Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 13:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: God billig surround forstærker (evt DIY) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
the_knudman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg søger en god men samtidig billig surround forstærker til min lille hjemmebiograf. Jeg har endnu ikke alle delene, men kan godt lide at være på forkant med hvad jeg skal have, og nå at sætte penge af til det.

Jeg har læst lidt om at man også kan lave sin egen forstærker. Er der nogle gode DIY kits derude til surround forstærkere, og er der penge og spare?

Jeg har to gode fronthøjtalere (JBL LX 500), og regner med at invistere i en center(VP5-C) og baghøjtalere (F1) samt sub (S8 eller S10) fra frequence.dk.

Rummet er ca. 18-20 m2 og aflangt (ca 3,15 * 5,75), og lærredet sidder i midten på en af de lange vægge. Sanyos PLV Z2 sidder modsat.

Hvad vil være et godt valg? Prisen er naturligvis afgørende, da jeg stadig er på SU....

Mvh Christian

Til top Vis the_knudman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_knudman

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

man kan godt finde byggesæt til forstærkere, men jeg må indrømme at jeg ikke har set noget til surroundforstærkere!

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart vælge en brugt sur. forstærker...

Men skriv lige hvor mange penge du vil bruge..

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

the_knudman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg må desværre indrømme at jeg ikke helt er afklaret med hvor meget jeg vil bruge. Men pris og kvalitet hænger sammen. Det gør det altid lidt sværere.

Kan man godt få noget godt ved at købe brugt surround forstærker? Og i så fald hvad skal man gå efter? Jeg regner med at bruge 3-4.000 på en forstærker, som for mig er mange penge. Jeg har set at Hifiklubben har nogle DVD-surround recievere til en forholdvis overkommelig pris. (3-4.000). Den skal naturligvis have min 5.1 og understøtte på Dolby Digital og DTS (andre gode ting der er rart at have understøttet?)

Er der nogen fordel i at købe en Surround DVD reciever og dermed spare indkøbet af en DVD afspiller i god kvalitet også? Det vil jo gøre det lidt lettere.

Hvor mange Watt skal man op på pr kanal for at det er "nok". Og jeg ved godt at mere er altid godt. Men det skal kun spille ca 20m2 op, så der er ikke brug for et biografanlæg af større proportioner.

Mvh the_knudman

Til top Vis the_knudman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_knudman

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på dette indlæg....

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19895&P N=1

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

hvis du ikke har noget imod at det er lidt "stort" så skal du ikke gå efter en Surround DVD reciever, jeg synes du får mere lyd for dine penge med en forstærker og en DVD afspiller....
Til top Vis denon avr-1804's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denon avr-1804

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Mht. til DIY vil jeg sige der er penge at spare. Men der findes bare ikke ret meget godt i den helt billige ende. Surround forstærkere som diy kit findes der dog ikke ret mange af. Det skyldes bl.a. at decoding af dolby digital kræver noget licens. En løsning kan være at benyttet HT PC med 5.1 (eller mere) lydkort eller dvd afspiller med indbygget 5.1 decoder.

Jeg tror det vil være en bedre løsning for dig at supplere en surrounds reciever med en stereo effekt forstærker til at sørge for at front højtalerne ikke kommer til at mangler strøm fra surround forstærkeren. Den forbedring til nok være ved alm. stereo. Er (stereo) musik ikke nær så vigtigt som film, bør du nok heller købe en samlet løsning. Jeg tror det vil være en god ide at kigge på de lidt ældre kæmper som stadig understøtter både DTS og dolby digital og sammenligne dem med hvad du kan få at nyt til samme pris.

Du bør dog kun vælge DIY, hvis du har en lille smule kendskab til elektronik og har lyst til at bygge. Du skal nok heller ikke begynde at regne på time lønnen i forhold til en besparelse. 

Du kunne også købe en brugt diy effekt forstærker, men du skal nok stadig regne med at det vil koste en 3k kr. meget sjældent under 2k kr.

Du kan ikke altid regne med watt tallene, på surround recievere. Huske på at lydtryk i ligeså højgrad handler om følsomheden på dine højtalere. Har desværre ikke nogen tommelfinger regler.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

fandt selv en Marantz SR4200 (som har pre-out) til 1100 og synes selv det var et røverkøb. Med Pre-out kan du selv koble ekstra effektforstærkere på, så bruger du "kun" marantzen som Forforstærker (dvs indgangsvælger, Dekoder og volumestyring)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes