Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: TV vs. Projekter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej derude...
Jeg har tænkt på at købe enten et tv eller projekter, men kan ikke blive enig med mig selv... Så spørger lige jer andre...
Da jeg kun er 18 bor jeg stadig hjemme, så har ikke noget rummet direkte dedikeret til bio. Så tv'et eller projekteren skal gøre funktion til alt, da det er det eneste aparat som kan vise billeder på mit værelse og begge dele fylder for meget.... Synes jeg!
Jeg sidder ca. 3 meter væk fra skærmen/lærrede og hvis det bliver en projekter skal projekteren sidde ca. 1 meter over mig.
Prisen for enten tv eller projekter og lærred skal ca. ligge på en 15k.

Mvh...... ps. tv'et skal være et fladscreen.. Har surr. så lyd er lige meget.. Ikke meget lyd de 2 andre ting gir...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej M&M

Jeg er vistnok en af de få på dette forum, der bruger en projektor som TV.

Det har jeg gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 eller 2,5 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. F.eks. er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video. 

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK. Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille TV.

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget.

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til.

En selector kan vel også gøre det hvis han har TDC kabel, jeg synes det signal der kommer ud fra den er ganske hæderligt - i hvert fald på mit TV (ved godt det ikke er en projektor, men dog stadig 43")

P.S. hvis det var mig der skulle vælge tror jeg at jeg ville jeg sondre sådan : hvis jeg så mange TV-programmer = alm. TV. Hvis jeg ikke gjorde det, men så flest film når jeg endeligt så noget = projektor.
Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle også overveje hvad jeg skulle spendere min godt 12000 kroner på.. En projektor eller et Tv. Jeg runder snart de 18 år og bor hjemme, så har heller ikke et decideret biorum eller noget.

Hvis jeg skulle købe projektor ville den hænge 3 meter fra læredet. Jeg har dog valgt at spendere pengene på et tv fordi:

• Jeg gider ikke mørklægge mit rum, hver gang jeg skal se tv. (ser tv rimelig tit)
  • Billedet er bedre på et tv. (Både via. tuneren og dvd) 
  • Tv'et larmer ikke.
  • 32 tommer widescreen giver også en mild Bio følelse i et mindre værelse.
  • Et godt tv, er jo også rart at have når man flytter til et større hjem.
  • Mister ikke billede-kvalitet med tiden, som en projektor pære jo gør.

Jeg er sikker på at jeg vil købe et tv, og den model jeg er mest varm på lige nu, er det roste Philips 9509, der koster omkring 11000 kr inklusiv originalt bord.

Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Okay... Tror jeg vil overveje et tv! Hvis man nu havde 10-15k hvilket tv skulle det så være? Det skal være et flatscreen og i en pæn størrelse, helst over 32"...

Mvh.....

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:

Jeg gider ikke mørklægge mit rum, hver gang jeg skal se tv. (ser tv rimelig tit) På min Panasonic PT-AE700 har jeg lavet en indstilling der giver et godt (ikke optimalt) billede med lys i lokalet. Direkte sollys dræber billedet fuldstændigt, men det gør det jo også på normale TV.

Billedet er bedre på et tv. (Både via. tuneren og dvd) Hvis man eksempelvis lavet 42" (som mange plasma/LCD) er billedet i mine øjne lige så godt som på plasma/LCD.

Tv'et larmer ikke. Larmen fra eks. Panasonic PT-AE700 til 13.500,- (husk et par tusinde til lærred) er meget lille = 26 db

32 tommer widescreen giver også en mild Bio følelse i et mindre værelse. Har selv haft 32" dog ikke i en lille rum (4 meter fra skærm), men der var absolut ingen bio-fornemmelse. 

Et godt tv, er jo også rart at have når man flytter til et større hjem. Enig, men det er en PJ også. 

Mister ikke billede-kvalitet med tiden, som en projektor pære jo gør. I en Panasonic PT-AE700 holder pæren op til 5000 timer og det er da en del år for de fleste.

Jeg tillader mig at være uenig, tag det ikke ilde op, men det er min ærlige mening...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Uddyber lidt i forhold til L.Becker's kommetar:

• Jep du kan sikkert få et okay billede i et lyst rum, men billedet er stadig bedre på tv'et.
  • Nu er det ikke et 42" Lcd/plasma jeg refere til, men i stedet et 32" Widescreen tv i 10.000 kroners klassen. Eksempelvis et Philips 9509, som jeg selv har kig på, som er et af markedets bedste tv, og har det bedste billede i denne klasse. 

• 26db kan stadig udemærket høres. Og især i et mindre rum.

• Jeg vil stadig vove at påstå at, at man kan opnå biofølelse ved et 32" tv, i mindre rum, hvis man har god lyd samtidig.

• Et tv er for mig et vigtigt redskab i et hjem, og et redskab der skal være nemt at komme til. Dette er for mig vigtigere end en projektor. Et hjem uden tv, er ikke optimalt, men et hjem uden Pj, er der jo masser af.

• Kan godt være det tager en del år for pæren går, men den taber da stadig lysstyrke med tiden.
  • Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

L.B.
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
    Lokalitet: Sjælland
    Sendt: 17 Januar 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:

Uddyber lidt i forhold til L.Becker's kommetar: 

Absolut fair argumenter. Jeg synes bare, at det er fedt at have projektor og synes alle brude have en (det får jeg nok ikke skrevet ind i grundloven, men jeg vil gøre et forsøg).

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ebsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeps! Synes også helt sikkert at en projektor er en fed ting, men med mit behov og med angående hvad jeg synes er vigtigs, synes jeg at et tv er bedre end en projektor for mig.

Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

Webmonkey
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
    Lokalitet: København
    Sendt: 17 Januar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

billedet på min Barco er bedre end fra noget TV jeg nogensinde har set. Intet TV jeg har set har den dybde og detaljering min Barco præsterer.

Den er også meget støjsvag.

Jeg har 92" i et 16M² lokale....

TV mister faktisk noget lys med tiden, når fosforet bliver slidt..

M&M!
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hvor meget har du så givet for din Barco Graphics 808 og dit lærred? Hvilket signal har du så?
    Tror bare desværre at jeg vil holde mig til et tv. For min projekter skal sidde ca. 1 meter over mig. Så kan selv 20db lame..
    Synes også man kan få nogle lækre flatscreen med et ligeså pænt billed til en rimelig penge... Synes ikke det ser så pænt ud med en projekter midt i det hele! Også en del som spiller ind hos mig, når jeg ikke har et rum kun dedikeret til bio.

Mvh.......

tbbv
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
    Lokalitet: Stor-København
    Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Z2 projektor.

Jeg har derudover købt et 15" phillips tv på et loppemarked til at se nyheder, sporten sitcoms osv. på.

Jeg syntes ikke at LCD/PLasma under 30.000 - 40.000 giver et godt billede.

For mig er der ikke noget der stikke bio (sport) oplevelsen med en projektor!!

Mvh

Til top Vis tbbv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tbbv Besøg tbbv's Websted

-jan-
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
    Lokalitet: Jylland
    Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

M&M! skrev:
    Hej derude...
    Jeg har tænkt på at købe enten et tv eller projekter, men kan ikke blive enig med mig selv... Så spørger lige jer andre...
    Da jeg kun er 18 bor jeg stadig hjemme, så har ikke noget rummet direkte dedikeret til bio. Så tv'et eller projekteren skal gøre funktion til alt, da det er det eneste aparat som kan vise billeder på mit værelse og begge dele fylder for meget.... Synes jeg!
    Jeg sidder ca. 3 meter væk fra skærmen/lærrede og hvis det bliver en projekter skal projekteren sidde ca. 1 meter over mig.

Mvh...... ps. tv'et skal være et fladscreen.. Har surr. så lyd er lige meget.. Ikke meget lyd de 2 andre ting gir...

du kunne også købe et bagprojektionsTV. Jeg har det nye Thomson 61", og billedet er suverænt flot!!. En model der er 4-5 år gammel kan findes billigt. Jeg har lige solgt mit gamle 52" Thomson for Kr. 3500,-  kan sikkert findes i den blå til samme pris. Det er et kig værd!. 

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

M&M!
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Synes bare et bagprojektions tv fylder meget. Du må tænke på jeg bor hjemme.
    Der er ca. 3 meter fra væggen til se-position og en bagprojektions TV kan nemt være over en meter i dybden.. Ellers ville det ha været en billig udvej!

Mvh.........

MagnusHolm
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
    Lokalitet: Fyn Øst
    Sendt: 18 Januar 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

du kan da altid fp plads til dit gamle tv et eller andet sted i rummet ?
    Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Agent Cooper
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 18 Januar 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hej M&M.

Du skal gøre op med dig selv hvor meget du hungrer efter en total biografoplevelse derhjemme (dvs. stor lyd og stort billede). I mit eget tilfælde kan jeg kun opnå denne oplevelse via projektor, da billedet ellers ikke vil 'indfange' mig på samme måde. Vi har også et 32" 16:9 tv men det kan slet ikke sammenlignes med et 96" eller lign.

Vi ser næsten aldrig tv via projektor - billedkvaliteten er alt, alt for ringe. I USA gør mange det via pj, men de har også flere landsdækkende digitale kanaler der sender i ægte High Definition, så det er en helt anden boldgade end herhjemme. Derfor vil jeg fraråde dig at købe en projektor hvis ikke også du invisterer i et (mindre) tv ved siden af som tbbv også er inde på.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

chrliv
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
    Sendt: 18 Januar 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hvad sker der med ovenstående indlæg ?  Hackere igen ?

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

M&M!
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det ser sygt ud... Synes ikke det er plads til måde en projekter og tv, det kommer til at se klosset ud.
    Tror jeg køber et 42 flatscreen!.. Det må da gi en smule bio fornemmelse. Ved godt det ikke kan sammenlignes med 92" Men tror bare det kommer til at se stort ud når man sidder lidt under 3 meter væk. Hehe.. Flot formulering!.
    Når jeg engang får bestemt mig for hvilket tv jeg vil ha skal jeg nok sende piX.

Mvh.......

Guardian
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2004
    Lokalitet: København
    Sendt: 18 Januar 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

M&M! skrev:
    Hej derude...

Personligt synes jeg at en projektor kun skal bruges til film og særlige lejligheder. Såfremt man ser "big screen" hver dag, ja så bliver det vil hverdag ikke sandt? og så tror jeg at man mister "big screen" fornemmelsen. Det er en ganske særlig fornøjelse at se film i sin hjemmebio og man hvergang fryder sig over det store billede. Omend Jes Dorf er spændende at høre på i nyderne fx så bliver da altså ikke mere interessant hvis han vises i 100" ! Dette er blot min mening. Det skal siges at jeg selv initielt så TV udsendelser på min CRT PJ (når det ellers var mørkt!), men grundet hvad jeg lige har skrevet + det faktum, at TV udsendelser ikke ser ligefrem fantastiske ud, rent kvalitetsmæssigt, ja så har jeg stoppet det.

Jeg så et 28" noname tv til 1500 kroner et eller andet sted..? med andre ord, det koster ikke alverden at have et "se nyhederne" tv stående - og så gemme "big screen" til din favorit film

Alternativt kan du vel lave et 50" billede med PJ som en mellemvej.

/claus
    Min bio
    Til top Vis Guardian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guardian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes