Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 12:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bedste forbindelse mellem DVD/TV/Surr.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 December 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

nu har jeg fået bestilt min Primare SPA20 (bemærk ikke SPA21)

http://www.primaresystems.com/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE =1093&PARENT=1055

og jeg har min eksisterende DVD-afspiller NAD T-532

http://www.nadelectronics.com/dvd_players/T532_framset.htm

Mit TV er et Tandberg med 2 scart-stik på bagsiden, og et sæt video/audio-phono på forsiden. Edit: Det er et 32" 16:9, men jeg kan ikke finde et model-nummer nogen steder. Det er ca. 3 år gammelt, købt i Fredgaard (hvis det gir ekstra info ).

Nu er jeg helt ny i dette surround-univers, så hvis jeg stiller indlysende spørgsmål, må I bære over med mig.

Hvordan forbinder jeg bedst disse komponenter?

TV/DVD: Mellem TV og DVD er det oplagte vel scart? I øjeblikket har jeg brugt S-video udgangen på DVD, gennem et 10m(!) s-video-kabel ind i et løst scart-stik, som sat i eet af stikkene på TV'et. Jeg havde en forståelse af, at s-video havde en højere opløsning end de øvrige forbindelser, men har siden læst noget om at s-video kun er beregnet til kopiering, og slet ikke bør fragtes 10m i et kabel?

DVD/Surround: Her synes jeg at have hørt noget om, at koaxial digital kabel er at forestrække, selvom der osse findes en optisk digital udgang?

Såfremt anbefalingen går på scart->scart & koaxial digital, har jeg kigget på XS-serien fra Tech-Link (3m scart, 1m koax). Vil man ryste på hovedet af dette valg? ( http://av-connection.com/Functions/ProductView.asp?GroupID=1 &ClassID=1)

Jeg vil jo gerne bestille kabler så de er der nogenlunde samtidig med forstærkeren, så derfor vil jeg være rigtigt meget taknemmelig for input.

på forhånd tak for hjælpen, og rigtigt godt nytår til alle!

Lux550

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

TV/DVD: Scart med RGB, s-video er aldrig (kopiering eller ej) at foretrække hvis man har mulighed for scart med RGB!

DVD/Surround: Koax digital (som du selv skriver), skulle være marginalt bedre end optisk.

Jeg ville ikke ryste på hovedet af de kabler, de har ry for at være ganske fornuftige .

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

TV/DVD: Scart med RGB, s-video er aldrig (kopiering eller ej) at foretrække hvis man har mulighed for scart med RGB!

undskyld - men hvad betyder "scart med RGB"? Som jeg ser det, er scart-kablet fast monteret i begge ender? Mener du at jeg bare skal sætte et scart-kabel mellem DVD og TV, og så benytter den selv internt RGB-signalet?

Iøvrigt tak for hurtigt svar

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Scart kan fungere enten ved et RGB signal eller et s-video signal. Ikke alle stik understøtter begge muligheder, og i DVD skal typisk indstilles til at bruge enten den ene eller den anden.

'Bare' at sætte to scart stik i er ikke altid nok .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes