For at gøre en kort historie lang så skal jeg have udkskiftet alt mit hifi. Som landet ligger nu har jeg en gammel sony forstærker, en rigtig dårlig denver dvd, en lille paradigm centerhøjtaller samt baghøjtallere af samme mærke (overraskende gode!?) og et sæt dali 2002 som front.
Jeg har indtil for få dage siden haft en NAD dvd afspiller som jeg købte for ca 3 år siden til 5000,- som jeg aldrig blev helt glad for pga dårlig synkronisering af billed og lyd. Ligeledes har jeg haft en denon reciever uden 5.1 dekoder, men det var der i dvd´en og den kombo har sådan set været tilfredstillende. (mange gange bedre end sony løsningen!!)
Nu har jeg nået en (stadig ung) alder hvor kvaliteten af det der kommer ud af højttaleren er vigtigere end hvor højt det kommer ud.
Det der er i det er at jeg ikke økonomisk har mulighed for at skifte det hele ud på en gang, så derfor kunne jeg godt tænke mig at udskifte delene i den mest hensigtsmæssige rækkefølge. Så et af spørgsmålene er hvilken kombo er at fortrække? Billige højtallere/dyr forstærker eller omvendt?
Jeg er selv kommet frem til at det må være forstærkeren der skal udskiftes som det første, derefter centerhøjttaleren, og så front, sub tilføjes og baghøjttalere i nævnte rækkefølge.
Jeg regner med hurtigst muligt at købe en receiver til 2500-4500,-. Om et halvt år en center til 2000-3000,- og front til 5000-10000,-
Min logik siger mig at der er sat for lidt penge af til receiver i forhold til højttalere. Det skyldes to ting, for det første står jeg og skal bruge en med indbygget dekoder her og nu. For det andet er jeg bange for at købe mere end jeg har brug for. F.eks bruger jeg mange penge på min computer så den hele tiden er det nyeste, på trods af jeg kun surfer og høre musik på den.
Så for igen at gøre det til en kort historie står jeg og mangler en receiver til 2500,- - 4500,-. Jeg har kig på Denon AVR-2105 men er måske lid blændet af hifiklubbens lys. Planen er at den senere skal trække et sæt 6006 eller suite højtallere. Jeg har intet imod at betale 4500 istedet for 2500 men det skal bare være sådan at jeg så også for det mere for pengene i daligdagen og ikke kun på papiret.
Håber det gav mening.
Torben