| Forfatter |
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg har lige et spørgsmål som jeg har diskuteret lidt med en ven:
Hvis man har to effekt-trin og skal bi-ampe, ville i så kører det ene trin til bassen i begge kanaler og det andet trin til diskant/mellemtone. Eller ville i lade det ene trin køre den ene side (altså med en kanal til bas og en til diskant/mellemtone) og det andet kører den anden side...???
Håber i kan forstå det jeg har skrevet... 
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dumbo.
-Hvis de to effekttrin er ens vil jeg mene du skal lade dem tage sig af en højttaler hver, så det svære basområde bliver fordelt. Hvis derimod den ene er kraftigere end den anden, bør du lade den stærke tage sig af bas og den "lille" arbejde med det øvre område...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
det første er korrekt, det andet er faktisk at køre mono, hviket kræver at effektrinnet kan brokobles til monodrift.
hvad der er optimalt kommer 100*% an på de helt konkrete omstændigheder.
men grundet strømkapacitet halveringen ved brokobling af stereo forstærkere ville jeg nok enten
køre bi.amp
købe monoblokke
eller købe crown blokke der kan køre grounded bridge mono (mener jeg det hedder), således at man undgår en halvering af kapaciteten.
men men.... du bliver nok nød til at lytte dig frem, endnu en glæde ved hifi  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Munken skrev:
|
Hej dumbo.
-Hvis de to effekttrin er ens vil jeg mene du skal lade dem tage sig af en højttaler hver, så det svære basområde bliver fordelt. Hvis derimod den ene er kraftigere end den anden, bør du lade den stærke tage sig af bas og den "lille" arbejde med det øvre område... |
|
|
 Yeps !
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis nu de to effekttrin er stereotrin, uden mulighed for monodrift?
Hvordan skal de så kobles til for at bruge ét trin til hver højttaler?
Eller er det i det tilfælde bedre at lade det ene stereotrin tage bas i begge sider, og det andet tage mellemtone/diskant i begge sider?
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker her på 2 fuldstændigt identiske effekt-trin.....glemte jeg vist at skrive. F.eks. 2 stk. Meridian 557....
Jeg vil ikke bro-koble dem, men KUN køre bi-amping....
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men nr. 1 skulle altså være, at hver trin kører være deres kanal...???
Tak for det.... 
|
| Til top |
|
| |
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk et meget interessant spørgsmål jeg selv har spekuleret meget på. Jeg har i mit setup 8 højtalere samt 16 forstærker kanaler, som ikke alle yder lige meget. Da mine forstærkere er rigeligt kraftige har jeg valgt (på de fleste af forstærkerne) at lade bunden blive trukket at én forstærker og diskanten af en anden, primært for at den noget kraftigere strøm (og dermed magnetfelt osv.) som bassen kræver ikke skal interferere den skrøbelige diskant. __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads,
Interessant med dit syns-punkt. Det var faktisk også det, jeg selv troede ville være bedst.....
Men man er jo nok nødt til at prøve sig frem, for at finde ud af hvad der lyder bedst.
Men rart at høre folks meninger..... 
|
| Til top |
|
| |
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt den løsning da mine effektrin er kraftige nok til at kunne trække bassen i begge kanaler og jeg ikke har problemer med strømmen i huset... Hvis situationen var anderledes skal jeg ikke kunne sige om den anden løsning er bedre... __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
For bedste kanal-seperation er, en forstærker til vær ht'er.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have prøvet begge løsninger, syntes jeg bedst om at lade en forstærker håndtere bassen og den anden tager sig af diskanten. dvs. 1. løsning
Men der er mange forskellige meninger om dette, så mit råd vil (som altid )
være brug dine ører og lyt, det du syntes lyder bedst, er bedst.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne jo også bruge det synspunkt (med to ens forstærkere) at den ene tager slæbet i bassen og den anden det øvrige så bliver den måske mere fri.Men at prøve sig frem må være løsningen.
Ups kom lige en postgang for sent og forslaget er fremsat før. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis JRGW.....det var også min tanke. Men det må jo bare prøves engang....længere er den jo ikke....
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
................. at køre mono, hviket kræver at effektrinnet kan brokobles til monodrift......
.... grundet strømkapacitet halveringen ved brokobling af stereo forstærkere ville jeg nok enten |
|
|
mono - eller i realiteten parallelkobling af effekttrinenes indgange, som der efterlyses kræver ikke brokobling, og giver derfor heller ikke en halvering af strømkapaciteten.
Er pågældende effekttrin ikke udstyret med stik eller andre muligheder for parallelkobling af indgangene, er der jo altid den berømte Y-kabel-splitter. Eller muligheden for at pre-amp har dobbelt udgang.
Med 2 ens effekttrin ville jeg også umiddelbart vælge at køre med en amp i hver side. Potentielt bedre kanalseparation pga. der jo faktisk køres dual mono med en sådan opbygning. Ultimative muligheder for at eksperimentere med kabellængderne - er det signal- eller højttaler-kabler, der skal være de lange, osv.. Med mindre selvfølgelig, at test viser, det lyder bedre med en amp til bas og en til mel/dis  __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
[QUOTE=kim olsen] Med 2 ens effekttrin ville jeg også umiddelbart vælge at køre med en amp i hver side. Potentielt bedre kanalseparation pga. der jo faktisk køres dual mono med en sådan opbygning. Ultimative muligheder for at eksperimentere med kabellængderne - er det signal- eller højttaler-kabler, der skal være de lange, osv.. Med mindre selvfølgelig, at test viser, det lyder bedre med en amp til bas og en til mel/dis  |
|
|
Det var også min første tanke, derfor brugte jeg den løsning i lang tid inden jeg prøvede den anden løsning.
Heldigvis måtte jeg prøve at eksperimenter en dag.
men det er bedre hos mig, jeg tror det er fordi at forstærkeren der trækker toppen får mere overskud
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
På mine Dali 850 kører jeg med en NAD 3020 (2x20W) til mellemtone og diskant og 2 x 1000 W ICE forstærkere til bassen uden problemer. Så det kan sagtens anbefales med en lille forstærker til toppen.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
|
Hejsa,
Jeg har lige et spørgsmål som jeg har diskuteret lidt med en ven:
Hvis man har to effekt-trin og skal bi-ampe, ville i så kører det ene trin til bassen i begge kanaler og det andet trin til diskant/mellemtone. Eller ville i lade det ene trin køre den ene side (altså med en kanal til bas og en til diskant/mellemtone) og det andet kører den anden side...???
Håber i kan forstå det jeg har skrevet... 
|
|
|
Hej...
Jo, det er meget forståeligt det du skriver...og altid en kilde til diskussion...
Du kan evt. søge på Nettet efter flere erfaringer. Det du beskriver hedder hhv. horisontal- og vertikal bi-amping.
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
et andet argument kunne være korte ht ledniger, og blokkene ud til ht'erne. og så er der jo kun en løsning. med minder man vil ha' meget lange ledninger til enten det ene eller andet
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu man har mono-amps - altså 4 stk. og laver bi-amping, er der så tale om horisontal eller vertikal biamping ? Eller hedder det så noget helt tredie ??   __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |