Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvor højt placerer man baghøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 December 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at sætte mine baghøjttalere og "bag sidehøjttalere" op. (2 af hver).

Hvor højt oppe på væggen skal de sidde for at det er optimalt?

Rummet er 8 x 6m og der er 3.4m til loftet. Jeg havde regnet med at sætte højttalerne ca 2.2 meter over gulvet. Passer det?

Hvis der er nogle der har mulighed for at svare i dag ville de være fint, da jeg er ved at sætte dem op nu. Tak!!

(Kom til at poste dette indlæg i projektion forum også,- beklager)

Til top Vis kimr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimr

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Der står noget om det på Dolbys side mener jeg, har desværre ikke lige tid til at finde et nøjagtigt link

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 December 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Til top Vis PSSO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PSSO

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 December 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

60-90 cm over ørehøjde. (måles fra øret til diskanten)

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:
http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

Nemli' ja

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 December 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

du har sikkert hængt dem op nu. men hvis ikke, så prøv og placer dem forskellige steder og lyt dig frem. Der hvor du synes de lyder bedst - skal de hænge!

( jeg er ikke enig med de andre forslag. jeg fortrækker og mener ubestridt ørehøjde - for alle Htérne - bare min mening ) - der lytter du bedst.

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Ideen er at de skal over ørehøjde, for at man dermed ikke præcist kan høre hvor lyden kommer fra.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

du har sikkert hængt dem op nu. men hvis ikke, så prøv og placer dem forskellige steder og lyt dig frem. Der hvor du synes de lyder bedst - skal de hænge!

( jeg er ikke enig med de andre forslag. jeg fortrækker og mener ubestridt ørehøjde - for alle Htérne - bare min mening ) - der lytter du bedst.

kan jeg 100% tislutte mig, placering over ørehøjde vil bibringe et mere diffust lydbillede, som ganske givet øger "surround" effekten, men det er på bekostning at perspektiv og detaljering.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 December 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

kan jeg 100% tislutte mig, placering over ørehøjde vil bibringe et mere diffust lydbillede, som ganske givet øger "surround" effekten, men det er på bekostning at perspektiv og detaljering.

Enig!

Det kan godt være det var fordi jeg blot skimmede dolbys side, men jeg fandt umiddelbart ikke noget omkring højden. Men jeg lagde da mærke til noget positivt: de har ændret positions anbefalingerne fra tidligere til nu at minde en hel del om ITU 775 specs'ne, som jeg synes giver bedre resultater.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Bagkanaler skal ( efter min personlige mening) ikke være diffuse( når vi snakker diskret 5.1/6.1 lyd - ok med "gamle" begrænsede Prologic) - hvis lyden skal være difus, kan filminstruktøren bare indspille lyden sådan, hvis det er det han ønsker! ved en HT -placering over ørehøjde bliver alle lydene diffuse ( mere eller mindre for vores ører ) - og så kan han ikke lave en præcis placering uanset indspilning (= begrænsning af perspektiv,præcision,detaljering og panorering).

Dermed mener jeg ikke, at det ikke kan lyde skide godt. For det sagtens og selvfølgelig er det en personlig sag om man foretrækker det - men for det "optimale" ( findes det mon?!....) som Kimr efterspurgte, mener jeg ørehøjde er vejen frem.

Enig LarsC.  Dolby er begyndt at reviderer deres opfattelse - vel også en naturlig udvikling, efterhånden som de ( og vi  ). opnår mere og mere erfaring og vi bliver mere og mere kræsne ( kvalitetsbevidste ). Samtidig med, at de videreudvikler lydspor og systemer, som kan leverer endnu bedre lyd og dermed også bliver mere kritiske overfor bla. placering, hvis man skal have hver en detalje/nuance med.     

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 December 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Efter min mening

Sidder højtalerne umildbart bag ved dig, sæt dem da i ørehøjde

Sidder højtalerne et par meter bag dig, sæt dem da højt for bedste effekt.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

De er faktisk ikke sat op endnu. Men jeg er da ikke just blevet mere klar på hvor højt de skal sidde! Er der virkelig ikke nogen der kan give et endegyldigt svar på det? Jeg troede sådan set at surround set var en mere "etableret videnskab" og at der var et endegyldigt svar på hvor højt de højttalere skal sidde?

DTSSOUND
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2003
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Baghøjtalere skal hænge i ca 2 meters højde. Iflg Thx standard!.

Til top Vis DTSSOUND's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DTSSOUND

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Dette er endnu et godt emne der viser, at vi har forskellig smag...

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Noget endegyldigt svar findes ikke sålænge personelige præferancer tages i betragning .

Men skal det være 'efter bogen' er der ingen tvivl om at det skal være 60-90 cm over ørehøjde, men hvis man selv syntes at det lyder bedre i ørehøjde står det jo en frit for...

Hvis du er helt på bar bund, så vil jeg anbefale 'efter bogen', så kan du altid senere (når du er lidt mere fortrolig med det) begynde at flytte dem ned i ørehøjde og se (høre) og du bedre kan lide det på den måde.

Personligt foretrækker jeg klart et diffust lydbillede (over ørehøjde), så for man bedre indtryk af at der sker noget rundt omkring en, og ikke at der sker noget i nogle punkter omkring en. Men det er så bare min PERSONELIGE PRÆFERENDE

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Sendt: 08 December 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Et lytterum er sjældent ifølge specifikationerne og det samme er sæderne man sidder i heller ikke, så derfor syntes jeg det er lidt farligt at benytte især absolutte positioner (meter) osv. da det skal passe sammen med en masse andre faktorer. Man kommer altid længst med at lytte sig frem. Prøv begge dele med kable hængende løst og sæt på din yndlingsfilm på og hør forskellen og find det lydbillede der passer dig.
Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Enig i, at der findes ikke et endegyldig svar ( hvor gør der det?! ).Så det vi alle siger; Kimr, er: du er nødt til at prøve dig frem, for at finde ud af, hvad DU foretrækker - beklager, men når du har prøvet dig frem ( og forhåbentlig har fået et godt resultat), kan du tilgengæld også argumenterer for, hvorfor du har valgt som du har gjort.

Desværre kan man også komme ud for, at hvad der virker godt i et rum, virker ikke i et andet !! derfor vil du også altid få forskellige råd/forslag -  Du har så selv mulighed for at vælge.

Ingeniør, du skriver efter "bogen" - hvilken bog? og som er skrevet af hvem? Dolby....... som ubestridt aldrig har gået efter mest korrekt lyd ( ihvertfald ikke med DD, som er meget komprimeret (typisk 12:1) og som smider rene lyddata væk! ). Deres mål har/er at få plads til mest muligt med "acceptabel" lyd (kvantitet frem for kvalitet) på div medier (LD/DVD,DVHS osv.).

Thx.....( og før i tiden Lucasfilm).....som er helt ude i skoven og hvis "højeste" reference er ......hm.......hemmelig!!  Deres mål var/er at få DIN biograf til at lyde som deres indspillingsstudie og score penge på THX-patentet.

Min (personlige) præference er at få så naturtrolyd som muligt( pengepungsbegræningsfaktoren) dette gælder både for Hifi og sourrund ( der er efter min mening ikke forskel) dvs. en schæfer skal lyde som en schæfer, en 2CV som en 2CV osv. ( HTére ved ikke hvad de spiller  - musik,film,spil - de skal "bare" gengive så præcist som muligt, uden at trække fra eller lægge til ) .

Det får man ( efter egen mening stadig) bedst med HT i ørehøjde, fordi der kan de lave det mest naturtro lydbillede ( prøv bare med to gode HTér og  en god stereo optagelse ). Det er fuldstændig det samme med de 2 (3) omme bagved ( vi er bare ikke ligeså gode til at høre bagved os - men det er vi heller ikke i den virkelige verden) . Hvis de står "rigtigt" og i ørehøjde kan de lave et lydbillede som dine fronter kan ( og de laver jo ikke kun "punkter")  - dvs. ikke bare klart definerede punkter, men et nærmest 3 dimensionelt lydbillede.

Undskyld mit lange indslag, men jeg ville bare gerne argumenterer for mit standpunkt.

PS. jeg prøver skam stadig at flytte rundt på mine Htére ( front og bag ) - det kunne jo være, at jeg fandt et sted hvor de lyder endnu bedre

Pss. Jeg har også fuld respekt for Ingeniørens ( og andres) placering og ved at de kan virke supergodt også.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Ingeniør, du skriver efter "bogen" - hvilken bog? og som er skrevet af hvem? Dolby....... som ubestridt aldrig har gået efter mest korrekt lyd ( ihvertfald ikke med DD, som er meget komprimeret (typisk 12:1) og som smider rene lyddata væk! ). Deres mål har/er at få plads til mest muligt med "acceptabel" lyd (kvantitet frem for kvalitet) på div medier (LD/DVD,DVHS osv.).

• Dolby
  • THX
  • Manualen til min Denon AVR-2803
  • Manualen til en Yamaha et eller andet (en jeg tidligere kiggede på)
  • Forklaringen på Digital Vidio Essentialt (meget brugt kalibrering DVD)
  • Hifi klubben anbefaler 1,5 meter eller mere over gulvet (http://www.hifiklubben.com/files/quickguideDK.pdf)

Det kan selvfølgelig være mig der har været uheldig, men jeg er ikke stødt på en kilde der anbefaler ørehøjde.

Bemærk lige at jeg IKKE påstår at 'efter bogen' er mere rigtigt end andet, det er bare mit valg

kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke let at få lov til at lave huller i væggen i 4 forskellige højder til sine 4 baghøjttalere for at se hvad der lyder bedst.

Så jeg håber at ramme rigtig en af de første gange. Nogen forslag til hvilken film eller sekvens man kan bruge til at finde den rigtige position? Jeg har bla DVE kalibrerings CDen eller skal man prøve med en film? (Perfect Storm?)

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 09 December 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

kimr skrev:

Så jeg håber at ramme rigtig en af de første gange. Nogen forslag til hvilken film eller sekvens man kan bruge til at finde den rigtige position? Jeg har bla DVE kalibrerings CDen eller skal man prøve med en film? (Perfect Storm?)

Terminator 2, scenen hvor helikopteren flyver lige henover hovedet på en, er glimrende til at placere baghøjttalerne efter. Hvis du placerer baghøjttalerne i ører-højde, lyder det som om at helikopteren flyver ind i dig - og det er ikke meningen. Det er ikke et spørgsmål om smag eller behag, men om rigtig eller forkert placering af baghøjttalerne. Det er selvfølgelig en anden snak ved DVDA/SACD gengivelse, her skal de ned i samme højde som fronthøjttalerne.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes