbenbart en anden defekt (der er jo mange muligheder)! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Men eftersom at jeg nu har målt at det er transistoren der er
brændt af, så er det derfor at trafoen brummer. Det er noget med at
når den "sender" strøm hen til en afbrændt transistor så kan den
begynde at brumme. men er ikke sikker, så i må ikke halshugge
mig Der er sikkert en masse andre her inde der ved noget om
det |
|
|
Hvis transistoren er kortsluttet kan det sagtens være derfor. Så
overbelastes trafoen når du tænder og det brokker den sig (højlydt)
over  Bliver trafoen varm?
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke lige mærket om trafoen bliver varm. Så det vved jeg ikke lige.
Jeg har nu målt på de 2 transistore som bliver varme. Når jeg rpøver på 2 af benen så siger den at modstanden er 0, det vil sige at de er brændt af, ikke? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
| Jeg har nu målt på de 2 transistore som bliver varme. Når jeg rpøver på 2 af benen så siger den at modstanden er 0, det vil sige at de er brændt af, ikke? |
|
|
Jo.
Mål også gerne de transer, der sidder i dens nærhed. De sataner har det med at trække andre med i "døden". __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, det er skidt med gruppe selvmord  __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du bare skifter de to store udgangstransistorer, så vær lige opmærksom på, at der SAGTENS kan være brændt nogte andet af. Oftest tager udgangstransistorerne også driverne og endda trinnet før disse med sig. Så mål lige lidt videre. Nøjes du med at skifte udgangene, og hvis der så stadig er et par afbrændte drivere, kan du være ret sikker på, at udgangene lukker røgen ud igen i løbet af under 1 sekund. Og det er TRÆLS... taler af erfaring.
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm jeg vil lige hører om fremgangs metoden er ca. den samme, hvis en forstærker slå fra (overload) lige så snart der kommer signal til den ene udgang og der sidder en højtaler (belastning) på.
Forresten er det en Pioneer VSX-805s der er tale om og det er en af stereo kanalerne den er gal med
|
| Til top |
|
| |