Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 08:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: fløjtelyde fra subwooferport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 02 November 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Da jeg nu har fået 2x1000W effekt til mine sub's, har jeg fået et (luksus)problem. Der kommer fløjtelyde fra basportene!

Det er især galt under film når jeg spiller meget højt med helt dybe toner.

Hver sub har to porte på 48 cm's længde (incl. tragt-udmundning i hver ende) og diameteren på røret er 10 cm (4").

Kan I fortælle mig, hvor meget jeg ca. skal korte af portene, for at løse problemet?

Sub'en er afstemt til at gå ned til 20 Hz, men dette giver jeg gerne afkald på for at få fjernet støjen.

Data for enheden:

Fs=26 Hz

Qms=6.0

Qes=0.345

Qts=0.326

Vas=107 l

Xmax=22.85 mm

Sub'en ser sådan her ud:

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 November 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Prøv med sugerør, dem med knækket, altså ca. en halv centimeter i diameter. Sæt dem i porten så de passer med længden og sidder godt fast, dog uden at klemme hinanden til.

Jeg mener det er sådan at man nemmest fjerner fløjtelyde.

B&W anvender i deres Nautilus serie (dvs. bl.a. dine standerhøjttalere) en basport med en golfbold-agtig overflade for at undgå fløjtelydene, det kunne du godt have brugt i sub'en også

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 02 November 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Kender problemet. Har løste det med en slave enhed.
Dine porte har en rimelig stor diameter, så dem kan du ikke rigtig gøre større, det vil også kræve en længere port. Og de er lange nok i forvejen.

<>

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 02 November 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

 

Et råd kunne være at få tag i noget PP-skum (f.eks. 10 mm) og så beklæde rørene invendigt- Det vi skabe en zone langs røret hvor lufthastigheden er lavere turbulensen, som skaber fløjteriet vil så være væk

mvh

Miib

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 02 November 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hmm, min umiddelbare ide var at skære 10 cm af portlængden. Burde det ikke kunne gøre tricket?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 02 November 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

 Mit bud er at det blot vil flytte problemet til en anden frekvens. Problemet er for høj lufthastighed langs proten overflade. Det skaber turbolenser som fløjter. Prøv at beklæde rørene blot med tyndt skum. Så slipper du for at skille kasserne ad.

Hvis du fortæller hvad det er for enhed og hvor mange liter kasserne er kan jeg lave en simulation der beskriver luftenshastighed ved resonansfrekevensen ved forskellige lydtryk

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 02 November 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg stejler lidt over forslagene er, at man normalt ikke ser færdige højttalere med sugerør eller skumgummi i porten. Det lyder som nødløsninger.

Indvendig volumen på kabinettet er 170 L, og enheden er en TC Sound HE15. Jeg har lidt flere data på den end de der står i starten af indlægget.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 03 November 2004 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

"Hmm, min umiddelbare ide var at skære 10 cm af portlængden. Burde det ikke kunne gøre tricket?"

Æhhh, nej - det ville sgu da osse være synd! Siden de nu ELLERS funger godt. Du spolerer ikke alene den dybe bas, men osse impulsgengivelsen. Skum omkring portmundingen vil muligvis virke, men det vil ikke se så flot ud.

Et spagfærdigt spørgsmål: Spiller du SÅ højt? . Det er FOR højt... Skru ned.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 03 November 2004 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Ok. Jeg ved ikke hvorfor jeg troede, at det var en ti tommers enhed. Jeg kan jo se på billedet at den er meget større.

En TC 15” He er en ganske anden sag. Og det er virkelig en enhed, der kan flytte noget luft.

Har du regnet på hvad et lukket kabinet med Linkwitz equalizer giver dig.  

 

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 03 November 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

er du sikker på at det er fra porten(ne) ?

en fløjtelyd ??? normalt er det en pusten man hører fra en port, når hastigheden i porten overstiger ca. 15m/s. men det er vel lidt om hvordan man beskriver en lyd, ...om det er en fløjten, eller pusten :-)

men to 4" porte. med rundninger i begge ender. der skal godt nok flyttes meget luft, før de fløjter/ puster.

afkortning ændre ikke på hastigheden, før det ikke er en port læmgere. så det hjælper nok ikke.

pusten, og det man kan hører, turbulensen, opstår hend over en kandt. derfor afrunder man dem (så luften ikke kan turbulerer), for ikke at kunne hører, lidt højere port hastighedder. (der for dem med de ca. 15m/s).  (det var måske lidt uklart formuleret )

du kunne jo prøve at sætte noget skum på den port åbning der er indv. og se om det hjælper. Så kan det ikke ses.

men som sagt syntes jeg port støj fra 2 x 4" porter, lyder underligt, især ved film og musik lytning. Jeg har kun et par gange kunne hører det med film/ musik. ellers kun med et tonegenerator på. -men hvis der er meget af det, kan man selvfølgelig godt hører det.

 



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 03 November 2004 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Et spagfærdigt spørgsmål: Spiller du SÅ højt? . Det er FOR højt... Skru ned.

Forkert svar! This is not an option!

Plus at jeg spiller ikke nødvendigvis højere nu end før. Problemet er netop kommet pga. at der er kommet mere effekt bag. Jeg går ud fra at forstærkeren nu er i stand til at accelerere enheden hurtigere, og det er det der skaber støjen.

Og jeg har ikke regnet på et lukket kabinet.

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 03 November 2004 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hvad med den "klassiske" DIY-løsning:

Citat fra frequence.dk:

Vindhastigheden i en basport er høj. Der flyttes ganske meget luft og det kan resultere i uønskede pustelyde fra porten. Det skyldes at luften skal passere bagkanten på porten. Fænomenet kan nedbringes væsentligt eller helt ellimineres ved at skære en plade der går 1-2 cm udover portens diameter og montere denne plant med bagerste del af porten. Vi anbefaler dette på alle subkits og bashøjttalere. Mange store producenter benytter denne løsning - selv i 2-vejs systemer. Fastgør pladen med silikone.

Citat slut!

Måske det var en løsning?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 03 November 2004 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

f.eks LspCAD eller bassbox pro, kunne jo give et svar på hvad port hastigheden er, ved forskelig effekt indput.

men: jeg bruger 12" XLS'er med 4" porte, og også 1000W fra icepower. og jeg har ALDRIG hørt noget der minder om port støj. her er det godt nok en 15" men her er der 2 x 4" porte. der skal godt nok spilles højt før der kommer portstøj, og man så oven i købet kan hører det.

er det en fløjten, eller "pusten" ? ved godt det er lidt svært at beskrive



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 03 November 2004 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

@3DX:

Ok, sorry for den dårlige beskrivelse. Men det er en pusten! Og den kommer helt sikkert fra porten.

TC enheden har (vist) en større slaglængde(3.5" peak-peak!) end Peerless XLS, så måske det er årsagen til at du ikke har problemer? Plus jeg forventer at få en ICE forstærker mere, så jeg får 2x1000W til HVER sub. Så bliver problemet endnu større - jeg har prøvet med en sub.

Og til Bjarke: Der er fine tragtudmundinger i begge ender, så det er desværre ikke nogen løsning

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

< name=reF>

her er en hurtig beregning fra http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=4,

og det kun med en port.

jeg tvivler altså på det er port støj

den f**ker en del op i fonten

Calculating Vent Air Speed

 This calculator is intended to help you determine the speed of the air in a port. This will help you decide if a particular port is too small for your application, which will cause noise at high volume levels. This is not intended for use on bandpass designs. The answer is in percentage of the speed of sound. If you don't need to know the air speed in the vent, click here to automatically calculate a port that is the proper size for your speaker enclosure.
 

Speaker Reference Efficiency
 

A general rule regarding port air speed is to try to keep it 10 percent or less of the speed of sound.
 

Explanation of Terms
W is the acoustic power output of the speaker in Watts. You can calculate this by multiplying the reference efficiency times the power handling of the speaker.
Fb is the tuning frequency of the enclosure.
R is the radius of the port.
Mach is the speed of sound in air (344.8 m/sec or 1131.2 ft/sec).
 
Calculate
 To use this form, enter the values for W, Fb, and port radius. Then click the "Calculate Values" button, and the answer will appear in the empty text box.
Enter W< style="FONT-SIZE: 14px; FONT-FAMILY: Arial,sans serif" size=5 value=45000 name=wfactor>
Enter Fb< style="FONT-SIZE: 14px; FONT-FAMILY: Arial,sans serif" size=5 value=20 name=tuning> Hz
Enter Radius < style="FONT-SIZE: 14px; FONT-FAMILY: Arial,sans serif" size=5 value=4 name=portradius> inches
< style="FONT-SIZE: 14px; FONT-FAMILY: Arial,sans serif" size=7 value=9.08 name=per> percentage of Mach
< =floW() = value="Calculate Values"> < =reset value=Reset>

 



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

@3DX:

Ok, sorry for den dårlige beskrivelse. Men det er en pusten! Og den kommer helt sikkert fra porten.

TC enheden har (vist) en større slaglængde(3.5" peak-peak!) end Peerless XLS, så måske det er årsagen til at du ikke har problemer? Plus jeg forventer at få en ICE forstærker mere, så jeg får 2x1000W til HVER sub. Så bliver problemet endnu større - jeg har prøvet med en sub.

ja, XLS'eren har "kun" +/-25mm (ca) ca. 2"

Og til Bjarke: Der er fine tragtudmundinger i begge ender, så det er desværre ikke nogen løsning

så er den nok god nok... altså at det er helt alm. høj luft hastighed i porten.

Pis

så er gode råd dyre

hvis det skal være samme tuning, og dia, skal op. kan de jo ikke være i kassen. og det er jo en flot kasse, så det er jo noget L. at begynde at save i den, eller noget... hmmmm

jeg ville prøve sugerørs tricket (hvis du køber de sorte, er det altså til at holde ud at se på.... bare pas på de ikke bliver skudt ud, og vælter popcornene



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

jeg ville prøve sugerørs tricket (hvis du køber de sorte, er det altså til at holde ud at se på.... bare pas på de ikke bliver skudt ud, og vælter popcornene

Faktisk har jeg prøvet med nogle små skumgummipropper. De blev skudt ud, men lod til at løse problemet. Men ændrer sugerørene ikke tuningsfrekvensen?

(og din formel kunne jeg ikke få til at give mening - enheden har en belastbarhed på 2000W, så jeg fik lufthastigheden til at være 10 gange lydens)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

skumgummi propper ændre radikalt på portens funktion. da den mængde luft der er i den, nu ikke kan flytte sig som før. derfor nedsættes hastighed, og derved fjernes støjen.

sugerør ændre ikke på tuning osv. men "kun" på hvordan luft mængden bevæger sig i porten.

 

nej den formel ser sgu lidt sjov ud, uploaded.

men W er: følsomheden * power handlingen. det er vist en meget omtrendt formel men med 88 i følsomhed, og 500w i power handling, giver den ca, 9% af mach. du har to porte og derfor må du ligge langt fra deres max 10%

er der ikke en der kan komme til en LspCAD og regne den hastighed ud ?

hvad har du af dæmpning inden i. hvor meget luft er der fra portens indv. åbning og til bagpladen ? hvis den er for lille, er det jo der problemet er. og så hjælper en afkortning, som du selv forslog. men så tuner du den jo en del anderledes.

den der car formel er sgu lidt svære at for holde sig til... flot Peter, det var dig der kom med den



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Følsomheden er 89 dB, og powerhandling er 2000W.

Anyway, der er 17 cm fra portudmundingen til bagpladen. Og kabinettet er beklædt med "æggebakkeskum" over det hele.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

17cm skulle jo være nok !

med 89dB og 2k W. så giver deres formel 18 %, men det er med en port.

det kan sgu godt være, at det bare er alm. port pusten, når den for tæsk. 

sugrør, eller ændre på portene

 



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes