Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: God projektor til fornuftige penge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hey!

Jeg har brændt mig lidt varm på at få mig en projektor igen i god kvalitet, og så købe et ordentlig lærred, fremfor det rullegardin jeg plejede at bruge.

Men problemet er at jeg som studerende, der sikkert snart skal flytte hjemmefra, ikke er interesseret i at bruge ~13k alene på en projektor, men vil gerne se om jeg kan finde noget til en ~5k. I og med vi siger 5k så må det vel også være i brugtafdelingen, men det er skam også fint nok.

Hvilke projektorer skal jeg være på udkig efter og hvordan finder jeg du af om de er gode?

Jeg kan gætte man til at jo højere kontrast, des bedre og jo højere anti lumens, des bedre, samt opløsning og lydniveau, men hvad mere skal man lægge mærke til?

På forhånd tak.

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Dette emne har været oppe at vende mange gange efterhånden. Jeg har sakset nedenstående fra et tidligere indlæg:

Jeg synes du bør overveje at købe en ny istedet for. Problemet med brugte projektorer er, at folk generelt vil have alt for meget for dem - ofte mere end en tilsvarende ny koster. Udviklingen indenfor projektorer, går endnu hurtigere end udviklingen indenfor computere!

En 6 år gammel projektor, der f. eks. har kostet 60.000 Kroner fra ny, er nul Kroner værd idag, og overgås af selv de billigste nye projektorer. Hvis du køber brugt, kan du også risikere, at pæren er slidt, og derfor springer ret hurtigt efter du har fået den. Hvis det sker, så betyder det en udgift på omkring 2000 - 3000 Kroner eller mere.

I Tyskland har jeg fundet følgende billige projektorer, som begge er velegnede til hjemmebio:

Infocus X1: Kr. 5.684,-  (Sådan en har jeg selv)
Sanyo PLV-Z1: Kr. 6.330,-

Ovennævnte projektorer er sprit-nye med garanti. Og med en splinterny pære, som der også er garanti på.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ja, okay, nu snakker vi jo straks fornuftige penge kan jeg se :) Jeg havde ikke set på priserne i Tyskland. Udelukkende på dem i Danmark, men de der 5-6k vil jeg gerne give, tror jeg.

Men er de 1100 Ansi Lumens ikke lige i underkanten, som den X1 vistnok har, eller er du rigelig tilfreds med din?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Ja, okay, nu snakker vi jo straks fornuftige penge kan jeg se :) Jeg havde ikke set på priserne i Tyskland. Udelukkende på dem i Danmark, men de der 5-6k vil jeg gerne give, tror jeg.

Men er de 1100 Ansi Lumens ikke lige i underkanten, som den X1 vistnok har, eller er du rigelig tilfreds med din?

Til præsentationer, hvor man ikke mørklægger lokalet helt er det selvfølgeligt en fordel med høj lysstyrke. Til hjemmebio er sortniveau og kontrast vigtigst.

Faktisk yder den slet ikke 1100 lumens når den er kalibreret til film. Som de fleste andre projektorer til hjemmebio er den væsentligt under 1000 lumens, og det er helt fint.

Ja, jeg er super tilfreds med min. Det er helt sikkert det stykke forbruger-elektronik der har givet mig mest "value for money". Den er hardwaremæssigt helt identisk med Infocus SP-4800, som stadig bliver solgt til 15.000 Kroner visse steder i DK.

Eneste hage ved denne projektor er at farvehjulet kun kører 2*speed. Hvis man er disponeret for at se den såkaldte regnbue effekt, så vil man se dem med denne projektor. Selv ser jeg dem ikke, og af ca 30 personer der har set film hos mig, er der kun 1 der har været generet.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg kommer fra en gammel Infocus LP735 og der har jeg aldrig set "regnbue"-effekt.

Jeg har nu søgt en masse her på Hifi4all, og som så mange andre, faldt jeg også over X2, som specifikationsmæssigt ser bedre ud end X1, men er få kroner mere værd? Den har jo noget højere ansi lumens.

Ang lærred, er et Kingpin 180 x 180 (79") (4:3) ikke godt nok, selvom jeg vil køre DVD-film på den (16:9), eller skal jeg så vælge et 16:9 lærred?

Jeg synes det er fedt med motordrevet lærred og Kingpin er  jo rimelig billige. Overnævnte lærred koster kun 3200kr.

På forhånd tak.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Til hjemmebio er X1 den bedste. X2 har ikke Faroudja videoprocessing, og det hvide segment på farvehjulet kan ikke slås fra. X2 er en dataprojektor beregnet til præsentationer.

Se iøvrigt denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13927&K W

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg sq næsten jeg hopper på en X1´er når tiden kommer til jeg skal købe den. Bliver nok omkring uge 25 eller noget. Der får jeg nemlig nyt værelse.

Hvilket lærred bruger du til din? Har du erfaringer med Kingpin?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har malet en plade lys grå, og hængt den op på væggen. Det virker fint, og den har kun kostet nogle få hundrede Kroner. Jeg foretrækker billedet fra min egen hjemmelavede plade fremfor de (billige) hvide lærreder jeg har prøvet med.

Nedenunder er et screenshot af min hjemmelavede plade. Projektoren der er brugt, er selvfølgeligt min X1´er.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Ang lærred, er et Kingpin 180 x 180 (79") (4:3) ikke godt nok, selvom jeg vil køre DVD-film på den (16:9), eller skal jeg så vælge et 16:9 lærred?

Jeg synes det er fedt med motordrevet lærred og Kingpin er  jo rimelig billige. Overnævnte lærred koster kun 3200kr.

På forhånd tak.

Hej igen

Jo, jeg vil absolut anbefale et 4:3 lærred. I modsat fald vil noget af billedet rage udenfor lærredet hvis du viser 4:3 materiale. Ja, det er fedt med et motordrevet lærred. Mon ikke også det er sundere for dugen at blive kørt ud af en motor, fremfor at blive trukket i med håndkraft? Det kunne man da godt forestille sig.

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil råde dig til at købe et 16:9 lærred, såfremt du primært vil se film...jeg havde slv et 4:3 tidligere, og jeg er ikke tvivl om hvad der bedst...men nu bruger jeg også kun mit til film...

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Og vælg et lærred med sorte kanter det giver bedre oplevelse af billedet.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for jeres svar :) Tror jeg finder et sted hvor jeg kan se X1 i action og så tager jeg stilling til om det er den jeg vil have, selvom jeg ikke er i tvivl om at dens kvalitet er rigeligt til mit behov.

Anbefaler i hvidt lærred, gråt eller hvad? Ligemeget hvad vil jeg nok have sorte kanter rundt om billedet på lærredet, da det ser skide fedt ud.

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Okay, tak for jeres svar :) Tror jeg finder et sted hvor jeg kan se X1 i action og så tager jeg stilling til om det er den jeg vil have, selvom jeg ikke er i tvivl om at dens kvalitet er rigeligt til mit behov.

Anbefaler i hvidt lærred, gråt eller hvad? Ligemeget hvad vil jeg nok have sorte kanter rundt om billedet på lærredet, da det ser skide fedt ud.

Det er svært vedr. hvidt eller sort. Jeg synes ikke det var bedre til min PJ, men synes ud fra de billeder jeg har set, og de meldinger folk kommer med at gråt er at foretrække i en stor del af tilfældene (det kræver dog at ens bio rum kan mørklægges, men det bedste for dig ville nok være at få en demo af det også (hvis det er muligt)..

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar :)

Perejvind: Hvor ser du Infocus X1 til kun 5600kr? Jeg kan finde den hos mediamarkt, men de sender ikke til Danmark :(

Nightcrawler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Den nye Benq 5120 fås til godt 6300 incl. porto i tyskland.

Jeg gætter på at den er en del bedre end X1.

Heine

Til top Vis Nightcrawler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightcrawler

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Tak for jeres svar :)

Perejvind: Hvor ser du Infocus X1 til kun 5600kr? Jeg kan finde den hos mediamarkt, men de sender ikke til Danmark :(

Jeg kan ikke længere huske hos hvilken forhandler jeg så prisen, men der var flere steder der havde den til den pris. Du kan altid finde de billigste priser på www.guenstiger.de

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige checket priserne i Tyskland, og jeg kunne også kun finde en enkelt forhandler der havde den, og desværre ikke længere til den lave pris. Sidst jeg checkede var der ellers en del der solgte dem, men det var jo selvfølgeligt nok restlageret de skulle af med.

Jeg har aldrig set Benq 5120 i drift, men Benq har da ry for at lave gode produkter. Der er jo også den fordel at det er en 16:9 projektor. Det passer jo  bedre, hvis du vil have et 16:9 lærred.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Okay, ellers har jeg en tyskerven, jeg boede hos for nogle år siden, og han kommer på besøg her til maj. Så kunne jeg bare få ham til at tage projektoren med.

Men tjekker lige den Benq 5120 ud, den har i hvert fald et dejligt lydniveau, ser det ud til ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes