| Forfatter |
|
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Sad forleden og var i gang med min yndlingsbeskæftigelse, nemlig at rode med min opsætningen af min hjemmebio
Jeg sad i dette tilfælde og fumlede lidt rundt med billedindstillingerne på min projektor, BenQ PE7800 samt DVD-afspilleren DV-868 fra Pioneer.
Jeg er altid blevet fortalt at man skal undgå så meget scalering som muligt, hvilket jo synes logisk nok. Af samme grund valgte jeg en Matterhorn projektor så der ikke skulle finde nogen vertikal scalering sted ved PAL DVD'er. Så langt så godt. Jeg har af samme grund altid kørt med 576P fra DVD-afspilleren over et HDMI>DVI kabel til projektoren.
Men her sker det underlige så. Da jeg for sjov går ind i menuen på DVD'en og vælger 720P, bliver billedet på projektoren betydeligt bedre. Det hele ser mindre digitalt ud, flere detaljer træder frem, og billedet synes langt mere realistisk. Jeg tænkte først det bare måtte være indbildning, og skiftede af samme grund frem og tilbage mellem 576P og 720P i forskellige scener, men der er ingen tvivl. 720P er bedre?
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad det er der er sket, men kan det tænkes, at DVD'ens scaler er bedre til at "strække" billedet end projektoren. Projektoren får jo ved 720P et 16:9 signal (1280x720) i stedet for et 4:3 (720x576) som den selv skulle trække ud til et 16:9 billede på 1024x576 pixels. Kan det være det, eller hvori ligger forklaringen?
På forhånd tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen? Skal jeg bare leve i lykkelig uvidenhed?
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver det lidt selv, 720P fra Pioneer dvdén 1280x720 mod projektorens 1024x576 hvilket er 576P, der er flere linier, altså mere information til stede på selve billedet, derfor ser det betydeligt bedre ud, det skal også siges at scaleren i Pioneer 868 er noget af det bedste i sin klasse.
Jeg vil 100% mene at scaleren i din Pioneer er bedre end den i din projektor.
Samtidig scaler den højre end projektoren, derfor et bedre billede, så bliv da endelig ved med at køre på den måde. __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean,
Jeg kan godt se din pointe, men der er stadig noget jeg ikke forstår. Hvordan kan to scaleringer være bedre end en? Forløbet må vel se sådan ud: DVD disc=720x576 > Afspilleren scalerer og strækker billedet til 1280x720 > Projektoren scalerer billedet til 1024x576. Så der bliver jo hevet og mast i billedet nogen gange her
Ved 576P output ser det jo lidt anderledes ud: DVD disc=720x576 > Afspilleren rører ikke billedet > Projektoren trækker blot billedet ud til 1024x576.
Tager jeg fejl i noget af ovenstående? Hvis ikke, synes jeg stadig det er underligt at det er den første løsning der rykker. Men i såfald må Pioneers scaler være BenQs overlegen mht. at skulle trække billedet...
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det er Pioneer scaleren der er overlegen.
Men hvis du vil have en 100% teknisk forklaring, så kontakt Otto fra Tape Connection, han kender begge maskiner, jeg kender kun 100% Pioneer 868, og kender ikke BenQ så godt.
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 23 November 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan forestille mig at det at du med Pioneeren skalerer såvel horisontal som vertikalt og så efterfølgende "dropper" nogle linier giver mere korrekt billede information end når der med projektoren blot skaleres horisontalt.
Ved at skalere både horisontal og vertikalt opbygges den horsontale billedeinformation så at sige ud fra hele billedet, hvorimod den den rene horisontale skalering ikke medtager så mange billedinformationer ved skaleringen.
Kan det være det? __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 26 November 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
| Men hvis du vil have en 100% teknisk forklaring, så kontakt Otto fra Tape Connection |
|
|
Det er jo noget af en tillidserklæring 
Det er en interessant betragtning. Jeg kan kun gætte, der er grænser for hvor meget jeg har leget med lige den konstallation selv. Men Krede, dit ræsonnement er logisk, mht. at det kunne være projektorens opskalering fra 720 til 1024 punkter der giver problemet. Den holder bare ikke i praksis, da du på DVI udgangen netop sender et 1024x576 signal ud når du vælger 576i/P. Derfor er mit umiddelbare bud at opskaleringen med dertil hørende anti-aliasing får rettet op på/udglattet nogle af de komprimeringsfejl der altid vil være på et DVD-billede, og efter nedskaleringen vil du så stå med et billede der ganske vist ikke er nær så tæt på det der ligger på DVD-skiven, men muligvis for øjet er tættere på det oprindelige i praksis. Det er jo lidt et spørgsmål om hvorvidt målet er at vise DVD-pladens indhold så præcist som muligt, eller at gengive den oprindelige situation så realistisk som muligt. Det er eksempelvis ikke nogen hemmelighed at jeg på almindelige tv (jeg tvivler på det er en god idé på en projektor af hensyn til artifacts) er tilhænger af Natural Motion, selv om det ikke er en præcis gengivelse af DVD'ens indhold som sådan. Det er da ikke umuligt at man på samme måde måske skal revidere holdningen om at DVD'ens opløsning nødvendigvis skal vises så præcist som muligt, men at der kan være en fordel i at skalere op og ned igen, sålænge man ikke kommer under den oprindelige opløsning. Det er som sagt kun spekuleringer, jeg kunne f.eks. forsøge at lege lidt med det når Iscan HD+ engang dukker op... (jeg er ved at være træt af "kommende produkter" )
Lige en detalje: Det er vel 576P og 720P du sammenligner, og ikke 576i?
Har du evt. en test-disc, ala Avia eller DVE du kunne prøve at lege med? Det kunne være interessant at vide helt specifikt hvor forskellen ligger - det ville f.eks. ikke være første gang hvis projektoren f.eks. tilførte noget edge enhancement til den ene opløsning men ikke den anden. Det ville ved nærmere eftertanke faktisk give præcis den type forringelse du beskriver. Og nu er du vel helt sikker på at diverse indstillinger er ens i de to formater? Mange projektorer husker indstillingerne separat ikke kun per indgang, men også per format. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto, og tak for dit indlæg.
Et par ting
Jep, det er 576p og 720p der sammenlignes.
Inde i min afspillers menu mener jeg der står noget med at 576P er 576x720? Er ikke lige 100% sikker, men skal nok lige tjekke det efter (har dog ikke lige tid i aften).
Men ellers tror jeg godt du kan have ret i at det er udgaltningen der sker ved opscaleringen (AA) der kunne være løsningen.
Det er kun opløsningen jeg har ændret ved. Skal dog ikke kunne sige om projektoren håndterer de to formater forskelligt?
Jeg har desværre ikke nogen test-disc til rådighed. Forhandler du evt. sådan nogle?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 05:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
| Inde i min afspillers menu mener jeg der står noget med at 576P er 576x720? Er ikke lige 100% sikker, men skal nok lige tjekke det efter (har dog ikke lige tid i aften). |
|
|
Jeg er ret sikker på at hvis du vælger 16:9 output så er outputtet 720x576. Hvis du vælger 4:3 output kan det godt være du har ret.
Krede :) skrev:
| Jeg har desværre ikke nogen test-disc til rådighed. Forhandler du evt. sådan nogle? |
|
|
Ja, Digital Video Essentials, er dog ikke på lager på nuværende tidspunkt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| jeg kunne f.eks. forsøge at lege lidt med det når Iscan HD+ engang dukker op... |
|
|
Kommer i til at føre HD+ i TC ?? (Svar evt. i en PB hvis der bryder nogen regler at svare i tråden, der er en anden tråd for den bliver disskuteret heftigt "Modifikation af DVD med SDI", der kan jeg evt. poste 'resultatet' ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Kommer i til at føre HD+ i TC ??
|
|
|
Ja. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
rasmus Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Forklaringen skal findes 2 steder.
1: Skalering er altid bedst så tæt på kilden som muligt, altså lige efter dvd-aflæsning. Der er simpelthen mindre tab og jitter i det digitale domæne.
2: Skalering i Pioneer er fantastisk.
Hvis man antog at scaleren i projektoren var nøjagtig den samme som i pioneer afspilleren, ville der stadig være forskel.
Det signal projektoren får at arbejde er bare ikke så ren som det scaleren i dvd'en har til rådighed.
Derfor ser man også mere til fiberoptic løsninger indenfor HIGH END projektore.
SIM2 køre med fiber optic kabel mellem deres eksterne scaler og projektor så man ikke mister noget. __________________ Drik rødvin, lyt til musik, lev lykkeligt
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et lille spørgsmål ifm. scalere. Det skal sige, at jeg er totalt nybegynder på området.
Jeg har for nyligt fået en Dell 2300MP projektor. Den har jo ikke HDMI eller DVI-indgang. Den har S-Video, Composit og Component-indgang via VGA-porten. Native-opløsningen er 1024x768. DVD-afspilleren er en Pioneer DV-545, en efterhånden aldrende sag, som måske snart skal udskiftes. Jeg har indtil nu kørt via S-video på DVD og Composite på alm. TV via en alm VHS-video.
Spørgsmålet er lidt, hvordan jeg får den optimale billed-kvalitet ifm. alm. tv og DVD. Jeg har læst det der umiddelbart er her i forum omkring scaling, men har ikke helt fundet ud af, hvor det evt. kan hjælpe mig. Jeg er meget interesseret i gode forslag. Jeg aner ikke om min DVD har progressive scan (men tror det nu ikke), og scaler.
Håber på lidt hjælp.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper H skrev:
| Spørgsmålet er lidt, hvordan jeg får den optimale billed-kvalitet ifm. alm. tv og DVD. Jeg har læst det der umiddelbart er her i forum omkring scaling, men har ikke helt fundet ud af, hvor det evt. kan hjælpe mig. Jeg er meget interesseret i gode forslag. Jeg aner ikke om min DVD har progressive scan (men tror det nu ikke), og scaler. |
|
|
Din projektor er en 4:3 projektor, når du ser en 16:9 film bruger du kun 1024x576 pixels. 576 linier er præcis dét der er i PAL signalet, derfor har du ikke noget ud af at opskalere. Din opgave er derfor at finde en afspiller med en _god_ progressive scan. Et eksempel på en billig, men god afspiller er Sony DVPLS 785. Sæt sådan én til via component, sæt den til 16:9 og progressive scan, og sæt projektoren til 16:9. Så kan du ikke gøre det meget bedre (uden at skifte projektoren ud sføli...) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
atjensen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give de fleste ret i, at af scaleringen der foretages er vigtig, men der er nogle andre faktorer som jeg umiddelbart ikke kan forklare, men som virker.
Jeg har i meget lang tid arbejdet på, at forbedre kvaliteten af "filmoplevelsen" ved en projekter ved diverse tweaks på min efterhånden gamle NEC LT150.
En af de mindre og ikke permanente (destruktive) tweaks har været, at fodre min projekter med en opløsning der ligger langt over opløsningen på selve DLP modulet. Min LT150 har en opløsning på 1024*768 og ummidelbart vil det betyde, at det bedste resultat opnåes ved, at føde projektoren med netop den opløsning, især taget i betragtning, at min LT150 er dårlig til, at scalere, Men: I virkeligheden forholder det sig anderledes. Når jeg føder min projekter med 1080i får jeg en betydelig bedre oplevelse. Billedet er "roligere", mere "biograf agtig" og jeg er ret overvbevist om, at der er flere detaljer (Dette kan selvfølgelig diskuteres:-)), men oplevelsen er bedre. Det samme gælder hvis jeg føder med 720p, men 1080i er bare bedre.
Den samme form for "logik" er i mange år blever brugt af ejere af CRT projektorer. Flere af disse ynder, at føde med et signal der er minimum det dobbelte af projektorens interne opløsning.
"Nedscalering" fungerer ikke (giver ikke den samme oplevelse) som "opscalering"
Hvorfor det forholder sig sådan har jeg ikke viden nok til at forklare, men jeg vil anbefale dig, at surfe over på avsforum.com (og vælge det rigtige projektor forum) og søge på din projektor og eventuelt skrive lidt om dine oplevelser. Jeg er sikker på, at du vil få mange gode råd.
Og, hvis du har mulighed for det, så prøv at koble din projektor til din PC, brug Powerstrip til at generere den højeste opløsning din projekter kan modtage... Du vil ikke fortryde det; Men pas på, du kan hurtig blive bidt af HTPC djævelen :-)
|
| Til top |
|
| |