Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 02:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Verdens bedste lydkort uanset pris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

1. DET ULTIMATIVE SUS

Wow, jeg har lige tabt kæben i gulvet, da jeg gik her og troede at mit custom lydkort var ultimativt. Men det må se sig slået af Lynx 2, som jeg nu har testet, målt og lavet blindtest med.

Kortet findes i 3 varianter, jeg har model B, der har 6 balancerede udgange. Det står i US$ 995 så det er ikke lige noget man springer ud og køber. Du finder yderligere info her:

http://www.lynxstudio.com/lynxtwo.html

Testen blev udført på 5 stk. B&W 802 Nautilus der alle blev "fødet" med nogle helt nye 1000W ICEpower monoblokke. Når jeg siger tabte kæben, så var det fordi at det spillede røven ud af bukserne, ekstremt musikalsk, ja jeg kan roligt sige, Linn I har sgu snart et problem. RME's highend kort blev også slået på målstregen.

Jeg havde nogle indædte hifi-freaks på besøg forleden, og den ene ville omgående sætte sit Linn anlæg til salg, den anden overvejede kraftigt at kigge nærmere på mulighederne med en pc. De 2 andre turde ikke sige hvad de tænkte, men udfra deres ansigtsudtryk, så var der ingen tvivl. De blev taget med bukserne nede om anklerne.

Tør du?

Gammelt review tilgængeligt her: http://www.soundonsound.com/sos/Mar02/articles/lynxtwo.asp

2. DET PRISVENLIGE ALTERNATIV (STEREO)

Creative, ja dem hader alle incl. undertegnede, har også et ganske interessant stereo lydkort på banen. EMU kalder de deres seriøse kort, og glem alt om de rådne Audigy kort der upsampler internt med en ekstremt dårlig algoritme. Det her E-MU 0404 slår alle rekorder - hvis stereo er sagen - og med nogle ekstremt fine D/A konvertere. De hedder faktisk AKM AK4395!!! Opampsene er ikke lige så gode, men til prisen US$ 129 der kan man vist heller ikke forlange mere.

http://www.emu.com/products/product.asp?product=2220&cat egory=754&maincategory=754

Det kan varmt anbefales. Jeg har lige leveret en htpc til en god ven der KUN er til stereo og som ikke ville ofre 700-1000 US$ for et highend lydkort til at starte med. Og han er en meget imponeret og glad mand idag, der ikke har sprængt banken for at få vellyd.

Jeg købte et eksemplar i England til 70£ http://www.etcetera.co.uk/products/EMU005.shtml

3. YDERLIGERE INFORMATION OG INSPIRATION

Nu skal jeg ikke lokke folk væk fra hifi4all, men vi alle søger jo information mange steder fra. Er du også typen, så er her et godt sted at holde sig orienteret om udviklingen og hardcore musikeres opfattelse af de forskellige lydkort:

http://www6.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=59

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 14 November 2004 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa CTACTA din værste mosegris

Syntes det er fedt netop du kommer og fortæller den slags..  vi andre "normale" mennesker er der jo ingen der tror på når man kommer og siger ordet "computer"..   Folk skynder sig og tænker:  "haha - han fatter ikke en skid, han lytter sikkert også mp3'er"

Folk har jo desværre typisk kun lyttet et onboard lydkort eller måske noget soundblaster et eller andet,  så det er som klart nok folk ikke forstår at der findes gode lydkort..

Jeg mener selv mit Cretive Audigy1 kort spiller på lige fod med cd-afspillerer i 2500 kroners klassen,  og det er endda et meget elendig kort sammenlignet med hvad der findes..   Jeg køber også snart et bedre kort,  men skal lige finde ud af helt hvilket jeg vælger.. 

Et kort jeg tror jeg vælger,  er dette:
http://www.digit-life.com/articles2/terratec-aureon71/index. html

Det koster kun små 700,- og er det perfekte kort for mig,   kortet er baseret på via's nye envy24ht chip,  der er urørt digital_out så man senere kan bruge en ekstern DAC,   lav lentency  -  er rart når man som jeg har et midi-keyboard tilsluttet,  der går kun ~11 ms fra man trykker på en tangent,  til lyden faktisk høres..   og best af alt,  der er brugt rimelige konverter fra wolfson  "codec 8770"

 - der er så også et fra m-audio med akm ak-4355,  men det kort kan jeg ikke finde billigere end 1000,-

Men altså,   det lydkort som jeg regner med at købe til 700,-   banker nemt mange cd-afspiller til 4-5k   og hvor fedt er det ikke at slippe for at skulle skifte CD  :)   så kan jeg senere endda bare købe en god DAC, og så er der super lyd..   en skam at kun få som CTACTA og Otto fra TC har fundet ud af at computer ikke nødvendigvis er et fyord!!

og ctacta,  nu du ved en masse om ALT!   kunne du måske fortælle mig om et emu 1212 lydkort er 2000,- værd ?   jeg kan ikke finde ud af om det er et godt eller skidt kort,  iforhold til prisen..


 

PS.  Havde ikke nærlæst dit indlæg da jeg skrev dette,  jeg blev bare så vild i varmen over positive ord om lydkort..  Men nu jeg læste det igennem,  ser jeg at det var godt jeg skrev mit audigy kort ikke er ret kort :)  og ja,  det sutter at de upsampler alt til 48Khz,  især når man leger med musikprogrammer,  og kortet så kun understøtter aiso brug i 48Khz..  



__________________
AKG K271 MKII
Til top Vis MuttleyDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MuttleyDK
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mosegris? Ej jeg har da aldrig hørt magen  Er du væltet på Velo'en ned til morgenbageren?

E-mu 1212 har da fået mange flotte ord med på vejen rundt omkring, men jeg har desværre ingen praktisk erfaring med det, kun læst om det, herunder om de mods som folk har lavet på det.

Men når 0404 virker forrygende, men ikke 1212 også kan vælte kegler?

Tænk hvis man smed en mini-itx med et Lynx2 kort på denne bot: http://triggur.org/robodump/

Mon ikke den så ville være endnu mere realistisk?

Anyway, dette kort her er bare for frækt: http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/index.html

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 14 November 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg må indrømme at jeg har været meget skeptisk overfor "Hifi lyd fra en computer", men jeg læste en masse test på Nettet, hvilket endte med at jeg tog chancen og købte et RME HDSP 9632 lydkort. Jeg har dog læst at Lynx kortet skulle være bedre:-) Jeg er meget imponeret over mit RME lydkort, og alt hvad jeg læste af rosende ord på nettet inden købet, kan jeg nu tilslutte mig.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Er der noget i hardwaren der berettiger prisen på 995$, eller er det mest udviklingsomkostninger? Altså, det virker jo dyrt hvis man bare lige kigger på det bette kort.  Hvordan tror du prisudviklingen vil være for den slags kort inden for den nærmeste fremtid? Følger det Moores lov? 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Det er en ret hidsig SPARC (RISC) processor der sidder på kortet, plus at det elektronisk kan sætte alle ind og udgange til at være balancerede eller ubalancerede. Opamps, A/D og D/A konveretere er også det bedste der kan drives op, så jeg vil mene at prisen er fuldt ud berettiget. Til afspilning har man ikke noget at bruge A/D konverter og indgange til, men kortet er jo udviklet til studieoptagelser, så det er derfor.

Lave priser = masseproduktion = stor og bred anvendelse.

Har du prøvet at stikke hoved ned i en kostbar reciewer til f.eks. 35K fra Sony? Den ser altså også ret tyndbenet ud, også på diagram. Integration er nøgleordet. Og ja, chips, algoritmer m.m. koster penge at lave.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Et 2 meters power kabel må gerne koste 20k+   men ikke et lydkort ?

Kunne ikke lade være :P

Eller hvad med en Linn cd12 = 120K   

Og kigger du på langt de fleste effektforstærkere som koster over 10k,  der er ikke meget dyrt i dem,  og komponenterne koster intet at fremstille heller, ikke   iforhold til de komponenter der sidder på pc hardware..

måske 995$ er meget,  men vel ikke hvis kortet lammetæsker cd-afspillere til dobbelt+ pris..

Desuden har jeg længe sagt at der INTET sker i hifi verdenen i forhold til andre steder,  men det er jo nok også fordi at koster det ikke noget,  så lyder det ikke godt..  er det ikke sådan ?  

Var jeg bill gates,  ville jeg bare for at drille,  producere/sælge hifi produkter,  der skulle ikke tjenes,  butikken skulle bare lige køre rundt..  så kunne det være folk kunne se at de tit ikke for meget for pengene..


 - Rettelse
PS.  Var for langsom der..



__________________
AKG K271 MKII
Til top Vis MuttleyDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MuttleyDK
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hifi-branchen tøffer derud af med 15km/t, IT banker derud af med 300km/t. Bare vent og se hvordan verden ser ud om 10 år, hvis der går så længe.

EDIT: det er også ret sjovt at høre dem der ikke aner hvad de taler om. At computere ikke kan spille musik, eller afspille film som dedikeret udstyr. Godmorgen, hvad optager musikeren sine indspilninger på? Hvad redigeres det på? Hvordan laves masteren? Og det samme gælder film, de overføres og manipuleres i stor stil på pc. Men der er forskel på consum-stumper og udstyr som studierne køber. Nu er der bare meget der tyder på at der er fokus på kvalitet i den billige ende af prisskalaen, ergo langt bedre produkter til lave priser. E-MU 0404 er et rigtig godt eksempel.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg et Terratec Aureon 7.1 Firewire... det lyder fantastisk, men der er ingen bass-management. Dvs. alle kanaler spiller alle frekvenser, subwooferen tager sig kun af .1 signaler, den tager ikke over for baghøjttalerne!
Lidt ærgeligt!

Hvilket lydkort til omkring ( eller under ?) 2K vil du anbefale til en HTPC? Ved jo at du har en enorm viden indenfor emnet! Eller er der en måde at få bass-mangement på mit Terratec kort?


MVH
Mads

Edit: undskyld hvis det er lidt off-topic, sig bare til hvis det er !
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd ! Jeg antager du sender lydkort signalet direkte over i din icepower forstærker, men hvodan klarer du så volumen kontrol ?

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

M-Audio har bass-management, tror også at Audiotrack har det, men check med deres support eller manualer. M-Audio revolution imponerer mig stadig, koster kun 895,- hos www.aage.dk

 

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Spændende tråd ! Jeg antager du sender lydkort signalet direkte over i din icepower forstærker, men hvodan klarer du så volumen kontrol ?

Med volumekontrol i sw.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 14 November 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

RME's highend kort blev også slået på målstregen.

Var det et HDSP 9632 du testede imod? Hvordan synes du det lød?

Kenneth

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Yep 32'eren (http://www.rme-audio.com/english/hdsp/hdsp9632.htm)

Det er også et genialt kort med mange muligheder og udvidelser. Den taber lidt til Lynx2 på mellemtone og den er ikke helt så musikalsk. Men det er et bragende godt kort, ingen tvivl om det. 32'eren er et hit hvis man er meget analytisk, derfor bruger jeg det også når jeg skruer på min egen højttaler der iøvrigt er aktiv (ICEpower) og trådløs

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 14 November 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
...... på min egen højttaler der iøvrigt er aktiv (ICEpower) og trådløs

Medens alle andre bare går og snakker om det, så er du manden der 'bare' realisere det - imponerende

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 14 November 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Den EMU0404 fra creative er du sikker på at den kun er stereo?

For så hvis man til film brug vil have sourround dur den jo ikke.. så skal det endten være Terratec et eller andet eller bare Audigy2 Plat.Pro med ekstern box (som måler ganske ok - kilde tyske stereoplay som er et HIFI blad ikke computer blad!) ... og/eller en af de super lynx kort

Er der forresten nogen der ved noget om hvad der skal til (er det hardware eller software?) for at ens lydkort kan sådan noget lyd/sound-compression og rumklangs korrektion m.v. som f.eks. Tag-Millennium kan.... (ved ikke om det sidste staves anderledes...)

 

 

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 14 November 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Om jeg er sikker? Ja, vi kan vel alle læse specs ikke? Og jeg har selv haft det i hånden.

Der findes kommercielle stumper (hardware) til rumkorrektion men det koster en formue. Her er noget helt gratis, udviklet af en mand der selv har TACT, og det virker rimelig godt! http://pcazeles.perso.cegetel.net/acxo.htm Men nu er vi off-topic, opret evt. en ny tråd.

Audigy sutter, uanset hvor godt de måler og hvad et tysk blad skriver. De er præcis det samme som en Rocky film, de bliver heller ikke bedre selv om de skriver 4, 5 eller 6 bagved

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 15 November 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

tak for det link jeg ser på det!

mht. lydkort læste jeg et sted at det oftre var en fordel med en extern box for at få "lyden" flyttet lidt væk fra computeren - ved du om det er vigtigt, nu kan jeg se at den LynxTwo ikke gør noget ved det problem?!

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 15 November 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

En ordentlig strømforsyning (Antec) og et godt bundkort samt jord på netkabel, så har du ingen problemer.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 15 November 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Har du et bud på et sådant godt bundkort?

Det er vel ikke nok at det bare er et af de "gode" mærker. Har du målt på nogle forskellige?

Kenneth

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 

Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes