Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: igen: DLP vs. LCD projektore (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle..

jeg vil inden så længe have mig en projektor, og den skal ikke koste mere end 10.000 kr. (men helst gerne mindre ;)) ..

Jeg har ikke særlig meget forstand på projektore, og jeg har hverken lyst eller tid til at sætte mig ind i det, så derfor spørger jeg jer, hvad i synes er bedst af DLP og LCD projektore? I må meget gerne komme med begrundelser. Jeg har hørt en masse godt, og en masse dårligt, om begge slags, men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg egentlig mest hælder til.

Hvis i selv har en projektor, må i meget gerne skrive hvorfor valget lige faldt på den, og hvad i selv synes om den.

De projektore jeg har kig på er: DLP: infocus X1 , LCD: sanyo Z2 (jeg ved godt at i fleste ville vælge Z2'eren, men hvis i lige tænker på at den næsten koster det dobbelste af X1'eren, vil i så ikke skrive hvad er bedst BÅDE økonomisk, kvalitetsmessigt osv. tak )

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen Magnus

Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej Magnus.

Spørgsmålet om hvad der er bedst af DLP og LCD kan jeg faktisk ikke svare på, da udviklingen går så stærkt netop inden for disse teknologier. Dog tror jeg alligevel ikke at man kan sige at den ene teknologi er bedre end den anden.

Jeg valgte en Panasonic AE300 primært pga. prisen (9.300) og fordi jeg havde set lillebroderen (AE200) på lærred med pæne resultater. Min næste projektor som jeg dog først har tænkt mig at anskaffe om nogle år, tror jeg faktisk bliver en DLP da farvehjulet nu er oppe at køre på 5x el. mere.

Angående X1 så gjorde dette problem sig især gældende. X1's farvehjul kørte vist med 3x og dette gjorde at projektoren fremkaldte den såkaldte rainbow effect, som er regnbuefarver, der forekommer hvis man flytter fokus fra den ene side af lærredet til det andet. For mig var dette ulideligt, men andre kunne slet ikke se dem. Hvis du læser (vil vædde min hat på at du allerede har) anmeldelsen her på siden om X1 vil du finde ud af at det er en 4:3 projektor hvilket jeg slet ikke ville kunne leve med da film er i 16:9, men oftest 2,35:1. Dog var sortniveau'et på X1'eren flot sammenlignet med Panasonic AE300, men slet ikke nok til at opveje de negative sider i projektoren.

Mit råd er nok at tage ud at se så mange projektore som du kan og så gør op med dig selv om hvad der er bedst. Valg af projektorer er faktisk ret subjektivt.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Man skal passe på med DLP'er i den billige prisklasse. Mange er allergiske over for dem. Hér taler jeg naturligvis om rainbow effect.

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Hej Magnus.

Spørgsmålet om hvad der er bedst af DLP og LCD kan jeg faktisk ikke svare på, da udviklingen går så stærkt netop inden for disse teknologier. Dog tror jeg alligevel ikke at man kan sige at den ene teknologi er bedre end den anden.

Jeg valgte en Panasonic AE300 primært pga. prisen (9.300) og fordi jeg havde set lillebroderen (AE200) på lærred med pæne resultater. Min næste projektor som jeg dog først har tænkt mig at anskaffe om nogle år, tror jeg faktisk bliver en DLP da farvehjulet nu er oppe at køre på 5x el. mere.

Angående X1 så gjorde dette problem sig især gældende. X1's farvehjul kørte vist med 3x og dette gjorde at projektoren fremkaldte den såkaldte rainbow effect, som er regnbuefarver, der forekommer hvis man flytter fokus fra den ene side af lærredet til det andet. For mig var dette ulideligt, men andre kunne slet ikke se dem. Hvis du læser (vil vædde min hat på at du allerede har) anmeldelsen her på siden om X1 vil du finde ud af at det er en 4:3 projektor hvilket jeg slet ikke ville kunne leve med da film er i 16:9, men oftest 2,35:1. Dog var sortniveau'et på X1'eren flot sammenlignet med Panasonic AE300, men slet ikke nok til at opveje de negative sider i projektoren.

Mit råd er nok at tage ud at se så mange projektore som du kan og så gør op med dig selv om hvad der er bedst. Valg af projektorer er faktisk ret subjektivt.

Hej Jannik, først og fremmest tak for det meget hurtige og gode svar !

Ja, det går lyn stærkt med udviklingen lige nu, og derfor bliver man jo i tvivl, som nybegynder. De såkaldte regnbue effekter ville jeg aldrig kunne leve med, og som du selv siger, ville det også blive ulideligt for mig tror jeg. Men jeg har bare hørt at på de nye DLP projektore, skulle det være umuligt at se dem. Altså regnbue effekter ;) ..

Ang. X1, er jeg da sikker på jeg læste at den var 16:9 (dog OGSÅ 4:3) . Men hvis det er tilfældet at den KUN er 4:3, er det da helt sikkert at det ikke er den jeg skal have. Jeg har også tænkt meget på larm fra projektoren. Jeg vil helst have den så lydløs som muligt. Jeg tror egentlig også en panasonic AE300 ville være ganske udemærket til mig, men så er det at man kan få en Sanyo Z2, til omkring 9k også, bare fra Tyskland, og jeg ved ikke hvilke af de 2 som er bedst. Jeg kan ikke komme til at se nogle af dem, da de er udgåede modeller.

Jeg bor på fyn, så jeg har svært ved at komme til projektor forretninger, hvor der er mulighed for at se dem i aktion, men jeg skal selvfølgelig ligeså snart jeg kan komme til det, ud og kigge i forskellige butikker, både i Jylland, og på Sjælland. Det er bla. også derfor jeg prøver at "forberede" mig lidt nu, ved at skrive dette indlæg :)

Med Venlig Hilsen Magnus

Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:

Man skal passe på med DLP'er i den billige prisklasse. Mange er allergiske over for dem. Hér taler jeg naturligvis om rainbow effect.

Ja, og jeg tror som sagt heller ikke jeg ville bryde mig om dem, så det kan godt være jeg skulle gå efter noget LCD i stedet for. :)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

En Infocus X1 kører faktisk kun 2xspeed på farvehjulet. Hvis man er disponeret for at se regnbuer, så vil man helt sikkert se dem med denne projektor.

Ja, en X1 er en 4:3 projektor. Den kan dog godt sættes i 16:9 tilstand. Dette medfører at 16:9 materiale vises med sorte streger foroven og forneden. Omvendt er det med en Z2, som er en 16:9 projektor. Når den skal vise 4:3 materiale, er det med sorte streger i siderne. Denne problematik er fuldstændigt, som vi kender det fra TV-verdenen.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 November 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

LCD har tilgengæld en kedelig tendens til at falme i farverne rimeligt hurtigt.. men de er ofte mere lydløse end DLP.. enig i at regnbuen ik er noget problem på de nye DLP modeller.. feks infocus 4805 med 6 segmenter er jeg ganske imponeret af til prisen
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 08 November 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

MagnusHolm skrev:

Ja, det går lyn stærkt med udviklingen lige nu, og derfor bliver man jo i tvivl, som nybegynder. De såkaldte regnbue effekter ville jeg aldrig kunne leve med, og som du selv siger, ville det også blive ulideligt for mig tror jeg. Men jeg har bare hørt at på de nye DLP projektore, skulle det være umuligt at se dem. Altså regnbue effekter ;) ..

Helt præcist er det vist "næsten umuligt at se dem". Men i den prisklasse du bevæger dig vil der de næste par år sandsynligvis stadig være rig mulighed for at se regnbuer

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 08 November 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en Infocus X1, og kan fortælle at det med at se regnbuer er meget individuelt. Selv generes jeg overhovedet ikke af dem. Jeg kan kun se dem hvis jeg bevæger hovedet hurtigt op og ned eller ryster det fra side til side som en spadser. Og det er normalt ikke sådan jeg ser film

Omvendt har jeg en kammerat, som er meget generet af regnbuer på min X1. Han har ikke forstand på projektorer overhovedet, og betegnede fænomenet som "farveflimmer". Samme kammerat ser dem overhovedet ikke på f.eks. Infocus SP5700 og Nec HT-1000, som jo begge har hurtigere farvehjul. Så det med farvehjulets hastighed betyder rigtigt meget. Men mon ikke også, at vi nu har set de sidste projektorer med 2*farvehjul?

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

tak for alle svarene !

Jeg tror at det må blive en LCD projektor, da jeg kan forstå at det ikke er muligt at få en ordenlig DLP, i den prisklasse jeg bevæger mig i.

Hvilken LCD vil i anbefale til under 10k ? (meget gerne så billigt som muligt).

Mvh Magnus

Bigj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 09 November 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hey

Har lige selv købt en Toshiba MT 200 DLP projektor til 12.9 i HIFI klubben med en farvehjul på x6 det spiller max, som osse før nævnt i dette inlæg har lcd det med at falme i farverne hvor DLP konstant er skarp, så mit bud er klart så spar lidt mere op og køb noget du bliver glad for istedet at købe billigt og i sidste ende blive træt af det

Til top Vis Bigj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigj

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

MagnusHolm skrev:

Hvilken LCD vil i anbefale til under 10k ? (meget gerne så billigt som muligt).

Sanyo Z2. Det er et kup til 9k i Tyskland

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har det ligesom per.

hvis du ikke kan se rainbow, så køb en X1'er. den kan upgrades til en 4805 med ny firmware. (med bla. 4000 timers pære tid) og så er sort sort, og ikke gråt, som det er på mange LCD'er. og så ændre den, som de andre nævner, ikke billede med tiden... jo men så køber du bare en ny pære

X1'eren har oven i købet den fordel at du ved at bruge S-VHS indgangen, laver den til ret !!! god film fremviser, mens VGA'en er ret god "PC" fremviser. noget med det hvide og farvehjulet.... Otte ved hvad det er

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 09 November 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

I weekenden blev der vist tre forskellige DLP-projektorer frem ved projektormekkaet hos Tape Connection.

Som erfaring derfra vil jeg blot sige, at hurtigere farvehjul ganske vist begrænser regnbuerne, men i mine øjne kunne de ikke fjerne dem.

Den billigste model til 12K fra NEC havde regnbuer ud over det hele, så man blev helt sindssyg af at se på det.

Den midterste model (HC 900) til 20K fra Mitsubishi havde stadig en hel del regnbuer til trods for et farvehjul på 5 eller 6-speed.

Den dyreste model til 40K fra Mitsubishi (HC 2000) havde 8-speed farvehjul og viste stadigvæk lidt regnbuer ind imellem. Meget sjældent, men til gengæld synes jeg det er så ubehageligt (giver hovedpine), at jeg ikke ville drømme om at købe den.

Men når det er sagt, gav de to Mitsubishi-modeller et rigtig godt billede, som har nogle klare fordele i forhold til LCD-modellerne.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 November 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

nogen (og tak for det ) kan SLET ikke se rainbow. jeg kan overhovedt ikke se det på min X1'er og den har vist det "ringeste" farvehjul man kan opdrive

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
hvis du ikke kan se rainbow, så køb en X1'er. den kan upgrades til en 4805 med ny firmware.

Øhhh - er det nok med ny firmware? 4805 har da en helt anden dlp-chip (854x480 imod X1's 800x600) og flere segmenter og højere hastighed på farvehjulet.

Ikke desto mindre er jeg enig. Uden regnbuer er den god til prisen. Desværre så jeg regnbuer hele tiden på X1'eren og måtte punge ud - også for at få højere opløsning.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

firmware laver vel heller ik X1 til en 16:9  samt dvi indgangen os mangler
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

3DX skrev:
hvis du ikke kan se rainbow, så køb en X1'er. den kan upgrades til en 4805 med ny firmware.

Øhhh - er det nok med ny firmware? 4805 har da en helt anden dlp-chip (854x480 imod X1's 800x600) og flere segmenter og højere hastighed på farvehjulet.

Ikke desto mindre er jeg enig. Uden regnbuer er den god til prisen. Desværre så jeg regnbuer hele tiden på X1'eren og måtte punge ud - også for at få højere opløsning.

hmm, så er hedder den nok 4800 jeg er ikke helt inde i deres nummer system

men den er, til prisen, et meget godt køb. hvis man ikke kan se rainbow. og endnu bedre med det seneste firmware.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Tjah... Jeg er også til DLP, HUSK regnbueeffekten aftager gevaldigt efter de første timers brug. Jeg bemærker den næsten ikke idag, og kun hvis jeg ryster hovedt kraftigt bliver det synligt.

Men bedøm selv Magnus, du bør tage ud og vurdere det selv.

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

tak for alle svarene, nu bliver jeg igen forvirret, og jeg har ingen mulighed for at komme til at se hverken dlp eller lcd projektore, her på fyn, da der ingen steder er til det. Så jeg må vente til jeg en dag kommer til århus/aalborg, eller hvor de tapeconnection butikker ligger, eller finde en venlig sjæl med det ene eller andet, som vil vise det frem, og som bor på fyn også

mvh magnus

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes