Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forforstærker + effekt vs. receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg står og vil gerne opgradere min receiver, men er lidt i tvivl om hvilken kombination jeg skal bruge - ved nemlig ikke hvor jeg får mest for pengene.

Mulighed 1: Jeg bruger 12.000,- på en receiver, der kan levere godt med effekt.

Mulighed 2: Jeg køber en receiver uden den vilde effektdel, men med en masse features og bruger den som forforstærker/processor og derudover en god 5-kanals effektforstærker, som til sammen må koste ca. 16000,-

Skal bruge det 50/50 til film og musik, så derfor må det også godt kunne gøre sig godt i stereo.

Hvis jeg skulle købe en receiver, ville det nok blive Marantz SR8500 og hvis jeg skulle købe en receiver + effektforstærker ville det nok blive Marantz SR4500 og en Rotel RMB 1075.

Ved godt jeg bruger flest penge i forbindelse med mulighed 2, men hvis den er bedst, vil jeg hellere bruge det ekstra tusind kroner og få noget mere power og lydkvalitet...

Andre forslag til receivere og effektforstærkere / diverse kombinationer i prisklassen er velkomne :)
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

hmm den er svær, har selv en Marantz SR4200 med et 5-kanals H/k effekttrin, jeg drømmer lidt om at få en SR7500 der burde kunne klare det. På den anden side er det rart at vide at jeg altid har effekt nok. Og hvis jeg vil have mere kan man finde en større effekt.

Jeg ville nok vælge den store (har også klart det fedeste design) og så senere muligvis købe et effekttrin til front hvis man synes der mangler noget. I mit tilfælde ville jeg så beholde min 5-kanals og bi-ampe mine front og så lade SR7500eren trække center og rear.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg mener helt klart at du skal tage SR8500. Man får utroligt meget for pengene med receivere i den prisklasse kontra for- og effektforstærkere. Iøvrigt er forforstærker delen jo også utrolig vigtig, så at købe en SR4500 og bruge den som forforstærker vil være synd. Den vil ikke præstere ligeså godt som SR8500. Effekt er altså ikke alt. Jeg er ikke i tvivl om at jeg ville vælge SR8500'eren.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Jeg mener helt klart at du skal tage SR8500. Man får utroligt meget for pengene med receivere i den prisklasse kontra for- og effektforstærkere. Iøvrigt er forforstærker delen jo også utrolig vigtig, så at købe en SR4500 og bruge den som forforstærker vil være synd. Den vil ikke præstere ligeså godt som SR8500. Effekt er altså ikke alt. Jeg er ikke i tvivl om at jeg ville vælge SR8500'eren.

Okay... Det var nemlig noget af det jeg spekulerede lidt på, altså om forforstærkerdelen måske var noget af den samme, men at den helt store forskel så lå i effektdelen af receiveren...

Men man bliver jo klogere hele tiden :)

Lige noget helt andet... Er det dumt at købe receiverne nu - tænker på hvornår DD+ og DTS HD kommer...
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er som regel en vis sammenhæng mellem kvaliteten af komponenterne og effekten (du kan ikke regne med at forforstærkerdelen er den samme) Af ine skitserede muligheder ville jeg også vælge SR8500

Imidlertid peger du selv på en grund til at vælge separat forforstærker, og det er nemlig fremkomsten af nye formater - Her er der to muligheder: Enten at købe separat forforstærker/effektforstærker (og så skifte forforstærker delen ud, når der kommer nye formater) eller købe en forstærker, der kan opgraderes hen ad vejen.  Desværre er en ordentlig forforstærker ret dyr i dag...

Om du skal vente? Tjae det afhænger vel mest af hvor længe du kan vente

Personligt ville jeg ikke vente - når først DD+ og DTS HD er lanceret, så kommer der sikkert nye formater og skal man så også vente på dem? Og hvis du kigger på DVD markedet nu, hvor mange skiver er der så egentlig, der bruger DTS ES og hvad de nyere formater ellers hedder?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes