Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: X2 - dårligt billede med component (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
corona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nu har jeg siddet og pløjet temmelig mange indlæg igennem, og jeg er noget imponeret over den vide I sidder inde med. Så måske I kan hjælpe mig. Håber I bærer over med den lange forklaring, men jeg mener det er nødvendigt for at fortælle hvad jeg har gjort/prøvet.

Jeg har en Infocus X2 som jeg bruger til hjemmebio (ikke et ord om hvid-segment og at X1'eren er bedre :-)

Jeg var forbi HIFI Klubben i Vejle for at købe et S-VHS kabel til den, men blev overtalt til at købe et component-kabel i stedet. Godt nok, for nu skulle jeg have et rigtig godt signal. Jeg kunne desværre ikke derinde huske hvordan X2'eren var bestykket, så jeg bestilte kablet med component-stik i den ene ende og VGA i den anden (skulle have 15 meter - derfor skulle kablet laves).

Fik altså et 1900 kroners IXUS kabel bestilt. Men X2'eren har jo ikke VGA indgang, så jeg måtte bruge den medfølgende M1-VGA adapter.

Men her blev mit billede meget dårligt fra min Sony GX3 dvd-optager. Det var nærmest "pixeleret" og lignede noget der kørte i forkert opløsning - eller som når en pc kører med en forkert grafik-driver..

Jeg smuttede så ind i HIFI-klubben hvor jeg havde købt både kabel og dvd'en.
De var meget hjælpsomme og vi satte det hele op derinde og blev enige om at det var fordi Sony'en ikke kørte progressive scan. Vi prøvede med en af deres DVD'er - og det gav et flot billede.

Så jeg lånte en progressiv-scan DVD på arbejde og fik samtidig klippet VGA-stikket af kablet og loddet component (eller phono ?) stik på så begge ender var ens.
Samtidig fik jeg Infocus' M1-Component adapter hjem. Har hørt rosende omtaler af dette setup mange steder.

Men det kørte bare ikke hos mig. Så jeg besluttede at det måtte være den DVD jeg havde lånt hjem og jeg købte så en Argon 2005 hos HIFI Klubben - for så skulle det hele jo spille (ved godt det er en billig DVD, men det skulle jo være en forholdsvis go' model til prisen alligevel).

MEN - jeg får stadig samme resultat - og nu forstår jeg ikke noget. For jeg har jo en progressive scan DVD-afspiller - et godt (i hvert fald dyrt :-) component kabel og en original M1-Component adapter..

Hvad går galt for mig ?? Kan I hjælpe ?

På forhånd tusind tak for hjælpen (og jeres tålmodighed med dette lange indlæg).

Martin 

Til top Vis corona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corona

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

corona skrev:
MEN - jeg får stadig samme resultat - og nu forstår jeg ikke noget. For jeg har jo en progressive scan DVD-afspiller - et godt (i hvert fald dyrt :-) component kabel og en original M1-Component adapter..

Det vigtige er ikke at have progressive scan, men at progressive scan laves rigtigt. Billedet på DVD-pladen er interlace, projektoren arbejder progressivt. Derfor skal billedet konverteres på et tidspunkt - dette kaldes de-interlacing. Hvis afspilleren ikke har progressive scan laver projektoren de-interlacing, hvis afspilleren _har_ progressive scan er det dén der laver de-interlacing - og projektoren får dermed ingen indflydelse på denne del af signalbehandlingen. Problemet er at progressive ikke bare er progressive - billedet skal behandles forskelligt alt efter om billedet er optaget som film (som er progressivt) eller video (som er interlace) fra starten. I Film-mode skal to interlace-billeder sættes sammen til ét, i Video-mode skal hvert interlace-billede konverteres til et progressivt billede ved at fylde de tomme linier ud. Dén pixellering du ser skyldes at de-interlacingen sker forkert, dvs. den arbejder i video-mode når den skulle have arbejdet i film-mode. Problemet med forkert de-interlacing er det samme uanset om de-interlacingen sker i DVD-afspilleren, derfor hjælper det ikke at købe en DVD med progressive scan, hvis den alligevel ikke gør det rigtigt. I nogle kombinationer (f.eks. en KISS DVD med en Infocus X1) kan det gøre billedet _ringere_ at køre progressive scan fra DVD'en - for hvis DVD'en gør det forkert kan projektoren ikke "redde" signalet bagefter.

Dit problem er altså at du har købt en projektor der for at levere en ordentlig billedkvalitet kræver en _god_ progressive scan DVD, og så efterfølgende købt en DVD der har en dårlig progressive scan. Jeg gætter på at dét du så i butikken var en Denon DVD?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Silver Surfer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2004
Sendt: 06 December 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej, det kan også tænkes at de 15 meter er en "uheldig" længde af kabel, du oplever måske et resonansproblem. Prøv at læse her:

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/intercon nects/ComponentVideoCables.php

Det er ret langhåret men good advise, efter min ringe mening.

mvh

Til top Vis Silver Surfer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Silver Surfer

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

corona skrev:

(ved godt det er en billig DVD, men det skulle jo være en forholdsvis go' model til prisen alligevel).

Fordi den er "god til prisen" betyder det jo ikke at den kan hamle op med en der "bare er god"... Ved du hvilken maskine du fik det demonstreret på ??

corona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tusind tak for jeres svar. Det var nyttig læsning. Jeg har fået løst problemet, men det er faktisk lidt flovt.
Jeg smuttede forbi HIFI-klubben med jeres svar klar i lommen, men inden vi kom så langt fik vi talt om hvor vidt signalet var progressivt.

Det viser sig, at på den Argon DVD jeg har købt, kan man ikke ændre signalet til progressivt fra menuen (som jeg troede) men kun fra fjernbetjeningen...
Signalet var altså ikke progressivt..

Mit billede er nu helt genialt - i hvert fald klart det bedste jeg har haft.. (så hvis nogle af de andre projektorer har et bedre billede, så må de dælme være gode :o)
Så nu står turen på dokumentation af hjemmebio'en og lidt på hjemmesiden herom.

Hilsen Martin

Til top Vis corona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corona

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes