Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man bliver jo aldrig helt tilfreds, og nu har jeg endnu engang fået lavet en ny USB DAC... Det må efterhånden blive til den tredje version, selvom der godtnok har være nogle forskellige udgaver af de forrige, så er det den tredje version, hvor jeg er startet fra bunden af. Denne gang har jeg forsøgt mig med den bedste DAC kreds, med usb interface der findes i Burr Browns sortiment, og sikkert også den bedste USB DAC kreds i verden (PCM2702)
Indtil viddere er der lige her et par billeder af svinet 
Vil ikke rigtig komme ind på lyden endnu, da det kun er et kvarter siden den blev færdig og da den er pt. er udstyret med Black Gate kondensatorer, så kan de tage op imod 200 timer at spille den ordentlig til... men det lyder lovende indtil viddere, og bare de første 10min. nu her har den forbedret sig helt vildt, men jeg venter aligevel lidt endnu 
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Du skal ihvertfald have lidt credit for at være ihærdig ;)
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser virkelig fint ud! Hvis lyder er derefter og er bedre end din 2.
udgave, vil du så ikke lave en "indkøbsselddel" til kortet, da jeg
leder efter noget lydkort til min bærbare :)
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej micma18
Spændende projekt du har gang i! Går selv med DAC DIY-tanker, dog ikke med USB input, men standard AES/EBU-S/PDIF-TOSLink.
Hvor får du lavet printene og til hvilken pris? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
>> MGPProjects Indtil viddere har jeg selv lavet printene... (og det er ikke helt let), men det er alt for dyrt at skulle ud i byen og ha lavet prototype print!
Men hvis du leder efter en god DAC, så har de vist printudlægget til Lars's DAC liggende ved flere printmagere, og de er vist istand til at lave det til en rimelig pris... kan pt. ikke lige huske hvem, men det er der nok andre der kan?
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
>> MGPProjects Indtil viddere har jeg selv
lavet printene... (og det er ikke helt let), men det er alt for dyrt at
skulle ud i byen og ha lavet prototype print!
|
|
|
Så vidt jeg husker fra elektronik i skolen, er det da ikke så svært
igen. Man skal bare tegne banerne med sådan en speciel tus på
kobbersiden af pladen, og så smide den ned i en brændoilde (stavehat
tak!) og svovlsyre blanding indtil kobberet er ætset væk.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du PCM2702 er den bedste type fra TI??? Hvad med den nyere PCM2902?? Er den ikke bedre, eller er den et skridt tilbage??
Ellers fedt projekt!! Går selv med en ide om at lave et USB-lydkort til min bærbare...
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
micma18 skrev:
>> MGPProjects Indtil viddere har jeg selv lavet printene... (og det er ikke helt let), men det er alt for dyrt at skulle ud i byen og ha lavet prototype print!
|
|
|
Så vidt jeg husker fra elektronik i skolen, er det da ikke så svært igen. Man skal bare tegne banerne med sådan en speciel tus på kobbersiden af pladen, og så smide den ned i en brændoilde (stavehat tak!) og svovlsyre blanding indtil kobberet er ætset væk.
|
|
|
Du skal ha en meget meget sikker hånd hvis du skal tegne banerne til SMD kredsene... Vi snakker 0,3mm! Enten, så få dem lavet ude i byen, eller forsøg dig med photo print. Men photo print kræver nok også lidt erfaring, med god timeing osv. 
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Mener du PCM2702 er den bedste type fra TI??? Hvad med den nyere PCM2902?? Er den ikke bedre, eller er den et skridt tilbage??
Ellers fedt projekt!! Går selv med en ide om at lave et USB-lydkort til min bærbare...
|
|
|
Forskellen på 2702'eren og 2902'eren, er at 2702 udelukkende er en DAC, hvor 2902 er et komplet codec, med både indgange og udgange, og såvidt jeg husker endda også digitale indgange og udgange.
Men set på spec'sene så er 2702 klart overlegen. - 2702: Dynamic range = 100dB (hvordan de så end kan opnå det med kun 16bit???) SNR = 105dB. THD+N = 0,002%
- 2902: Dynamic range = 93dB. SNR = 96dB. THD+N = 0,005%
Jeg har engang lavet en testopstilling med en PCM2906, men det er kun et test print uden ordentlig strømforsyning og afkobling eller noget somhelst, så jeg kan kun sige at den virker. Og det er meget smart med alle de features den har, men lydkvaliteten skal jeg ikke gøre mig klog på! 
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da helt op Micma, du er jo slet ikke til at stoppe igen  - Virkelig spændende arbejde! __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
Så vidt jeg husker fra elektronik i skolen, er det da ikke så svært igen. Man skal bare tegne banerne med sådan en speciel tus på kobbersiden af pladen, og så smide den ned i en brændoilde (stavehat tak!) og svovlsyre blanding indtil kobberet er ætset væk.
|
|
|
Tror du tænker på en "dalo"-pen. Jeps, det var tider, men som micma skriver, er det svært med SMD'erne. Tror jeg får lavet nogle 2-lagsprint m/gennemplateringer ude i byen, evt. hos http://www.custompcb.com, virker rimeligt billigt.
Nu vi alligevel snakker DAC - er der nogen af jer, der ved hvor eller hvordan man anskaffer sig en Pacific Microsonics PMD-100 HDCD kreds? __________________ Mvh. MGP
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki... PCM2702 har altså bedste spec, men ingen indgange... Hhmm dem skal jeg heller ikke bruge. Så jeg tror jeg går videre med 2702'eren.
Hvad angår print, så kig lige hos www.olimex.com
Her får man ægte dobbelsidet gennempleteret print, til 33 USD for 100x160mm. Alt incl... (ikke noget med 2000 kr i opstartsgebyr). Til den pris kan det sgu ikke betale sig selv at fuske... Man kan knap nok købe materialerne til den pris. Og kvaliteten ved hjemmeætsede print er trods alt langt fra den rigtige vare!
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Oki... PCM2702 har altså bedste spec, men ingen indgange... Hhmm dem skal jeg heller ikke bruge. Så jeg tror jeg går videre med 2702'eren.
Her får man ægte dobbelsidet gennempleteret print, til 33 USD for 100x160mm. Alt incl... (ikke noget med 2000 kr i opstartsgebyr). Til den pris kan det sgu ikke betale sig selv at fuske... Man kan knap nok købe materialerne til den pris. Og kvaliteten ved hjemmeætsede print er trods alt langt fra den rigtige vare!
|
|
|
Det er bare så åndsvagt ved Olimex at man skal bestille via fax... det er ikke nok bare at maile til dem og hvem fanden ejer en fax nu om dage???
|
Til top |
|
|
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
er en USB bedre end en coax fra en computer???
|
Til top |
|
|
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
|
|
Takker, Hurtig - det link til olimex.com har jeg faktisk ledt længe efter  __________________ Mvh. MGP
|
Til top |
|
|