Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 07:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: hdmi / dvi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hans123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1050
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Findes der video kort  med både hdmi og dvi ud

Eller måske kun hdmi.

Her tænker jeg på brug til projektor fra HTPC

Mvh Hans

 

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

hdmi og dvi er kompatible med hinanden.. dvs hvis din projektor har hdmi ind, så kan du sagtens bruge en htpc med dvi ud, du skal bare have en adapter fra dvi til hdmi.

 

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
hans123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1050
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ned at de er næsten ens - det er bare det med lange kabeltræk   der duer dvi ikke     så det skal være med hdmi.

Min plan er også dvi til plasma  og hdmi til projektor.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at standarden for DVI er 5 m men man kan altså godt trække længere kabler. Jeg kører med 10 m uden problemer. Det er bare et spørgsmål om kablets kvalitet.

__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
Graa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Nu kan det godt være jeg spørger dumt...

Men er HDMI ikke bare DVI med Digital lyd-overførsel inkluderet???

Bliver det også bedre til længere kabeltræk????

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa
 
Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Graa skrev:
...er HDMI ikke bare DVI med Digital lyd-overførsel inkluderet???

Nej ikke helt - der er faktisk en væsentlig forskel:

DVI is an 8 bit RGB signal, while HDMI can be 8 bit RGB, or 8 bit, 10 bit, or 12 bit YCbCr. If you have a DVI source and DVI display, there will be no problem. If you have a DVI source and an HDMI display, again, no problem. If however, you have an HDMI source and a DVI display, the below-black video information may be lost in the translation.

Så du kan se HDMI som en overbygning på DVI...Wink

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen
 
Graa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Ok. Men igen, har det noget at gøre med lange kabeltræk at gøre????
Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Graa skrev:
Ok. Men igen, har det noget at gøre med lange kabeltræk at gøre????

Ikke helt sikker på, hvad det er, du spørger til som 'det', men det foregående indlæg om forskellige farvekodninger er så vidt jeg ved en anden forskel end det med kabellængderne.

Og ja, der er forskel på, hvor langt du kan trække kabler uden tab. Har du HDMI i begge ender, skulle det kunne trækkes op til 20 meter uden problemer, mens DVI kun er garanteret op til 5 meter med ex. 720p-signal. Det er det generelle, og i praksis er der en del, der bruger længere dvi-kabler uden problemer.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Graa skrev:
Ok. Men igen, har det noget at gøre med lange kabeltræk at gøre????

HDMI er ikke bare et andet stik med et DVI signal plus noget mere indeni. HDMI signalet er et helt andet signal, der enten sender kraftigere eller på en anden frekvens (jeg har aldrig kunnet finde frem til _præcist_ hvor forskellen ligger) end DVI, og derfor kan trækkes længere. Grunden til at det kan være bagud-kompatibelt er at både DVI og HDMI er et "hand-shake" system - de sender først et signal når modtageren er godkendt - hvis du f.eks. sætter f.eks. en Pioneer DV 868 til et display der kan modtage 480P og 480i, så får du valgmuligheden - kan displayet ikke modtage 480i i HDMI stikket, men kun 480P, så får du ikke andre muligheder (DV 868 og vistnok en enkelt Arcam, som bygger på DV 868 er i øvrigt svjv de eneste der kan sende 480i/576i på HDMI-udgangen).

Når en HDMI udgang "ser" at der er DVI i den anden ende, så sender den et DVI signal i stedet for et HDMI. Det samme den anden vej, når en HDMI indgang "ser" et DVI signal, så indretter den sig på dét. Men det er to forskellige signaler der overføres.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Otto, det er nok ikke helt det rette sted at spørge, men nu gør jeg det alligevel - Jeg læste at i hos TC ville få nogle nye bedre[tm] DVI->HDMI kabler fra supra, er det det "Supra HDMI-DVI 8,0 m" jeg kan se på jeres site, eller er de ikke kommet endnu? Ifølge hvad jeg kunne forstå skulle de have en god nok kvalitet(?) til at kunne sende DVI signalet 10 M.


Iøvrigt, hvordan gør man det på den bedste måde, for at forbinde en DVI til en HDMI projektor, er det et DVI-DVI kabel m. en DVI->HDMI adaptor i enden - eller (hvad der forekommer at blive den billigste løsning) et HDMI-DVI kabel, eller en DVI->HDMI adaptor og så et HDMI-HDMI kabel?
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes