Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 01:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jeg skal bruge noget hjælp.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Godaften!
Til at starte med vil jeg sige at jeg er noget nær det man kalder en nybegynder hvad angår højttalere. Jeg ved ikke meget om dem, andet end begreber osv.

Jeg har fået et par ældre Dali højttalere af min onkel i fødselsdagsgave (Det var hans gamle højttalere). Derefter har jeg købt et par højttalere af min storesøsters kæreste (han skulle kun have 200 kroner), som jeg ikke ved særlig meget om.
Så har jeg også købt nogle Infinity højttalere af ham. To baghøjttalere og en center. Desværre har jeg overbelastet den ene baghøjttalere, så bassen er ødelagt.
Så jeg skal have skiftet enheder.

I mine Dali højttalere, skratter den ene bas ved høj musik. Udover det tror jeg det er på tide at skifte diskant enhheder i stort set alle højttalerne, pånær Infinity højttalerne. Dvs. jeg skal ca. købe 2-3 diskant enheder og 2-3 basenheder. Men jeg ved virkelig ikke hvad/hvor jeg skal købe. Jeg kan prøve at skrive hvad der står på mine højttalere, hvis det kan hjælpe:

Dali:
    Dali 104 VIN. 0312
    SER NO: 2596-16187 L

Infinity baghøjttalere:
    Infinity Refernce 200 mk II
    Two-way loudspeaker
    Nominal Impedance: 6 ohms
    Serial# 01341

Infinity Center:
    Infinity Reference 100 mk II
    Twp-way loudspeaker
    Nominal Impedance: 6 ohms
    Serial#05259

De sidste (til 200,-):
    Accuostic Reference TM - Liquid Cooled
    Studio Monitor
    Series 1201

Dali er ca. 1 meter høje, 40 cm dybe, 25 cm brede. Der sidder en basenhed (6,5"), en mellemtone og en diskant i.

Infinity baghøjttalere:
Der sidder en basenhed og en diskant enhed i.

Infinity centerhøjttaler: Der sidder 2 basenheder i, en diskant enhed og så er der 2 huller på fronten som jeg går ud fra er "bas huller" eller hvad man kalder sådan nogen. Forresten, Infinity baghøjttalerne og centerhøjttaleren er et samlet sæt så vidt jeg ved. De ligner ihvertfald hinanden i stilen, farverne osv.

Accuostic Reference, er ca 70 cm høje, 40cm dybe og 50 cm brede. Der sidder en basenhed, en mellemtone og en diskant og noget jeg ikke ved hvad er. Jeg ved ikke hvad mål de har.

Min forstærker er en Kenwood AV-sorround receiver KRF-V6020

Pt. bruger jeg kun de der Accoustic Reference og så Dali-højttalerne.

MEN! Her kommer hvad jeg vil spørge om, hehe:
Nogen der kan anbefale nogen enheder osv.? Evt. en forstærker?
Husk på at min pengepung ikke er for tyk - Jeg er kun 16 år og arbejder i Føtex et par gange om ugen til 46,31 kr. i timen .

Forresten, hvis der er nogen der kender noget til disse højttalere vil jeg meget gerne høre fra jer!
Til sidst vil jeg gerne sige, at jeg bruger mine højttalere til at høre musik med. Jeg bruger dem ikke til DVD-afspilning (altså sorround sound), det er også derfor jeg tror jeg skal have en ny forstærker, evt.?
Dog regner jeg med at de der Accoustic reference skal smides i kælderen, så jeg kan bruge dem når jeg holder fest, og så skal alle de andre bruges til at se film med.
Tak!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Schyum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kender desværre ikke de nævnte højttalere særlig godt, men hvis du mener at det er nødvendigt at udskifte 2-3 diskanter og basenheder kan det hurtigt gå hen og blive dyrt hvis du ikke er heldig.

Sagen er nemlig, at medmindre du kan få fat i nogle originale enheder skal delefiltrene indeni højttalerne højst sandsynlig laves om hvis du sætter en anden enhed i end de originale.

Mvh

Til top Vis Schyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schyum Besøg Schyum's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

hmmm her er nogen Dali 104 som intet fejler

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=32088

og med denne forstærker går du ikke helt galt

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=32210

det er 2100 i alt for speakere og amp.

NADen er så en ren stereo forstærker.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Så det I siger er at det ville være økonomisk smartest at købe nogen helt nye/brugte højttalere?  Og forresten bliver min forstærker sådan rimelig varm, hvis jeg har brugt den i længere tid. Er det normalt?

Forresten behøver et par alternative højttalere ikke at være Dali 104, så længe de ligger i pris klassen på under 1500 kroner.

edit:
Forresten, hvor meget har det at sige hvor stort mit rum er hvor jeg hører musik i?
Mit nuværende rum er ca 5x5 meter og så med en skråvæg.
Er det evt. for småt til sådan nogle højttalere?

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

en forstærker bliver næsten altid varm efter et stykke tid. Specielt hvis der sidder alt muligt elektronik. Min marantz står også og "koger" selvom den faktisk slet ikke skal lave noget.

Dali 104 udemærker sig med at de ikke behøver alverden effekt for at lyde rigtigt godt, du kan evt se på et sæt Dali 505 (efterfølgeren) de burde kunne findes til en 1000 brugt sættet.

Og så en eller anden forstærker. Naden var blot et forslag fordi jeg lige havde set den på brugtmarkedet. Det kan ligeså godt være en Marantz eller Denon eller.....det bestemmer du jo helt selv også hvor meget du vil gi, jeg købte foreksempel en gammel Marantz PM64se (til festbrug, så det ikke gjorde noget der blev spildt øl i den eller lign) for 300kr og den spiller bare, mine svigerforældre har overtaget den nu og den spiller stadig fint.

Det gælder bare om at holde øje, du kan evt spørge herinde når du engang får råd, så kan vi hjælpe med plusser og minusser ved både højtalere og forstærker

men du går ikke galt i byen med Dali 505 og Nad 320.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes