Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer med dobbelt svingspole? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
onklen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fat i en subwoofer med dobbelt svingspole. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg forbinder den med det bedste resultat.

Planen er at jeg har en Acurus A250, som jeg vil trække subwooferen med. Kan jeg bare tage den ene udgang til den ene spole og den anden til den anden?

Jeg regner desuden med at bygge et aktivt delefilter som afskære ved omkring 20Hz og så lave den variabel fra 100Hz til 150Hz eller sådan noget? Virker det rimeligt?

Der er vel ikke grund til at lave mere end 2. måske 3. ordens filter eller hvad siger experterne?

Mvh Rolf

Til top Vis onklen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af onklen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

onklen skrev:

Planen er at jeg har en Acurus A250, som jeg vil trække subwooferen med. Kan jeg bare tage den ene udgang til den ene spole og den anden til den anden?

Ja! Du kan endda nøjes med kun at tilslutte den ene spole, hvis du kun har en effektkanal. Eller du kan serieforbinde de to spoler, hvis impedansen er for lav i en.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

onklen skrev:

Jeg regner desuden med at bygge et aktivt delefilter som afskære ved omkring 20Hz og så lave den variabel fra 100Hz til 150Hz eller sådan noget? Virker det rimeligt?

hvorfor vil du skære ved 20 Hz, jeg mener hvad for du ud af det, nu ved jeg ikke hvilke ht'ere du har men de spiller vel ikke så dybt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Du vil, såvidt jeg forstår, trække spolerne seperat med hver sin kanal? Det er en udmærket ide, så undgår du osse at ampen ser for ondskabsfulde impedanser. Du skal blot sikre dig at begge kanaler/spoler modtager samme signal, OG fasekorrekt. 150Hz er nok for højt at dele i praksis til en monosub (undtagen måske i party-situationer, hvor der kan være en ide i at aflaste hovedhøjtalerne mest mulig, og hvor ingen alligevel lægger mærke til et lidt forringet stereoperspektiv i bassen), jeg ville ikke dele over 100Hz. En filtrering ved 20Hz er godt, så overbelastes subben ikke af subsoniske frekvenser .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

onklen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene.
Jeg skal nok sørge spolerne modtager signalet i fase. Så det vil jeg glæde mig til at høre..

Mvh Rolf

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 10 November 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Laver du selv det aktive filter, eller bruger et færdig med variabel delefrekvens?

For hvis du bruger noget lign. LC Audio's aktive delefilter, så er det ikke muligt at lave variabel delefrekvens. Der er for mange komponenter der skal skiftes for at ændre delefrekvensen.

Man kan dog lave et variabelt gainer-kredsløb, så du kan regulere hvor meget forstærkning du vil have i bassen. Kan være lidt svært at regulere, og vil nok kræve et multimeter for præcis indstilling, men med fire potmetre er det absolut ikke umuligt.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

onklen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg regner selv med at lave et aktivt filter med op-amps. Jeg regner lidt med at lave en 3. ordens Butterworth, med trimmepotentiometer. Men er det at skyde gråspurve med kanoner eller kan man lige så godt lave 2.- eller 1. ordens filter?
Eller er der nogen der vil anbefale andre filtre som måske er mere optimale?

Mvh Rolf

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 10 November 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv i gang med at lave et LC Audio 2-vejs aktivt 24dB filter ved 75 Hz, med et gain på +6dB ved 26Hz. Der skæres kraftigt under 20Hz med et højpasfilter.

Hvis du deler lavt, under 100 Hz som @mollecon også anbefaler, så vil jeg ihvertfald anbefale et stejlt filter (18-24dB). Det overlader mere af det tunge=dybbas arbejde til subwooferen. I mit tilfælde bruger jeg et 2-vejs aktivt filter, så jeg også bruger et højpasfilter på mine små fronthøjttalere.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hvor mange ohm er hver spole på og hvilken forstærker skal bruges?
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

onklen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hver spole er på 4ohm. Og jeg bruger en Acurus A250 effektforstærker. Jeg tager signalet fra min Onkyo TX D838.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 10 November 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Gør sådan :

mollecon skrev:
Du vil, såvidt jeg forstår, trække spolerne seperat med hver sin kanal? Det er en udmærket ide, så undgår du osse at ampen ser for ondskabsfulde impedanser. Du skal blot sikre dig at begge kanaler/spoler modtager samme signal, OG fasekorrekt. 150Hz er nok for højt at dele i praksis til en monosub (undtagen måske i party-situationer, hvor der kan være en ide i at aflaste hovedhøjtalerne mest mulig, og hvor ingen alligevel lægger mærke til et lidt forringet stereoperspektiv i bassen), jeg ville ikke dele over 100Hz. En filtrering ved 20Hz er godt, så overbelastes subben ikke af subsoniske frekvenser .

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

onklen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Da jeg tager signalet fra subwoofer-udgangen på min Onkyo TX D838 er jeg vel også nødt til at lave en volumekontrol af en eller anden art? Eller hvordan fungere det? 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 November 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Ja, du skal kunne regulere niveauet på subben! Og filteret kan faktisk ikke blive stejlt nok! Jeg ville nok gå efter 24dB/okt., især osse taget i betragtning at 100Hz stadig er en (relativt) høj delefrekvens for en monosub.

Et spørgsmål: Er din sub til stereo el. surround? For i det sidste tilfælde klarer de digitale filtre i surround-ampen jo delingen - som forøvrigt i den THX normerede version er 24/12dB/oktav (24 på sub, 12 på sats) v. 80Hz.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du tager signalet fra subwoofer udgangen på din Onkyo, så vil jeg IKKE anbefale dig at sætte et ekstra filter på.

Der er filter i Onkyo'en og du får intet ud af at tilføje et ekstra højpas-filter.

Afhængig af subwoofer-konstruktionen kan det dog være fornuftigt med et lavpas-filter til at fjerne uønsket lavfrekvens (under 20Hz).

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 12 November 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jjaz har ret - der er allerede et aktivt delefilter på sub-udgangen i forstærkeren, så et delefilter i subben er ikke nødvendigt.

Hvilke indstillingsmuligheder det har på lige din forstærker ved jeg ikke, men bygger du endnu et delefilter ind i subwooferen kan det give nogen faseproblemer omkring delefrekvensen, samtidig med at afskæringskurven på subwooferens side af delefrekvensen får to knæk, et for hvert delefilter. Jeg vil anbefale en delefrekvens omkring 80 hz. Ved 100 hz og opad vil man kunne høre hvor subwooferen befinder sig, og det vil give et skævt lydbillede i bassen medmindre den står lige i midten.

Jeg kan forresten nævne at aktive THX godkendte subs (og en del andre) har en kontakt til at frakoble det interne delefilter af samme årsag. Passive THX subs har slet ikke delefilter.

Det subsoniske filter er helt klart en god ide.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes