| Forfatter |
|
Miguel Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med-entusiaster
Jeg står for at skulle investere i en ny DVD afspiller, og vil gerne have så godt signal som muligt mellem den og min projektor. Min projektor er en ViewSonic PJ250 (ikke verdens fedeste, og det er derfor også begrænset hvor mange penge jeg vil fastlåse til denne) og den giver mulighed for at konvertere fra DVI og DVD Component signal.
Hvilket type signal er DVD Component og hvorledes rangerer det i forhold til DVI?
På forhånd tak for jeres feedback
mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig hørt om "DVD Component", så jeg går ud fra at du bare mener "Component" .
Component er et analogt signal i stil med RGB (men ikke helt det samme), til foreskel fra RGB i et scart understøtter det også progressive signaler.
DVI er derimod digitalt, og er som signal component langt overlegen. Desværre er det ikke altid reflekteret i de aktuelle implementeringer, og det kan ikke udelukkes at nogen afspillere gør det bedre på component end på DVI.
Men genereelt og som signal er DVI klart bedst! __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Miguel Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ingeniøren (og alle andre i dette forum)
Tak for dit hurtige svar. Når jeg nu har fat i en ekspert så har jeg et par ekstra spørgsmål til DVI
Er DVI kabler / stik standard, således at jeg kan forvente at kunne forbinde alle enheder med DVI ind og udgange med det samme kabel, eller findes der forskellig stik?
Kan DVI signalet transporteres over afstande på 10-15 meter uden kvalitetstab?
mvh
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, der findes flere typer af dvi-stik, men dem der bruges i dvd-afspillere og projektorer er så vidt jeg ved altid dvi-d med 24 ben. Det er specielt tl computere, at der bruges andre typer.
Nej, DVI er følsomt over lange kabeltræk, i hvert fald hvis man vil sende opkonverterede signaler som 720p eller 1080i over dem. I så fald er det kun garanteret til 5 meter, men kan vist fungere op til 10 meter med gode kabler - se andre tråde om dette.
- men er der overhovedet dvi-indgang på den projektor, du nævner?
|
| Til top |
|
| |
Miguel Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej der er ikke DVI indgang, men det er muligt at købe et stik der konverterer fra DVI til hvad den nu end er for et proprietært ViewSonic stik der sidder i projektoren.
PT kører jeg bare med helt almindelig antennekabel op fra den "gule" udgang (jeg kender ikke fagudtrykket, men jeg er sikker på i ved hvad jeg mener) på DVD'en og ind i projektoren via et konverteringsstik der fulgte med.
Dette giver en del støj ved statiske billeder, eksempelvis tekster, der bliver noget uldne i kanterne, og da jeg fandt en Denon DVD afspiller med DVI udgang og nu havde en projekter med mulighed for DVI indgang, tænkte jeg at fik en solid opgradering af billedkvaliteten til en overkommelig pris.
mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Viewsonics specielle indgang rent faktisk accepterer digitale billedsignaler over den indgang (som sagt bruges DVI i computerverdenen også til analoge signaler, så du må nærlæse manualen for dette), vil det give en væsenltig forbedring over composite-signalet, vil jeg mene.
Se evt. den anden tråd omkring den billigste Denon-dvd med dvi, som der har været nogle problemer med.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ethvert andet signal end composite (det gule) vil være en forbedring, det er den dårligeste af alle metoder.
Men kig i manualen hvad du har af mulighedder, hvis du ikke kan bruge DVi skulle du kigge på komponent (som sagnens kan klare de 10-15m). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis man som jeg kun har S-video (bruger jeg pt til TV) eller RGB scart?
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|