Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Servo-styring af sub-bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle vidende elektronik / højttaler "nørder"!

I mit 3 vejs system kører jeg med en dobbeltspole (3 ohm og 8 ohm) 13 tommer Infinity-bas (også kaldet Watkins-bas) under 150 hz (50 liter basreflex, 30 hz afstemning) Jeg har serieforbundet de to svingspoler (11 ohm).

Nu var det, at jeg kom til at tænke på servostyring og aktiv deling. Det ville være oplagt, at tappe et sidnal fra 3 ohms spolen, og bruge til aktiv styring af enheden. Nogen der ved hvordan sådan et projekt gribes an? Noget i stil med Philips Motional Feed Back system. Nogen der har links eller andre henvisninger?

På forhånd tak!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hmmm, det er ikke så nemt.

To svingspolere, en får tilført signal og den anden bruges til at måle.

Problemet er at de to svingspolere sidder oven i hinanden, altså i samme magnet-gab. Og derved vil det signal du får ud, være en sammenblanding af to ting. Signalet fra den anden svingspole og signalet fra membranens bevægelse. Og du skal egentlig kun bruge den sidste, og den vil være den mindste i denne sammenhæng.

Jeg har længe gået med planer om at bygge en lille servo-bas, som er lavet på en måske lidt dyr måde.

<>

Man skal bruge to sub-bas enheder pr. system. Man placere enhederne i en isobaric konfiguration.

Den inderst enhed får tilført signalet og den yderst bruges til at måle membranbevægelser.

Jeg havde tænkt mig at bruge XLS 10” som inderst og XLS 12” som yderst. På den måde vil målesignalet blive lineært. Og det er kun 10” som bestemmer størrelsen af kabinettet.

Denne ide er ikke min egen, men en der så dagens lys i Infinity’s kæmpe system for ca. 30 år siden.

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar. Jeg kan godt se det problematiske i mit projekt, når du ridser det op. Indtil fornylig brugte jeg basserne på samme måde som Infinity: Satte 3ohm´s spolen ind, hvor impedanspuklen er (lukket 40 liters kab.) Det arrangement har dog den ulempe, at mine rørtrin ikke lyder så godt, pga impedansen. Jeg lånte en Classic 6.6, og den styrede basserne meget bedre, selv om den også fik "åndenød" ved høje lydtryk.

Jeg vil gerne være med på / høre mere om dit projekt. Det vil vel også give et rimeligt konmpakt kabinet, når 10"eren får den extra masse fra 12"eren, at arbejde med?

Jeg var ved at "grave lidt" i gamle High Fidelityer, og fandt en artikel om, hvordan man monterer et piezo-element i centrum af bassen, og bruger dette signal til at styre enheden. Det ser også interessant ud.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det bedste er nok at benytte et accelerometer påmonteret enheden. Det giver en præcis måling af enhedens bevægelser. Men at få det hele til at virke i praksis med reguleringskredsløbet en anden sag. Det er svært, og resultatet står måske ikke helt mål med indsatsen. Min erfaring siger mig at masser af effekt er den bedste/nemmeste vej til god bas.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet en del med servostyret subwoofer. Et af mine første projekter var med en infrarød positions måler. Men det var ikke nogen god løsning, da den var følsom overfor støj. Og så også lige den detalje, at lineær position giver ikke lineær frekvensgang.

<>Lineær acceleration giver ret frekvensgang!!
Meennn alt sammen er ikke besværet værd. En subwoofer opfører sig rimelig præcis ud fra forud defineret matematiske beregninger. Så det nemmeste måde er at gøre  som Sven P skriver.
En god enhed, masser af effekt og et aktivt kredsløb, som kompenserer for manglende dyb-bas.

Mere avanceret behøves det ikke at være.
Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Jeg har arbejdet en del med servostyret subwoofer. Et af mine første projekter var med en infrarød positions måler. Men det var ikke nogen god løsning, da den var følsom overfor støj. Og så også lige den detalje, at lineær position giver ikke lineær frekvensgang.

<>Lineær acceleration giver ret frekvensgang!!
Meennn alt sammen er ikke besværet værd. En subwoofer opfører sig rimelig præcis ud fra forud defineret matematiske beregninger. Så det nemmeste måde er at gøre  som Sven P skriver.
En god enhed, masser af effekt og et aktivt kredsløb, som kompenserer for manglende dyb-bas.

Mere avanceret behøves det ikke at være.

hvilket klarsyn!  Bravo ! 

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes