Forfatter |
|
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har konstrueret følgende diodebro til min Zappulse, men jeg er kommet i tvivl om hvilken af jævnstrømslodningerne der er plus og hvilken der er minus. Er 1 plus eller hvordan?
Broen er i øvrigt konstrueret efter Bambadoos forbillede:

|
Til top |
|
|
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
øøøh det er lidt svært at se ud fra din tegning..
Da jeg ikke kan se hvilken vej dioderne vender..
|
Til top |
|
|
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei jeg skulle svart men har vært litt opptatt med datatrøbbel noen dager. Slik at det er prioritert. Nå kan jeg legge inn et bilde som viser min diode konstruksjon med påloddede kabler fra trafo. 
Og her er pdf om den trafoen som jeg bruker. http://www.elfa.se/pdf/56/05613997.pdf Der er fargekodene på trafoen forklart. Håper dette hjelper. Jeg har ikke noe skjema klart akkurat nå, men om du forsker litt på det som står her så tror jeg du er hjulpet.
Regards
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger man linken i din anden tråd, kan man konkludere, at din "2" er plus og "1" er minus.
Bambadoo burde have brugt farvede kabler, rød til plus og blå til minus IMHO. Det hjælper ret meget på overskueligheden, og man undgår dumme fejl.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, farvede kabler er guds gave til folk med fingersnilde  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . .Og jeg tør sq ikke andet. Tænk at bytte om på plus og minus, bare fordi lyset er lidt dæmpet i rummet (og det er efter midnat, men man skal lige prøve . . . )
Lytter bliver meget, meget varme af at få byttet polerne om. Og så kan de vist godt lide at lege "jeg er håndgranat" også, har jeg ladet mig fortælle . . .
Nå, ikke vade mere i det.  Bare pas på. __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ser rigtigt ud, monter og mål
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... jeg har selv været i tvivl om diode bro, og har også brugt bambadoo's billede til at lodde efter...
Men er det som Don RaB har tegnet så rigtigt... ?
|
Til top |
|
|
bambadoo Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Bruger man linken i din anden tråd, kan man konkludere, at din "2" er plus og "1" er minus.
Bambadoo burde have brugt farvede kabler, rød til plus og blå til minus IMHO. Det hjælper ret meget på overskueligheden, og man undgår dumme fejl. |
|
|
Ja enig, men det var de som sto på trafoen, og jeg har ingen planer om å bytte isolasjon. Jeg kan sikkert ta litt krympeplast på de forskjellige ledninger å ta en nytt bilde om det er interessant. Evt endre litt i Photoshop.
|
Til top |
|
|
bambadoo Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
Hehe... jeg har selv været i tvivl om diode bro, og har også brugt bambadoo's billede til at lodde efter...Men er det som Don RaB har tegnet så rigtigt... ? |
|
|
Jeg er gået ud fra tegningen øverst i mit svar. Som jeg ser det, så er tegningen og billedet set fra samme synsvinkel. Dvs. at det er de to grønlige kabler i hver sin side, der plus hhv. minus (og som bør markeres). Den til venstre er plus og den til højre er minus.
bambadoo skrev:
Ja enig, men det var de som sto på trafoen, og jeg har ingen planer om å bytte isolasjon. Jeg kan sikkert ta litt krympeplast på de forskjellige ledninger å ta en nytt bilde om det er interessant. Evt endre litt i Photoshop. |
|
|
Det er nu de to grønlige kabler (eller er de hvide og lyset er dårligt?), jeg tænker på. De går jo ikke til trafoen, men derimod til lytterne (forhåbentlig?). __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen allesammen!
Jeg venter stadig på mine lyttere, de kommer formentligt i morgen.
De er det sidste der mangler i min første DIY hifi konstruktion 
Jeg har fået bearbejdet mit kabinet og monteret en køleprofil med modulerne. Trafoen er også blevet monteret. Jeg har loddet højtaler terminaler og rca stik fast på modulerne. Det var lidt besværligt (jeg har ikke loddet i lange tider). Desuden anvender jeg Duelund kabel og det gør det ikke nemmere.
Jeg håber på at have den oppe og spille i weekenden 
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg ikke skabe forvirring, men jeg blev nu slemt forvirret af at BYV79E har teksten "C1" påtrykt på det der åbenlyst er anoden, hvor man skulle tro at det betød Cathode/ben1. Men udfra den FYSISKE tegning i Philips' katalog så er Katoden til venstre når man kigger på BYV'en forfra med benene nedad (på BYV'en altså ) Det betyder som nævnt af BOHOLM at din Plus er til venstre.
Bemærk iøvrigt at køleflangen med monteringsskruen også er katode (+)! Håber at du har isoleret selve påspændingen med isolationsskive/rør, således at du ikke får plus på kabinettet eller får kortsluttet din ensretterbro!
Men under alle omstændigheder, så ville jeg nu nok kraftigt anbefale, at man anskaffede sig et multimeter, når man kaster sig ud sådanne DYI projekter. Sådan et kan også være særdeles anvendeligt i husholdningen iøvrigt. Det behøver ikke være noget til mere end en 100kr. seddel.
Og så bør en brun ledning indikere fase, en blå ledning nul (eller minus) og polerne på ensretterbroen bør som nævnt tidligere have forskellig farve - rød til plus er nu altid en god ting. Trafo-farvekoderne er i overenstemmelse hermed (grøn og blå er (tilstræbt) nul og rød samt brun er fase)
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg venter stadig på mine lyttere :( I ventetiden er jeg blevet en smule i tvivl omkring forbindelsen mellem modulerne og lytterne. Derfor har jeg endnu en gang slået mig løs i Paint:
Jeg får 4 lyttere men er i tvivl om hvorvidt jeg kun skal bruge de to. Derfor har jeg tegnet to tegninger. Det ville være super cool hvis i gad og godkende konstruktionerne eller endnu bedre skrive hvis der er noget i vejen:
Konstruktion med 4 lyttere:

Konstruktion med 2 lyttere:

|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de to sorte kasser med P i er trafoerne, så er der den fejl, at din diodebro skal indimellem - og pludselig giver ledningsføringen en helt anden mening. Hvis det ikke er, hvad er det så?
Kan jeg pga. denne fejl (hvis det altså er en fejl) konkludere, at du ikke har rodet meget med elektronik før?
Men tilbage til lytterne: Du kan sagtens parallelkoble lytter, men nogle mener, at man degraderer lyden, da der nu vil løbe små strømme imellem de to lytter (vistnok en form for oscillation). Personligt har jeg sat en spole imellem mine, da det i simulation giver en roligere spænding. Om det lyder bedre, kan jeg ikke sige, da jeg endnu ikke har testet det. Men andre har gjort det samme, og de synes, at det blev bedre. Og hvem er "de"? "De" er en samling hifi-nørder, som skriver på www.diyaudio.com
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal forstille dig det er 2 batterier.
Hvis vi leger at dine lytter er 3uF
Så for du enten 3uF eller 6uF, alt efter om du sætter dem i serie, eller parallelt.
I dette tilfælde skal du ikke have 6uF, men 3 uF.
Du forbinder dem på den måde at du skal have +til+ og -til-. Håber det hjalp lidt :-) Lidt svært at forklare.. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Boholm: Hehe, jeg har absolut ikke rodet med meget elektronik før ;)
De to sorte kasser er Zappulse modulerne, såvidt jeg kan læse i byggebogen, skal de forbindes tre steder +, -, og PowerGND (på min tegning P). Er det stadigt forkert sammensat?
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Räß skrev:
@ Boholm: Hehe, jeg har absolut ikke rodet med meget elektronik før ;) |
|
|
En gang skal jo være den første. Og træder man forsigtigt, så skal det nok gå.
Don Räß skrev:
De to sorte kasser er Zappulse modulerne, såvidt jeg kan læse i byggebogen, skal de forbindes tre steder +, -, og PowerGND (på min tegning P). Er det stadigt forkert sammensat? |
|
|
Pyh ha, så er jeg mere rolig. Nej, så er det rigtigt nok. Og det, jeg skrev om lytterne i en post tidligere, er stadig aktuelt.
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det vil sige at begge mine konstruktioner er rigtig?
|
Til top |
|
|